Pacific Partnership, missie? Geen HVO of HHR.

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
officier

Pacific Partnership, missie? Geen HVO of HHR.

Berichtdoor officier » 16 Feb 2013, 17:06

In de afgelopen jaren hebben verschillende militairen deelgenomen aan Pacific Partnership, een missie van de Amerikaanse Pacific Fleet. De Nederlandse militairen hebben voor deelname aan deze missie geen Nederlandse onderscheiding (HVO of HHR) ontvangen.

Heeft iemand enig idee waarom deze militairen geen onderscheiding hebben ontvangen? En was dit terecht?
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Re: Pacific Partnership, missie? Geen HVO of HHR.

Berichtdoor Spraakverwarring » 16 Feb 2013, 18:01

Als ik het zo lees op de aangegeven links en elders is die "Pacific parnership" een jaarlijks terugkerende reis waarbij verschillende landen worden aangedaan en er lokale projecten worden uitgevoerd, o.a. op het gebied van gezondheidszorg en milieu & duurzaamheid. Het is dus niet zozeer een operatie als response op een specifieke ramp o.i.d. (al schijnt het ooit wel zo begonnen te zijn in 2004 als hulp aan de Tsunamislachtoffers), het valt meer in de categorie "CIMIC". Op de website http://pacificpartnership.wordpress.com/ staan de nodige video-filmpjes en verhalen. Zie verder aldaar het tabje "about" en "history".

De afgelopen editie zijn kennelijk acht Nederlandse medici aan boord van het Amerikaanse hospitaalschip USNS Mercy geplaatst geweest. Ik heb niet kunnen vinden binnen welk kader precies, wellicht een uitwisselingsprogramma o.i.d.? Eerlijk gezegd vind ik het wel merkwaardig dat er in de Nederlandse (militaire) pers helemaal niets over terug te vinden is. Lijkt me een gemiste kans.

Nu de "onderscheidings-technische kant". HRR lijkt me niet van toepassing, de operatie was immers geen hulpverlening aan een ramp die had plaatsgevonden. Art 100 "handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde" is het ook bepaald niet, dus ook geen HVO.

Ik heb ook niet kunnen vinden of het US personeel wel een herinneringsmedaille o.i.d. ontvangt. Het hele gebeuren lijkt dus gewoon een activiteit op jet jaarprogramma van de US Pacific Fleet te zijn (zie ook dit artikel op de Engelstalige Wikipedia).

Als er echter tijdens de eerste inzet in 2004 ten gevolge van de tsunami ook Nederlanders zijn ingezet dan hebben ze natuurlijk wel recht op de HHR met de gesp "tsunami 2004". Zie hier de lijst met toekenningen op de website van Erik Müller.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 16 Feb 2013, 19:04

Ik denk dat Spraakverwarring waarschijnlijk gelijk heeft en dat het hier mee te maken heeft:

"Nu de "onderscheidings-technische kant". HRR lijkt me niet van toepassing, de operatie was immers geen hulpverlening aan een ramp die had plaatsgevonden. Art 100 "handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde" is het ook bepaald niet, dus ook geen HVO"

Daarnaast kan ook de tijdsduur meespelen. Hoe lang zijn de Nederlanders bij de partnership geweest?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

officier

Berichtdoor officier » 16 Feb 2013, 19:34

Ik ben het met jullie eens dat de missie niet in het teken staat van humanitaire hulpverlening na rampen, noch in het teken staat van handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde. Hiermee voldoen ze dan ook niet aan de criteria voor de HVO of de HHR. Maar moet ik deze missie dan zien als één van die missies waar voor geen onderscheiding is binnen het Nederlandse decoratiebeleid? Of is dit helemaal geen missie? Maar wat is het dan wel, gezien vanuit het oogpunt van het Nederlandse Ministerie van Defensie?

Roel, wat betreft jou vraag over duur van de inzet. Voor zover bij mij bekend, ging het om een Nederlandse bijdrage van ongeveer twee maanden per team. De gehele missie duurt gemiddeld zo'n 5-6 maanden.

Voor wat betreft het toekennen van een onderscheiding voor US personeel. Ik weet dat onder andere de Global Health Initiative Service Medal of de Global Health Campaign Medal toegekend kan worden aan personeel van de United States Public Health Service Commissioned Corps en aan US military personeel.

