Kroon, Marco - MWO4 - Kaptein - KL

Forumonderdeel waarin de resultaten van het onderzoek van Ed van Engeland en Erik Naberhuis overzichtelijk geplaatst kunnen worden.
Roel
Moderator

Kroon, Marco - MWO4 - Kaptein - KL

Berichtdoor Roel » 29 Mei 2009, 10:12

Kapitein Marco Kroon RMWO

Afbeelding

Decoraties

Militaire Willems-Orde, Ridder 4e klasse (K.B. 8 december 2008)
Herinneringsmedaille VN-Vredesoperaties voor deelname UNTAC (Cambodja)
Herinneringsmedaille Multinationale Vredesoperaties voor deelname Operation Provide Comfort (Koerdistan)
Herinneringsmedaille Multinationale Vredesoperaties, met 2 gespen, voor deelname SFOR en Kosovo Force
Herinneringsmedaille Vredesoperaties, met 5 gespen
Onderscheidingsteken voor Langdurige, Eerlijke en Trouwe Dienst, in brons (12 jaar dienst)
Landmachtmedaille
Vierdaagsekruis, met kroon (2e deelname)
Vaardigheidsmedaille van het NOC*NSF, 2e deelname
United Nations Medal voor deelname UNTAC (Cambodja)
NATO Medal, met gesp "FORMER YUGOSLAVIA", 2 maal verleend
NATO Medal, met gesp "KOSOVO"
NATO Medal, met gesp "ISAF", 2 maal verleend

Kapitein Marco Kroon is op 15 juli 1970 in ‘s-Hertogenbosch geboren. De geboren en getogen Bosschenaar haalde in 1989 zijn HAVO- diploma en op 7 augustus 1989 begon zijn militaire loopbaan als marinier algemeen bij het Korps Mariniers.

In 1991 werd hij uitgezonden in het kader van de operatie Provide Comfort, de humanitaire operatie voor de hulpbehoevende Koerden in het noorden van Irak. Na deze uitzending werd hij voor een jaar geplaatst bij het mariniers detachement op Aruba (Nederlandse Antillen). In 1993 volgde de tweede uitzending. Deze keer als plaatsvervangend groepscommandant in een van de Nederlandse mariniersploegen voor de United Nations Transitional Authority Cambodia (UNTAC) in Cambodja.

Korps Commandotroepen

Na deze uitzending stapte hij over naar de landmacht, waar hij de onderofficiersopleiding Infanterie op de Koninklijke Militaire School te Weert doorliep. Na de opleiding begon hij in 1995 als groepscommandant bij het 17de Pantserinfanterie Bataljon te Oirschot. Met deze eenheid vertrok hij in 1996 voor 6 maanden naar Bosnië, waar hij leiding gaf aan een infanteriegroep. In 1998 maakte hij de overstap naar het Korps Commandotroepen te Roosendaal. Na het behalen van de felbegeerde groene commandobaret, vervulde hij een leidinggevende functie binnen het Korps. In 2000 vertrok hij opnieuw naar Bosnië, nu als lid van de Observer missie.

Op uitzending

Deze uitzending liet de Bosschenaar volgen door de officiersopleiding aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda. Eenmaal geslaagd keerde hij terug als pelotonscommandant bij 17 Pantserinfanterie bataljon. In 2003 vertrok hij met deze eenheid voor de derde keer naar Bosnië, nu als pelotonscommandant bij de Stabilisation Force (SFOR) missie. In 2004 keerde hij bij het Korps Commando Troepen in Roosendaal terug als pelotonscommandant bij 108 Commandotroepen compagnie. Binnen het Korps vervulde hij diverse leidinggevende functies. Als pelotonscommandant werd hij meerdere keren uitgezonden. In 2004 nam hij deel aan de Stabilisation Force Irak in 2004, gevolgd door 3 uitzendingen naar Afghanistan in 2005, 2006 en 2007.

Huidige functie

Op dit moment is kapitein Kroon stafofficier bij het kenniscentrum van het Korps Commandotroepen. Hier draagt hij zijn kennis en ervaring over aan collega commando’s. Ook helpt hij bij de invulling van huidige en toekomstige vaktechnische ontwikkelingen voor het Korps Commandotroepen. Mensen helpen, mensen leren en mensen motiveren is de rode draad in zijn militaire carrière. Marco Kroon woont samen met zijn partner in ’s Hertogenbosch en heeft 2 zoons, van 13 en 5 jaar. Naast zijn voltijd functie bij Defensie ondersteunt hij zijn partner in hun karakteristieke Bossche café Vinny’s.

Acties:

1. Operatie Qualee (22-24 april 2006)

2. Operatie Separ (28 april - 2 mei 2006)

3. Operatie Jung (30 mei - 3 juni 2006)

4. Operatie Jung Extended (16 – 23 juni), actie 1

5. Operatie Jung Extended (16 – 23 juni), actie 2

6. Operatie Chitag (12 – 21 juli 2006)
Bijlagen
programma uitreikingsceremonie mwo.pdf
Programma
(2.47 MiB) 285 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Roel op 15 Jun 2009, 12:20, 4 keer totaal gewijzigd.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Mei 2009, 10:12

Zo’n 15 kilometer ten noorden van Kamp Holland ligt het dorp Surkh Murghab in de Chora-vallei. Om vast te stellen of het plaatsje gevaar oplevert voor de in opbouw zijnde Nederlandse basis, start de Special Forces Task Force Viper op 22 april 2006 operatie Qualee. Het peloton van luitenant Kroon wordt samen met een peloton AUSSAS, Australische Special Forces, aangewezen om het oord te verkennen.

