Wie kan me helpen wat voor medailles dit zijn?

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
jester_ali18

Wie kan me helpen wat voor medailles dit zijn?

Berichtdoor jester_ali18 » 18 Nov 2013, 22:31

Wie weet wat voor medailles dit zijn? Ik weet dat het een franse en een bulgaarse onderscheiding is, maar wat voor weet ik niet. Misschien jullie wel?

foto 2.JPG

Roel
Moderator

Re: Wie kan me helpen wat voor medailles dit zijn?

Berichtdoor Roel » 18 Nov 2013, 23:14

De Bulgaarse onderscheiding is de Orde voor Trouwe Dienst onder de Vlag (4de klasse)
De Franse onderscheiding is de Médaille de la Défense nationale.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 19 Nov 2013, 09:27

Inderdaad, de Médaille de la défense nationale in goud [echelon or]. De medaille kent 3 klassen: brons, zilver, goud waarbij de klasse ook in de randen van het lint worden weergegeven als geen, witte of gele randen). Franse militairen dragen de medaille nooit zonder minstens 1 gesp of maximaal 3 gespen.
De klasse hangt samen met de dienstjaren en een complex systeem van gescoorde punten.

Aan deze Franse onderscheiding ligt, behalve tijdige indiening, een complex puntensysteem ten grondslag, dat overigens niet van toepassing is op buitenlandse militairen. De waarderingscriteria zijn als volgt:
- Brons: minstens 1 dienstjaar en 90 punten;
- Zilver: minstens 5 dienstjaren, minstens 2 jaar in bezit van de bronzen medaille en 600 punten;
- Goud: minstens 10 dienstjaren, minstens 2 jaar in bezit van de zilveren medaille en 800 punten.

De Médaille de la Défense Nationale wordt toegekend door het Franse Ministerie van Defensie, waarbij het quotum van de jaarlijks beschikbare medailles per klasse van te voren is vastgesteld. Een uitzondering kan worden gevormd door buitengewone (onvoorziene) acties, verwonding of overlijden, en door toekenningen aan buitenlandse militairen en burgers. Op 29 april 2010 ontving de Nederlandse vlagofficier commandeur Michiel Hijmans de Médaille de la Défence Nationale – echelon or met de gesp “Marine Nationale” uit handen van de Franse ambassadeur in Nederland, Jean François Blarel. De plechtigheid, in bijzijn van Commandant der Strijdkrachten generaal Peter van Uhm, had plaats in de haven van Scheveningen aan boord van het Franse patrouilleschip “Flamant” [Bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2 ... ur_Hijmans].
- sic Gloria transit Mundi -

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 19 Nov 2013, 09:53

Mooie uitleg Ed! Ik heb de medaille nog het meest gezien (in Nederlandse sets) met de gesp "Armee de Terre". Ik geloof dat jester_ali18 haar baas deze ook heeft!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

jester_ali18

Berichtdoor jester_ali18 » 19 Nov 2013, 13:41

Super bedankt voor de uitleg, zo wordt ik toch nog een beetje wijzer over de medailles van mijn chef :-)

jester_ali18

Berichtdoor jester_ali18 » 19 Nov 2013, 13:43

Roel: Kan geen gesp op medaille vinden dus vermoed dat hij geen gesp erbij heeft gekregen.

Terug naar “Algemene vragen”