Afbeelding Afbeelding
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

officier

Berichtdoor officier » 16 Feb 2013, 20:53

Afbeelding
Global Health Initiative Service Medal

Afbeelding
Global Health Campaign Medal

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 16 Feb 2013, 22:21

officier schreef:Ik ben het met jullie eens dat de missie niet in het teken staat van humanitaire hulpverlening na rampen, noch in het teken staat van handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde. Hiermee voldoen ze dan ook niet aan de criteria voor de HVO of de HHR. Maar moet ik deze missie dan zien als één van die missies waar voor geen onderscheiding is binnen het Nederlandse decoratiebeleid? Of is dit helemaal geen missie? Maar wat is het dan wel, gezien vanuit het oogpunt van het Nederlandse Ministerie van Defensie?
Tja, ik denk dat je het eigenlijk gewoon als "part of the job" moet zien, zoals er ook vele andere voorbeelden zijn. De lijst is welhaast eindeloos, zowel als het gaat om structurele als incidentele inzetten. Nederlandse troepen waren jarenlang gelegerd in Duitsland, wachtend op de boze Rus die nooit kwam. Ook waren er talloze nationale operaties in Nederland zelf; hulp bij overstromingen, blussen van bosbranden, EOD-inzet bij opruimen van explosieven uit WOII of "verdachte pakketjes", zoekakties naar vermiste personen, geld of goederen, of sporen van misdrijven, SAR-inzet, kustwacht, bewaking van Schiphol, Koninklijk huis, de Nederlandse bank, beveiliging bezoeken van staatshoofden (wie herinnert zich niet het grote bezoek van Bush jr aan Margraten in 2005 of de Afghanistan-top in 2009 om er een paar te noemen), inzet bij prinsjesdag, staatsbegrafenissen, aanbieden van geloofsbrieven, ga zo maar door. Allemaal "gewoon" werk voor Defensie. Bijzonder, dat wel, maar niet iedere inzet hoeft ook apart een medaille op te leveren. Tenslotte zijn er natuurlijk ook nog het "Onderscheidingsteken voor Langdurige, Eerlijke en Trouwe Dienst", het "Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als officier", de Marinemedaille, Landmachtmedaille, Luchtmachtmedaille, Marechausseemedaiille en de "Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid". Kennelijk zijn we die zo gewoon gaan vinden dat we misschien een beetje vergeten zijn waar die nou precies voor staan.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 16 Feb 2013, 22:23

Daarbij heb ik altijd het idee gehad dat deze medailles: "Marinemedaille, Landmachtmedaille, Luchtmachtmedaille, Marechausseemedaiille" ook mede ontstaan zijn om Amerikaanse "Fruit Salad's" te voorkomen.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

officier

Berichtdoor officier » 16 Feb 2013, 23:13

Spraakverwarring schreef:
officier schreef:Ik ben het met jullie eens dat de missie niet in het teken staat van humanitaire hulpverlening na rampen, noch in het teken staat van handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde. Hiermee voldoen ze dan ook niet aan de criteria voor de HVO of de HHR. Maar moet ik deze missie dan zien als één van die missies waar voor geen onderscheiding is binnen het Nederlandse decoratiebeleid? Of is dit helemaal geen missie? Maar wat is het dan wel, gezien vanuit het oogpunt van het Nederlandse Ministerie van Defensie?
Tja, ik denk dat je het eigenlijk gewoon als "part of the job" moet zien, zoals er ook vele andere voorbeelden zijn. De lijst is welhaast eindeloos, zowel als het gaat om structurele als incidentele inzetten. Nederlandse troepen waren jarenlang gelegerd in Duitsland, wachtend op de boze Rus die nooit kwam. Ook waren er talloze nationale operaties in Nederland zelf; hulp bij overstromingen, blussen van bosbranden, EOD-inzet bij opruimen van explosieven uit WOII of "verdachte pakketjes", zoekakties naar vermiste personen, geld of goederen, of sporen van misdrijven, SAR-inzet, kustwacht, bewaking van Schiphol, Koninklijk huis, de Nederlandse bank, beveiliging bezoeken van staatshoofden (wie herinnert zich niet het grote bezoek van Bush jr aan Margraten in 2005 of de Afghanistan-top in 2009 om er een paar te noemen), inzet bij prinsjesdag, staatsbegrafenissen, aanbieden van geloofsbrieven, ga zo maar door. Allemaal "gewoon" werk voor Defensie. Bijzonder, dat wel, maar niet iedere inzet hoeft ook apart een medaille op te leveren. Tenslotte zijn er natuurlijk ook nog het "Onderscheidingsteken voor Langdurige, Eerlijke en Trouwe Dienst", het "Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als officier", de Marinemedaille, Landmachtmedaille, Luchtmachtmedaille, Marechausseemedaiille en de "Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid". Kennelijk zijn we die zo gewoon gaan vinden dat we misschien een beetje vergeten zijn waar die nou precies voor staan.

Grootschalige internationale humanitaire hulpverlening, zoals dat binnen de Pacific Partnership missie uitgevoerd wordt, is naar mijn mening niet iets wat binnen de Nederlandse Krijgsmacht als gewoon of standaard werk gezien wordt. Ook niet voor personeel van de geneeskundige dienst. De taken die jij hier opnoemt, vallen onder de taken van de Nederlandse Krijgsmacht in Nederland. De ene meer bijzonder dan de ander, maar taken in Nederland i.h.k.v. onder andere ICMS/VCMS. Dat is Pacific Partnership niet.
Daarnaast moet ik terug komen op mijn eigen opmerking dat het geen missie i.h.k.v. handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde zou zijn. Op de website van de Commander US Pacific Fleet staat de volgende passage:
The true hallmark of Pacific Partnership is to ensure that host nations are equipped with sustainable programs that help them prepare for and support emergency relief efforts, as we work together toward a broader goal of maintaining a stable and secure Pacific region.

