Onderscheidingen Minister-President Rutte

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
RD

Onderscheidingen Minister-President Rutte

Berichtdoor RD » 28 Dec 2013, 03:03

Sinds ministers geen ambtskostuums meer dragen, zie je hooguit nog wel eens een knoopsgat-versiering. Onze premier heb ik echter nog nooit met een onderscheiding gezien, terwijl hij toch regelmatig 'vooraan staat'. Als oud-staatssecretaris is hij in elke geval Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Natuurlijk heeft hij inmiddels ook de Inhuldigingsmedaille 2013. Wie vult dit lijstje aan?

Spraakverwarring

Re: Onderscheidingen Minister-President Rutte

Berichtdoor Spraakverwarring » 28 Dec 2013, 05:54

Of Rutte een "leeuw" heeft betwijfel ik, doorgaans krijgen aftredende bewindslieden een ridder (staatssecretaris) of officier (minister) in de Orde van Oranje-Nassau. Of dat bij Rutte ook het geval is geweest kan ik zo 1-2-3 niet terugvinden. Sterker nog, ik kan eigenlijk van geen van de scheidende bewindslieden van Balkenende III in 2006 die niet terugkwamen in Balkenende IV vinden of ze een lintje hebben gehad. Zouden ze collectief geweigerd hebben?

Zijn biografie op parlement.com noemt in ieder geval geen andere onderscheidingen dan de " Ludwig-Erhard-Gedenkmünze" (zie ook deze link) waar ik nog niet eerder van hoorde. Zijn officiële CV noemt evenmin onderscheidingen. Daarnaast kan ik me niet herinneren ooit een foto van hem gezien te hebben waar hij een onderscheiding of knoopgatversiersel draagt dus ik denk dat hij er zelf in ieder geval niet zo aan hecht. Als hij al onderscheidingen heeft, draagt hij ze in ieder geval blijkbaar niet.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

RD

Berichtdoor RD » 28 Dec 2013, 20:31

Uit het AD van 7-12-12:

De ministers en staatssecretarissen uit het kabinet-Rutte-Verhagen zijn vrijdag koninklijk onderscheiden. Dat gebeurde tijdens een informele bijeenkomst in het Catshuis. De Rijksvoorlichtingsdienst maakte dit bekend. De ex-ministers Maxime Verhagen, Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart, Jan Kees de Jager, Hans Hillen en Gerd Leers zijn benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. De voormalig staatssecretarissen Ben Knapen, Joop Atsma, Henk Bleker, Paul de Krom en Marlies Veldhuijzen van Zanten-Hyllner kregen de versierselen behorend bij Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Minister-president Mark Rutte reikte de onderscheidingen uit.

Het is dus inderdaad tegenwoordig een ON en niet meer een Leeuw, zoals in het oude stelsel gebruikelijk was.

RD

Berichtdoor RD » 28 Dec 2013, 20:37

De kabinetten volgenden elkaar snel op, de afgelopen jaren. Zo lees ik op 3 december 2010:

Acht voormalige bewindslieden van het vierde kabinet-Balkenende hebben vrijdag een koninklijke onderscheiding ontvangen uit handen van premier Mark Rutte. Ze zijn benoemd tot officier in de Orde van Oranje-Nassau. Dat heeft de Rijksvoorlichtingdienst bekendgemaakt. Het zijn André Rouvoet (Jeugd en Gezin), Maria van der Hoeven (Economische Zaken), Ernst Hirsch Ballin (Justitie en Binnenlandse Zaken), Ab Klink (Volksgezondheid), Eimert van Middelkoop (Defensie), Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat), Tineke Huizinga-Heringa (Verkeer en Waterstaat en VROM) en Gerda Verburg (Landbouw). De oud-ministers zijn lid van het CDA en van de ChristenUnie. Eerder al kregen PvdA-bewindslieden een lintje. Voor vertrekkende ministers geldt dat ze officier in de Orde van Oranje-Nassau worden. Voormalig staatssecretarissen worden ridder in de orde van Oranje-Nassau.

RD

Berichtdoor RD » 28 Dec 2013, 20:42

Premier Lubbers kreeg in 1994 de hoogste onderscheiding die voor een burger bereikbaar is:

DEN HAAG - Oud-premier Lubbers heeft zaterdagmiddag uit handen van zijn opvolger, premier Koli, de Iwogste koninklijke onderscheiding ontvangen die ons land kent. Lubbers werd op het Catshuis in Den Haag, de ambtswoning van de minister-president, onderscheiden met het grootkruis in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Ook de andere bewindslieden uit het kabinet-Lubbers III, aan wie op 22 augustus ontslag is verleend, kregen zaterdag koninklijke onderscheidingen. Het complete gezelschap dineerde zaterdagavond met koningin Beatrix op paleis Noordeinde.

De onderscheiding die Lubbers ontving is voor het laatst in 1981 uitgereikt aan de voormalige premier dr. J. Zijlstra. Eerder hebben dr. L. J. M. Beel, dr. W. Drees sr. en dr. S. Mansholt deze onderscheiding ontvangen. Lubbers werd in 1973 minister van economische zaken in het kabinet-Den Uyl. Daarna was hij voorzitter van de CDA-fractie in de Tweede Kamer. Op 4 november 1982 trad zijn eerste kabinet aan.

RD

Berichtdoor RD » 28 Dec 2013, 20:50

En in 2007:

AMSTERDAM - Oud-minister Gerrit Zalm (VVD) is woensdagavond benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje-Nassau. De koninklijke onderscheiding werd hem uitgereikt door premier Jan Peter Balkenende (CDA), meldt de Rijksvoorlichtingsdienst. Zalm is met twaalf jaar de langst zittende minister van Financiën in de Nederlandse geschiedenis. Balkenende en Zalm brachten samen meer dan 150 ministerraden door.

