Wat is de juiste positie voor mijn batons?

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
RD

Wat is de juiste positie voor mijn batons?

Berichtdoor RD » 17 Dec 2013, 20:25

Verleden week heb ik mijn nieuwe luchtmacht-DT ontvangen, door de kleermaker keurig voorzien van parawing en voldoende ruimte voor drie rijen batons. Ik ben er nog niet uit hoe ik de batons het beste kan positioneren. Er zijn volgens mij drie opties:

- uitgericht onder het midden van de wing
- uitgericht boven het midden van de borstzak
- daar tussenin op één lijn van het midden van de borstzak, via het midden van de batons naar het midden van de wing

Wie helpt mij aan de juiste oplossing (zo die er is)?

jester_ali18

Re: Wat is de juiste positie voor mijn batons?

Berichtdoor jester_ali18 » 17 Dec 2013, 21:13

Bij de Landmacht zitten de batons uitgericht boven het midden van de borstzak. Ook zit de parawing uitgericht boven het midden van de borstzak

RD

Berichtdoor RD » 17 Dec 2013, 21:28

jester_ali18 schreef:Bij de Landmacht zitten de batons uitgericht boven het midden van de borstzak. Ook zit de parawing uitgericht boven het midden van de borstzak

Bij de KLu ook, bij één of twee rijen batons, maar bij drie schuift de wing naar de buitenkant en ontstaat mijn dilemma...

skygulik

Berichtdoor skygulik » 17 Dec 2013, 21:39

RD

wat bedoel jij dat je wing schuift naar de buitenkant?
De omnibus dubitandum

RD

Berichtdoor RD » 17 Dec 2013, 21:43

skygulik schreef:RD

wat bedoel jij dat je wing schuift naar de buitenkant?

Door het uitlopen van de revers schuift de locatie van de wing steeds verder naar rechts, naar mate deze hoger komt te zitten.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 17 Dec 2013, 21:45

RD,

Midden van je opgemaakte batons boven het midden van de borstzak; men gaat namelijk niet de positie van de batons aanpassen door het eventueel aanwezig zijn van een wing, men past de wing aan op de batons (vandaar ook dat je wing hoger gezet wordt indien je aangeeft hoeveel rijen batons je hebt).
"If you've done it, it ain't bragging"

skygulik

Berichtdoor skygulik » 17 Dec 2013, 21:53

MCPJSmits heeft in mijn inziens het correcte antwoord gegeven.
daarom heb ik de voorkeur voor de speld dan de stoffen versie opgenaaid.
De omnibus dubitandum

RD

Berichtdoor RD » 17 Dec 2013, 22:00

MCPJSmits schreef:RD, Midden van je opgemaakte batons boven het midden van de borstzak; .

Dank je wel, dat is een duidelijk verhaal. Dat betekent overigens wel dat bij een volle vierde rij op dit nieuwe DT de eerste baton onder de revers verdwijnt... (overigens voor mij een hypothetisch probleem, omdat mijn zestiende onderscheiding nog wel even op zich zal laten wachten :wink: )

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 17 Dec 2013, 22:22

RD schreef:
MCPJSmits schreef:RD, Midden van je opgemaakte batons boven het midden van de borstzak; .

Dank je wel, dat is een duidelijk verhaal. Dat betekent overigens wel dat bij een volle vierde rij op dit nieuwe DT de eerste baton onder de revers verdwijnt... (overigens voor mij een hypothetisch probleem, omdat mijn zestiende onderscheiding nog wel even op zich zal laten wachten :wink: )

Hmmm, kon me niet herinneren dat het me op was gevallen dat het revers zo breed was/ zo ver naar buiten liep op het nieuwe DT KLu, maar na nog eens een zoekopdracht ingevoerd te hebben....
Bijlagen
d130615jr4085.jpg

RD

Berichtdoor RD » 17 Dec 2013, 22:31

MCPJSmits schreef:Hmmm, kon me niet herinneren dat het me op was gevallen dat het revers zo breed was/ zo ver naar buiten liep op het nieuwe DT KLu, maar na nog eens een zoekopdracht ingevoerd te hebben....

Op deze foto is het verschil duidelijk te zien, hoewel een brede borst wel wat meer ruimte biedt. Misschien is dit ook wel een uitnodiging voor de sportschool... :wink:

skygulik

Berichtdoor skygulik » 17 Dec 2013, 22:38

Rd heb je een foto van je medaille reeks?

Beetje jammer van de foto,geen correct tenue zie ik
De omnibus dubitandum

RD

Berichtdoor RD » 17 Dec 2013, 22:44

skygulik schreef:Rd heb je een foto van je medaille reeks?

Nog niet, maar ik krijg er binnenkort twee of drie bij, zit ik op negen of tien, laat ik netjes opmaken en dat is dan wel een mooi setje voor een foto.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 17 Dec 2013, 23:04

RD schreef:
skygulik schreef:Rd heb je een foto van je medaille reeks?

Nog niet, maar ik krijg er binnenkort twee of drie bij, zit ik op negen of tien, laat ik netjes opmaken en dat is dan wel een mooi setje voor een foto.

Twee OF drie? Waar hangt dat vanaf dan?

skygulik

Berichtdoor skygulik » 17 Dec 2013, 23:07

Ben erg benieuwd,we wachten het af.
De omnibus dubitandum

RD

Berichtdoor RD » 17 Dec 2013, 23:47

MCPJSmits schreef: Twee OF drie? Waar hangt dat vanaf dan?

Eén daarvan is de Saechsischer Fluthelfer-Orden 2013, die mogen we (nog) niet dragen, maar er is een rekest ingediend en misschien dat daar toch positief op wordt beslist. Voorts zou ik inmiddels genoeg 'nachten van huis' zijn geweest voor de Luchtmachtmedaille en tenslotte verwacht ik nog een HVO voor een individuele missie.

