Wat is dit voor rood speldje?

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
G.A. Kruys

Wat is dit voor rood speldje?

Berichtdoor G.A. Kruys » 13 Jan 2014, 21:41

Ik zag vandaag een foto van admiraal Borsboom die sinds kort een rood rond speldje onder zijn batons draagt. Wie weet wat dat is???
Bijlagen
image.jpg

Iron Mike

Re: Wat is dit voor rood speldje?

Berichtdoor Iron Mike » 13 Jan 2014, 22:13

Volgens mij is het het nieuwe insigne voor diegenen die slagen voor de opleiding commandocentrale officier (CCO); bijlagen afkomstig van de Twitter pagina van VADM Borsboom
Bijlagen
image.jpg
Laatst gewijzigd door Iron Mike op 24 Jan 2014, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"If you've done it, it ain't bragging"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 13 Jan 2014, 22:15

Verder is hij Commandeur in de Franse Ordre National de Merite, Groot Officier in de Braziliaanse Orde voor Maritieme Verdiensten en Commandeur in de Belgische Kroonorde.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

RbP

Berichtdoor RbP » 13 Jan 2014, 22:59

MCPJSmits schreef:Volgens mij is het het nieuwe insigne voor diegenen die slagen voor de opleiding commandocentrale officier (CCO); bijlagenafkomstig van de Twitter pagina van VADM Borsboom

Wie beslist eigenlijk over het instellen van nieuwe insignes? Het zijn weliswaar geen onderscheidingen, maar zou me kunnen voorstellen dat de uitgangspunten van het decoratiebeleid (uniform moet geen kerstboom worden) ook voor insignes worden gehanteerd.

Interessante ontwikkeling overigens dat er (door de krijgsmachtdelen?) steeds meer insignes in het leven worden geroepen, terwijl het decoratiebeleid wat betreft herinneringsmedailles steeds verder uitgekleed wordt.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 14 Jan 2014, 08:01

RbP schreef:Wie beslist eigenlijk over het instellen van nieuwe insignes? Het zijn weliswaar geen onderscheidingen, maar zou me kunnen voorstellen dat de uitgangspunten van het decoratiebeleid (uniform moet geen kerstboom worden) ook voor insignes worden gehanteerd.

Rob

Het is maar een gok, maar ik denk dat dit ligt bij de bureaus C&P vd verschillende KMDn; kijk maar naar het "herinneringsembleem CIDW", dat alleen aan CLAS militairen wordt toegekend en het feit dat elk KMD een eigen voorschrift tenuen hanteert. Impliceert in elk geval dat hier niet Defensie-breed naar gekeken wordt.

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 14 Jan 2014, 10:50

Heeft hij dat insigne meteen ook maar bij zichzelf opgespeld, zo van: " dat examen heb ik ook ooit gehaald". Het idee spreekt mij wel aan. Ik ga morgen meteen mijn zwemdiploma A, B en reddendzwemmen op mijn uniform naaien :lol: :lol:

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 14 Jan 2014, 11:43

G.A. Kruys schreef:Heeft hij dat insigne meteen ook maar bij zichzelf opgespeld, zo van: " dat examen heb ik ook ooit gehaald". Het idee spreekt mij wel aan. Ik ga morgen meteen mijn zwemdiploma A, B en reddendzwemmen op mijn uniform naaien :lol: :lol:

Tsja, zo werkt dat als je C-ZSK bent toch? :lol: Enige nadeel is dat je hem dan even moet bellen om toestemming voor het opnaaien van die diploma's te vragen :roll:

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 24 Jan 2014, 09:48

Voortbordurend op mijn eerste bericht in dit topic wil ik hier nog eens benadrukken dat ik een beetje lacherig word van al die speldjes en frutseltjes die ik tegenwoordig op marineuniformen zie. Ik vind het wat opschepperig. Zo van: "kijken jullie allemaal eens wat ik voor mooie diploma's heb gehaald!!!". Hogere krijgsschool (o.i.d.), commandocentralechef, etc etc.. En het zijn niet van die kleine onopvallende speldjes, nee, meteen forse, goed in het oog vallende dingen. Ja, bij de Landmacht heb je al jaren alle mogelijke vetleren medailles, ik geloof dat die dingen borsthangers heten of zo iets, en daar zijn ze nu eenmaal dol op diverse wapens en versieringen op het uniform. Maar wij kenden dat vroeger niet bij de marine. Hier nog weer eens een voorbeeldje van de moderne speldjesrage:
Bijlagen
image.jpg
Laatst gewijzigd door G.A. Kruys op 24 Jan 2014, 09:51, 2 keer totaal gewijzigd.

