Wat mag nu wel en wat niet en waarom niet?

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Longfiller

Wat mag nu wel en wat niet en waarom niet?

Berichtdoor Longfiller » 06 Jan 2015, 15:21

Om het voorstel topic maar niet verder te vervuilen dit topic :)

Ik ben redelijk nieuw qua onderscheidingen ed en draagrecht ed. Dit omdat ik alles in de lade had liggen en er in geen 20 jaar waarom had gekeken.

Nu weet ik dat mijn Diekirch medaille niet mag gedragen worden op een uniform, maar ik zie er velen die dat wel doen.
En als je dan een uniform draagt wat dan wel en niet mag. Ik dacht bij deze vraag gewoon de Voor Schriften toch die grijze boekjes?

Maar goed ik loop niet in uniform, want dat past toch niet meer en ik zou niet weten wat ik als volwassen man met een uniform zou moeten doen.

Echter kom ik dus wel op gelegenheden waar mensen een 'veteranen' uniform dragen. Maw gewoon een grijze broek, wit of blauw overhemd, blauwe blazer en een regiments das ed. Daarop draagt men dan medailles. tenminste bij diverse evenementen ander draagt men batons.

Ik ben trots op datgene wat ik heb en als burger doe ik niets verkeerd. Maar waarom ik erop aangesproken wordt begrijp ik helemaal niet. Immers er zijn ook medailles die niet gedragen mogen worden, maar wel in diverse sets zitten of men beschikt over een plank van een meter maar er zit geen enkele militaire medaille in maar wel erkende. En over de de buitenlandse medailles maar te zwijgen want die mag je dan denk ik wel dragen op een blazer, maar wat en welke het zijn en in welke hoedanigheid, tja ik weet het niet.

Maar medailles als de BNMO, Carnegie, Diekirch, BvWB ed

voorbeeld : http://www.mymedals.eu/Images/Sets/Onbe ... rnegie.jpg

Daar zie ik een Cold War medal, een Carnegie en een Ardennenmars medaille, mag dat dan wel? En ik zie een KLu Wing en dan moet je toch Officier zijn? immers er vliegen sinds WOII toch geen onderofficieren meer bij de KLu? Waarom ontbreekt er dan zo een Jeneverkruis? (ervan uit gaande dat als je de Koude Oorlog hebt meegemaakt en je als vliegend officier dan langer dan 15 jaar officier bent en je dus een Jeneverkruis moet hebben met minimaal 15 erop)

En deze: http://www.mymedals.eu/Images/Sets/Bruyn.jpg

Hulde voor de echte medailles voor moed en getoonde inzet maar waarom een BNMO en die politie medaille, mag die wel?

en deze: http://www.mymedals.eu/Images/Sets/Bolderman.jpg

Mag die laatste wel?

Ik heb het gevoel als je maar veel missie metaal hebt je blijkbaar er wel mee weg komt. En als je een set hebt met 11 medailles die wel erkend zijn maar geen enkele militaire inzet op missie gebied zijn hebt, je gewoon op parades tussen de overige officieren op het schavot gezet wordt en met schavot bedoel ik de verhoging en niet een schandpaal.

Of moet ik het zo zien dat als je een paar heldhaftigheden gedaan hebt je de rest mag aanvullen en als je dat niet gedaan hebt je alleen wel geaccepteerd wordt als het dan maar om medailles gaan die erkend zijn ook al zit daar niets militaire tussen.

is dat niet met twee maten meten?

Ik vraag dit omdat ik mijn set opnieuw moet laten opmaken en dus dan maar 2 medailles zal laten verwijderen, terwijl ik geen groen zie om ze eruit te halen.

Spraakverwarring

Re: Wat mag nu wel en wat niet en waarom niet?

Berichtdoor Spraakverwarring » 06 Jan 2015, 16:08

Longfiller schreef:Maar goed ik loop niet in uniform, want dat past toch niet meer en ik zou niet weten wat ik als volwassen man met een uniform zou moeten doen.
De vraag komt dan bij me op waarom je dan wèl onderscheidingen zou willen dragen als je militaire achtergrond zich niet verder uitstrekt dan dienstplichtig wachtmeester der huzaren.