Hoe dichter de troepen Surkh Murgab naderen, hoe meer de vijandelijke activiteiten toenemen. Het lijkt een kwestie van tijd voordat de groep zal worden aangevallen. Het terrein is vrij onoverzichtelijk. Om beter overzicht van de situatie te krijgen, positioneert Kroon op zijn linkerflank snipers op hoger gelegen terrein.

Scherpschutters

Kort daarop worden de commando’s vanuit het dorp door Talibanstrijders onder vuur genomen. Kroon brengt zijn peloton onmiddellijk in stelling om het vuur te beantwoorden. Het dan volgende vuurgevecht is zo hevig dat er luchtsteun aan te pas moet komen om te kunnen blijven manoeuvreren.

De snipers hebben vanaf hun hogere positie goed zicht op het gevechtsterrein en zien dat de Taliban een omtrekkende beweging maken. Uit verkregen inlichtingen blijkt dan ook dat de Taliban bezig zijn het peloton te omsingelen. De scherpschutters weten een flink aantal strijders uit te schakelen. Ze trekken hierdoor alleen zo veel vuur, dat ze onmogelijk weg kunnen van hun positie. Kroon rijdt snel een paar auto’s naar voren om het vuur af te leiden waardoor de snipers weg kunnen komen. De rest van het peloton verplaatst zich ondertussen, achter de scherpschutters langs, naar links om daar de dreiging weg te nemen.

Kort na deze manoeuvre arriveert de aangevraagde luchtsteun en 2 welgemikte 500-ponders schakelen de rest van de Talibanstrijders uit. Het peloton keert zonder verliezen terug naar Kamp Holland. De operatie heeft overduidelijk aangetoond dat Surkh Murgab een gevaar vormt voor de ISAF-troepen.

In kaart

“We hebben heel veel van dit soort operaties uitgevoerd”, vertelt Kroon. “We waren de eerste ISAF-troepen in dat gebied en onze voornaamste taak was het in kaart brengen van de vijand. Waar zitten ze? Hoeveel zijn het er en hoe sterk zijn ze? Wat we deden was voorzichtig voorwaarts gaan totdat we werden aangegrepen. Daarna was het zaak om het gevecht af te breken en onze bevindingen aan het hogere niveau te rapporteren.”

De beschreven operatie is exemplarisch voor het werk dat het peloton van luitenant Kroon in Afghanistan heeft uitgevoerd. Vooral in de beginperiode vallen Talibanstrijders de commando’s constant aan als deze een dorpje naderen. Later wordt dit minder; wanneer de Taliban in de gaten krijgt dat vechten tegen de ISAF-troepen met klein kaliber wapens weinig effectief is. In plaats van de directe confrontatie aan te gaan, verleggen ze hun tactieken meer en meer naar het plaatsen van geïmproviseerde explosieven.
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Mei 2009, 10:13

Amper 4 dagen nadat Kroon en zijn peloton tijdens operatie Qualee hebben vastgesteld dat Surkh Murgab een Talibanbolwerk is, bevindt de eenheid met Operatie Separ zich opnieuw in de buurt van het dorp. Op 28 april 2006 hebben de commando’s stelling genomen aan de oostflank van het dorp. Ten noorden van de Nederlanders ligt een peloton Australian Special Air Service, de Australische tegenhanger van de Nederlandse commando’s.

Nu is het doel van de operatie het oord ‘onder waarneming’ te houden. Surkh Murgab ligt slechts 15 kilometer van Kamp Holland en kan dus prima als uitvalsbasis dienen voor Talibanstrijders die het de Nederlandse ISAF-troepen lastig willen maken. Al snel liggen beide pelotons onder vuur van de Taliban; de Nederlanders voornamelijk vanuit het dorp en de Australiërs vanaf de bergketen ten noorden van Surkh Murgab.

Vuurdekking

Het vuurgevecht, waarbij de coalitietroepen continu worden beschoten met klein kaliberwapens en RPG’s (Rocket Propelled Grenades), raketwerpers, wordt zo hevig dat de pelotons het gevecht af moeten breken. De Australiërs breken als eersten af en de Nederlanders breiden hun sector naar het noorden uit om de aftocht te dekken.

Tijdens de verplaatsing naar het verzamelpunt gaat het mis bij de Australiërs: een voertuig komt muurvast te zitten in het ruige terrein. De problemen met het voertuig ontgaan ook de vijand niet en de onfortuinlijke Australiërs worden stevig beschoten. De Nederlanders besluiten massaal vuurdekking te geven om zo de aandacht af te leiden en de Australiërs de gelegenheid te geven het gestrande voertuig te bergen. Door de manoeuvre komen de Nederlanders alleen zwaar onder vuur te liggen, waarbij de Taliban zelfs 107-millimeter raketten inzetten.

