Medailles opnieuw aanvragen ed

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Longfiller

Medailles opnieuw aanvragen ed

Berichtdoor Longfiller » 08 Jan 2015, 23:46

Mijn schoonmoeder kwam laatst na het opruimen van de spullen van haar overleden moeder diverse medailles en oorkondes tegen van haar vader die in indie heeft gediend en de kampen heeft gezeten alsook aan spoorlijnen heeft gewerkt. Ze vroeg mij of die medailles ook zo mooi opgemaakt konden worden als die van mij. Ze heeft verder niets meer met indie Ed omdat dat geen fijne familie geschiedenis is waar ze aan herinnerd wil worden. Mijn vrouw en ik vinden idd een mooie display box een mooi eerbetoon voor in de woonkamer.

Nu heb ik een trouwe dienst medaille en ereteken ... Zo eens met rood wit blauw lint en een ster. Maar ook oorkondes waar geen medaille meer bij zit. Zou ik die alsnog kunnen aanvragen of moet ik doe via marktplaats zie. Te vinden. Het gaat om zo eens met een oranje groen lint met van die gespen.

Ik wil ze uiteindelijk mooi in zo eens display box hebben met batons en opgemaakte medailles met van dat zwarte of donkerblauwe vilt of zo.

Maar moet ik mij richten tot defensie met gegevens van de man of gewoon marktplaats afstruinen?

Longfiller

Re: Medailles opnieuw aanvragen ed

Berichtdoor Longfiller » 08 Jan 2015, 23:49

Het gaat om Paul Hellemons

moos

Berichtdoor moos » 09 Jan 2015, 07:10

Gaat goed komen, PM send.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 10 Jan 2015, 00:56

Ben nog even gaan kezen waar deze medailles voor staan. Toch wel respectvol. Ik heb de man nooit gekend. Jammer ik had graag over zijn tijd willen horen. Als hij dat zou willen delen.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg

moos

Berichtdoor moos » 10 Jan 2015, 10:38

Mooi setje oorkondes, wat ik me wel afvraag is de reden waarvoor hij het OHK heeft gekregen.
Voor zover ik weet behoort hier altijd MINSTENS één gesp op te zitten of zit ik er naast?

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 10 Jan 2015, 12:32

moos schreef:Voor zover ik weet behoort hier altijd MINSTENS één gesp op te zitten of zit ik er naast?
Bij het OHK hoort altijd minstens één "algemene" gesp. Raar dat de oorkonde die niet noemt. Mogelijk biedt de staat van dienst van betrokkene meer informatie? Deze kan opgevraagd worden, zie deze pagina voor de procedure.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 10 Jan 2015, 17:04

Geen idee ik heb het zo van mijn schoonmoeder gekregen. Ik weet alleen dat opa in indie gedoemd heeft en dat hij in jappenkamp ed gezeten heeft. En dat mijn schoonmoeder het verrekt om ooit nog terug te gaan naar haar geboorte grond in Indonesië

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 11 Jan 2015, 17:47

Spraakverwarring schreef:
moos schreef:Voor zover ik weet behoort hier altijd MINSTENS één gesp op te zitten of zit ik er naast?
Bij het OHK hoort altijd minstens één "algemene" gesp. Raar dat de oorkonde die niet noemt. Mogelijk biedt de staat van dienst van betrokkene meer informatie? Deze kan opgevraagd worden, zie deze pagina voor de procedure.

Niettemin heb ik wel een OHK zonder gesp in mijn verzameling gehad, met bijbehorende oorkonde (ook op de oorkonde was geen gesp aangegeven).
Deze stukken behoorden toe aan een lid van de Stoottroepen die in Limburg tussen september 1944 en begin 1945 actief was.....
Aansluitend ging hij in 1945 als OVWer naar Indië.
- sic Gloria transit Mundi -

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 11 Jan 2015, 19:05

Ed van Engeland schreef:Niettemin heb ik wel een OHK zonder gesp in mijn verzameling gehad, met bijbehorende oorkonde (ook op de oorkonde was geen gesp aangegeven).
Deze stukken behoorden toe aan een lid van de Stoottroepen die in Limburg tussen september 1944 en begin 1945 actief was.....
Aansluitend ging hij in 1945 als OVWer naar Indië.
De gesp "krijg ter land 1940-1945" was dan m.i. passend geweest. Maar ik kan me zomaar voorstellen dat er bij de (naar ik schat) tienduizenden OHK's wel eens ergens een vergissing gemaakt zal zijn. Of betrokkene voldeed eigenlijk niet aan de tijdcriteria maar men heeft het wellicht door de vingers gezien en een OHK zonder gesp verleend (het Mobilisatie-Oorlogskruis voor hen die, zeg maar, "buiten de boot vielen" voor het OHK werd pas later ingesteld).

