Onbekende groene koorden en draagwijze

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Longfiller

Onbekende groene koorden en draagwijze

Berichtdoor Longfiller » 19 Mei 2016, 22:53

Hallo. Ik zag op de Facebook pagina van de OVV KNR Noord allerlei foto's tegen van de onlangs gehouden defilé in Wageningen.

Wat me daar opvalt is dat er veel 'leden' van deze Natres afdeling met groene koorden lopen. Het is niet ff groen en ook niet met zwart als KCT. Maar wat is het wel. En de tweede vraag is. Waarom al die Natressers hun vaardigheids emblemen rechts dragen en naast elkaar. Ik vind dit begrijpelijk ivm hun achterlijk grote natres badge maar voor het veteranentenue geldt dacht ik dat zei conform de VS 1593 zich dienen te tooien. Maw vaardigheids emblemen max twee boven elkaar links en max 2 rechts met dus een max van vier.

En als dat koord een verenigings koord is mag het dan op hun 'veteranen' tenue gedragen worden want geen erkend iets.

Ook al hoef je geen veteraan te zijn voor een veteranen tenue, immers vrijwel alle militaire verenigingen dragen dit tenue als standaard. Maar toch zou je je aan het VS 1593 moeten conformeren.

En dan heb ik het nog niet over die Natressers met Niet erkende onderscheidingen ...... Zucht
Bijlagen
image.jpeg

Spraakverwarring

Re: Onbekende groene koorden en draagwijze

Berichtdoor Spraakverwarring » 20 Mei 2016, 06:06

De koorden doen in de verte wel een beetje denken aan de commando-nestel. Wellicht daardoor "geïnspireerd"?

Mbt het "veteranentenue": daarover is niets formeel geregeld, zowel qua vorm/uiterlijk/wat men daarop draagt als het "draagrecht". In feite komt het er op neer dat iedereen het mag dragen en je mag er op dragen wat je wilt. Het is geen van Defensiewege verstrekt uniform en de dragers zijn geen militair, uniformvoorschriften als het VS2-1593 zijn dus ook niet van toepassing. Er zijn vanuit het Veteranenplatform en ook diverse veteranenverenigingen wel bepaalde "richtlijnen" of "uitgangspunten" maar dat zijn niet meer dan dat, om je naar te richten. Zie verder ook deze link: http://veteranenplatform.nl/172-2/

Zoals al eerder op dit forum besproken: voor gewone burgers zijn er eigenlijk maar heel weinig regels. Alleen het dragen van een Nederlandse ridderorde die je niet formeel is toegekend is strafbaar, voor de rest mag eigenlijk alles. En zo lang verenigingen dit gedogen of zelfs aanmoedigen, zullen de uitdossingen steeds uitbundiger worden.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Hijmen

Berichtdoor Hijmen » 22 Mei 2016, 21:51

Dit is gewoon met opzet zo gekozen omdat het lijkt op het commando koord, net als de 'groene' baret die maar heel even in gebruik is geweest maar is vervangen omdat hij teveel op de commando baret leek. Maar de gehele OVV KNR schijnt die baret gehad te hebben. Gestolen eer?

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 23 Mei 2016, 15:44

Lijkt me niet want ook al was die baret ongeveer gelijk aan de KCT kleur, week hij nog af. Dat er losers zijn die als de brandweer bij de fourier een dergelijke baret gescoord hebben zegt genoeg maar is geen stolen valor. Hooguit opportunistisch zoals deze mannen op oa Wageningen en afgelopen zaterdag in Hardenberg ....
Bijlagen
image.jpeg

moos

Berichtdoor moos » 23 Mei 2016, 21:21

Ik kan het bij de onderofficier in het midden volgen tot zijn TMPT, daarna een hoop wat Duits lijkt, een US meritious service medal, Ecos Kruis en volgens mij de twee daagse van Bern. wat zit er dan in het midden?
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 24 Mei 2016, 07:59

Moos, zit er ook niet een brandweerkruis tussen?

