"slagkracht uit te brengen in de vorm van luidspreker...."

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Roel
Moderator

"slagkracht uit te brengen in de vorm van luidspreker...."

Berichtdoor Roel » 15 Okt 2014, 11:05

Tijdens een korte ceremonie heeft de plaatsvervangend commandant van 1 Civiel en Militair Interactie Commando (1CMI Co), het gevechtsinsigne opgespeld bij kapitein Ken van Meir. Kapitein van Meir heeft het gevechtsinsigne verdiend door in een gevechtssituatie in Uruzgan in 2009 met grote tegenwoordigheid van geest, onder vijandelijk vuur, militaire slagkracht uit te brengen in de vorm van luidsprekerberichten. Een bewezen effectieve inzet van onze niet-traditionele middelen. Impact by contact!!

Bron FB 1CMIco

Als niet militair. Wat moet ik me voorstellen bij deze omschrijving?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Re: "slagkracht uit te brengen in de vorm van luidspreker...

Berichtdoor Iron Mike » 15 Okt 2014, 15:07

Roel,

Als PsyOps element (waar Kap van Meir werkte) heeft men de mogelijkheid tot het zenden van berichten over luidsprekers (gemonteerd op voertuigen). "Slagkracht omvat meer dan fysieke vuurkracht of fire power, geleverd door eenheden en wapensystemen. Ook capaciteiten voor het maken van infrastructuur, mediaberichten en pamfletten vallen hieronder. Slagkracht vormt de kern van operaties en activiteiten". Wat zou kunnen (speculatie) is dat hij met berichten (tolk is aanwezig) de tegenstander op het verkeerde been heeft gezet, met geluidseffecten zaken heeft nagebootst o.i.d.
"If you've done it, it ain't bragging"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 15 Okt 2014, 16:43

Bedankt. Dat maakt het duidelijker. Zeer interessant!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 15 Okt 2014, 17:29

MCPJSmits schreef:Wat zou kunnen (speculatie) is dat hij met berichten (tolk is aanwezig) de tegenstander op het verkeerde been heeft gezet, met geluidseffecten zaken heeft nagebootst o.i.d.
Zou die tolk dan ook een gevechtsinsigne hebben gehad? Krijgen tolken trouwens een HVO en NATO-medaille?
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

officier

Berichtdoor officier » 15 Okt 2014, 18:07

Spraakverwarring schreef:Zou die tolk dan ook een gevechtsinsigne hebben gehad? Krijgen tolken trouwens een HVO en NATO-medaille?
Er zijn twee soorten tolken: Nederlandse tolken en lokale tolken. De Nederlandse tolken maakten deel uit van de Task Force. Zij hebben zowel de HVO als de NAVO medaille gekregen. De lokale tolken maakten geen deel uit van de Task Force, maar waren lokaal ingehuurd. Zij hebben geen medailles gekregen.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 15 Okt 2014, 19:28

Dat er twee soorten tolken waren is mij bekend. Ik kan me alleen niet herinneren dat ik die gemilitariseerde tolken destijds ook op de medalparade in Zwolle heb gezien. Misschien heb ik ze gewoon gemist of hebben ze hun HVO op een ander moment gekregen.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Terug naar “Algemene vragen”