Hecht

Nadat de Australiërs klaar zijn met de berging, kan ook Kroon het gevecht afbreken. Kroon: “Het lijkt nu alsof wij de Australiërs vaak uit de brand moesten helpen. Maar we hebben tijdens de uitzending veel met hetzelfde Australische peloton samengewerkt. De ene keer steunden zijn ons, de andere keer wij hun. We leken soms wel één groot peloton. Dat een aantal Australische collega’s op eigen kosten naar Nederland is gekomen om mij de Willems-Orde in ontvangst te zien nemen, betekent heel veel voor mij. Het geeft aan hoe hecht onze band is.”
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Mei 2009, 10:14

Het peloton van Kroon, destijds luitenant, staat op 1 juni 2006 aan de rand van het dorp Chora. Het peloton neemt deel aan Operatie Jung, die het in kaart brengen van de Taliban in de Chora-vallei tot doel heeft. De vallei grenst direct aan Tarin Kowt en de nabijheid van vijandelijke strijders, zogenoemde Opposing Militant Forces (OMF), brengt risico’s met zich mee voor het in opbouw zijnde Kamp Holland.

“De nacht voor de actie hadden we zo’n 50 tot 60 bewapende mannen te voet het dorp zien verlaten in de richting van Tarin Kowt. Navraag leerde ons dat het om Afghaanse politiemannen ging die het dorp uit waren verjaagd door de Taliban. Hierdoor wisten we dat we tegenstand konden verwachten”, vertelt Kroon.

Ontdekt

Het peloton observeert samen met een peloton van de Australian Special Air Service (AUSSAS) de bewegingen in het dorp. De Australische tegenhanger van de Nederlandse commando’s hebben ten oosten van de Nederlanders stelling genomen. Uit onderschept radioverkeer blijkt dat de Taliban de Special Forces ook ontdekt hebben en het duurt niet lang voordat ze vanuit het dorp het vuur openen.

De exacte positie van de Taliban-schutters is moeilijk te bepalen. Om beter overzicht te krijgen, kruipt kapitein Kroon naar voren. Zijn nieuwe positie trekt nogal wat vuur en hij besluit terug te kruipen. “Tijdens die hele actie werd ik onder vuur genomen door een sniper. Waar ik ook ging, ik werd de hele tijd beschoten met een enkelschots geweer. Om de zoveel tijd zag ik weer een stofwolkje opdwarrelen bij mij in de buurt.”

Open veld

De beschieting wordt heviger en naast het vuur met klein kaliberwapens vanuit Chora, worden de commando’s nu vanuit de bergen bestookt met mortieren, raketwerpers en zware 107 mm raketten. Omdat het peloton zich in open veld bevindt, besluit Kroon om het gevecht af te breken.

Terwijl Kroon en zijn mannen achterwaarts gaan, raken de Australiërs in de problemen. Ook zij worden zwaar onder vuur genomen en staan op het punt het gevecht af te breken wanneer 1 van hun commando’s gewond raakt. Luitenant Kroon aarzelt geen moment en beveelt zijn mannen terug naar voren te gaan. Hierdoor richt de tegenstander zich op het Nederlandse peloton en kunnen de Australiërs hun gewonde afvoeren naar de helikopterlandingsplaats.

Stand houden

Het gevolg is wel dat de Taliban het nu massaal op de Nederlanders hebben gemunt. Die liggen vanaf dat moment zeer zwaar onder vuur. Zo zwaar zelfs dat de Australiërs achteraf verklaren dat ze niet hadden gedacht dat het peloton van Kroon stand zou houden. Zodra de gewonde in veiligheid is, kunnen ook Kroon en zijn mannen het gevecht afbreken.

Een dag later verleent het peloton van Kroon dekking aan Amerikaanse militairen die Chora weer bevrijden van de Taliban. Kroon: ‘Gezien de hoeveelheid vuur die op ons werd uitgebracht, hebben we die dag opnieuw geluk gehad. Tactisch waren de Taliban niet sterk. Vooral in het begin schoten ze vanaf 400 meter met hun Kalashnikov geweren en vanaf locaties waar ik het niet in mijn hoofd zou halen om een hinderlaag te leggen. Het enige dat ze daarmee bereikten was dat wij direct wisten waar ze zaten.”
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Mei 2009, 10:14

Het peloton van luitenant Kroon baant zich op 16 juni langzaam een weg richting het dorp Khurma. Operatie Jung Extended voert het peloton opnieuw door de Chora-vallei, nu met het doel targets uit te zoeken die in een later stadium aangevallen kunnen worden.

Het peloton van luitenant Kroon concentreert zich samen met een peloton AUSSAS (Australian Special Air Service) op eerder verkende gebieden ten zuiden van de Baluchipas en de dorpen Surkh Murgab en Khurma.

Crash

Wanneer de Nederlanders en Australiërs onverwacht op een contingent Talibanstrijders stuiten, ontwikkelt zich een vuurgevecht waarbij met name de Australiërs onder grote druk komen te staan. Om de zuidelijk zittende coalitiegenoten bij te staan, gaat luitenant Kroon met 2 open Mercedes jeeps richting de Australiërs. Met hoge snelheid stuurt de chauffeur van Kroon het voertuig door het uiterst moeilijk begaanbare terrein. Maar plotseling gaat het mis en slaat de jeep over de kop.

“De mannen in het voertuig achter ons dachten dat we geraakt waren, zoveel stof waaide er op bij de crash”, beschrijft Kroon de hachelijke situatie. Gelukkig raakt ook hier niemand ernstig gewond maar terwijl de bemanning onder het voertuig vandaan kruipt, slaan de mortieren en raketten al in rond de gekantelde wagen.

Aangeslagen

Hoewel duidelijk aangeslagen door het ongeluk, bedenkt Kroon zich geen moment. Hij stuurt de toegesnelde medics (militairen met een aanvullende medische opleiding) direct naar de andere inzittenden. Zelf neemt hij plaats in het andere voertuig om leiding te kunnen blijven geven. ‘Achteraf bleek dat ik een scheurtje in mijn schouder had, maar door de adrenaline heb ik daar op dat moment niets van gemerkt.”

