Navis, C. - MWO4 - 2 Lt. - KNIL

Forumonderdeel waarin de resultaten van het onderzoek van Ed van Engeland en Erik Naberhuis overzichtelijk geplaatst kunnen worden.
Johnny

Navis, C. - MWO4 - 2 Lt. - KNIL

Berichtdoor Johnny » 17 Mei 2009, 08:10

Ridderslag door prins Bernard aan C. Navis, 2e luitenant van het KNIL, in op 24 juni 1954.
Kreeg zijn MWO voor verzet tegen de (Duitse) bezetter in de periode ’41 t/m ‘44

Meer info is te vinden in het boek: De Militaire Willems Orde sedert 1940 pagina 163.
Bijlagen
bern2.JPG
bern2.JPG (281.77 KiB) 11582 keer bekeken
bern1.JPG
bern1.JPG (430.98 KiB) 11582 keer bekeken

chipetto

Re: Navis, C. - MWO4 - 2 Lt. - KNIL

Berichtdoor chipetto » 13 Mei 2010, 13:56

zeker een leuke foto,

Ik heb een aantal jaar geleden een aantal briefen en papieren gevonden met onder andere felicitatie
voor deze onderscheiding van de heer Navis maar ook de rekening van deze foto

als jullie belang hebben bij deze briefen enz geef maar even een mail

Nico

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 15 Mei 2010, 19:29

De interesse is hier altijd. Ik ben er erg nieuwsgierig naar.
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

erikscollectables
Moderator

Berichtdoor erikscollectables » 16 Mei 2010, 08:52

Ik heb zelf wat papiermateriaal van C. Navis.
Niet heel spannend - vermoedelijk vrijgekomen uit een huisopruiming!

Twee notitieboekjes over artillerie (bereden?) opleiding die hij in Engeland volgde. Geen datum te vinden maar mogelijk na WO2 en voordat hij naar het toenmalige Nederlands Indie ging waar hij als kapitein fungeerde.

Een complete briefwisseling over een officierszadel dat hij in 1939 bestelde - die in juni 1940 gelverd werd - maar waarbij, zoals het in de brief heet door "gewijzigde omstandigheden", een afleveringsprobleem was.
Dit liep door tot in 1941 - de tijd dat Navis onderdeel van het verzet werd waarvoor hij in 1953 zijn MWO ontving.

Als laatste een briefje uit het toenmalige NI waarop staat Kapt Navis.

Zoals gezegd niet heel erg spannend maar wel leuk omdat het Navis is en zijn handtekening er ook nog in voorkomt....
Bijlagen
004.JPG
003.JPG
002.JPG
001.JPG

chipetto

Berichtdoor chipetto » 22 Mei 2010, 11:23

sorry voor de vertraging pc was overleden en ben erg druk met mijn werk
erik of henk willem mail mij een adres even door dan stuur ik het op of breng het langs
Nico

erikscollectables
Moderator

Berichtdoor erikscollectables » 16 Jun 2010, 08:22

De spullen zijn via Henk Willem bij mij terecht gekomen.
Erg leuk.

Vooral een serie felicitaties met zijn Medal of Freedom met Silver Palm die vooraf ging aan zijn MWO.

Erg leuk is de felicitatie van Kanselier H. Koot - niet als kanselier maar prive!
Als kanselier moet hij toen al bezig zijn geweest met de voorbereidingen mbt de MWO voor Navis.
Mogelijk is er een verband tussen hem en Navis mbt hun verzetswerk?

Groet, Erik

erikscollectables
Moderator

Berichtdoor erikscollectables » 03 Sep 2010, 18:38

Hier de rekening mbt de foto hierboven

erikscollectables schreef:De spullen zijn via Henk Willem bij mij terecht gekomen.
Erg leuk.

Vooral een serie felicitaties met zijn Medal of Freedom met Silver Palm die vooraf ging aan zijn MWO.

Erg leuk is de felicitatie van Kanselier H. Koot - niet als kanselier maar prive!
Als kanselier moet hij toen al bezig zijn geweest met de voorbereidingen mbt de MWO voor Navis.
Mogelijk is er een verband tussen hem en Navis mbt hun verzetswerk?

