Kroon, Marco - MWO4 - Kaptein - KL

Forumonderdeel waarin de resultaten van het onderzoek van Ed van Engeland en Erik Naberhuis overzichtelijk geplaatst kunnen worden.
RD

Re: Kroon, Marco - MWO4 - Kaptein - KL

Berichtdoor RD » 26 Sep 2014, 20:36

MCPJSmits schreef:Zie nu trouwens pas dat zijn Vierdaagsekruis er bij zijn modeldecoraties niet tussen hangt (miniatuur en batons wel); zelf had ik misschien een andere keus gemaakt, maar goed!

Kan ik me wel voorstellen, dat zou bij mij ook het eerst sneuvelen als de spange 'vol' is.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 26 Sep 2014, 21:32

RD schreef:
MCPJSmits schreef:Zie nu trouwens pas dat zijn Vierdaagsekruis er bij zijn modeldecoraties niet tussen hangt (miniatuur en batons wel); zelf had ik misschien een andere keus gemaakt, maar goed!

Kan ik me wel voorstellen, dat zou bij mij ook het eerst sneuvelen als de spange 'vol' is.

Eerder dan de Landmachtmedaille of die van de NSF? Hmmm, zou ik nog eens over na moeten denken...
"If you've done it, it ain't bragging"

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 06 Jan 2015, 20:02

Welke had jij eruit gelaten ipv de vierdaagse? de landmacht medaille of ?

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 09 Jan 2015, 18:18

Longfiller schreef:Welke had jij eruit gelaten ipv de vierdaagse? de landmacht medaille of ?

Ik? Die van de NSF denk ik

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 09 Jan 2015, 20:14

Dus een aanwizigheids medaille daar hecht je meer aan dan aanmeen inzet?

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 09 Jan 2015, 20:16

Dus een aanwezigheids medaille daar hecht je meer aan dan aan een medaille waar je wat voor moet doen ipv niet ergens anders gaan werken.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 14 Jan 2015, 18:48

Nou, ondanks het feit dat ik zelf niet heel veel waarde hecht aan de Landmachtmedaille (en zijn equivalenten) vind ik "aanwezigheidsmedaille" een beetje jammere opmerking; dat zou dan nog beter passen bij een Trouwe Dienst medaille of Officierskruis -> voor de KL medaille moet je in elk geval nog "parate" functies gedraaid hebben ipv jezelf lekker "verstoppen" op een opleidingsinstituut o.i.d.
On topic; ik vind een SPORTonderscheiding inderdaad minder waard dan de rest, waarij ik het Vierdaagsekruis nog bovenaan dat rijtje zet ook. Maar nogmaals; dat VIND ik.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 14 Jan 2015, 19:30

ok dat wist ik niet dat je parate dingen moest doen maar zijn dus mensen die bijvoorbeeld op opleidingscentra les geven uitgesloten van een dergelijke medaille?

maar ik vind het ook weer jammer omdat als jammer weg te zetten. immersje kiest voor een baan waar gevaar in is. een brandweerman, ambulance personeel of politie en defensie zijn van die banen. Dan zijn medailles voor trouwe dienst id leuk maar een gemeente ambtenaar is ook trouw aan zijn werk. als je in de commerciele sector werkt is drie jaar al lang maar ook daarin wordt zinvol werk gedaan, en dus vind ik de trouwe dienst een waardering maar of daar nu een medaille tegenover moet staan. maar als een landmacht, luchtmacht, marine of marachaussee medaille dus verlangt dat je iets meer doet dan alleen in dienst zijn, dan neem ik dat gedeelte terug, maar nog steeds zijn het waarderingen van een ander alure dan inzet medailles, prestatie medailles vind ik zelfs meer dan een trouwe dienst ed. maar dat is mijn menig :)

Hbo

Berichtdoor Hbo » 14 Jan 2015, 21:01

Het onderwerp raakt aardig 'vervuild'...
Longfiller de criteria voor de diverse medailles zijn vrij makkelijk te vinden op internet bijvoorbeeld op onderscheidingen.nl, dit kan helpen in een discussie.
V.w.b. het onderscheidingsteken voor langdurige en trouwe dienst, deze medaille is ingesteld in 1825 en je moet de medaille dan ook meer in historisch perspectief zien. Mijn boeken zijn op dit moment ingepakt, maar ik meen me te herinneren dat de medaille ook gezien kon worden als een soort pensioenvoorziening, het gewicht van de medaille had immers een bepaalde omsmelt waarde. Het vandaag de dag toekennen van de medaille zie ik dan ook als traditie.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat andere beroepen niet zinvol zijn of minder gewaardeerd worden of moeten worden. Vaak hebben (commerciële) bedrijven hun eigen manier om werknemers te waarderen voor 12,5 jaar en 25 jaar trouwe dienst. Het is dan ook appels met peren vergelijken volgens mij...

Terug naar “Project Biografiën Ridders Militaire-Willemsorde”