Onderscheidingen toekennen aan wo2 veteraan en verzetsman

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Janssen

Onderscheidingen toekennen aan wo2 veteraan en verzetsman

Berichtdoor Janssen » 13 Sep 2014, 16:28

Hallo,

Zoals de titel doet vermoeden ben ik nieuwsgierig of er de mogelijkheid is om onderscheidingen (postuum) toe te kennen
aan een veteraan die tijdens de tweede wereldoorlog in Nederlandse en Engelse dienst heeft gezeten. Deze veteraan in
kwestie is mijn reeds overleden grootvader. Hij heeft in de beginjaren van de oorlog verzet gepleegd als auto monteur, is
toen opgepakt maar is dankzij zijn vader, die toen opperwachtmeester was bij de politie en wat connecties had, uiteindelijk niet naar Duitsland gestuurd en
kon in Nederland te werk worden gesteld . Daarnaast hij heeft van 3-10-1944 tot 8-12-1945 gediend in Nederlandse en Engelse dienst.
Daarnaast is hij op (als ik het goed kon lezen in zijn soldiers paybook) 1-12-44 gewond geraakt. Als klein kind ben ik altijd al
gefascineerd geweest door de verhalen die mijn grootvader vertelden wat hij tijdens de oorlog heeft gemaakt. Het enigste wat
hij heeft overgehouden aan zijn dienst tijd was zijn soldiers paybook, een militair rijbewijs en zijn echtgenote, waarmee hij meer dan
60 jaar gelukkig getrouwd was. Zover ik weet heeft hij nooit een onderscheiding gekregen. Als dat wel zo was dan had hij dat wel verteld of had
mijn grootmoeder of mijn vader er wel van geweten. Daarom neem ik dus aan dat hij ze nooit toegekend heeft gekregen. Zelf ben ik van de onderstelling
dat mijn grootvader de eer moet krijgen wat hij heeft verdient. Ere wie ere toekomt noem ik dat. Mijn vraag aan jullie is of mijn grootvader in aanmerking kan komen
voor een onderscheiding en waar ik deze eventueel kan aanvragen ? Ik heb hieronder zijn army number vermeld. Is het mogelijk om met dit nummer in archieven meer
te weten te komen over de dienst van mijn grootvader ?

Ik heb zijn soldiers paybook en ik heb ook nog zijn army number gevonden, te weten : 5327
Ook wil ik even toelichten wat ik bedoel met in Nederlandse en Engelse dienst. Mijn grootvader
woonde destijds in Maastricht en hij heeft zich (als ik het goed kan herinneren) na de bevrijding van Maastricht
ingeschreven bij de BS, die zochten toen mensen voor Engelse dienst. Mijn grootvader is toen in Engelse dienst gegaan
(met o.a de droom om na de oorlog bij de Royal Air Force te gaan, wat er uiteindelijk niet van gekomen is) en moest zich
in Brussel melden voor zijn militaire opleiding. Hij is daar opgeleid als motor ordnance en heeft hoofdzakelijk brieven e.d rondgebracht
achter en bij vuurlinies. Hij is ook gewond geraakt door de inslag van een bom, hij is toen van zijn motor geslingerd en heeft toen
een aantal botbreuken opgelopen. Hij heeft een tijdje in een militair hospitaal in België gelegen (staat ook vermeld in zijn soldiers paybook),
en is uiteindelijk uit het hospitaal ontslagen en heeft tot 8-12-1945 gediend. Zijn rang weet ik, heb ik tot nu toe niet kunnen achterhalen
en op de foto's die ik van hem heb zijn deze niet te zien. Ik neem aan dat hij gewoon soldaat of private is geweest.

*EDIT*

Tijdens het schrijven van dit topic viel mij te binnen dat mijn overgrootvader, die hier ook is vermeld ook een zekere vorm van verzet heeft gepleegd.
Hij heeft tijdens de oorlogsjaren als politie agent o.a op treinen gewerkt die Joden moesten deporteren naar concentratiekampen. Hij heeft tijdens deze
diensten ook menige Joden gered door ze tijdens treinstoppen de trein uit te werken (met de eventuele gevolgen van dien). Na de oorlog zijn ook Joden terug
gekomen naar Maastricht om mijn overgroot vader te bedanken. Mijn grootvader en zijn broers en zussen hebben dit mij een paar keer verteld. Ik geloof wel dat gebeurd
is (mijn overgrootvader was een fel tegenstander van het Nazisme ) maar ik weet niet of het mogelijk is dit te bewijzen d.m.v archieven. Daarnaast heeft hij ook nog tot plusminus
1917 bij de Vrijwillige Landweer gezeten (heb ik ook nog een paar documenten van liggen). Ik heb hier ook eens een topic gelezen waarbij bij iemand nog postuum het Mobilisatie
kruis werd uitgereikt. Zou dit bij mijn overgrootvader ook hetzelfde geval zijn ?
... In al deze hoedanigheden vervulde hij zijn taak op een zorgzame en accurate wijze, zonder op de voorgrond te willen treden; bescheiden en onopvallend, maar goed. Dat is de ware dienstbaarheid, die niet zichzelf zoekt.

