Welke onderscheidingen wel en juist niet te dragen na mijn diensttijd?

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
T.linnenbank

Welke onderscheidingen wel en juist niet te dragen na mijn diensttijd?

Berichtdoor T.linnenbank » 31 Aug 2015, 15:08

Tijdens mijn dienstjaren heb ik een aantal onderscheidingen mogen ontvangen voor mijn uitzendingen en een aantal militaire "prestaties". Jaren hebben ze in de la gelegen en een kleine twee jaar geleden heb ik deze laten opmaken tot een mooi baton-set. Omdat ik (tot sinds kort) geen uniform meer droeg en ik niet graag naar veteranendagen ga, heb ik het baton-set nooit gedragen. Nu hebben mijn college en ik sinds kort een ceremonieel uniform gekregen dat wij dragen bij speciale gelegenheden. Hiervoor is een kledingbesluit genomen met daarin opgenomen wat wanneer, wel en niet mag omtrent ons tuniek. Ook is er in het besluit opgenomen dat wij ministeriële en koninklijke onderscheidingen en eretekens mogen dragen. Hiervoor wordt een verwijzing gemaakt naar “lintje.nl” maar deze internet pagina bestaat niet meer.

Mijn baton-set bestaat uit: drie missies in Bosnië, 12 jaar trouwe dienst, de vierdaagse, MTPT, landmacht-medaille.
Ik heb ook mijn A-wing, wat schutter-erkenningen en natuurlijk m`n MLV-blauw.

Met regelmaat lees ik boze berichten over mensen die in het openbaar verschijnen met een diversiteit aan versierselen op hun kleding. Soms terecht worden deze aan de schandpaal genageld omdat er bepaalde dingen op hun kleding zitten die er niet op thuis horen, maar dat gaat meestel over mensen in hun militair DT. Ook ik ben van mening dat je moet eren wie je eren moet en je geen erkenning hoort te krijgen voor iets waar je geen deel van uit hebt gemaakt. Wat je draagt op je kleding is geen pronkstuk maar is een erkenning voor een daad die je ooit verricht hebt…….maar dat terzijde.

Het lijkt mij logisch dat alleen de ministriële en koninklijke onderscheidingen officieel op een uniform gedragen worden waneer men de dienst heeft verlaten. Echter heb ik wat (in)directe collega`s bij de Politie die op hun tuniek onderscheidingen dragen waarvan ik twijfel of die daarop thuis horen. Zo dragen enkele hun Wing die ze in hun militaire diensttijd hebben behaald en zie ik baton-combinaties waar, zoals bijvoorbeeld ook de landmacht-medaille e.d. tussen zitten. Ik heb zelfs iemand gesproken die zijn rode ere-koort draagt, die hij in de tijd dat hij nog bij de Kmar zat had gekregen.

Nu mijn vraag. Wat draag ik nu wel en wat draag ik juist niet op mijn tuniek?

Ik hoor graag jullie op en aanmerkingen………..

skygulik

Re: Welke onderscheidingen wel en juist niet te dragen na mijn diensttijd?

Berichtdoor skygulik » 31 Aug 2015, 18:28

heb je naast een foto van je eigen baton reeks foto's van je zoals je zelf zegt (in)directe collega`s bij de Politie die op hun tuniek onderscheidingen dragen waarvan ik twijfel of die daarop thuis horen.
De omnibus dubitandum

T.linnenbank

Berichtdoor T.linnenbank » 31 Aug 2015, 22:40

Uiteraard heb ik een foto van mijn baton reeks.
Wat mij net opviel bij het maken van de foto is dat de wit/zilveren lijntjes op de NATO baton breder zij dan op de orginele die ik uitgereikt heb gekregen. Bij de opdracht aan BoVomed heb ik enkel hoeven doorgeven om welke onderscheidingen het ging. Mijn oude batons waren niet meer de schoonste en zij hebben voor een mooi nieuwe reeks gezorgd. De wit/zilvere lijntjes van mijn orginele baton zijn smaller.

