EHBO baton

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Janssen

EHBO baton

Berichtdoor Janssen » 09 Mar 2014, 15:28

Hallo,

Ik weet niet of dit al eens eerder is besproken maar ik zie regelmatig batonsetjes waarin
ook de EHBO speld op een baton zijn verwerkt. Mijn vraag is of het dragen van van de EHBO
speld op een baton nou volgens de voorschriften mag. De speld zelf (zie bijlage) is zover ik weet gewoon
toegestaan op het DT. Daarnaast vind ik persoonlijk dat de EHBO speld op baton afbreuk doet
aan andere onderscheidingen aangezien je voor de baton niet echt iets hoeft te presteren en alleen een cursus hoeft
te volgen. Ik heb ook wel eens batonsetjes gezien waarna het lijkt dat de EHBO speld op baton als een soort opvuller wordt gebruikt.

Afbeelding

Heeft iemand toevallig een link van de meeste recente/huidige tenuevoorschrift, het kan zijn
dat ik een verouderd voorschrift heb (VS 2-1593)

Bij voorbaat dank.
Bijlagen
EHBO speld.jpg
EHBO speld.jpg (7 KiB) 4710 keer bekeken
... In al deze hoedanigheden vervulde hij zijn taak op een zorgzame en accurate wijze, zonder op de voorgrond te willen treden; bescheiden en onopvallend, maar goed. Dat is de ware dienstbaarheid, die niet zichzelf zoekt.

officier

Re: EHBO baton

Berichtdoor officier » 09 Mar 2014, 15:34

Het dragen van deze baton is niet toegestaan.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Janssen

Berichtdoor Janssen » 09 Mar 2014, 16:45

Dankjewel voor je antwoord officier. Heb je toevallig een bron waaruit je kan afleiden dat dit niet is toegestaan ?
... In al deze hoedanigheden vervulde hij zijn taak op een zorgzame en accurate wijze, zonder op de voorgrond te willen treden; bescheiden en onopvallend, maar goed. Dat is de ware dienstbaarheid, die niet zichzelf zoekt.

officier

Berichtdoor officier » 09 Mar 2014, 17:10

Janssen schreef:Dankjewel voor je antwoord officier. Heb je toevallig een bron waaruit je kan afleiden dat dit niet is toegestaan ?

In de vs 2-1593 (Kl) staan alle onderscheidingen welke wel gedragen mogen worden. Deze staat hier niet vernoemd. Daarnaast is het een baton, zonder bijbehorende onderscheiding (medaille). Deze mogen überhaupt niet gedragen worden, ook geen internationale zoals de Deutsche Sportabzeigen (DSA).

De nieuwste versie van het vs (2e OvW) staat overigens nog niet op internet. Wel op het defensie intranet. Aan de 3e OvW wordt op dit moment gewerkt.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Hurkvanden

Berichtdoor Hurkvanden » 24 Mar 2014, 18:18

de draagvolgorde voor onderscheidingen is vast gelegd bij besluit
Besluit draagvolgorde onderscheidingen 2013
25 juli 2013 onder nummer Nr. KNO/2013/2543_2
hierin kan men de te dragen onderscheidingen vinden.
iedere militair dient zich hieraan te houden.

de baton wordt niet erkend door het Min. v. Defensie
maar wel door Min. v. Binnenlandse Zaken, hij is gemaakt voor Politie Brandweer ect.

de speld is een vaardigheidsembleem dus dragen op de borstzak

officier

Berichtdoor officier » 24 Mar 2014, 18:33

Hurkvanden schreef:de draagvolgorde voor onderscheidingen is vast gelegd bij besluit
Besluit draagvolgorde onderscheidingen 2013
25 juli 2013 onder nummer Nr. KNO/2013/2543_2
hierin kan men de te dragen onderscheidingen vinden.
iedere militair dient zich hieraan te houden.

Dit is helaas niet correct. De door u genoemde draagvolgorde is de draagvolgorde van de kanselier der Nederlandse Orden. Deze geldt voor o.a. personeel van de brandweer en de politie. Voor militairen geldt de Militaire Draagvolgorde Onderscheidingen. Deze is gebaseerd op de door u genoemde draagvolgorde. In verband met de wijziging van de 25 juli 2013, van de door u genoemde draagvolgorde zal de militaire draagvolgorde worden aangepast. Tevens zullen de verschillende voorschriften, waaronder de VS 2-1593 worden aangepast.

Uw conclusie klopt overigens volledig.

MadMan

Berichtdoor MadMan » 23 Mar 2016, 23:32

Begrijp ik goed dat de baton EHBO niet gedragen mag worden als militair?

Maar dat je dan het vaardigheidsembleem kan dragen?

officier

Berichtdoor officier » 24 Mar 2016, 08:59

MadMan schreef:Begrijp ik goed dat de baton EHBO niet gedragen mag worden als militair?

Maar dat je dan het vaardigheidsembleem kan dragen?
De EHBO baton mag niet gedragen worden op het militair uniform. Actief dienende militairen mogen het vaardigheidsemleem behorende bij het EHBO EENHEIDS DIPLOMA dragen. Deze wordt echter niet meer verstrekt.

MadMan

Berichtdoor MadMan » 24 Mar 2016, 09:31

Duidelijk, bedankt!

Terug naar “Algemene vragen”