Beperking aanvraag onderscheiding

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Longfiller

Beperking aanvraag onderscheiding

Berichtdoor Longfiller » 23 Apr 2016, 07:22

Waarom worden er beperkingen gesteld voor eind data of begin data aan onderscheidingen? Ik geef al voorbeeld de gevechts insigne die niet aangevraagd kan worden voor acties voor 2003 of bepaalde medailles die niet meer uitgerijkt worden of vervangen zijn door andere of opvolgers. Maar als je ergens aan voldoet zou dat toch moeten volstaan? Ik las namelijk dat er vlieger kruizen etc postuum worden verstrekt tot op de dag van vandaag.

Spraakverwarring

Re: Beperking aanvraag onderscheiding

Berichtdoor Spraakverwarring » 23 Apr 2016, 08:27

Zie de toelichting bij dit besluit uit het Staatsblad voor wat betreft de dapperheidsonderscheidingen. Voor de "moderne" herinneringsmedailles/-onderscheidingen (HVO, gevechtinsigne, etc.) gaat men sowieso niet verder terug dan 1 juni 2001, omdat per die datum het nieuwe decoratiebeleid geacht wordt van kracht te zijn geworden (instelling HVO). Wel wordt nog steeds aan oude veteranen, al dan niet postuum, het Mobilisatie-Oorlogskruis (WOII), het Ereteken voor Orde en Vrede (Politionele acties), het Kruis voor Recht en Vrijheid (Korea) en het Nieuw-Guinea Herinneringskruis uitgereikt. De onderscheidingen Herinneringsmedaille VN Vredesoperaties en Herinneringsmedaille Multinationale Vredesoperaties zijn echter per 1 juni 2001 ingetrokken en kunnen niet meer worden uitgereikt.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Longfiller

Re: Beperking aanvraag onderscheiding

Berichtdoor Longfiller » 23 Apr 2016, 08:44

Dat iets nog niet bestaat snap ik. En als iets vervangen is ook. Maar als je geen HVN meer zou kunnen aanvragen terwijl je ten tijde dat die medaille bestond en er ook nog voor in aanmerking komt vind ik schokkend. Ik geloof dat dat ook geldt voor de Kosovo medaille. Gewoon instellen. En als je voldoet verstrekken. Want iemand die al 50 jaar dood is kan blijkbaar wel een medaille krijgen voor acties tijdens WO2.

Los dat het raar is dat je misschien aan iets voldoet maar dat je zelf of je nabestaanden gaan zitten peuren in de geschiedenis.

Maar bedankt voor het staatsbesluit. En gek dat het voor bepaalde zaken wel geldt en andere niet. Maar dat zal wel met financiële zaken te maken hebben.

Terug naar “Algemene vragen”