Van mijn colega's echter niet. Ik ben bekend met de "jacht" op personen die onterecht bepaalde onderscheidingen dragen maar ben niet zo van het in diskrediet brengen van mensen. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten. Als iemand ten onrechte wil pronken met andermans veren zegt dat meer over die persoon dan over mij. Ooit vallen die door de mand en mogen ze in bijzijn van andere hun verhaal verklaren.

Ik krijg echter een foutmelding bij het plaatsen van dit bericht.......blijkaar is de foto te groot. Probeer het zo nog even.......
Laatst gewijzigd door T.linnenbank op 01 Sep 2015, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 01 Sep 2015, 17:15

T.linnenbank schreef:Uiteraard heb ik een foto van mijn baton reeks.
Wat mij net opviel bij het maken van de foto is dat de wit/zilveren lijntjes op de NATO baton breder zij dan op de orginele die ik uitgereikt heb gekregen. Bij de opdracht aan BoVomed heb ik enkel hoeven doorgeven om welke onderscheidingen het ging. Mijn oude batons waren niet meer de schoonste en zij hebben voor een mooi nieuwe reeks gezorgd. De wit/zilvere lijntjes van mijn orginele baton zijn smaller.

Van mijn colega's echter niet. Ik ben bekend met de "jacht" op personen die onterecht bepaalde onderscheidingen dragen maar ben niet zo van het in diskrediet brengen van mensen. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten. Als iemand ten onrechte wil pronken met andermans veren zegt dat meer over die persoon dan over mij. Ooit vallen die door de mand en mogen ze in bijzijn van andere hun verhaal verklaren.

Ik krijg echter een foutmelding bij het plaatsen van dit bericht.......blijkaar is de foto te groot. Probeer het zo nog even.......

Dat ze iets smaller waren kan best hoor, het ligt maar net aan de leverancier van het lint denk ik. Overigens valt me iets op; je hebt het over wit/zilveren lijntjes van je originele baton...maar die zouden er niet op moeten zitten. Zie nl dat je een UNPROFOR missie hebt gedraaid 1 missie t/m SFOR 9 (kan ook IFOR 1/2 zijn) een een missie vanaf SFOR 10. Zilveren lijnen in (2) witte balken zitten niet in het lint van de NAVO medaille Vmlg Joegoslavië... Zal zo een foto plaatsen van de ISAF NAVO baton en die baton naast elkaar, dan zie je wèl goed dat de witte banen van de ISAF NAVO baton dikker zijn en meer naar het midden geplaatst.
"If you've done it, it ain't bragging"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 01 Sep 2015, 17:19

Links de NAVO baton Vmlg Joegoslavië, rechts de ISAF NAVO baton (zilverdraad slecht zichtbaar).
Bijlagen
image.jpg
NAVO batons

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 01 Sep 2015, 17:20

En wat voor tuniek draag je nu dan?

T.linnenbank

Berichtdoor T.linnenbank » 01 Sep 2015, 22:09

Ik heb vandaag in goed licht nog even gekeken en er zit idd geen zilver in de witte lijntjes.
Het is echt alleen wit maar er zit een bepaalde glitter in.

Mijn tuniek hangt nog bij de kleermaker......er was geen maat 56 met buikmaat 54 :oops:
Maar het is een Politietuniek wat wordt aangepast aan mijn werkgever.
Als het klaar is zal ik een foto posten.

Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag....... :?

Wat draag ik nou wel en wat niet op een officieel "niet defensie" tuniek :?: :?: :?:

Herman V

Berichtdoor Herman V » 02 Sep 2015, 10:23

Geachte heer Linnenbank,

de batonset die u liet zien in dit topic kunt u keurig op uw nieuwe tuniek dragen. Het zijn allemaal officiele onderscheidingen verdiend tijdens uw militaire diensttijd. Een set om trots op te zijn.

Wat ik niet zou gaan dragen zijn de onofficiele, inclusief herdenkings, medailles.