Uiteindelijk breken de commando’s het gevecht af en verplaatsen ze zich met de Australiërs naar het verzamelpunt. Die nacht brengt een YPR pantservoertuig vanuit Kamp Holland een nieuwe Mercedes jeep. De kapotte auto wordt mee terug genomen en het peloton kan de operatie voortzetten.
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Mei 2009, 10:15

Het is opnieuw een snikhete dag. Het kwik komt tot boven de 50 graden en het peloton van Kroon is op weg om blocking positions in te nemen met het doel versterkingen van de Taliban te onderscheppen. “We wilden naar een kruispunt waarvan het vermoeden bestond dat het een belangrijke aanvoerroute was. Om er te komen moesten we door het oord Kuchkin. Voorop reden Australische verkenners op quads die de route bepaalden”, vertelt Kroon.

De verkenners melden al snel dat het niet mogelijk is het dorp te omzeilen. Ze moeten er dus doorheen, iets wat ze eigenlijk liever vermijden. De commando’s vrezen namelijk een hinderlaag. Kuchkin is een erg groen dorp en de vegetatie biedt uitstekende mogelijkheden voor een hinderlaag. Alternatieven ontbreken echter en dus rest Kroon niets anders dan zijn peloton door het dorp te voeren.

Op de korrel

“We waren net de eerste huizen gepasseerd, toen de verkenners meldden dat we niet verder konden. Door mijn verrekijker dacht ik een andere een mogelijkheid te zien. Gezien het gevaar ben ik dat zelf te voet gaan verkennen.” De andere doorgang wordt nooit gevonden want zodra de luitenant in de buurt komt, wordt het vuur op hem geopend. “Ik ben als een speer naar mijn voertuig gerend en al vurend zijn we achterwaarts gereden. De korrel van mijn machinegeweer werd geraakt, dus ook daar had ik veel geluk.”

De vijand bevindt zich op ongeveer 70 meter en gaat schuil achter muurtjes en een bosrand. De commando’s geven een flinke dosis vuur om het initiatief te herwinnen. Er volgt een hevig vuurgevecht op zeer korte afstand. Kroon, weer terug in zijn voertuig, probeert al vurend met een MAG machinegeweer zijn peloton achterwaarts uit de gevarenzone te leiden om betere posities te kunnen betrekken. Een hachelijke onderneming want daarvoor moeten ze door de linies van de achter hen liggende Australiërs. Intensief coördinerend met de coalitiepartners, via radio en handgebaren, weet Kroon zijn peloton naar een hoger gelegen positie te loodsen.

Antitankraket

Ook op de nieuwe positie blijft intensief contact met het AUSSAS (Australian Special Air Service) peloton vereist om blue on blue, het vuren op eigen mensen, te voorkomen. Om beter overzicht te krijgen, wil Kroon zijn voertuig naar een nog hoger gelegen positie manoeuvreren. Deze actie loopt echter anders dan gepland. “Ik zag de RPG (Rocket Propelled Grenade), antitankraket, recht op me afkomen en ik riep nog “achteruit!” naar mijn chauffeur. Ik ben niet verder gekomen dan “achter…”, toen waren we al geraakt.”

Het projectiel ketst af op de bumper en explodeert 2 meter naast de jeep. ‘Ik keek achterom en zag mijn boordschutter op de grond liggen. “Ik ben een man verloren”, schoot het door me heen en dat is echt een misselijkmakend gevoel. Ik riep zijn naam en gelukkig antwoordde hij.” Een eerste onderzoek door Kroon wijst uit dat de boorschutter niet zwaargewond is en na een korte peptalk kan hij zelfs weer aan het gevecht deelnemen. De radio is door de ontploffing defect geraakt en Kroon wordt gedwongen te communiceren met handgebaren en de portofoon en de radio in een ander voertuig.

Hitte

Uiteindelijk betrekt de hele eenheid een stelling en blijkt de eerdere actie slechts de voorbode van een langdurig gevecht. Terwijl de temperatuur boven de 50 graden aanhoudt, vecht het peloton in de volle zon nog zo’n 8 uur tegen de Taliban. Kroon: “Het was zwaar. Door de hitte zijn 2 man zelfs van hun stokje gegaan tijdens het gevecht.”

Luitenant Kroon blijft echter op uitstekende wijze leiding geven. Hij zorgt voor ondersteuning van de coalitiepartners als dat nodig is, onderhoudt contact met het hogere niveau, grijpt doelen aan in zijn eigen sector en laat zijn eenheid onder vuur herbevoorraden. “We moesten wel, we waren finaal leeg. Ieder voertuig had 16 kistjes munitie bij zich. Er waren dus 14 keer 16 kistjes doorheen gegaan. Gelukkig durfde een Amerikaanse Chinook te landen in een hot landingzone (landingszone onder vuur, red.) om ons te bevoorraden. Een Patria pantservoertuig heeft de munitie opgehaald en is onder vuur als een soort SRV-wagen overal langsgereden om iedereen van nieuwe munitie te voorzien.”

