informatie gezocht

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Henk-Willem
Moderator

informatie gezocht

Berichtdoor Henk-Willem » 01 Dec 2015, 15:24

Heren,

Ik zoek informatie over een tweetal penningen/draagtekens die ik heb. De informatie zal staan in de volgende bronnen:

Roest, Beschrijving der Penningverzameling van het Groot-Oosten der Nederlanden, p. 20
Dirks, Beschrijving der Nederlandsche (…) penningen 1813-1863, (1889-2) p. 040 nr 614 en p. 312
Dirks, Beschrijving der Nederlandsche (…) penningen 1813-1863,(1889-1) p. 138 nr 147

En dan nog deze twee bronnen, waar ik niet van weet welke ermee bedoelt worden:
Oranjepenningen nr 1359 nr 484
TMP (1895) p. 44

Het betreft de volgende penningen:

Penning 1:
01. Penning 1 - 1902 - voorkant.jpg

02. Penning 1 - 1902 - achterkant.jpg

Penning 2:
03. Penning 2 - 1980 - voorkant.jpg

04. Penning 2 - 1980 - achterkant.jpg

Wat ik al wel zeker weet is dat het een vrijmetselarij verbinding heeft. Vermoedelijk zijn het draagtekens om een Loge in Amsterdam binnen te komen (gebaseerd op informatie van het Teyler's Museum).

Wie kan mij aan de informatie uit bovenstaande bronnen helpen?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Marijn

Re: informatie gezocht

Berichtdoor Marijn » 17 Dec 2015, 22:51

Is een draagpenning van een voortgezette werkwijze in de Vrijmetselarij, de zgn. Bouwhut

zie hier: http://www.meestergraad.nl/

Schiavona13

Berichtdoor Schiavona13 » 19 Dec 2015, 09:04

Super Martijn , dat lost ook gelijk mijn zoektocht op. Ik heb er een die gedateerd is 1819
Gezocht Alles met betrekking tot Eere- en presentatie sabels

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 21 Dec 2015, 08:00

Na contact te hebben gehad met de Bouwhut kreeg ik het volgende nog:

De penningen die u in bezit heeft hebben toebehoord aan leden van de Vrijmetselarij onder het Grootoosten der Nederlanden die daarnaast lid waren van de Afdeling van de Meestergraad.

Zo'n penning werd en wordt uitgereikt bij opname van een nieuw lid in een Bouwhut (de werkvorm van de Afdeling van de Meestergraad) en vervolgens gedragen bij de bijeenkomsten van die Bouwhut.

De reden van de extra cirkel in de oudste penning is mij helaas niet bekend.

De vraag blijft dus staan, wat betekend het cirkeltje in de ster. Schiavona13, is die van jou met of zonder cirkel?
Henk-Willem

Schiavona13

Berichtdoor Schiavona13 » 21 Dec 2015, 21:21

Ja die heeft een cirkel alleen niet zo netjes in het midden
Bijlagen
image.jpg

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 21 Dec 2015, 21:35

En het lijkt alsof de cirkel bij jou geslagen/gegraveerd is? Bij mij ligt de cirkel in reliëf, net zoals de ster en de punten.
Kan de cirkel een hogere graad of bestuursfunctie binnen de Meestergraad kunnen betekenen?
Henk-Willem

Schiavona13

Berichtdoor Schiavona13 » 21 Dec 2015, 21:51

Ik persoonlijk denk geslagen, hij is in mijn ogen te mooi rond voor gegraveerd te zijn

Het contact bij de vrijmetselaars kan die de naam niet opzoeken en kijken wat de graad van de persoon is ?

Marijn

Berichtdoor Marijn » 02 Jan 2016, 23:11

Schiavona13 schreef: ... Het contact bij de vrijmetselaars kan die de naam niet opzoeken en kijken wat de graad van de persoon is ?

