Straatnamen

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Longfiller

Straatnamen

Berichtdoor Longfiller » 26 Aug 2015, 19:49

Ik zie steeds vaker de straatnamen weer verschijnen. Ik geloof dat dit iets is van de prinses Irene brigade mensen maar ik zie ze ook bij de huzaren van Boreel op het woodland en het desert tenue GVT. Is dit regelementair of gewoon doen en dan wordt het vanzelf geaccepteerd op een later tijdstip. Ik kan me met de kleding die men tegenwoordig draagt voorstellen dat je arm idd het enige stuk is wat niet bedekt is als je een schroefveer Ed aan hebt. Ik heb er zelf twee maar die zijn nog uit de tijd van het oude DT of jet GVT "dads army".

Iron Mike

Re: Straatnamen

Berichtdoor Iron Mike » 26 Aug 2015, 21:25

Een hoop regimenten hebben bepaald dat dit wederom ingesteld is; het Regiment Geneeskundige Troepen, Regiment Genietroepen etc etc
"If you've done it, it ain't bragging"

moos

Berichtdoor moos » 28 Aug 2015, 07:42

C-Las heeft toestemming gegeven om straatnamen te MOGEN dragen, het is geen must.
De Regimentscommandant ( geen commandant in de lijn ) bepaalt voor zijn korps of regiment of dit ook een MUST wordt.
De militair draagt in ieder geval altijd de straatnaam waar hij bij hoort, bv. de artillerist waarnemer bij een infanterie eenheid, draag zijn artillerie straatnaam en niet die van de infanterie.
Als de Regiments commandant van de infanterie heeft bepaald dat door zijn regiment geen straatnamen mogen worden gedragen dat heeft dat geen invloed op militairen van andere wapens en dienstvakken die bij dat regiment dienen, de hertsteller en waarnemer blijven dus gewoon hun straatnamen dragen.
tot zover.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

officier

Berichtdoor officier » 28 Aug 2015, 08:23

Moos, Dank je voor de informatie. Waar staat dit beschreven?
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

moos

Berichtdoor moos » 28 Aug 2015, 08:27

Nog nergens, maar dit gaat tzt in het nieuwe voorschrift tenues komen.
Wel zijn deze " regels " besproken binnen het Regiment en Korpsadjudanten overleg.

René

Berichtdoor René » 28 Aug 2015, 16:54

Is er (al) een volledig overzicht van de Regimenten die hun straatnamen weer (gaan)dragen?
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 28 Aug 2015, 19:15

moos schreef:C-Las heeft toestemming gegeven om straatnamen te MOGEN dragen, het is geen must.
De Regimentscommandant ( geen commandant in de lijn ) bepaalt voor zijn korps of regiment of dit ook een MUST wordt.

Er heeft ook niemand heeft gezegd dat het een must is. Overigens dienen de eenheden/regimenten dit uit eigen gelden te bekostigen en worden de straatnamen niet centraal uitgegeven (KPU oid).

moos

Berichtdoor moos » 28 Aug 2015, 21:59

Er heeft ook niemand heeft gezegd dat het een must is. Overigens dienen de eenheden/regimenten dit uit eigen gelden te bekostigen en worden de straatnamen niet centraal uitgegeven (KPU oid).

Correct, wat wel omschreven gaat worden is de uitvoering en draagwijze, dit om in ieder geval een "eenheid van tenue" te krijgen.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 30 Aug 2015, 01:37

Thnx for the info. Diegene die ik heb gezien waren idd bij sommige LMB en bij Boreel. En bij die laatste heb ik de olijf groene met zwart en de beige met bruine variant gezien.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 30 Aug 2015, 11:42

De geneeskundige troepen, genietroepen, infanteristen van 17 Painfbat (straatnaam; "Prinses Irene"), infanteristen van 13 Infbat ("Stoottroepen") lopen er ook (al) mee, weliswaar niet allemaal; het is bij sommige regimenten namelijk niet centraal aangelopen en bekostigd, waardoor bijv 13 Gnkcie ze al wel draagt en personeel van het geneeskundig bataljon niet.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 30 Aug 2015, 12:37

Ik vind het wel mooi en met helm en scherfvest wel mooi om toch te zien met wie je te maken hebt.

Rogier

Berichtdoor Rogier » 30 Aug 2015, 18:48

Wie kan mij vertellen wat straatnamen zijn en wat die te maken hebben met onderscheidingen?
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 30 Aug 2015, 20:03

Nou ze zitten op je mouw en zijn in zekere zin om te onderscheiden. Maar in stikte zin geen "onderscheiding" als in medaille.

moos

Berichtdoor moos » 31 Aug 2015, 07:16

Terug naar “Algemene vragen”