Boost

Amerikaanse Apache gevechtshelikopters die de Chinook escorteren, mengen zich in het gevecht en beslechten dit in het voordeel van de International Security Assistance Force. “Het is een machtig gevoel die 2 machines boven je hoofd te zien hangen. Dat geeft me als infanterist wel een enorme boost”, vertelt Kroon over de steun in de rug. Als de rook is opgetrokken blijken 13 Taliban te zijn uitgeschakeld. Afgezien van Kroons eigen boordschutter, is die dag niemand gewond geraakt.
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

6. Operatie Chitag (12-21 juli 2006)

Berichtdoor Roel » 29 Mei 2009, 10:16

6. Operatie Chitag (12-21 juli 2006)

Operatie Chitag kan beschouwd worden als het sluitstuk van de voorgaande operaties waar het peloton van Kroon aan heeft deelgenomen. Bij de eerdere acties ligt de nadruk op het in kaart brengen van de tegenstander. Tijdens Chitag, die parallel loopt aan de coalitieoperatie Perth gaan de mannen van Special Forces Task Group Viper proberen freedom of movement in de Baluchivallei te creëren.

De eenheid van Kroon trekt opnieuw samen met Australische collega’s op om het gebied in 11 dagen van alle versterkte Talibanposities te ontdoen. Het wordt een zeer zware operatie die, midden in vijandelijk gebied, grotendeels te voet wordt uitgevoerd. En hoewel de commando’s inmiddels wel wat gewend zijn, groeit het besef dat deze operatie anders wordt dan andere. Aan de vooravond van de operatie is de spanning dan ook voelbaar in het peloton.

Brothers in Arms

Ook Kroon is zichtbaar gespannen, maar moet als leider zoveel mogelijk de rust bewaren. Tijdens de voorbereidingen bouwt hij bewust een moment van saamhorigheid in. Het peloton kijkt gezamenlijk naar een collage van eigen filmpjes, gemaakt tijdens de uitzending, en luistert naar Brothers in Arms van Dire Straits. “Het was alsof we op een begrafenis waren, we wisten alleen nog niet van wie,” aldus Kroon. Het geeft aan dat de commando’s er terdege rekening mee houden dat niet iedereen levend van deze missie zal terugkeren.

Het is 12 juli als het peloton uit Chora vertrekt. De route van de commando’s voert door de Chora-vallei naar het 40 kilometer zuidelijker gelegen Tarin Kowt. “We besloten te voet te verplaatsen omdat we sterk het vermoeden hadden dat de 2 wegen die van noord naar zuid lopen bemijnd waren. Dat bleek achteraf inderdaad het geval. De eerste nacht zijn we per auto in 2 shifts vertrokken en een paar kilometer zo veel mogelijk lawaai makend de weg op gereden. Het was de bedoeling de Taliban te laten denken dat wij in onze voertuigen in aantocht waren. Terwijl de achtergebleven auto’s ook met veel kabaal bleven rondrijden, verlieten wij te voet de weg en maakten een omtrekkende beweging.”

‘360 graden rondom’

Het is aardedonker als het peloton letterlijk op een groep vijandelijke strijders stuit. “Deze mensen hadden onze voertuigen aan horen komen en IED’s (Improvised Explosive Devices) geplaatst. Daar waren ze net klaar mee toen ze ons tegen het lijf liepen.” De eerste tegenstanders worden door geweervuur uitgeschakeld met behulp van nachtkijkers en geluidsdempers. Desondanks zijn Kroon en zijn peloton al snel verwikkeld in een hevig vuurgevecht op zeer korte afstand. Het peloton is tijdens het nachtelijke gevecht op zichzelf aangewezen. De vijand is zo talrijk dat de commando’s in een vuurgevecht ‘360 graden rondom’ moeten vechten voor hun leven.

De enige bondgenoot in de buurt is een Amerikaans AC-130 Gunship dat, langzaam rondjes draaiend boven het gevechtsveld, de ontwikkelingen op de grond nauwkeurig volgt. Als blijkt dat de Taliban bezig is het peloton van Kroon en het Australische peloton te omsingelen, wordt dat door de bemanning van de AC-130 doorgegeven aan de commando’s op de grond. Deze ontwikkeling kan de ISAF-troepen fataal worden en de enige manier om de omsingeling te doorbreken, is het aanvragen van luchtsteun door de rondcirkelende Gunship. Het probleem is dat de Talibanstrijders zich slechts op een tiental meters van de Nederlandse posities bevinden.

Danger close

Het aanvragen van luchtsteun met de eigen troepen zeer dichtbij wordt in vakjargon danger close genoemd. Kroon neemt een enorm risico en ‘de moeilijkste beslissing van zijn leven’ door de AC-130 om hulp te vragen. “We hadden een opdracht te vervullen en luchtsteun was op dat moment de enige mogelijkheid om voorwaarts te gaan en het initiatief te hernemen. Er was geen Quick Reaction Force die te hulp kon schieten, geen versterkingen, alleen de luchtsteun, dus ik moest wel. Ik wilde de luchtsteun gebruiken om een corridor te maken richting het doel.” Hij laat zijn mannen dekking zoeken. Zelf stuurt hij samen met zijn Forward Air Controller (FAC’er) de AC-130 Gunship aan.

De scherven vliegen de twee commando’s om de oren maar de 40- en 105-millimeter granaten vanuit het vliegtuig hebben een verwoestende uitwerking op de Taliban. Op die afstand is het echter ook een angstaanjagende ervaring voor Kroon en zijn FAC’er. “Voor mijn gevoel heeft het zo’n 10 minuten geduurd. Ik zal het nooit meer vergeten. Ik zag hele takken van bomen breken door de scherven.”

