Orde van Sint Lazerus

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Roel
Moderator

Orde van Sint Lazerus

Berichtdoor Roel » 30 Dec 2014, 00:22

Steeds vaker zie ik, bijv. op Fb, foto's van Nederlandse Officieren met in hun set decoraties de Orde van Sint Lazerus. Wat is het verhaal hier achter? Mag deze gedragen worden?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

skygulik

Re: Orde van Sint Lazerus

Berichtdoor skygulik » 30 Dec 2014, 14:16

het is een particuliere organisatie (www.st-lazarus.nl) en staat niet in de lijst van draagvolgorde van NL medailles en is daarom niet toegestaan deze te dragen
De omnibus dubitandum

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 30 Dec 2014, 15:44

Die orde is niet iets officieels, we hebben het er eerder over gehad in dit topic. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er toestemming wordt verleend voor het dragen ervan. Roel, kun je eens wat foto's plaatsen indien je die hebt?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 31 Dec 2014, 10:01

Ik had meer foto's maar ik heb ze even misplaatst. Hier een voorbeeld.
Bijlagen
1262676_488915471203765_720837300_o.jpg
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 31 Dec 2014, 10:05

Da's ook wat, van de meest linker onderscheiding uit zijn set mist zelfs de medaille! Alleen het lint zit er. Medaille eraf gevallen?
Daarnaast: nog even los van de vraag of die St. Lazarus orde wel of niet gedragen mag worden, draagt deze heer 'm dubbel; als halskruis en als medaille in z'n spange. Dat lijkt me sowieso niet de bedoeling.

Longfiller

Berichtdoor Longfiller » 02 Jan 2015, 17:23

skygulik schreef:het is een particuliere organisatie (http://www.st-lazarus.nl) en staat niet in de lijst van draagvolgorde van NL medailles en is daarom niet toegestaan deze te dragen

Mag ik vragen hoe buitenlandse medailles die dan misschien wel erkend zijn, en niet voorkomend in de 'draagvolgorde' voorkomen WEL gedragen mogen worden? Of moet ik dat als niet op een uniform gedragen mogen worden lezen? Wat ik ook raar vind want een erkende buitenlandse medaille kan dan nooit gedragen worden?

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 02 Jan 2015, 18:34

Longfiller schreef:Mag ik vragen hoe buitenlandse medailles die dan misschien wel erkend zijn, en niet voorkomend in de 'draagvolgorde' voorkomen WEL gedragen mogen worden?
Voor het dragen van buitenlandse onderscheidingen op het militaire uniform dient men een rekest bij de Minister van Defensie in te dienen. Die beslist dan of de buitenlandse onderscheiding gedragen mag worden of niet. Bij toestemming wordt dit in het personeelsdossier van betrokkene aangetekend. Doorgaans zullen alleen buitenlandse onderscheidingen die van regeringswege worden uitgereikt op toestemming kunnen rekenen. Voor een aantal onderscheidingen hoeft niet apart toestemming te worden gevraagd, die is meer algemeen gegeven: dat geldt bijvoorbeeld voor onderscheidingen van supranationale organisaties zoals de VN, EU, en NATO. Die Orde van St. Lazarus is een van oorsprong Buitenlandse particuliere charitatieve organisatie dus het lijkt mij sterk dat daar officieel toestemming voor wordt gegeven. Dat dat in het verleden wel met de Johannitters en de Maltezers is gebeurd en deze orden zelfs een plaats in de officiële draagvolgorde hebben gekregen zal historisch gegroeid zijn en ook het feit dat dit ook adellijke orden waren zal een rol hebben gespeeld. In de huidige tijd zou dat niet meer gebeuren.
Een alleraardigst artikeltje uit de Volkskrant in deze context kan men hier lezen

Terug naar “Algemene vragen”