Civiele opmaak militaire onderscheidingen voor een dame?

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
René

Civiele opmaak militaire onderscheidingen voor een dame?

Berichtdoor René » 05 Nov 2016, 12:20

Een (vooralsnog) theoretische vraag:

Wie kan mij duiden hoe de opmaak van militaire (miniatuur)onderscheidingen dient te zijn voor het dragen, door een dame, op een civiele galajurk?

Dit raakt bijvoorbeeld vrouwelijke voormalige militairen welke geen 15 jaar in actieve dienst hebben doorgebracht. Zij zijn immers (formeel) geen [rang] b.d. en niet gerechtigd het uniform nog te dragen.

Mij lijkt het, afgaande op het gestelde in de 'Draagwijzer' blz. 21 ([url]lintjes.nl/download/draagwijzer[/url]), dat de opmaak in dat geval 'civiel', de zogenaamde 'strikvorm', zou moeten zijn.

(Komt in dat geval de volgende vraag naar boven: welk bedrijf zou deze militaire onderscheidingen, in voorkomend geval, op die manier kunnen opmaken.)
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Re: Civiele opmaak militaire onderscheidingen voor een dame?

Berichtdoor Spraakverwarring » 05 Nov 2016, 15:29

De Koninklijke Nederlandse Munt verkoopt in ieder geval miniaturen in damesopmaak van de Koninklijke onderscheidingen (zie hier). Het is dus al eens bedacht, al heb ik ze zelf nooit "in het wild" gezien. Ik veronderstel dat elke opmaker dit desgevraagd ook wel kan leveren.

Of er een bepaalde "draagwijze" is weet ik niet, maar ik vond deze foto van Anky van Grunsven tijdens de Inhuldiging in 2013.

Misschien ietwat off-topic, maar waarop baseer je dat een ex-militair met minder dan 15 dienstjaren niet de toevoeging "[rang] b.d." zou mogen voeren? De regeling statusvoorrechten gewezen militairen zoals bedoeld in artikel 12f van de
Militaire Ambtenarenwet 1931 regelt alleen iets over het dragen van het uniform en het toekennen van een titulaire bevordering, ik ken geen officiële regels over het voeren van "b.d.".
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

René

Berichtdoor René » 05 Nov 2016, 20:30

Spraakverwarring schreef:Of er een bepaalde "draagwijze" is weet ik niet, maar ik vond deze foto van Anky van Grunsven tijdens de Inhuldiging in 2013.

Anky van Grunsven draagt haar beide koninklijke onderscheidingen cf de draagwijze zoals geduid in de draagwijzer (http://www.lintjes.nl/download/draagwijzer) op http://www.lintjes.nl

Spraakverwarring schreef:Misschien ietwat off-topic, maar waarop baseer je dat een ex-militair met minder dan 15 dienstjaren niet de toevoeging "[rang] b.d." zou mogen voeren?

Het door mij gestelde m.b.t. het niet mogen voeren van detoevoeging 'b.d.' komt voort uit het 'zuiver Nederlands lezen' van de regels:
Elke militair die de krijgsmacht heeft verlaten is een 'gewezen militair'.
De militair buiten dienst (ic [rang] b.d.) is om aan te duiden dat de militair uit dienst is, in tegenstelling tot de militair in werkelijke dienst.
Om echter een militair buiten dienst te kunnen zijn, moet de gewezen militair dus nog wel de status van 'militair' hebben, anders is de gewezen militair 'gewoon' een gewezen militair, i.c. een burger.
Het in desbetreffend geval hebben van de status van militair is uitsluitend na (minimaal) 15 jaar diensttijd, zoals beschreven in artikel 12f van de Militaire Ambtenarenwet 1931.

Twee voorbeelden ter verduidelijking:
De korporaal met acht dienstjaren die de dienst heeft verlaten is een gewezen korporaal.
Deze korporaal is echter geen korporaal buiten dienst, aangezien dit suggereert dat betrokkene korporaal is, niet zijnde in actieve dienst.
Dat is niet het geval omdat deze korporaal niet de status van militair (korporaal) heeft behouden wegens een tekort aan dienstjaren.
Betrokkene is (ook) niet gerechtigd zich te 'tonen' in uniform (met de rangonderscheidingstekens van een korporaal).

De korporaal met 15 dienstjaren die de dienst heeft verlaten is een gewezen korporaal.
Deze korporaal is echter ook korporaal buiten dienst, aangezien betrokkene de status van militair (korporaal) heeft behouden wegens het voldoen aan het gestelde in artikel 12f MAW 1931.
Betrokkene mag zich immers nog steeds 'tonen' in het uniform met de rangonderscheidingstekens van een korporaal.

