Oxidatie inhuldigingsmedaille, wat te doen?

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Spraakverwarring

Oxidatie inhuldigingsmedaille, wat te doen?

Berichtdoor Spraakverwarring » 19 Mar 2016, 12:31

Van de week mijn set weer opgehaald bij de opmaker (Van Wielik). Wat me opvalt is dat de Inhuldigingsmedaille 2013 inmiddels al behoorlijk begint te oxideren (zie afbeelding 2), direct na de uitreiking zag 'ie er aanmerkelijk frisser uit (zie afbeelding 1). Volgens Van Wielik was dit een bekend probleem en zouden de inhuldigingsmedailles van slechte kwaliteit zijn. Is hier iets aan te doen? Ik kan natuurlijk met zilverpoets aan de slag maar ik ben bang dat ik 'm dan onherstelbaar beschadig. Aan de andere kant vind ik dit ook geen gezicht. Iemand tips?
Bijlagen
Inhuldigingsmedaille2013 na uiteiking.jpg
Afbeelding 1: Situatie na uitreiking (oktober 2013)
Inhuldigingsmedaille2013 na uiteiking.jpg (31.73 KiB) 1591 keer bekeken
Inh2013_Set_Spraakverwarring.jpg
Afbeelding 2: Situatie maart 2016
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

skygulik

Re: Oxidatie inhuldigingsmedaille, wat te doen?

Berichtdoor skygulik » 20 Mar 2016, 03:24

"van slechte kwaliteit"

ze zijn toch door de zelfde firma gemaakt als de huwelijksmedaille?
die oxideert in zijn geheel niet, ieder geval mijn exemplaar niet en draag hem op regelmatige basis.

zou contact opnemen met de Koninklijke Nederlandse Munt hoe dat zit
De omnibus dubitandum

Herman V

Berichtdoor Herman V » 20 Mar 2016, 10:25

Ze zijn gemaakt door de Koninklijke Nederlandse Munt te Utrecht en zijn van echt zilver gefabriceerd. Ik ga ervan uit dat de fabrikant, gezien het evenement waarvoor ze vervaardigd zijn, toch wel enige kwaliteit heeft geleverd. Ik heb uit goede bron vernomen dat er flink onderhandeld is voordat de afgenomen 19.000 exemplaren binnen het budgetbedrag pastten. Of dit tot kwaliteitsverlies heeft geleid weet ik niet.

Nu heeft zilver de neiging om vroeg of laat te gaan oxideren / verkleuren. Dat is heel normaal. Misschien start dit proces bij jouw exemplaar al vrij snel.

Oppoetsen met sigarenas tot hij glimt als een spiegel en dan een beschermend laagje aanbrengen lijkt me de oplossing. Tot je het laagje er weer afgesleten hebt, dan wordt het weer poetsen.

Persoonlijk vind ik medailles met een karakter wel wat hebben (schade en roest uitgezonderd). Alhoewel je draagset natuurlijk als nieuw moet zijn.

Herman

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 25 Mar 2016, 07:44

Skygulik en Herman, dank voor het meedenken! Ik zal binnenkort eens contact zoeken met de KNM. Anders zal ik op zoek moeten naar iemand die sigaren rookt :) Wat voor beschermlaagje zou je er dan vervolgens op aan moeten brengen?

Natuurlijk eens met Herman dat op langere termijn "veroudering" best karakter geeft, maar een medaille moet niet al twee jaar na uitreiken lelijk worden. Ik heb mijn set met die medaille er in hooguit twee maal gedragen.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Terug naar “Algemene vragen”