Bommenregen

Dankzij de vakkundige aansturing van het vliegtuig, raakt niemand van de Nederlanders gewond. “Mijn FAC’er stond voortdurend in verbinding met het vliegtuig en zo zijn we voorwaarts gegaan. Zagen we tegenstand, dan richtten we de AC-130 op het doel. Dan was het boem, boem en dan gingen we weer verder!” Door de vernietigende bommenregen sneuvelen talrijke vijandelijke strijders en slaat de rest op de vlucht. Het peloton maakt hier gebruik van door direct door te stoten naar het doel in het dorpje Kala Kala. Ze slagen er in de beoogde quala’s te overmeesteren. Deze ommuurde boerderijen dienen namelijk als coördinatiecentra van de Taliban. Diezelfde nacht weten de commando’s ook nog met succes een grootschalige tegenaanval af te slaan.

Er volgen 4 dagen waarin het peloton samen met de Australiërs steeds dieper doordringt in het gebied. Het peloton bevindt zich onafgebroken midden in vijandelijk gebied en is compleet op zichzelf aangewezen. Van slapen komt weinig terecht, aangezien de commando’s voortdurend worden aangevallen. Tijdens de opmars overnachten ze steeds in veroverde versterkingen, omringd door vijandelijke strijders.

Hallucineren

“Het was echt slopend, we hebben gewoon 3 nachten niet geslapen. Nou ja, soms eventjes een half uurtje tegen een boom geleund. Op een gegeven moment begon ik bijna te hallucineren, maar we moesten door. Het was constant lopen met 40 kilo aan bepakking en vechten. Na 4 van deze dagen waren we gewoon op. Gelukkig hadden de Taliban toen al wel in de gaten dat het voor hen een hopeloze strijd zou worden en trokken de meesten weg uit de vallei. Eindelijk konden wij een rustdag houden.”

Het peloton doet uiteindelijk 8 dagen over de 40 kilometer naar Tarin Kowt, maar de operatie is een groot succes. De Baluchi-pas is voor het eerst toegankelijk voor ISAF-troepen en er ontstaat freedom of movement in de vallei rond Chora, Surkh Murgab en Khurma. Er sneuvelen tussen de 200 en 300 Talibanstrijders. Aan coalitiezijde vallen 9 gewonden en 1 militair komt om.
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Mei 2009, 10:38

De eerste foto's,
Bijlagen
ridders.jpg
"Welkom in de club"
ridders.jpg (39.43 KiB) 23429 keer bekeken
ridderslag.jpg
Ridderslag
ridderslag.jpg (33.17 KiB) 23429 keer bekeken
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Toespraak van H.M. de Koningin

Berichtdoor Roel » 29 Mei 2009, 12:20

Toespraak van H.M. de Koningin

Toespraak van H.M. de Koningin op het Binnenhof in Den Haag tijdens de uitreiking van de Militaire Willems-Orde aan M.J. Kroon, kapitein van het wapen der Infanterie

Dames en heren,

De Nederlandse krijgsmacht vervult voor onze samenleving en voor de internationale gemeenschap een belangrijke rol in het bestrijden en voorkomen van conflicten. Daarnaast vervullen onze strijdkrachten humanitaire taken. Het meest sprekende voorbeeld daarvan is de missie in Afghanistan.

In Afghanistan draagt Nederland bij aan een veiliger toekomst en een beter bestaan voor de lokale bevolking. Het is een opdracht die hoge eisen stelt aan het uitgezonden personeel van Defensie - en indirect ook veel vraagt van diegenen die wij met zo'n veelzeggend woord het 'thuisfront' noemen.

Onze militairen in Afghanistan spannen zich naar beste vermogen in om deze zware taak goed te vervullen. Dikwijls worden daarbij bijzonder heldhaftige prestaties geleverd. Een enkele keer toont een Nederlandse militair bij het uitvoeren van zijn opdracht een zo ongekende persoonlijke moed dat alleen de hoogste onderscheiding de waardering daarvoor tot uitdrukking kan brengen. Die hoogste onderscheiding is de Militaire Willems-Orde.

Meer dan vijftig jaar geleden werd de Militaire Willems-Orde voor het laatst aan een individuele militair uitgereikt. Deze onderscheiding vertolkt onze nationale trots op landgenoten die hebben getoond onder extreme omstandigheden in staat te zijn tot uitzonderlijke prestaties. Zij moeten zich, zegt de wet, "in de strijd door het bedrijven van uitstekende daden van moed, beleid en trouw hebben onderscheiden". Het gaat hierbij om waarden die van alle tijden zijn.

Kapitein Marinus Johannes Kroon is de Militaire Willems-Orde toegekend wegens moed, beleid en trouw betoond als commandant van een peloton van het Korps Commando-troepen in Afghanistan, in 2006. Hij krijgt deze onderscheiding niet voor één enkele actie, maar voor zijn optreden als leider, als militair en als mens tijdens de hele missie.

Zijn peloton voerde zesendertig meerdaagse operaties uit, veelal in zwaar terrein en onder moeilijke klimatologische omstandigheden. Ook onder vijandelijk vuur gaf Kapitein Kroon steeds moedig leiding aan zijn eenheid. Zestien keer kwam het tot daadwerkelijk gevechtscontact met Talibanstrijders. Mede door zijn deskundig, inventief en inspirerend optreden konden deze vaak hevige gevechten in het voordeel van het peloton worden beslecht, zonder verliezen aan eigen zijde. Kapitein Kroon toonde hierbij zijn kundigheid en vakmanschap, nam dikwijls verrassende initiatieven en schroomde niet grote persoonlijke risico's te nemen. Zijn eigen veiligheid maakte hij ondergeschikt aan die van anderen. In twee gevallen heeft hij bovendien het initiatief genomen een in het nauw geraakte coalitiegenoot te hulp te komen.