Naast Zalm werden nog dertien bewindslieden van het derde kabinet-Balkenende koninklijk onderscheiden, maar de hoogste onderscheiding was voor Zalm. Benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau werden de oud-ministers Agnes van Ardenne, Johan Remkes, Rita Verdonk, Henk Kamp, Karla Peijs, Aart Jan de Geus, Hans Hoogervorst, Joop Wijn en Atzo Nicolaï. De oud-staatssecretarissen Pieter van Geel, Melanie Schultz van Haegen, Karien van Gennip en Clemence Ross-van Dorp zijn benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

RD

Berichtdoor RD » 28 Dec 2013, 20:53

Over Mark Rutte heb ik nog altijd niets kunnen vinden. Hij zal in elk geval bij allerlei buitenlandse bezoeken rijkelijk voorzien zijn van hoge onderscheidingen, alleen hoor je daar bij hem nooit wat over.

Marijn

Berichtdoor Marijn » 30 Dec 2013, 11:05

Is het niet dat dhr. Rutte pas bij zijn afscheid onderscheiden zal worden? Dhr. Balkenende kreeg ook pas nadat hij uit functie was zijn onderscheiding, en de ministers hierboven ook.

RD

Berichtdoor RD » 31 Dec 2013, 01:17

Marijn schreef:Is het niet dat dhr. Rutte pas bij zijn afscheid onderscheiden zal worden?

Jawel. maar hij was eerder staatssecretaris van 2002 tot 2006. Dat leverde hem bij zijn afscheid als bewindsman in 2006 in elk geval een ON op . Daarna ging hij weer de Tweede Kamer in. Als regeringsleider krijgt hij bij vrijwel elk officieel buitenlands bezoek een hoge onderscheiding, meestal op het niveau van commandeur, grootofficier of ridder-grootkruis. Daar hoor je bij hem nooit wat over.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 05 Feb 2014, 11:22

Ik kwam deze foto nog tegen van oud minister Maxime Verhagen.
Bijlagen
verhagen-in-rokkostuum.jpg
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

RD

Berichtdoor RD » 06 Feb 2014, 00:54

Roel schreef:Ik kwam deze foto nog tegen van oud minister Maxime Verhagen.

Welke onderscheidingen draagt hij hier?

RD

Berichtdoor RD » 06 Feb 2014, 00:56

Met betrekking tot de onderscheidingen van onze Minister-President heb ik een verzoek om informatie gericht aan de Rijksvoorlichtingdienst. Ik hoop hierover binnenkort meer te kunnen melden.

RD

Berichtdoor RD » 11 Dec 2014, 02:13

Na herhaaldelijk verzoek heeft de RVD mij geantwoord: "Er is inderdaad geen compleet overzicht van. Dat geeft wellicht ook aan welk belang er aan gehecht wordt". Onze Minister-President hecht kennelijk geen belang aan (zijn) onderscheidingen.

moos

Berichtdoor moos » 12 Dec 2014, 16:04

Het is mss een topic hijack. maar wat voor waarde heeft een ON nog als iedere politicus ( die er dikwijls een zooitje van gemaakt heeft) er een krijgt op het moment dat ze (gelukkig soms) verdwijnen.

Het staat in ieder geval in schril contrast met de gemiddelde burger die na 40 jaar vrijwilligers werk wordt afgescheept met een lid ON.

my 2 cents.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

RD

Berichtdoor RD » 12 Dec 2014, 21:25

moos schreef:Het is mss een topic hijack. maar wat voor waarde heeft een ON nog als iedere politicus ( die er dikwijls een zooitje van gemaakt heeft) er een krijgt op het moment dat ze (gelukkig soms) verdwijnen. Het staat in ieder geval in schril contrast met de gemiddelde burger die na 40 jaar vrijwilligers werk wordt afgescheept met een lid ON. my 2 cents.

Bijna alle onderscheidingen op politiek en diplomatiek niveau zijn relatiegeschenken, bedoeld voor het onderhouden van goede betrekkingen. De buitenlandse onderscheidingen voor diplomaten en politici zijn dus ook een beetje voor ons allemaal. Daarom wil ik weten welke onderscheidingen onze minister-president in zijn functie heeft ontvangen en verder is dit natuurlijk leuk voor de liefhebbers. Voor het werk en voor alle vrije tijd die zij voor ons opofferen krijgen politici tegenwoordig ook niet meer dan een lidmaatschap of ridderschap in de Orde van Oranje Nassau. Het is maar goed dat dit bij wet is geregeld, want ze kunnen het eigenlijk nooit bij iedereen goed doen.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 13 Dec 2014, 17:21

Zijn het relatiegeschenken? Een politicus is namelijk verplicht te melden.....
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

RD

Berichtdoor RD » 14 Dec 2014, 00:48

Roel schreef:Zijn het relatiegeschenken? Een politicus is namelijk verplicht te melden.....

Ja, Roel, die gedachte heb ik daar ook bij, maar een WOB-procedure gaat me wat te ver...

RD

Berichtdoor RD » 29 Nov 2016, 02:51

Onze minister-president heeft niet veel met onderscheidingen, in elk geval niet met die hij zelf mag dragen. Mijn verzoek om een lijstje leverde niets op (zie eerder in dit topic). Vanavond heb ik hem toch gesnapt: tijdens het staatsbanket met de Belgische koning draagt Mark Rutte het Grootkruis in de Kroonorde. Wie heeft een goede foto?
Laatst gewijzigd door RD op 29 Nov 2016, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 29 Nov 2016, 10:57

In ieder geval heeft Rutte aan het huidige staatsbezoek het Grootkruis van de Kroonorde van België overgehouden (zie foto staatsbanket)

Terug naar “Algemene vragen”