Foutieve draagwijze koninklijke famlilie?

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
gren1

Foutieve draagwijze koninklijke famlilie?

Berichtdoor gren1 » 19 Jan 2014, 23:54

Elders op dit forum las ik al over de wat 'vreemde' draagwijze van Koning Willem-Alexander van de MWO. Hierbij wordt het grootmodel van de MWO3 voorzien van goudgalon en rozet om deze tot MWO1 te promoveren. Ik ben me niet bewust van enig voorschrift of algemeen gebruik dat deze draagwijze rechtvaardigt.

Nog 'vreemder' komt op mij het dubbel dragen van onderscheidingen door leden van de koninklijke familie over. Tijdens de inhuldiging van de koning droeg Pieter van Vollenhoven zijn NL1 als grootmodel en als miniatuur. Tijdens de vaandelgroet onlangs droeg de koning zowel de hierboven omschreven tot MWO1 gepromoveerde MWO3 als wel het grootmodel van de MWO1.

Mijn vraag is:
- Is mij nieuwe informatie m.b.t. draagwijzen ontgaan?
- Zo nee, zijn er meer mensen die zich hieraan storen?
Bijlagen
onderscheiding_dubbel.jpg
Doe wel en zie niet om

RbP

Re: Foutieve draagwijze koninklijke famlilie?

Berichtdoor RbP » 20 Jan 2014, 20:26

gren1 schreef:Elders op dit forum las ik al over de wat 'vreemde' draagwijze van Koning Willem-Alexander van de MWO. Hierbij wordt het grootmodel van de MWO3 voorzien van goudgalon en rozet om deze tot MWO1 te promoveren. Ik ben me niet bewust van enig voorschrift of algemeen gebruik dat deze draagwijze rechtvaardigt.

Nog 'vreemder' komt op mij het dubbel dragen van onderscheidingen door leden van de koninklijke familie over. Tijdens de inhuldiging van de koning droeg Pieter van Vollenhoven zijn NL1 als grootmodel en als miniatuur. Tijdens de vaandelgroet onlangs droeg de koning zowel de hierboven omschreven tot MWO1 gepromoveerde MWO3 als wel het grootmodel van de MWO1.

Mijn vraag is:
- Is mij nieuwe informatie m.b.t. draagwijzen ontgaan?
- Zo nee, zijn er meer mensen die zich hieraan storen?

Mijn persoonlijke mening is dat als je onderscheidingen draagt, je dat op de juiste wijze moet doen, zeker als het om Koninklijke onderscheidingen gaat, als je onderscheidingen op een ambtskostuum draagt of als je ze bij een formele gelegenheid draagt.

Hoe hoger in de hiërarchie, des te meer men zich ook bewust zou moeten zijn van zijn/haar voorbeeldfunctie. Ik kan me echter ook voorstellen dat er een zekere drempel is om een generaal of onze Koning te wijzen op het foutief dragen van onderscheidingen (zie alleen maar eens de kans te krijgen de persoon te benaderen).

Los daarvan; hoe veel mensen (buiten dit forum) hebben de kennis om überhaupt op te merken dat iemand zij/haar onderscheidingen "verkeerd draagt".

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

RD

Berichtdoor RD » 20 Jan 2014, 21:06

Het lijkt mij niet zo'n probleem deze omissies te melden aan één van de leden van het Militair Huis. De Koning zal zich door hen (mogelijk verkeerd) hebben laten adviseren. Hij staat natuurlijk niet 's-ochtends voor de kast met de vraag "kom, wat al ik nu eens aantrekken en opspelden?", dat wordt voor hem klaar gehangen en hij moet er maar vanuit gaan dat dat goed is. Zijn valet of adjudant zullen hem niet zo snel melden dat ze het de vorige keer verkeerd hebben gedaan, maar er wel voor zorgen dat dat niet meer voorkomt...
Laatst gewijzigd door RD op 20 Jan 2014, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 20 Jan 2014, 21:10

De onderscheidingen van Dhr. van Vollenhoven kloppen. Grootkruis in combinatie met miniaturen.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 20 Jan 2014, 21:51

Roel schreef:De onderscheidingen van Dhr. van Vollenhoven kloppen. Grootkruis in combinatie met miniaturen.
Volgens mij doelt grens op het 2 keer dragen van dezelfde onderscheiding, 1 maal in grootmodel en 1 maal in miniatuur.

RbP

Berichtdoor RbP » 20 Jan 2014, 22:46

RD schreef:Het lijkt mij niet zo'n probleem deze omissies te melden aan één van de leden van het Militair Huis. De Koning zal zich door hen (mogelijk verkeerd) hebben laten adviseren. Hij staat natuurlijk niet 's-ochtends voor de kast met de vraag "kom, wat al ik nu eens aantrekken en opspelden?", dat wordt voor hem klaar gehangen en hij moet er maar vanuit gaan dat dat goed is. Zijn valet of adjudant zullen hem niet zo snel melden dat ze het de vorige keer verkeerd hebben gedaan, maar er wel voor zorgen dat dat niet meer voorkomt...