Spraakverwarring

Re: Onderscheidingen toekennen aan wo2 veteraan en verzetsma

Berichtdoor Spraakverwarring » 13 Sep 2014, 17:09

Allereerst zou de Staat van Dienst van betrokken personen kunnen opvragen bij Defensie, zie deze pagina en dan met name het gedeelte "Gegevens uit personeelsdossier van een ander". Als hij in Nederlandse dienst een onderscheiding heeft ontvangen, dan zal dat waarschijnlijk wel op de Staat van Dienst staan.
Als hij nooit is onderscheiden en wel kan worden aangetoond dat hij tijdens WOII deel uitmaakte van het verzet of als Nederlands militair heeft gediend, komt hij mogelijk in aanmerking voor het Mobilisatie-Oorlogskruis (zie deze pagina voor meer informatie). Aanvragen kan door contact te leggen met: Ministerie van Defensie, CDC/DPOD/UBVRD/Cluster Decoraties. Mail: onderscheidingen@mindef.nl, telefoon 030-2184363. Zij helpen u verder. Of hij ook in aanmerking komt voor een Britse onderscheiding en zo ja, wat de procedure is, zou ik niet weten. Mogelijk bieden deze webpagina en deze webpagina een startpunt.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Janssen

Berichtdoor Janssen » 14 Sep 2014, 08:41

Bedankt voor de informatie Spraakverwarring. Ik zal het persoonsarchief raadplagen en de benodigde documenten opsturen. Ook word het registratie nummer gevraagd. Ik werk
zelf bij de KL en ik heb zelf niks gevonden wat op een NL registratie nummer lijkt. Zou ik zijn Army number dan noteren ?

Betreffende het aanvragen van onderscheidingen, mocht hij deze niet hebben ontvangen. Wat wordt dan precies verstaan onder aantonen dat hij tijdens WoII deel uitmaakte van het Nederlands leger
of verzet ? Zou een kopie van zijn Soldiers Paybook goed genoeg zijn ? Of zou ik dan een kopie moeten opsturen van zijn Staat van Dienst, mocht ik die kunnen vinden ? En hoe kun je aantonen dat
iemand bij het verzet zat of verzet heeft gepleegd ?
... In al deze hoedanigheden vervulde hij zijn taak op een zorgzame en accurate wijze, zonder op de voorgrond te willen treden; bescheiden en onopvallend, maar goed. Dat is de ware dienstbaarheid, die niet zichzelf zoekt.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 14 Sep 2014, 09:25

Ik denk dat u dergelijke vragen het beste aan het Cluster Decoraties kunt stellen. Ik heb zelf geen ervaring met dat soort procedures. Startpunt lijkt me de Staat van Dienst, dan kunt u ook gerichtere vragen stellen.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Janssen

Berichtdoor Janssen » 14 Sep 2014, 10:37

Mijn dank Spraakverwarring, dan zal ik daar beginnen ! Mocht ik meer te weten komen dan zal ik dit posten.

René

Berichtdoor René » 14 Sep 2014, 12:34

Als hij daadwerkelijk in dienst getreden is bij de Binnenlandse Strijdkrachten, is dat terug te vinden in de Persoonskaarten bij het Nationaal Archief.
Daar kan je gratis een verzoek indienen voor een kopie van zijn BS-persoonskaart.
Hiervoor dien je wel zijn volledige naam & voornamen en geboorte- & overlijdensdatum te vermelden, incl. een bewijs van overlijden (rouwadvertentie, bidprentje oid.)

Alleen een kopie van zijn BS-persoonskaart is al voldoende bewijs dat hij lid is geweest van de BS en daarmee voor toekenning van het Mobilisatie Oorlogskruis.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Janssen

Berichtdoor Janssen » 14 Sep 2014, 20:36

Ik heb net een mailtje met de benodigde info en kopie van zijn bidprentje opgestuurd naar het Nationaal Archief. Ik wacht af op het resultaat !
Ik moet alleen nog mijn grootvader zijn sterf akte kopiëren en deze opsturen naar persoonsarchief van Defensie.

Terug naar “Algemene vragen”