René

Berichtdoor René » 18 Dec 2013, 00:15

RD schreef:

Dank je wel, dat is een duidelijk verhaal. Dat betekent overigens wel dat bij een volle vierde rij op dit nieuwe DT de eerste baton onder de revers verdwijnt...

In geval de eerste baton van de bovenste reeks onder de revers dreigt te verdwijnen, dan dient deze baton een rij hoger geplaatst te worden.
Dan wordt het aantal batons per rij (van beneden naar boven): 4, 4, 3, 1 i.p.v. 4, 4, 4, waarbij de batons op links (voor de drager) evenwijdig lopen.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 18 Dec 2013, 10:32

René schreef:
RD schreef:

Dank je wel, dat is een duidelijk verhaal. Dat betekent overigens wel dat bij een volle vierde rij op dit nieuwe DT de eerste baton onder de revers verdwijnt...

In geval de eerste baton van de bovenste reeks onder de revers dreigt te verdwijnen, dan dient deze baton een rij hoger geplaatst te worden.
Dan wordt het aantal batons per rij (van beneden naar boven): 4, 4, 3, 1 i.p.v. 4, 4, 4, waarbij de batons op links (voor de drager) evenwijdig lopen.

Zie dat het voor de KL inderdaad niet toegestaan is om de revers over de batons te laten vallen (zie bijlage), is dat bij alle KMD zo?
Bijlagen
Batons.JPG

RD

Berichtdoor RD » 18 Dec 2013, 19:14

MCPJSmits schreef: Zie dat het voor de KL inderdaad niet toegestaan is om de revers over de batons te laten vallen (zie bijlage), is dat bij alle KMD zo?

Het lijkt mij in elk geval ongewenst en ongepast juist de baton van de hoogste onderscheiding (ten dele) te bedekken.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 18 Dec 2013, 21:54

RD schreef:
MCPJSmits schreef: Zie dat het voor de KL inderdaad niet toegestaan is om de revers over de batons te laten vallen (zie bijlage), is dat bij alle KMD zo?

Het lijkt mij in elk geval ongewenst en ongepast juist de baton van de hoogste onderscheiding (ten dele) te bedekken.

Daar ben ik het meer dan mee eens; het zal alleen niet de eerste keer zijn dat er niet zo "praktisch" is nagedacht aan de "voorschriftzijde"...ik zou dus kiezen voor de door René aangegeven manier!

RbP

Berichtdoor RbP » 20 Dec 2013, 11:47

RD schreef:

Eén daarvan is de Saechsischer Fluthelfer-Orden 2013, die mogen we (nog) niet dragen, maar er is een rekest ingediend en misschien dat daar toch positief op wordt beslist....

Als je niet zelf de indiener van het rekest bent, maar het wel een algemeen rekest is voor allen die de Fluthelfer-Orden toegekend hebben gekregen, dan mag mindef het rekest formeel niet afwijzen zonder jou (en alle andere "belanghebbenden") daar vooraf over te consulteren. Sowieso moet mindef een afwijzing goed motiveren en staat een (afwijzend) besluit op een dergelijk rekest ook open voor bezwaar.

Ben erg benieuwd naar de uitkomst van het rekest.

Los daarvan, aardige toevoegingen voor een ongetwijfeld reeds interessante reeks.
Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

RD

Berichtdoor RD » 26 Sep 2014, 20:46

RbP schreef:
RD schreef:

Eén daarvan is de Saechsischer Fluthelfer-Orden 2013, die mogen we (nog) niet dragen, maar er is een rekest ingediend en misschien dat daar toch positief op wordt beslist....

Als je niet zelf de indiener van het rekest bent, maar het wel een algemeen rekest is voor allen die de Fluthelfer-Orden toegekend hebben gekregen, dan mag mindef het rekest formeel niet afwijzen zonder jou (en alle andere "belanghebbenden") daar vooraf over te consulteren. Sowieso moet mindef een afwijzing goed motiveren en staat een (afwijzend) besluit op een dergelijk rekest ook open voor bezwaar.

Ben erg benieuwd naar de uitkomst van het rekest.

Los daarvan, aardige toevoegingen voor een ongetwijfeld reeds interessante reeks.
Rob

De Saechsischer Fluthelfer-Orden mogen we niet dragen, hoewel ik daarover niet gehoord ben.

RD

Berichtdoor RD » 26 Sep 2014, 20:54

Nog even over de batons op het nieuwe luchtmacht-DT: na mijn huidige missie kom ik op tien. Om te voorkomen dat deze ten dele onder mijn revers verdwijnen, zou ik van onder af geteld de batons in vier rijen kunnen laten opmaken: vier-drie-twee-één. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Mag dat?

Rodman

Berichtdoor Rodman » 03 Okt 2014, 17:13

Nee, dat mag niet. Er is een vast patroon voor. 10 Batons worden in in 2 rijen van 4 opgemaakt met 2 erbovenop.

RD

Berichtdoor RD » 03 Okt 2014, 19:56

Rodman schreef:Nee, dat mag niet. Er is een vast patroon voor. 10 Batons worden in in 2 rijen van 4 opgemaakt met 2 erbovenop.
Dank je wel, Rodman, maar dan komt de eerst baton van de tweede rij onder mijn revers...

officier

Berichtdoor officier » 03 Okt 2014, 20:26

RD schreef:Dank je wel, Rodman, maar dan komt de eerst baton van de tweede rij onder mijn revers...
Bijzonder. Ik heb veel luchtmacht collega's welke allen het nieuwe uniform dragen. Velen van hen hebben 8 batons of meer, één zelfs veertien en geen van hen heeft batons welke onder de revers komen.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Terug naar “Algemene vragen”