Ook bij andere operaties toonde Kapitein Kroon grote dapperheid door zonder aarzelen zelf als eerste nederzettingen­ binnen te gaan waarin hij gewapende Talibanstrijders kon verwachten. Bij een andere actie werd zijn voertuig getroffen door een raket, waarbij zijn boordschutter gewond raakte. Hij liet deze ondanks de gevaarlijke situatie eerst in veiligheid brengen en zette het bevel onmiddellijk vanuit een ander voertuig voort. Daarbij bediende hij zelf het boordwapen.

Met zijn operaties in de Chora-vallei en op de Baluchi-pas verstrekte hij de commandant van de Nederlandse Deployment Task Force belangrijke gegevens over de sterkte van de tegenstander. Zijn eenheid wist de dreiging af te wenden, waardoor de opbouw van de Nederlandse bases in Tarin Kowt en Deh Rawod kon worden voltooid. Dit maakte de uiteindelijke ontplooiing van de Task Force Uruzgan mogelijk. De positieve effecten van deze Task Force voor de Afghaanse bevolking in Uruzgan worden nu, na drie jaar, steeds meer zichtbaar.

Kapitein Kroon heeft altijd professioneel gehandeld binnen het mandaat en de politieke doelstellingen van de missie. Hij respecteerde de geldende geweldsinstructies en heeft bewezen in enkele seconden ingrijpende en verantwoorde beslissingen te kunnen nemen.

Van U, Kapitein, is de uitspraak bekend: 'Iedere leider moet eerst leren dienen.' U bent een bescheiden man, die benadrukt dat alle eer in eerste instantie toekomt aan Uw peloton. U kon te allen tijde rekenen op de loyaliteit van Uw mannen, die U volgden en onder de moeilijkste omstandigheden bijstonden. U gaat ervan uit dat U zelf niets anders deed dan wat Uw mensen van U mochten verwachten. U stelt hiermee Uw mensen voorop, zoals U dat ook in Afghanistan hebt gedaan. Zij delen hier in de eer die U toekomt.

Vandaag wordt de Militaire Willems-Orde voor de eerste keer niet uitgereikt voor heldendaden in oorlogstijd maar voor dapper leiderschap in een zware internationale missie, die ten doel heeft vrede en een betere toekomst te brengen aan het Afghaanse volk. Kapitein Kroon heeft op indrukwekkende wijze de moed, beleid en trouw getoond die met deze Orde worden geëerd.

Kapitein, ik wens U met deze hoogste onderscheiding van harte geluk.

H.M. de Koningin neemt de Eed af:

"Ik zweer mij als een getrouw en wakker ridder te zullen gedragen, mijn leven altoos te zullen veil hebben voor Koning en Vaderland en door al mijn vermogen mij steeds trachten waardig te maken de onderscheiding, mij door de Koning toegestaan".
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Mei 2009, 12:55

Het Ridder Diploma van Kroon met mutatie;
Bijlagen
Diploma kroon.JPG
Diploma kroon.JPG (37.21 KiB) 23414 keer bekeken
Lid van SRO en OMSA

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 29 Mei 2009, 13:25

Heb je die oorkonde ook nog in een grotere resolutie??
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Mei 2009, 13:26

Nee helaas. Hij komt uit het programmaboek,
Lid van SRO en OMSA

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 29 Mei 2009, 13:33

Afbeelding
Henk-Willem

RD

Berichtdoor RD » 29 Mei 2009, 14:01

Deze man verdient meer dan één MWO. Het is overigens mede voor kapitein Kroon te hopen dat er in de nabije toekomst meer MWO's worden uitgereikt. De publicitaire druk lijkt mij niet altijd even prettig.

Auke

Berichtdoor Auke » 29 Mei 2009, 18:35

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 01 Jun 2009, 18:41

Hoogste militaire onderscheiding uitgereikt

Den Haag - Tijdens een drukbezochte plechtigheid in Den Haag heeft kapitein Marco Kroon van het Korps Commandotroepen de Militaire Willems-Orde gekregen. Kroon kreeg de hoogste militaire onderscheiding die Nederland kent, vanwege zijn werk in Uruzgan.

Koningin Beatrix zei in een toespraak dat Kroon ook onder vijandelijk vuur steeds moedig leiding heeft gegeven aan zijn eenheid. Kapitein Kroon toonde zijn vakkundigheid en vakmanschap, nam verrassende initiatieven en schroomde niet grote persoonlijke risico's te nemen, sprak de koningin.

Het is zeer uitzonderlijk dat de Militaire Willems-Orde wordt uitgereikt; Marco Kroon is de eerste individuele militair in ruim 50 jaar die de onderscheiding krijgt. Wel kreeg in 2006 nog een Poolse parachutistenbrigade de Willems-Orde voor haar inzet tijdens operatie Market Garden in 1944.

Kroon blijft bescheiden en nuchter onder de hem ten deel gevallen eer. 'Ik krijg vandaag zo veel veren in mijn reet gestoken dat ik er het schaamrood van op mijn kaken krijg,' sprak Kroon na afloop. Hij benadrukte ook dat de belangstelling niet alleen naar hem mag uitgaan, maar naar alle Nederlandse militairen in Afghanistan. 'Het is een ontzettend goede en fijne club. Als eenling in ons bedrijf ga je het niet fixen.'