Voor Longfiller in ieder geval de tip dat hij de staat van dienst bij Defensie zou kunnen opvragen, dit geeft meer inzicht in de militaire carrière van zijn schoon-grootvader en eventuele andere onderscheidingen die hij wellicht nog ontvangen heeft.

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 11 Jan 2015, 20:42

Volgens mij werden de gespen (hetzij algemeen, hetzij bijzonder) alleen toegekend bij daadwerkelijke inzet tegen de vijand, en is dus een OHK zonder gesp zeer wel mogelijk.
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 11 Jan 2015, 20:50

Dat was bij de jaargespen bij het Ereteken voor Orde en Vrede het geval. De gespen bij het OHK kennen alleen tijds- en locatieciteria.

moos

Berichtdoor moos » 13 Jan 2015, 13:40

jan viotta schreef:Volgens mij werden de gespen (hetzij algemeen, hetzij bijzonder) alleen toegekend bij daadwerkelijke inzet tegen de vijand, en is dus een OHK zonder gesp zeer wel mogelijk.

Volgens mij is dit van toepassing voor bv militairen in Suriname en de "eilanden".

quote: Het Oorlogsherinneringskruis diende als beloning voor:
Militairen, in dienst van het Koninkrijk der Nederlanden;

Zij dienden in alle opzichten een goede plichtsbetrachting en goed gedrag te hebben getoond en 10 mei 1940
tot het einde van de oorlog ten minste zes maanden in hun functie dienst te hebben gedaan.

Maar in Suriname is niets gebeurd, althans niets waar een gesp voor bestaat dus volgens mij dan een OHK zonder gesp.
Zoals bv te zien is bij de korporaal Hellemons.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 13 Jan 2015, 16:57

Nu ben ik het even kwijt. Mijn Schoon-Opa als dat woord bestaat, heeft volgens mij nooit in Suriname gezeten, tenminste niet dat ik weet. Ik weet dat hij samen van anderen uit de familie van mijn vrouw naar Indonesie zijn geweest en dat daar oa mijn schoonmoeder is geboren. Dus volgens mij is hij behalve uit Oudenbosch en daar ook begraven alleen in Nederland en Nederlands Indie geweest. Maar ik neem aan dat als deze papieren er zijn dat dit toch gewoon klopt of???

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 13 Jan 2015, 17:40

moos schreef:Volgens mij is dit van toepassing voor bv militairen in Suriname en de "eilanden".
Dat zou zomaar kunnen! Maar was voor (o.a.) dat soort situaties, m.a.w. niet voldoen aan de criteria voor het OHK, niet het Mobilisatie-Oorlogskruis ingesteld?

Heeft iemand de laatste versie van het originele besluit OHK?

@Longfiller: de vraag is eigenlijk of de gespen op het certificaat zijn vergeten of dat het OHK zonder gespen is toegekend. In het laatste geval is de kwestie wat daar de reden van is geweest. De suggestie van moos dat 6 maanden dienst in Suriname of de Nederlandse Antillen volstaat is een optie maar wellicht is er iets anders aan de hand in dit geval. Weet je wanneer hij naar Indië ging en wanneer hij terug kwam? Je schrijft dat hij in een jappenkamp heeft gezeten, dat suggereert dat hij tijdens WOII al in Indië zat?

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 13 Jan 2015, 22:07

Dat ga ik morgen aan mijn schoonmoeder vragen, die is toch elke dag bij ons. En ma ik heb een schoonmoeder waar ik juist wel mee door een deur kan ;)

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 13 Jan 2015, 22:16

Ik het de trouwe dienst in brons en zilver gevonden. Draag je die trouwens beide? Ik vermoed dat je gewoon vervangt maar toch. En verder zat deze kleine mini medaille erbij weet iemand wat dat is. De zilveren TD erbij ter indicatie van de grootte.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg

moos

Berichtdoor moos » 14 Jan 2015, 08:31

Als dit de medailles van je (schoon)opa zijn dan heeft hij ooit een vervanger gekregen voor zijn bronzen.
Hij heeft volgens de oorkonde zilver gekregen in 1954 toen Juliana koningin was, vandaar de (foutieve) J op de medaille.
Brons zou hij dan 12 jaar eerder gehad moeten hebben, in 1942 en deze zou (zonder de oorlog) voorzien zijn van een W van Willem.

Meest logische is voor deze dat hij na 1948 (aantreden van Juliana) beide medailles verstrekt heeft gekregen met de J die zoals eerder gezegd niet correct is voor deze medaille en wat later ook is recht getrokken.

De "rode kruis" medaille is voor 5x bloed geven en mag niet gedragen worden op het uniform (wat in het verleden overigens wel veelvuldig gebeurde).

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 14 Jan 2015, 10:23

OK thnx weer wat geleerd.

moos

Berichtdoor moos » 14 Jan 2015, 10:29

Mail je me nog even een geboortedatum van je schopa ?

Terug naar “Algemene vragen”