De vraag is meer wie heeft besloten / gevraagd / opgedragen / voorgesteld om het Grootmeesterschap (van b.v. de Militaire Willemsorde) op deze wijze in de spange van ZM tot uitdrukking te brengen. Ik kan me voorstellen dat het voorstel om het op deze wijze te doen wellicht van de opmaker is gekomen. Ik kan me echter niet voorstellen dat ZM in het geheel niet betrokken is geweest bij het initiatief en/of de uiteindelijke beslissing om het Grootmeesterschap in de spange tot uitdrukking te brengen.

Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat er gelegenheden zijn waarbij ZM wel wil laten blijken dat hij Grootmeester is in bijv. de Militaire Willemsorde, maar dat hij niet de Borstster en Sjerp wil dragen omdat dat te veel de aandacht opeist. Punt is alleen dat dit (mijns wetens) met de huidige versierselen formeel niet mogelijk is.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

RD

Berichtdoor RD » 20 Jan 2014, 23:23

RbP schreef: Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat er gelegenheden zijn waarbij ZM wel wil laten blijken dat hij Grootmeester is in bijv. de Militaire Willemsorde Rob

Zijn moeder deed dat in elk geval zeer spaarzaam. Ik heb haar alleen bij haar inhuldiging het Grootkruis MWO zien dragen, op statieportretten en bij de uitreiking aan de kapitein Kroon een insignia. Waarschijnlijk was de verjaardag van de KL ook zo'n uitzondering. Op Prinsjesdag is het altijd het Grootkruis ONL.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 21 Jan 2014, 08:12

Ralph Kolen schreef:
Roel schreef:De onderscheidingen van Dhr. van Vollenhoven kloppen. Grootkruis in combinatie met miniaturen.
Volgens mij doelt grens op het 2 keer dragen van dezelfde onderscheiding, 1 maal in grootmodel en 1 maal in miniatuur.

Stom van me! Helemaal zwart/wit gezien is dit volgens de "draagwijzer" inderdaad niet correct:

Pagina 17:

Nota Bene
• Het uitreikversiersel, miniatuurversiersel en het draaginsigne
worden nooit tegelijkertijd gedragen.

Het is echter mijn ervaring (al weet ik dat dit niet officieel is en niet op schrift staat) dat men een Grootkruis en/of Commandeurskruis uit praktische reden vaker nogmaals in de miniaturen draagt. Dit vanuit de simpele reden dat men meestal één miniatuurset heeft en deze niet aanpast voor de zeer zeldzame gelegenheid waarop men een Grootkruis en/of commandeurskruis draagt.

Dit zou bijv. betekenen voor dhr. van Vollenhoven dat hij bij staatsbezoeken continue met zijn miniaturen naar de opmaker kan rennen om er een onderscheiding uit te laten halen die hij geacht wordt in Grootkruis te dragen. Lijkt me behoorlijk onpraktisch.
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 21 Jan 2014, 08:13

RD schreef:
RbP schreef: Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat er gelegenheden zijn waarbij ZM wel wil laten blijken dat hij Grootmeester is in bijv. de Militaire Willemsorde Rob

Zijn moeder deed dat in elk geval zeer spaarzaam. Ik heb haar alleen bij haar inhuldiging het Grootkruis MWO zien dragen, op statieportretten en bij de uitreiking aan de kapitein Kroon een insignia. Waarschijnlijk was de verjaardag van de KL ook zo'n uitzondering. Op Prinsjesdag is het altijd het Grootkruis ONL.

Persoonlijk vind ik het prachtig dat de Majesteit de Willems-Orde op deze wijze meer bekendheid geeft. Ik hoop ook dat tijdens zijn Koningschap nieuwe Ridders worden geslagen!
Lid van SRO en OMSA

gren1

Berichtdoor gren1 » 21 Jan 2014, 12:00

Iedereen bedankt voor alle antwoorden. Dit was mijn eerste post op dit forum, ik zag later dat er al een onderwerp was over onjuiste draagwijzen. Een volgende keer zal ik beter opletten of een dergelijk onderwerp al niet ergens behandeld is.

Ik begrijp dat er een praktisch bezwaar schuilt in het opnieuw moeten opmaken van de miniaturen, maar hoe vaak komt dit nu voor? Het aantal malen dat dhr. Van Vollenhoven op een formele gelegenheid in gezelschap van bijvoorbeeld het staatshoofd van Kameroen de miniatuur van zijn Grootkruis in de Orde van Verdienste van Kameroen moet verbergen om het grootmodel te dragen lijkt me erg beperkt.

Een oplossing zou zijn om er gewoon twee sets miniaturen op na te houden, een voor binnenlands gebruik waar NL1 niet in is opgenomen en een voor buitenlands gebruik waar de NL1 als miniatuur wel bij zit. Hiermee is de relatief nieuwe complicerende factor van het dragen van miniaturen op een smoking ook opgelost, daarbij kan gewoon de set voor buitenlands gebruik worden gedragen.

Een echte oplossing zou natuurlijk een modulair systeem van opmaken zijn, waar de gewenste miniaturen gewoon per gelegenheid aan elkaar geklikt kunnen worden...
Doe wel en zie niet om

Terug naar “Algemene vragen”