Het is heel goed mogelijk dat die cirkel daar om een heel andere reden zit dan vanuit vrijmetselaarsperspectief, dus mogelijk per toeval of een ongeluk. Functies binnen een Bouwhut worden op een andere manier kenbaar gemaakt, rangen/functies op landelijk niveau idem.

De graad opzoeken: betrokken persoon was Meester-vrijmetselaar. Dit is ook een vereiste om tot de Bouwhut toe te kunnen treden. Zou hij binnen de Loge uiteindelijk Voorzittend Meester zijn geweest, dan nog is zijn graad: Meester-Vrijmetselaar. Zelfs een (oud) lid van het Hoofdbestuur telt als zijnde Meester-Vrijmetselaar, al zal hij bij bepaalde gelegenheden wel met behorende égards ontvangen worden (is namelijk géén graad!). Klinkt allemaal beetje verwarrend misschien, maar de graad van Meester-Vrijmetselaar is de hoogste graad binnen de Vrijmetselarij. En een vereiste voor de 4 mogelijke vervolgrichtingen in Nederland (Schotse Ritus, zgn, York stelsel, Hoge Graden en afd. Meestergraad), maar welke rang/functie je daarin ook mag bekleden, deze toon je niet in de Loge (dit is dé Vrijmetselarij, zoals deze wordt beoefend in Nederland onder het Grootoosten der Nederlanden sinds 1756 (GON) http://www.vrijmetselarij.nl, en bestaat uit het stelsel van de drie graden van Leerling-, Gezel-, en Meester-Vrijmetselaar ).

Concreet: betrokken persoon had de graad van Meester-Vrijmetselaar. Welke Loge? Probeer het eens bij http://www.vrijmetselarij.nl/cmc/Contact.aspx.
Binnen de Bouwhut: niet te zeggen, daarvoor moet met de juiste Bouwhut contact dienen worden gezocht en hopen dat de archieven niet tijdens de oorlog verwoest zijn.
Wellicht ook werkzaam in andere vervolgpaden, maar rond 1902 zouden dat de AASR (schotse Ritus) en/of de Hoge Graden geweest moeten zijn; zelfde verhaal.

Ik zal trachten tzt in Decorare een artikel aan wijden om eea te kunnen verduidelijken

Marijn

Berichtdoor Marijn » 02 Jan 2016, 23:21

Henk-Willem schreef:En het lijkt alsof de cirkel bij jou geslagen/gegraveerd is? Bij mij ligt de cirkel in reliëf, net zoals de ster en de punten.
Kan de cirkel een hogere graad of bestuursfunctie binnen de Meestergraad kunnen betekenen?

Draagpenningen/ juwelen worden kleinschalig uitbesteed. Kan van de juwelier afhangen en wat een Bouwhut ervoor over heeft per draagjuweel dus het is mogelijk dat materiaal en kwaliteit onderling behoorlijk kan verschillen.

Een functie binnen de Bouwhut (lokale club) of binnen de Afd. der Meestergraad (landelijk bestuur) wordt (ook) hier óf dmv een duidelijk onderscheidend juweel/cordon/aangegeven óf helemaal niet. In ieder geval niet dmv een piepklein cirkeltje :wink: Het moet namelijk wel in één oogopslag duidelijk zijn wie wat doet of heeft gedaan :D

Schiavona13

Berichtdoor Schiavona13 » 10 Apr 2016, 19:48

Er word momenteel in de komende veiling van Het Middelburgs veilinghuis ( http://www.middelburgsveilinghuis.nl/veiling.html ) 1 met oorkonde aangeboden ( kavel 355 ) met een andere penning erbij. Dan weten we ook gelijk hoe die eruit ziet :)

Marijn

Berichtdoor Marijn » 11 Apr 2016, 19:33

zover ik kon zien aan een blauw koord met daaraan een penning waarin een cirkel met 2 punten - zoals t hoort :)

Terug naar “Algemene vragen”