(De discussie is - naar ik mij meen te herinneringen - enkele jaren geleden (2010?) ook heel kort gevoerd aan de overlegtafel, toen o.a. artikel 12f besproken werd. Hierbij is echter geen officieel standpunt neergeschreven specifiek over het voeren van de 'titel' b.d.)
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

moos

Berichtdoor moos » 06 Nov 2016, 09:48

Betrokkene is (ook) niet gerechtigd zich te 'tonen' in uniform (met de rangonderscheidingstekens van een korporaal).

Betrokkene is op dat moment burger en wie gaat een burger vertellen dat hij zijn oude DT niet mag dragen?

Leuk en aardig dat 15 jaar verhaal, maar in mijn mening raakt het kant nog wal omdat verbieden/optreden door defensie
geen optie is.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 06 Nov 2016, 09:57

René schreef:Het door mij gestelde m.b.t. het niet mogen voeren van detoevoeging 'b.d.' komt voort uit het 'zuiver Nederlands lezen' van de regels:
Elke militair die de krijgsmacht heeft verlaten is een 'gewezen militair'. (...)
Ik vraag me af of je het op die manier kunt interpreteren. Artikel 12f luidt: "Een gewezen militair ambtenaar, die op het tijdstip van ingang van zijn eervol ontslag tenminste vijftien jaar tot het beroeps- of reserve-personeel heeft behoord, behoudt de status van militair ten aanzien van door Onze Minister te bepalen voorrechten". Wat die "door onze minister te bepalen voorrechten" zijn staat zeer nauwkeurig omschreven in de "regeling statusvoorrechten", dan gaat het om mogelijkheid om een titulaire bevordering te krijgen (lid 2 a) en het dragen van het uniform (lid 2 b), anders niets. Over het, na dienstverlating, voeren van de toevoeging "b.d." achter een naam staat niets beschreven. Er is overigens ook geen regelgeving die zulks strafbaar stelt; het wetboek van strafrecht zegt alleen iets over het onbevoegd dragen van onderscheidingstekens verbonden aan een ambt dat men niet bekleed (artikel 196) en het onbevoegd dragen van een ridderorde (artikel 435 lid 1).
Je kunt natuurlijk betogen dat iemand die bij ontslag minder dan 15 jaar militair verleden heeft geen "gewezen militair ambtenaar" is in de zin van artikel 12f, maar ook dan is er geen enkele regel die verbied om de aanduiding "[rang] b.d." te voeren in het maatschappelijk verkeer (een beetje mal is het natuurlijk wel, maar dat is een andere discussie :D ). Zolang zo iemand geen uniform en/of rangonderscheidingstekens draagt, doet hij of zij niets fout.

Terug naar de damesminiaturen. Heeft iemand wel eens andere gedragen zien worden dan koninklijke onderscheidingen?

Herman V

Berichtdoor Herman V » 06 Nov 2016, 11:23

Spraakverwarring schreef:Terug naar de damesminiaturen. Heeft iemand wel eens andere gedragen zien worden dan koninklijke onderscheidingen?

De Inhuldigingsmedaille 2013 !

Ik kan me zo voorstellen dat in bepaalde (niet militaire) kringen (het hof en de diplomatieke dienst) de damesminiatuur met enige regelmaat voorkomt.

en

Wellicht dat in de vitrines van van Wielik een en ander tentoongesteld is?

Grt
Herman

Herman V

Berichtdoor Herman V » 06 Nov 2016, 11:27

20161106_112512-1.jpg

Geen miniatuur, maar toch wel apart.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 27 Nov 2016, 08:30

Herman V schreef:
Spraakverwarring schreef:Terug naar de damesminiaturen. Heeft iemand wel eens andere gedragen zien worden dan koninklijke onderscheidingen?

De Inhuldigingsmedaille 2013 !
Dat is ook een koninklijke onderscheiding! De inhuldigingsmedaille werd immers per KB toegekend, het is alleen geen ridderorde. Andere Nederlandse onderscheidingen dan koninklijke onderscheidingen en ridderordes heb ik echter nooit in miniatuur damesmodel gezien.

René

Berichtdoor René » 01 Mar 2017, 20:29

Speciaal laten (op)maken voor op een galajurk.

Afbeelding

Met grote dank aan Bovomed te Oirschot voor het aangaan van de uitdaging en de meer dan uitstekende service!

officier

Berichtdoor officier » 02 Mar 2017, 17:07

Schitterend opgemaakt!
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 03 Mar 2017, 20:41

René schreef:Speciaal laten (op)maken voor op een galajurk.

Afbeelding

Met grote dank aan Bovomed te Oirschot voor het aangaan van de uitdaging en de meer dan uitstekende service!

Nice!
"If you've done it, it ain't bragging"

Terug naar “Algemene vragen”