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 24 Jan 2014, 09:49

Kijk, vroeger kon je gewoon admiraal worden met een rijtje batons op je uniform. Niks geen speldjes.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (20.61 KiB) 6329 keer bekeken

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 24 Jan 2014, 11:50

G.A. Kruys schreef:Ja, bij de Landmacht heb je al jaren alle mogelijke vetleren medailles, ik geloof dat die dingen borsthangers heten of zo iets, en daar zijn ze nu eenmaal dol op diverse wapens en versieringen op het uniform.

Nou nou nou, vetleren medailles die ze borsthangers noemen etc... We gaan er toch geen ouderwets KL vs KM gevecht van maken hier op het forum hè? :mrgreen:

WIJ VAN DE KL :lol: hebben inderdaad de mogelijkheid om meer zaken op ons tenue te spelden/ hangen etc dan bij de KM, wat het (zeker voorheen) vaak op een kerstboom deed lijken. De laatste jaren is ook het tenue van de KL "versoberd" (2 vaardigheidsemblemen op de borstzak ipv de 4 die voorheen gedragen mochten worden bijv.), maar ter ONZER verdediging hangen we ze wel iets verder uit elkaar dan op bijgevoegde foto van de KM collega; doet ook iets voor het oog denk ik.

Zonder gekheid; ook ik vind het persoonlijk zeer jammer dat we (alle KMDn) stukje bij beetje weer ons DT (of equivalent) vol proberen te hangen met allerlei zaken, maar goed. Overigens zijn dat geen "vetleren medailles" maar hangers (spelden voor de vrouwelijke militair) met daarop het onderdeelsembleem, zodat we e.e.a. uit elkaar kunnen houden :wink: En laten we wel wezen; we proberen nog steeds op te boksen tegen de enorme voordelen die JULLIE bij de KM hebben gehad van films als "An Officier and a Gentleman" bij de vrouwelijke gemeenschap etc, dus dan maar meer speldjes! :mrgreen:

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 24 Jan 2014, 14:28

MCPJSmits schreef:We gaan er toch geen ouderwets KL vs KM gevecht van maken hier op het forum hè? :mrgreen:

Welnee, door het betitelen van de prachtige kostbare insignes van de KM als zijnde "speldjes" haal ik me waarschijnlijk vanuit de marine meer gram op mijn nek dan goed voor me is. Maar ik maak van mijn hart nooit een moordkuil, zoals iedereen weet, dus ik waag het er maar op. Zeker geen gevecht tussen KM en KL. Dat nooit. Tenslotte is de KL veel groter en sterker dan de marine. Dus ik kijk wel uit, haha.

Hbo

Berichtdoor Hbo » 24 Jan 2014, 17:19

Ik ben het eens met de heer Kruys dat de eenvoud het marine uniform siert en ik heb eigenlijk niet het gevoel dat daar zoveel in veranderd is. Er zijn dan misschien wat meer insignes dan die door marine personeel gedragen kan worden vergeleken met 'vroeger', het overgrote deel zal niet in het bezit zijn van het brevet marineduiker en/of HDV :wink: .

Ik ben zelf van mening dat niet elk kwaliteitsnummer/opleiding tot uiting hoeft te komen op het uniform, er zal een behoefte zijn geweest om de CCO opleiding zichtbaar op het uniform te moeten dragen, al snap ik zelf daar de meerwaarde ook niet van, maar over het algemeen is het volgens mij nog niet zo slecht gesteld met het marine uniform

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 24 Jan 2014, 21:27

G.A. Kruys schreef:Zeker geen gevecht tussen KM en KL. Dat nooit. Tenslotte is de KL veel groter en sterker dan de marine. Dus ik kijk wel uit, haha.

:mrgreen: :mrgreen: :lol: :lol:

Terug naar “Algemene vragen”