Vergeten held krijgt Erekoord

Voor alle onderwerpen die betrekking hebben op de hoogste Nederlandse dapperheidsonderscheidingen.
officier

Vergeten held krijgt Erekoord

Berichtdoor officier » 29 Mar 2013, 16:53

De Amerikaanse veteraan Herbert Adams is een bijzondere eer te beurt gevallen. Hij heeft het het oranje erekoord gekregen, dat bij de Militaire Willems-Orde, de hoogste militaire onderscheiding van Nederland, hoort. Bijna zeventig jaar later weet Herbert H. Adams nog steeds hoe die appel smaakte die hij van een Nederlandse vrouw kreeg uitgereikt. Heerlijk! Dat krijg je als je hongerig en angstig op weg bent tijdens de operatie Market Garden, waarbij zijn 82e Airborne Division de brug over de Maas bij Grave in 1944 op de Duitsers veroverde.In zijn eenvoudige woning in Worcester, Massachusetts, zegt de nu hoogbejaarde, maar fitte en nog steeds enigszins ondeugende oorlogsveteraan er een schuldgevoel aan over te hebben gehouden. „Later hoorde ik pas dat die mensen honger leden en ze gaven wat ze hadden aan mij. Waarom?”
Die vraag wordt beantwoord door zijn vriend, Christiaan de Marcken, een Amerikaan van Belgische afkomst. „Herb, ze waren je dankbaar. Je kwam hen redden van de tirannie.”
Hoe dankbaar de Nederlanders nog steeds zijn, heeft de lange 89-jarige inmiddesl gemerkt. Hij ontving uit handen van de Nederlandse honorair consul te Boston, Hans Giesken, het oranje erekoord dat bij de Militaire Willems-Orde, de hoogste militaire onderscheiding van Nederland, hoort. Een onderscheiding die hij allang had moeten hebben, maar door omstandigheden misliep. Toen de 82e Airborne Division als geheel werd geëerd met de Willems-Orde 4e klasse en de individuele leden een lintje kregen, was Herb al weer op een missie elders.
De vergeten held heeft nu alsnog gekregen waarop hij recht heeft. Met dank aan het toeval én een Nederlander die koningin Beatrix via een brief van de Nederlandse nalatigheid op de hoogte stelde.
Tjarco Schuurman, een dertigjarige Hoofddorper met een fascinatie voor de Tweede Wereldoorlog, die verklaard kan worden door persoonlijke tragedies in zijn familie in die tijd, heeft zich sterk gemaakt voor Adams. Hij kwam de veteraan op het spoor via een project waarbij hij veteranen laat vertellen over hun offers, zodat wij niet vergeten aan wie we onze vrijheid te danken hebben. „Gewone mannen, zoals mijnheer Adams.” De verhalen zijn te lezen op de website http://www.savedbysacrifice.com.

Bron:De Telegraaf

Jammer dat een groot deel van de media, nationaal en internationaal, aangeven dat Herbert Adams de MWO heeft gekregen en hiermee de 6e nog levende RMWO zou zijn. Vanavond in EenVandaag een interview met Herbert Adams.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Roel
Moderator

Re: Vergeten held krijgt Erekoord

Berichtdoor Roel » 29 Mar 2013, 17:28

Ik heb hierover al contact gehad met het Kapitel der Militaire Willems-Orde. Defensie is al enkele uren bezig om dit recht te zetten. Ik heb zelf ook diverse mails aan media verzonden. NOS heeft een half uur geleden gereageerd dat ze het aanpassen.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Teus Mejan

Re: Vergeten held krijgt Erekoord

Berichtdoor Teus Mejan » 01 Apr 2013, 12:23

Roel schreef:Ik heb hierover al contact gehad met het Kapitel der Militaire Willems-Orde. Defensie is al enkele uren bezig om dit recht te zetten. Ik heb zelf ook diverse mails aan media verzonden. NOS heeft een half uur geleden gereageerd dat ze het aanpassen.

Het bericht van de NOS klopte sowieso van geen kant. Zo insinueerde het nieuwsbericht bijvoorbeeld dat het Ardennenoffensief voor operatie Market Garden plaats vond...

Terug naar “De Militaire Willems-Orde, het Eresabel en de Eervolle Vermelding”