Zie ook: www.wereldomroep.nl/actua/nl/kroon_willemsordeZeldzame onderscheiding voor commando

BRON: De Wereldomroep
Henk-Willem

Roel
Moderator

Re: Kroon, Marco - MWO4 - Kaptein - KL

Berichtdoor Roel » 31 Mei 2011, 08:53

Foto van zondag, receptie te Margraten
Bijlagen
kroon.jpg
Lid van SRO en OMSA

Robert Prummel

Berichtdoor Robert Prummel » 09 Jun 2011, 14:58

Geachte leden van het Onderscheidingen Forum,

Ik ben Robert Prummel, verzamelaar van onderscheidingen en actief op Wikipedia waar ik zo langzamerhand alle Nederlandse onderscheidingen heb beschreven. Ik ben druk doende alle ridderorden in de wereld te beschrijven en ben ongeveer 2000 stuks een eind op weg. Ik beschreef behalve alle Nederlandse onderscheridingen, en veel artikelen over de Ridders in de Militaire Willems-Orde nu ook die van Nederlands Indië en de zelfregeerders in Djokjakarta en Soerakarta. Daarbij was dit forum een grote hulp!

Op het onderscheidingenforum ben ik nog niet actief geweest. Ik weet niet altijd hoe het precies werkt. Natuurlijk lees ik de artikelen geregeld. Soms met een lichte frons omdat men er naastzit, vaak met veel belangstelling omdat het forum vooral over de moderne onderscheidingen veel kennis samenbrengt! Ik ben zelf vooral op het gebied van de 18e en 19e eeuwse faleristiek deskundig.

Ik was aarzelend om te participeren in een onderscheidingenforum omdat in vergelijkbare fora over de Tweede Wereldoorlog deelnemers onder gefingeerde namen en met gebruik van runetekens en andere "foute" symbolen deel namen aan discussies. Als raadslid van Groningen mag mijn naam niet aan zo'n forum worden verbonden.
Gelukkig is dit forum "zuiver op de graat".

Ik zou de kennis van de deelnemers aan dit forum graag voor mijn artikelenreeks op Wikipedia willen gebruiken. Daarvoor zouden ook de foto's zeer welkom zijn! Mag ik vragen om toestemming om de foto's en afbeeldingen (uiteraard onder vermelding van de bron) te gebruiken op Wikipedia? Daarvoor zou dan een licentie moeten worden gegeven zoals die ook door het Tropenmuseum wordt verschaft.

Met vriendelijke groet,

Robert Prummel

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 09 Jun 2011, 15:23

Beste Robert,

Welkom op ons forum! Hopelijk leer je snel hoe dit forum werkt want je artikelen op Wikipedia zijn altijd de moeite waard!

Ik kan je alleen zeggen dat ik er geen enkele moeite mee heb dat je afbeeldingen en informatie gebruikt. Echter, het is wel mijn forum, maar ik ben niet "eigenaar" van de bijdragen (tekst, foto's) van andere forum gebruikers. Je kunt het beste deze mensen zelf rechtstreeks benaderen.

Dit doe je door bij een onderwerp op de knop pb (onder de post, tussen profiel en email) te klikken. Je kunt ze dan in een rechtstreeks prive bericht om toestemming vragen.
Lid van SRO en OMSA

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 11 Jun 2011, 01:31

25 juni zal ik hem weer zien dan begeleid ik nml de MWO dragers op veteranendag. vorig jaar ook gedaan kan alleen maar zeggen dat Marco Kroon een schappelijke vent is die bij deze gelegenheid gewoon bij zijn voornaam aangesproken wilde worden.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 26 Sep 2014, 15:36

"Marco Kroon ontving vandaag bij het KCT twee medailles: herinneringsmedaille vredesoperaties en VN medaille MINUSMA."

Bron FB Secretariaat Marco Kroon 25-09-2014
Bijlagen
kroon.jpg
Lid van SRO en OMSA

RD

Berichtdoor RD » 26 Sep 2014, 16:02

Roel schreef:"Marco Kroon ontving vandaag bij het KCT twee medailles: herinneringsmedaille vredesoperaties en VN medaille MINUSMA."

De HVO had hij natuurlijk al, maar waarschijnlijk zit die nu vol met gespen. Betekent dit dat hij een twee HVO gaat dragen naast de eerste?

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 26 Sep 2014, 20:18

RD schreef:
Roel schreef:"Marco Kroon ontving vandaag bij het KCT twee medailles: herinneringsmedaille vredesoperaties en VN medaille MINUSMA."

De HVO had hij natuurlijk al, maar waarschijnlijk zit die nu vol met gespen. Betekent dit dat hij een twee HVO gaat dragen naast de eerste?

Indien zijn HVO al 4 gespen had wel ja!
"If you've done it, it ain't bragging"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 26 Sep 2014, 20:20

Ja dus! :mrgreen:
Bijlagen
Schermafbeelding 2014-09-26 om 21.19.41.png

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 26 Sep 2014, 20:29

Zie nu trouwens pas dat zijn Vierdaagsekruis er bij zijn modeldecoraties niet tussen hangt (miniatuur en batons wel); zelf had ik misschien een andere keus gemaakt, maar goed!

Terug naar “Project Biografiën Ridders Militaire-Willemsorde”