Ik kreeg de volgende info door:

"Naar aanleiding van de opmerking "groene koorden" op onderscheidingenforum: deze de koorden, zoals te zien op bijgevoegde foto's worden gedragen door oud leden van Natres, dit is een soort waarderingskoord. verder ie je de laatste tijd ook felgroene koorden verschijnen, deze zijn van de Belgische vereniging NVVS en hebben geen enkele status."
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

moos

Berichtdoor moos » 24 Mei 2016, 11:54

gedragen door oud leden van Natres

Typerend in dit geval is dat zowel de C-Natres als zijn regiments adjudant (en nog een hoop Natres officieren) geen benul hebben wat dit koord inhoud.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 24 Mei 2016, 15:56

Actief dienende leden van de Natres krijgen dit koord in ieder geval niet. Waarschijnlijk een OVV Natres dingetje.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 24 Mei 2016, 20:32

Ergens een document gevonden (helaas niet online) waar eea in beschreven staat. Het komt er op neer dat het een erekoord is van het OVV KNR dat men ontvangt als men 5 keer of meer van het eredetachement OVV KNR deel heeft uitgemaakt (bv bij herdenkingen etc.).

moos

Berichtdoor moos » 25 Mei 2016, 15:39

Nog een duidelijke foto gevonden van onze adjudant zijn toch wel vreemd aandoende medaille rits.

Afbeelding

Ik las in een ander topic over deze adjudant dat hij een hele rij medailles had die nu hier weer niet tussen hangen.
Fluthilfe 2002 is zowiezo een illegale.

RD

Berichtdoor RD » 25 Mei 2016, 17:26

Als burger mag hij dragen wat hij wil, ook carnavalsonderscheidingen. Alleen het onterecht dragen van een ridderorde is verboden en strafbaar.

moos

Berichtdoor moos » 26 Mei 2016, 05:53

Als burger mag hij dragen wat hij wil

Correct, maar hij loopt hier toch wel heel duidelijk met alle Natres toeters en bellen, wat (in ieder geval bij het gros van het volk) de indruk wekt dat deze man deel uit maakt van defensie, lees Natres.
Dan nog is het niet verboden, maar vanuit de Natres zou dit gedrag als onwenselijk bestempeld moeten worden.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 26 Mei 2016, 09:14

Zijn Duitse decoraties moeten toch na te trekken zijn:

Ehrenkreuz
der Bundeswehr
in Silber
für besonders herausragende
Leistungen, insbesondere
hervorragende Einzeltaten
ohne Gefahr für Leib und Leben
ohne Dienstzeitbegrenzung
bisher verliehen: 249
Lid van SRO en OMSA

Max55

Berichtdoor Max55 » 19 Jun 2016, 15:44

Hoewel ik niet zo snel reageer op berichten op dit forum voel ik me toch genoodzaakt om een en ander toe te lichten. Ik ken de adjudant waar jullie een beetje "negatief" over oordelen behoorlijk goed. Ik heb ook inzage gehad in zijn staat van dienst bij Defensie. Hij heeft inclusief zijn normale diensttijd ruim 35 jaar gediend, de laatste 10 jaar ruim 1000 uur op jaarbasis, ( een normale baan is rond de 1700 uur)iets wat een groot gedeelte van de mensen die op dit forum op van alles en nog wat (re)ageren waarschijnlijk niet hebben gedaan. Zijn laatste functie was Bataljonsadjudant. Dit naast zijn normale werk in de civiele wereld. Om te beginnen met het tenue dat hij nu draagt, dat is het voorgeschreven tenue dat oud leden van het Korps Nationale Reserve die toetreden tot het OVV, Onze Vrijwilligers Vereniging van het Korps dragen. Het is gebaseerd op het veteranentenue, met een paar aanpassingen. Het door jullie genoemde "groene koord" is een erekoord dat bestaat uit een groene en een gouden door elkaar gevlochten draad. Het koord wordt gedragen door leden van het OVV die gedurende een aantal jaren deel hebben genomen aan detachementen in Wageningen en Prinsjesdag. Dan het "grote" Natres embleem. Hiervan wordt door jullie gezegd dat dit het Natres embleem is, echter dat is niet juist. In het verre verleden(jaren 70 en 80 van de vorige eeuw) was dit het mouwembleem van de Natres, dat werd begin 90er jaren veranderd in het NTC (Nationaal Territoriaal Commando) embleem. En dat embleem is weer aangepast nadat de Natres onder de 3 brigades kwam te vallen. Om te voorkomen dat dit oude embleem zou verdwijnen heeft het OVV toestemming gekregen om dit embleem te dragen. Het staat voor de letters November Romeo. Dat voor wat betreft het koord. Dan lees ik dat er nogal meewarig over het OVV wordt gesproken. Dat is niet correct want een deel van deze oud Natres militairen heeft als dienstplichtige, KVV er of beroeps in Nieuw Guinea, Libanon, Joegoslavië en Irak gediend. Dit noemt men veteranen... Waarbij ik meteen de volgende vraag aan iedereen heb; als je op uitzending bent geweest en je bent bv medewerker welzijns zorg geweest, ben je dan veteraan?
Ja, en dan kom ik op zijn lintjes. Laat ik voorop stellen dat al zijn lintjes op officiële manier zijn verkregen. Voor alle buitenlandse onderscheidingen zitten in zijn dossier de formele toestemming van Hoofdirectie Personeel, sectie onderscheidingen, inclusief de vermelding dat ook de Kanselarij der Orden een afschrift daarvan heeft ontvangen. Ik heb al een aantal genoemde medailles voorbij zien komen die niet correct zijn, daarom zal ik ze in volgorde noemen: Oranje Nassau, 24 jaar trouwe dienst, 30+ jaar Natres, 25 jaar Nijmegen(waarvan 19 jaar als detco) NOC kruis, Brandweerkruis civiel, Ehrenkreuz Bundeswehr 2x, Fluthilfe Duitsland, Army Commendation medal, Europakruis CEAC, medaille van Verdienste in zilver Polen. Hij bezit er nog een aantal, die niet gedragen worden, hij is ook Koninklijk onderscheiden in België. Verder staan in zijn dossier dat hij 6 officiële wings heeft, brevet duikinstructeur, en een aantal vaardigheidsemblemen.
Ik wil mijn verhaaltje dat toch nog lang is geworden afsluiten met een verzoek; onderzoek eerst iets goed, voordat je een onzinnige reactie op dit forum zet. het geeft een vertekend beeld van mensen, en zorgt op enige manier voor "beschadiging".