Zoals in het voorsteltopic al uitgelegd: voor burgers zijn er maar heel weinig echte regels: je mag alleen geen Nederlandse ridderordes dragen als je daartoe niet gerechtigd bent. Dat is zelfs strafbaar (Wetboek van Strafrecht, artikel 435 lid 1: "Met geldboete van de tweede categorie wordt gestraft: 1°. hij die zonder daartoe gerechtigd te zijn een Nederlandse adellijke titel voert of een Nederlands ordeteken draagt"). Verder "mag" eigenlijk alles, maar de regels der hoffelijkheid vragen wel dat je je niet als veteraan uitdost als je naar een veteranenevenement gaat. Dat zorgt namelijk voor wrevel en ergernis bij hen die wel echt veteraan zijn. Zij hebben immers bepaalde offers gebracht (sommigen meer dan anderen) en dan gaat het niet aan als mensen zich presenteren als waren zij ook veteraan. Dat is onterecht de aandacht op je vestigen en in feite pronken met andermans veren, de niet ingevoerde toeschouwer ziet immers het verschil niet tussen een echte veteraan en een wannabe.

Daarnaast zijn er voor mensen in uniform wel heel strikte regels. In het voorsteltopic gaf ik al links naar de draagvolgorde onderscheidingen en het Voorschrift 2-1593 Tenuen voor militairen van de Koninklijke Landmacht en die zijn echt heel duidelijk. Het is dan aan commandanten in de lijn om op te treden tegen overtredingen van dat soort regels maar helaas gebeurt dat niet altijd. Vaak is het onwetendheid, soms wellicht ook desinteresse ("er zijn belangrijker zaken waar men zich druk om kan maken").

Maar helaas houdt zich niet iedereen aan deze regels (die voor veteranen en anderen niet in uniform als "richtsnoer" kunnen worden beschouwd). De voorbeelden die je postte onderstrepen dat. Sommigen weten niet dat ze wat fout doen, anderen doen dat bewust. Tja. Veel meer valt er eigenlijk niet over te zeggen.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 06 Jan 2015, 16:31

Mijn onderscheidingen draag ik liever met een blazer dan met een uniform. Waarom? Omdat mijn gat niet meer past :) en omdat er geen reden is om in uniform te lopen. Ik draag alleen mijn Baret, regiments das, manchetknopen, en medailles. En dat doe ik omdat ik lid ben van de VOOC en van de VVV van Boreel en van de reünie vereniging RHPA. En op bij die verenigingen zijn er diverse data dat wel met medailles ed gelopen wordt. Diners, uitjes, ed net zoals dit jaar gaan we naar Waterloo ivm 1815-2015 en afgelopen jaar waren er diverse dagen voor 200 jaar landmacht of 200 jaar cavalerie ed. dus vandaar dat ik dal Dpl WMR. BD der Cavalerie er wel waarde aan hecht. Sterker nog ik merk nu ik ouder wordt het leuk vind om weer met mensen ed om te gaan uit die tijd en de verenigingen zitten te springen om nieuwe gading omdat de kolonels en Korea en oudere veteranen wel lid willen zijn maar niet meer actief in besturen willen zitten. En de Generatie na mij, de SFOR, KFOR IFOR ed. zijn nog niet betrokken genoeg. De generatie daarna zijn de huidige militairen en die gun ik alle rust naast hun huidige job :)

Maar als ik een drager van een vaandel in de telegraaf afgebrand zie worden omdat hij geen veteraan is maar wel mee wandelt en dan door allerlei wijzneuzen wordt afgeserveerd als dat hij bijna dood moet omdat hij geen veteraan is, ed. Terwijl die man erkende medailles heeft maar geen militaire uitzendingen heeft gedaan en als vrijwilliger het vaandel draagt in een uitmonstering van zijn vereniging. Dan wordt ik daar niet blij van.

Op diverse fora en gremia zitten een paar, in mijn ogen, gefrustreerde onderofficieren/manschappen, die iedereen minderwaardig vinden die geen veteraan zijn. En die ze van alles toewensen en toe willen brengen, bij defile's ed. Ik vind dat A onbeschoft en B raar, maar C wil ik nu wel eens weten van de hoed en de rand. Vandaar en verder vind ik het wel interessant al die medailles ed.

René

Berichtdoor René » 06 Jan 2015, 16:54

Zoals Spraakverwarring al aangaf mogen niet-geuniformeerden (burgers) nagenoeg alles opspelden, m.u.v. Nederlandse Ridderorden.
Veteranenverenigingen hebben veelal eigen regels v.w.b. het dragen van onderscheidingen. Dit zijn normaliter de officiele Nederlandse (en evt. toegekende officiele buitenlandse) onderscheidingen, al dan niet aangevuld met de eigen verenigingsonderscheiding(en).

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om alleen officiele (Nederlandse) onderscheidingen te dragen bij gelegenheden die gerelateerd zijn aan de krijgsmacht, zoals veteranenbijeenkomsten.