Mvg
Herman

moos

Berichtdoor moos » 02 Sep 2015, 10:36

Je hebt het over defensie emblemen, medailles en batons die je wil gaan dragen op je politie uniform.
In mijn optiek is er maar een instantie die daar antwoord op kan geven en dat is het korps zelf.
Zij bepalen wat wel of niet gedragen mag worden op het politieuniform, niet defensie en zeker niet dit forum.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 02 Sep 2015, 16:56

Eens met Moos en Herman V. Verder zou je nog even kunnen doorfilosoferen over dat ceremonieel tuniek (dat ik zo niet ken): als dat is gebaseerd op een historisch uniform dan zou ik er bijvoorbeeld ook geen "moderne" dingen als een parawing of een MLV-speld op dragen. Ik vind dat niet erg bij elkaar passen, maar dat is slechts mijn persoonlijke smaak. Mijn "gut feeling" zegt: batons van officieel erkende onderscheidingen wel (zie verderop), vaardigheidsemblemen (wings, MLV, schutter 1e klas, etc.) en rode koorden niet. Maar is het natuurlijk aan de instantie die over dat uniform gaat om te bepalen wat er op mag en wat niet (zoals Moos ook zegt).

Met de batonset zoals die gelinked is, is helemaal niets mis; iets om trots op te zijn!

In zijn algemeenheid valt te overwegen erg terughoudend te zijn met onofficiële herinneringsspelden & -medailles van verenigingen. Al doe je volgens de letter van de wet niets fout, het is de mening van velen dat dit wel afbreuk doet aan de officiële onderscheidingen (zie dit besluit uit de staatscourant voor de erkende in de juiste volgorde).
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

T.linnenbank

Berichtdoor T.linnenbank » 02 Sep 2015, 20:52

Super.....dank jullie wel allemaal. Het heeft een aantal jaren geduurd voordat ook ik "trots" was op mezelf.
Daar dank ik stichting de Basis voor uit het diepst van mijn hart.

Misschien had ik "ceremonieel" wat te sjiek uitgedrukt. Ik vergelijk het meer met mijn oude DT.
Ik zal het vooral dragen tijdens dagen zoals dodenherdenking, bevrijdingsdagen, prinsjesdag e.d.
Het zal ook gedragen worden tijdens werkgerelateerde recepties, begrafenissen en dat soort gelegenheden.
Met regelmaat moet ik voor mijn werk verschijnen in de Rechtbank.
Het is niet iets wat vergelijkbaar is met een gala-kostuum.....in mijn ogen is dat "echt" ceremonieel" .

In ons kledingbesluit staat "Koninklijke en ministeriële onderscheidingen en eretekens", wat dat inhield heb ik aan de beleidsmedewerkster gevraagd die het heeft geschreven. Een lieftallige jongedame van 21 jaar die het eigenlijk ook niet kon vertellen want het schrijven van dit besluit was haar stage-opdracht. Het bleek een kwestie van knippen en plakken te zijn geweest maar ze was wel geslaagd :roll:

Zodra mijn tuniek klaar is geef ik mijn batonset een mooi plekje en zal ik het met trots dragen....de rest blijft netjes in het doosje bij de rest van mijn groene herinneringen.

Kakarot

Berichtdoor Kakarot » 23 Mei 2016, 06:51

Ook mijn man is slachtoffer geworden van diefstal van zijn verdiende medailles.
Wie kan mij helpen om ervoor te zorgen dat hij nieuwe/vervangende medailles krijgt.
Hij is erg ontdaan van de diefstal was tijdens zijn binnen slaap periode op de kazerne.
Hij bewaarde zijn medailles in zijn kast op de kamer.
SFOR 10 & SFOR 13

moos

Berichtdoor moos » 23 Mei 2016, 21:17

Aangifte doen bij de KMAR, met verbaal richting het Cluster onderscheidingen op de Kromhout in Utrecht en een nieuwe set is zo geregeld (tegen betaling).
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Terug naar “Algemene vragen”