'lengte' miniaturen

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Rodman

'lengte' miniaturen

Berichtdoor Rodman » 07 Feb 2014, 21:20

Ik zag elders even een discussie/vraagstuk ontstaan wat ik wil ontkoppelen en separaat onder de aandacht wil brengen. Op dit moment kan ik mij 2 verschillende manieren van opmaak van militaire miniaturen voor de geest halen.

- De ene manier gaat ervan uit dat alle linten gelijk lang moeten zijn. Het gevolg is dan dat door de vorm van de medailles er geen gelijke onderkant is. Het 'hobbelt'.

- Bij de andere manier van opmaak hangen alle medailles op gelijke hoogte waardoor de linten niet gelijk lang zijn.

Iemand enig idee hoe het zit en of het eigenlijk wel beschreven is??

René

Re: 'lengte' miniaturen

Berichtdoor René » 09 Feb 2014, 10:36

Als we er vanuit gaan dat de Kanselarij der Nederlandse Orden in hun 'boek' Draagwijzer, hoe worden onderscheidingen gedragen? de juiste foto's gebruikt, dan horen de medailles op een lijn te hangen en niet overlappend.

Bron: http://lintjes.nl/download (blz. 16.)
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

officier

Berichtdoor officier » 09 Feb 2014, 10:50

René schreef:Als we er vanuit gaan dat de Kanselarij der Nederlandse Orden in hun 'boek' Draagwijzer, hoe worden onderscheidingen gedragen? de juiste foto's gebruikt, dan horen de medailles op een lijn te hangen en niet overlappend.

Bron: http://lintjes.nl/download (blz. 16.)

Ondanks dat dit misschien een logisch document zou zijn als "de standaard", de opmaak is niet doorslaggevend. De medailles hangen niet op lijn en de linten zijn ook niet even lang.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 09 Feb 2014, 11:18

Ik denk dat, zolang er geen dwingend voorschrift is waarin nauwkeurig is beschreven hoe het "moet", er meerdere mogelijkheden zijn en misschien is dat ook niet erg. Een gedachtespinsel: als je uitgaat van het principe dat de miniaturen een getrouwe kopie zijn van de modeldecoraties, dan zou men wellicht zelfs op een militair uniform zoals het GLT of AT de miniaturen militair opgemaakt kunnen dragen :D
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

skygulik

Berichtdoor skygulik » 09 Feb 2014, 13:11

hier is mijn setje, opgemaakt door van Wielik
Bijlagen
klein model.jpg
De omnibus dubitandum

officier

Berichtdoor officier » 09 Feb 2014, 13:45

skygulik schreef:hier is mijn setje, opgemaakt door van Wielik
Misschien optisch bedrog, maar het lijken wel erg lange linten. Wel een mooie set.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

skygulik

Berichtdoor skygulik » 09 Feb 2014, 13:58

was een close up foto, dus optisch bedrog denk ik.
De omnibus dubitandum

skygulik

Berichtdoor skygulik » 09 Feb 2014, 17:02

in het boek Onderscheidingen van Dhr Evers staat:

Opmaak op een decoratiegesp, naast elkaar,in de correcte volgorde, het versiersel in alle gevallen hangend aan het lint en in zijn geheel zichtbaar.

Mijn inziens dus niet over elkaar hangend zoals te zien was op de foto die in de andere topic stond.

Verder omtrent gespen op de Klein Modeldecoraties staat er:

als er bij de modeldecoratie sprake is van toevoegingen op het lint, zoals bijv. gespen, is dit ook bij het minituur in verkleinde vorm het geval.
De omnibus dubitandum

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 09 Feb 2014, 17:29

Spraakverwarring schreef:Ik denk dat, zolang er geen dwingend voorschrift is waarin nauwkeurig is beschreven hoe het "moet", er meerdere mogelijkheden zijn en misschien is dat ook niet erg. Een gedachtespinsel: als je uitgaat van het principe dat de miniaturen een getrouwe kopie zijn van de modeldecoraties, dan zou men wellicht zelfs op een militair uniform zoals het GLT of AT de miniaturen militair opgemaakt kunnen dragen :D

Euh....ja...dat is dus ook zo...of was dit sarcasme? 8)
"If you've done it, it ain't bragging"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 09 Feb 2014, 18:18

MCPJSmits schreef:Euh....ja...dat is dus ook zo...of was dit sarcasme? 8)
Nee, ik bedoelde ècht militair opgemaakt, dus de miniatuurmedailles op het lint ipv hangend aan het lint. Gewoon een verkleinde kopie van je spange modeldecoraties. Niemand zal het zo doen, maar het lijkt me wel een aardig gezicht. :D

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 09 Feb 2014, 19:11

Spraakverwarring schreef:
MCPJSmits schreef:Euh....ja...dat is dus ook zo...of was dit sarcasme? 8)
Nee, ik bedoelde ècht militair opgemaakt, dus de miniatuurmedailles op het lint ipv hangend aan het lint. Gewoon een verkleinde kopie van je spange modeldecoraties. Niemand zal het zo doen, maar het lijkt me wel een aardig gezicht. :D

Ah check! Ik snapte er al helemaal niets van.. :mrgreen:

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 18 Feb 2014, 01:08

Bij mijn weten is er voor miniaturen geen "opmaak voorschrift", behalve dat ze bij bepaalde gelegenheden mogen worden gedragen.
Naar goed Nederlands gebruik wordt dus elke manier van opmaak gedoogd.
De officiële MILITAIRE kledingvoorschriften beperken zich naar mij bekend is tot modeldecoraties.