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 19 Jun 2016, 17:52

Beste Max55, dank voor de uitgebreide reactie.
Ik denk dat het met dat "meewarige" t.o.v. het OVV KNR wel mee valt, het is alleen dat koord dat wel erg op de commandonestel lijkt wat vragen oproept. Of het een zinvol koord is moet het OVV KNR zelf maar iets van vinden maar in ieder geval de kleurstelling lijkt mij persoonlijk wat ongelukkig gekozen.

Wat mij betreft geen kwaad woord over 's mans prestaties, zoals hier opgesomd zijn die zonder meer indrukwekkend. Wat ik persoonlijk anders zou doen is het niet dragen van die onderscheidingen die ook niet op het uniform mogen (brandwerkruis, CEAC kruis), maar betrokkene is bd en mag dus op zijn civiele tenue dragen wat hij wil. Ik ga er van uit dat hij daar goed over nagedacht heeft en het dus ook best zal begrijpen dat eea soms vragen oproept bij kenners.

Op je vraag
Max55 schreef:Waarbij ik meteen de volgende vraag aan iedereen heb; als je op uitzending bent geweest en je bent bv medewerker welzijns zorg geweest, ben je dan veteraan?
lijkt mij het antwoord positief; welke functie je op uitzending vervulde is voor de status van veteraan niet relevant. Waar het om gaat is dat je in de uitzendorganisatie was opgenomen en niet bv op basis van een werkbezoek in het inzetgebied was. Maar als je het zeker wilt weten, neem dan even contact op met het veteraneninstituut.

jester_ali18

Berichtdoor jester_ali18 » 19 Jun 2016, 22:41

Beste Max55, bedankt voor deze uitleg en top dat u de moeite neemt ervoor. Deze beste man heeft zijn "sporen" verdiend. Waarom iemand omlaag halen als je die persoon niet eens kent. Eerst naar de persoon zelf afstappen en vragen, dan pas kun je oordelen is mijn mening.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 20 Jun 2016, 07:22

Max5, welkom op het forum en bedankt voor je uitleg.

Aan iedereen; onderscheidingen en hun dragers bespreken is op dit forum uiteraard toegestaan. Ik ga er wel meer er op gaan letten dat de beschreven personen niet beschadigd worden door deze posts. Belangrijk hierbij is dat er geen personen duidelijk in beeld zijn en dat er geen namen worden gebruikt. Voor de rest mag er gepraat en gediscussieerd worden over wat iemand zichzelf in het publieke domein op zijn borst hangt.
Lid van SRO en OMSA

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 28 Jun 2016, 19:19

http://www.rk-wertheim.de/ehrenzeichen.html

voor uitleg van de Duitse medailles

Terug naar “Algemene vragen”