Groet, Erik
Bijlagen
008.JPG

erikscollectables
Moderator

Berichtdoor erikscollectables » 03 Sep 2010, 18:43

En dit is ook erg leuk.
Het schrijven dat de Kanselarij naar iedere nieuwe ridder stuurde!
Let op het getypte KB bovenaan de brief - het KB van de MWO van Navis met envelop en retourenvelop.
Bijlagen
007.JPG
006.JPG
005.JPG
004.JPG

thvm

Berichtdoor thvm » 04 Jun 2012, 16:31

Goedemiddag,

ik ben de achterkleindochter van een OD-gewestcommandant Veluwe en later Gelderland. Ik heb van mijn oudtante een kistje met brieven gekregen die naar buiten zijn gesmokkeld toen mijn overgrootvader voor het tweede OD-proces gevangen zat ( na verraad, zowel in Scheveningen als Haaren gezeten )

Mijn oudtante, zijn dochter, is ervan overtuigd dat Navis had 'gekletst'. Dit is zowel door haar vader tijdens een bezoek aan Haaren vermeld als in een brief die haar verzocht werd af te geven aan dhr Wunderink, de opvolger van mijn grootvader. Hij schrijft oa:' zeg hem dat N gekletst heeft.' en ' we met hem afrekenen als we weer thuis zijn'

Ik heb bij het NIOD stukken opgevraagd mbt het OD proces van mijn overgrootvader. Daaruit blijkt dat tekeningen van door mijn overgrootvader ingerichtte dropzones voor de engelsen door Navis zijn afgegeven aan de SD. Navis werkte als koerier oa tussen de verschillende gewestcdt, tijdens het tweede ODproces waren deze tekeningen 'plots' in het bezit van de duitsers

Inmiddels heb ik ook van het NIOD formele stukken ontvangen waarin de rechtspositie van Navis aan de orde wordt gesteld.

Ik was verbaasd op deze pagina alle ''goede'' dingen te lezen over betrokken heer, het schijnt een heel ander licht op hem dan wat ik had zoals u begrijpt.

erikscollectables
Moderator

Berichtdoor erikscollectables » 04 Jun 2012, 18:48

Mevrouw,

Ik heb u net een mailtje gestuurd om even contact op te nemen.
Navis is na de oorlog verder onderzocht, wat gold voor allen die in actieve militaire dienst waren zoals hij ook na de oorlog nog was.
Daarnaast is hij voor zijn benoeming tot Ridder MWO in 1954 wederom uitgebreid onderzocht.
Hij is benoemd tot Ridder MWO 4e klasse en kreeg deze van Prins Bernhard.
Daarbij is het dus duidelijk dat er tot 1954 geen enkel bewijs voor wat voor een verraad dan ook was, nog sterker, er geen twijfel was. Anders was de benoeming tot Ridder MWO zeker stopgezet.

Ook na 1954 is dhr Navis voor zover mij bekend nooit vervolgd voor verraad in welke zin dan ook.

Dus hoewel ik uw verhaal hier niet in twijfel wil trekken denk ik wel dat het, zonder verder onderzoek, ongepast is een geridderde verzetsheld hier te beschuldigen van verraad.

Omdat ik hier geen inhoudelijke censuur wil plegen laat ik het bericht staan maar zou ik u wel willen vragen, zonder sluitend bewijs - en tot die tijd zijn mensen onschuldig in een goed functionerende democratie, geen verdere beschuldigingen te willen plaatsen op dit forum.
Dat past niet binnen het doel van dit forum.

Met vriendelijke groet, Erik

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 10 Jun 2012, 13:51

Dit is wel een grote beschuldiging. Kom op zijn minst dan met foto's van de NIOD-stukken waar dit in staat en de bijbehorende archiefnummers.
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Pietjepuck

Berichtdoor Pietjepuck » 30 Okt 2013, 21:58

@ achterkleindochter van de OD commandant. Bedankt voor deze info. Ik ben zeer geïnteresseerd naar meer achtergronden en heb nog een aantal vragen o.a over de SD agent van den Berg, zou graag mailcontact met je.

Terug naar “Project Biografiën Ridders Militaire-Willemsorde”