Ben benieuwd of iemand hierover iets concreter kan zijn, aangezien ik al geruime tijd bezig ben informatie te verzamelen over het fenomeen van miniaturen en batons, met het doel daarover ooit nog iets te publiceren. Hierbij wil ik me wel baseren op feiten (i.c. voorschriften) en niet op gebruiken, mode en spannende verhalen.
- sic Gloria transit Mundi -

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 21 Feb 2014, 21:00

Heel veel officiële documentatie is er niet over, ben ik bang.

In het VS 2-1593 (Tenuen voor militairen van de Koninklijke Landmacht) staat de volgende tekst:

Klein-modeldecoraties:
- klein-modeldecoraties moeten een getrouw beeld geven van de decoraties waarop zij betrekking hebben, zij worden aaneengesloten gedragen op het GKT, het GLT en het AT; de decoratiegesp wordt op dezelfde wijze gedragen als is voorgeschreven voor modeldecoraties; op het AT mag de decoratiegesp de linkerrever gedeeltelijk overlappen;
- wanneer maximaal twee miniatuurversierselen worden gedragen, kunnen deze hangen de aan het lint vanuit het tweede knoopsgat van het geklede tenue worden bevestigd;
- voor ridders-grootkruis, grootofficieren, commandeurs en officieren in een ridderorde is het lint van het miniatuurversiersel voorzien van een rozet, voor ridders-grootkruis een goudgalon, voor de grootofficier aan de zijde van de linkerschouder een goudgalon en aan de andere zijde een zilvergalon en voor de commandeur een zilvergalon.

Ik heb met opzet een stukje vetgedrukt. Hierboven in het topic schrijf ik ergens voor de grap dat de miniaturen ook "op het lint" zouden moeten worden opgemaakt, net als voor de modeldecoraties geldt. In het voorschrift lijkt dit dus ook (onbedoeld?) te staan maar niemand doet dat.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 21 Feb 2014, 21:11

er staat dat hij op dezelfde wijze GEDRAGEN wordt als is voorgeschreven voor modeldecoraties; dat kan men ook beschouwen als op de linkerborsthelft, op dezelfde hoogte als de (groot)modeldecoraties....

René

Berichtdoor René » 22 Feb 2014, 18:02

Spraakverwarring schreef:Heel veel officiële documentatie is er niet over, ben ik bang.

In het VS 2-1593 (Tenuen voor militairen van de Koninklijke Landmacht) staat de volgende tekst:

Klein-modeldecoraties:
- klein-modeldecoraties moeten een getrouw beeld geven van de decoraties waarop zij betrekking hebben, zij worden aaneengesloten gedragen op het GKT, het GLT en het AT; de decoratiegesp wordt op dezelfde wijze gedragen als is voorgeschreven voor modeldecoraties; op het AT mag de decoratiegesp de linkerrever gedeeltelijk overlappen;

Ik heb met opzet een stukje vetgedrukt. Hierboven in het topic schrijf ik ergens voor de grap dat de miniaturen ook "op het lint" zouden moeten worden opgemaakt, net als voor de modeldecoraties geldt. In het voorschrift lijkt dit dus ook (onbedoeld?) te staan maar niemand doet dat.

Het gaat hier om de decoratiegesp. Daarvoor staat vermeld: "zij worden aaneengesloten gedragen". Daarmee is een overlapping, zoals met modeldecoraties, uitgesloten.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 23 Feb 2014, 17:23

Met jullie eens dat "aaneengesloten" niet hetzelfde is als "overlappend". Verder staat er eigenlijk niet zoveel voorgeschreven, dat probeerde ik te illustreren. Vwb de lengte van het lint: die zal dan naar rato verkleind moeten zijn t.o.v. de modeldecoratie (" moeten een getrouw beeld geven van de decoraties waarop zij betrekking hebben"). Dat is trouwens nog wel een lastige, want de lengte van het lint voor modeldecoraties heb ik eigenlijk nooit beschreven zien staan, wel de breedte (in veel gevallen 27 millimeter). Vwb de opmaak: ik schreef al eens schertsend dat dat best militair opgemaakt zou kunnen zijn. Niemand zal het zo doen en ik heb het ook nog nooit gezien, maar in principe is het niet fout, als de medailles/linten elkaar maar niet overlappen :)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook andere uniformvoorschriften zijn van andere krijgsmachtdelen of bijvoorbeeld de diplomatieke dienst waar men in vroeger tijden ook ambtskostuums had waar iets over miniaturen is beschreven.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 09 Aug 2014, 08:39

Terug naar “Algemene vragen”