Waar vele veteranen zich tegen afzetten is het zich voordoen als veteraan, zonder dat deze status daadwerkelijk is toegekend.
Dit geschiedt dan met name op specifieke veteranenbijeenkomsten, zoals de Veteranendag, d.m.v. het dragen van niet-officiele onderscheidingen, al dan niet naast officiele onderscheidingen, waardoor voor een (onwetende) buitenstaander de indruk ontstaat dat betrokkene wel veel missies moeten hebben gedaan vanwege de grote hoeveelheid onderscheidingen.

Een goede site waarop, op volgorde, duidelijk staat aangegeven wat officiele Nederlandse onderscheidingen zijn is http://www.onderscheidingen.nl/
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 06 Jan 2015, 17:00

Longfiller schreef:Op diverse fora en gremia zitten een paar, in mijn ogen, gefrustreerde onderofficieren/manschappen, die iedereen minderwaardig vinden die geen veteraan zijn.
Dat heeft met frustratie of minderwaardig vinden van anderen niet zoveel te maken. Met respect hoor, maar het moet toch duidelijk zijn dat een half jaar in een oorlogsgebied zitten waar je regelmatig beschoten wordt en de tel kwijt bent van de ramp ceremonies waarbij de zoveelste coalitiemilitair of Nederlander (die je soms persoonlijk hebt gekend) in een kist gerepatrieerd wordt toch van een andere orde is dan een paar dagen gezellig wandelen rondom Nijmegen of in Luxemburg. Wie geen veteraan is, heeft niets te zoeken op een veteranenevenement in een uitdossing lijkend op veteraan. Pas je aan, laat je medailles thuis en kom als bezoeker zonder opsmuk. Overigens neem ik afstand van lieden die nepveteranen, al dan niet fysiek, te lijf willen.
Verdere discussie hierover lijkt me eerlijk gezegd niet heel zinvol. Je stelt een vraag, je hebt een (hopelijk afdoend) antwoord. Tot nadere uitleg altijd gaarne bereid, maar laten we niet zakelijke kwalificaties dan verder achterwege laten.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 06 Jan 2015, 17:06

idd en bedankt

skygulik

Berichtdoor skygulik » 06 Jan 2015, 22:19

Spraakverwarring, je hebt geheel gelijk

het stoort mij ook precies zoals jij het zegt, en nee niet fysiek te lijf gaan maar als militair er correct mee in gesprek gaan.
De omnibus dubitandum

Herman V

Berichtdoor Herman V » 07 Jan 2015, 23:18

Eigenlijk is het heel simpel. Als je als veteraan of oud-militair in je blauwe (verenigings) blazer wil lopen moet je dat vooral doen. Als je echter je medailles wil opspelden speld dan wel de correcte medailles op en doe dat op de juiste wijze.

Het valt mij op bij de blauwe blazer brigade (ik weet het even niet anders te benoemen) dat, hoe minder men als militair heeft meegemaakt, hoe meer de behoefte ontstaat om medailles bij te kopen (en te dragen). Ik kan me vergissen natuurlijk maar m.i. heeft het aantal medailles wat je verdiend hebt niets te maken met of je meer of minder militair bent (geweest).

Een goede kennis van mijn vader is bijna 40 jaar militair geweest en had drie onderscheidingen (eremedaille in goud ON, de gouden TD medaille en een vierdaagsekruis). In mijn ogen een geweldig militair en tot vandaag een voorbeeld voor me. Dat ik zelf ondertussen wel op uitzending ben geweest veranderd daar helemaal niets aan. Stel dat hij, als hij nog geleefd zou hebben, vandaag met een superset zou gaan rondlopen met hierin een kilo aan gekocht verenigingsblik, zou in mijn ogen zijn mooie medaille set in een keer tot een waardeloze set devalueren. Om met het onderschrift van een medeforumlid af te sluiten.... If you have done it, it ain't bragging.

Slechts mijn mening.
Herman

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 09 Jan 2015, 14:39

Herman V schreef:Eigenlijk is het heel simpel. Als je als veteraan of oud-militair in je blauwe (verenigings) blazer wil lopen moet je dat vooral doen. Als je echter je medailles wil opspelden speld dan wel de correcte medailles op en doe dat op de juiste wijze.

Het valt mij op bij de blauwe blazer brigade (ik weet het even niet anders te benoemen) dat, hoe minder men als militair heeft meegemaakt, hoe meer de behoefte ontstaat om medailles bij te kopen (en te dragen). Ik kan me vergissen natuurlijk maar m.i. heeft het aantal medailles wat je verdiend hebt niets te maken met of je meer of minder militair bent (geweest).

Een goede kennis van mijn vader is bijna 40 jaar militair geweest en had drie onderscheidingen (eremedaille in goud ON, de gouden TD medaille en een vierdaagsekruis). In mijn ogen een geweldig militair en tot vandaag een voorbeeld voor me. Dat ik zelf ondertussen wel op uitzending ben geweest veranderd daar helemaal niets aan. Stel dat hij, als hij nog geleefd zou hebben, vandaag met een superset zou gaan rondlopen met hierin een kilo aan gekocht verenigingsblik, zou in mijn ogen zijn mooie medaille set in een keer tot een waardeloze set devalueren. Om met het onderschrift van een medeforumlid af te sluiten.... If you have done it, it ain't bragging.

Slechts mijn mening.
Herman

Is een mooi onderschrift he Herman? :lol: :mrgreen:
"If you've done it, it ain't bragging"

Herman V

Berichtdoor Herman V » 09 Jan 2015, 22:03

Yup.

RbP

Berichtdoor RbP » 13 Jan 2015, 21:45

Herman V schreef:Eigenlijk is het heel simpel. Als je als veteraan of oud-militair in je blauwe (verenigings) blazer wil lopen moet je dat vooral doen. Als je echter je medailles wil opspelden speld dan wel de correcte medailles op en doe dat op de juiste wijze.

Slechts mijn mening.
Herman

Maar aangezien geen veteraan (voor velen) niet welkom op veteranendag met zijn onderscheidingen op de borst, Want dan zou hij door onwetenden ten onrechte voor veteraan aangezien worden en "pronkt dus met andermans veren".

Voor mijn info, worden er op veteranendag alleen veteranenverenigingen uitgenodigd, of ook reunieverenigingen? ik kan me voorstellen dat je als vaandeldrager van een reunievereniging, hoewel geen veteraan, op veteranendag wel het vaandel draagt en ook je wel verdiende (erkende) onderscheidingen.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 14 Jan 2015, 10:23

RbP schreef:Voor mijn info, worden er op veteranendag alleen veteranenverenigingen uitgenodigd, of ook reunieverenigingen?
In de afgelopen jaren liepen er ook detachementen mee van bv de Bond van Wapenbroeders, Contact Oud Mariniers en KOVOM (deze onder de vlag van de Unie van Nederlandse Veteranen). Leden van die organisaties zijn niet altijd ook veteraan. Kijk bijvoorbeeld eens naar de lijst van organisaties die aangesloten zijn bij het Vetarenplatform (hier), dat zijn ook niet allemaal "veteranen-only" organisaties.
De organiserende comités van de Veteranendag en aanverwante evenementen zijn ofwel niet erg selectief met uitnodigingen ofwel stelt niet als eis aan de detachementen dat leden de veteranenstatus moeten hebben. Oplossing ligt dus bij meerdere partijen: stel bij uitnodiging expliciet als voorwaarde dat deelnemers veteraan moeten zijn en organisaties die een detachement afvaardigen moeten ook de verantwoordelijkheid nemen om alleen echte veteranen af te vaardigen.

Marijn

Berichtdoor Marijn » 14 Jan 2015, 23:51

Longfiller schreef:En deze: http://www.mymedals.eu/Images/Sets/Bruyn.jpg

Hulde voor de echte medailles voor moed en getoonde inzet maar waarom een BNMO en die politie medaille, mag die wel?

die BNMO, die mag volgens mij niet op het uniform, maar dhr. Bruyn is veteraan. Ik zie geen politiemedaille, wel een Ster voor Moed en Trouw (? - srry, weet evenzosnel de naam niet meer). Zit een heel verhaal achter die medaille, maar deze wordt gedragen als eerbetoon aan zijn redder. Staat in een Decorare een mooi artikel over.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 16 Jan 2015, 15:36

ja dan is het hek van de dam, toch? immers dan mogen de verzorging-medaille, Diekirch, en ik weet al niet wat ook, want dat zijn dan ook geen erkende maar in ieder geval geen fantasie medailles. lijkt me dat we deze man om wie hij is en wat hij gedaan heeft in zijn waarde laten , maar kosjer is het niet la de rest het ook niet mag.

René

Berichtdoor René » 16 Jan 2015, 20:31

Het betreft de Bronzen Ster voor Trouw en Verdienste.
Een formeel erkende onderscheiding, ingesteld met ingang van 1 januari 1894, bij besluit van de Gouverneur-Generaal van Nederlands-Indië dd. 29 augustus 1893 no. 10.

De laatste uitreikingen vonden, voor zover bekend, plaats in 1962. De onderscheiding is echter nooit officieel afgeschaft, dus zou in theorie nog gewoon uitgereikt kunnen worden.

Bron: http://www.onderscheidingen.nl/
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Terug naar “Algemene vragen”