Met name de laatste zin: as we work together toward a broader goal of maintaining a stable and secure Pacific region, neigt toch naar handhaving van de internationale rechtsorde.

Nou hoor je mij niet zeggen dat deze Nederlandse militairen alsnog een onderscheiding zouden moeten krijgen voor deelname aan deze missie, maar in mijn ogen is dit toch echt iets anders dan gewoon standaard werk of part of the job.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 17 Feb 2013, 08:43

officier schreef:Grootschalige internationale humanitaire hulpverlening, zoals dat binnen de Pacific Partnership missie uitgevoerd wordt, is naar mijn mening niet iets wat binnen de Nederlandse Krijgsmacht als gewoon of standaard werk gezien wordt. Ook niet voor personeel van de geneeskundige dienst. De taken die jij hier opnoemt, vallen onder de taken van de Nederlandse Krijgsmacht in Nederland. De ene meer bijzonder dan de ander, maar taken in Nederland i.h.k.v. onder andere ICMS/VCMS. Dat is Pacific Partnership niet.
Als de Amerikanen iets doen dan is het in onze ogen al vrij snel grootschalig :) Ik denk dat je het in perspectief moet zien: het gaat bij Pacific Parnership om een jaarlijks terugkerende inzet; een schip maakt een reis, doet havens aan en voert daar dan werkzaamheden uit op het gebied van gezondheidszorg en civiele infrastructuur (lees bv hier over de afgelopen edities). Ik zou dat geen "grootschalige internationale humanitaire hulpverlening" willen noemen, het gaat er eerder om de relaties met partnerlanden te versterken door goede werken te doen. Dat is CIMIC.

Verder besef ik me uiteraard dat vergelijkingen altijd wel ergens mank gaan maar het punt dat ik wilde maken is dat operationele inzet niet vanzelfsprekend ook het toekennen van medailles impliceert.
officier schreef:Daarnaast moet ik terug komen op mijn eigen opmerking dat het geen missie i.h.k.v. handhaving of bevordering van de internationale rechtsorde zou zijn. Op de website van de Commander US Pacific Fleet staat de volgende passage:
The true hallmark of Pacific Partnership is to ensure that host nations are equipped with sustainable programs that help them prepare for and support emergency relief efforts, as we work together toward a broader goal of maintaining a stable and secure Pacific region.
Met name de laatste zin: as we work together toward a broader goal of maintaining a stable and secure Pacific region, neigt toch naar handhaving van de internationale rechtsorde.
"Handhaving van de internationale rechtsorde" in de context van art 100 GW gaat over het optreden van de Nederlandse krijgsmacht in conflicten of post-conflict fase. Daarvan is hier toch helemaal geen sprake?

officier schreef:Nou hoor je mij niet zeggen dat deze Nederlandse militairen alsnog een onderscheiding zouden moeten krijgen voor deelname aan deze missie, maar in mijn ogen is dit toch echt iets anders dan gewoon standaard werk of part of the job.
Begrijp me niet verkeerd, mijn opmerking was niet denigrerend bedoeld, ik heb respect en bewondering voor de collega's die zich hier hebben ingezet. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het decoratiestelsel, met name de HHR of HVO, gericht is op inzet onder bijzondere omstandigheden (ramp, conflict, oorlog), en dat lijkt me hier niet van toepassing.

officier

Berichtdoor officier » 17 Feb 2013, 15:34

Spraakverwarring schreef:Als de Amerikanen iets doen dan is het in onze ogen al vrij snel grootschalig :) Ik denk dat je het in perspectief moet zien: het gaat bij Pacific Parnership om een jaarlijks terugkerende inzet; een schip maakt een reis, doet havens aan en voert daar dan werkzaamheden uit op het gebied van gezondheidszorg en civiele infrastructuur (lees bv hier over de afgelopen edities). Ik zou dat geen "grootschalige internationale humanitaire hulpverlening" willen noemen, het gaat er eerder om de relaties met partnerlanden te versterken door goede werken te doen. Dat is CIMIC.
Grootschalig is altijd relatief. Vanuit wie zijn oogpunt bekijk je iets: De Amerikanen, de Nederlanders of de locale bevolking. Dat deze missie een CIMIC taak heeft is zeker zo, maar het heeft ook een humanitaire taak.
Commander US Pacific Fleet schreef:Pacific Partnership, the largest annual humanitarian and civic assistance mission in the Asia-Pacific region
Ik ben het met je eens dat de missie niet de handhaving internationale rechtsorde dient als bedoeld in art. 100 van de grondwet; niet tijdens of na een conflict. Maar dat het een rol speelt in het behouden van een stabiele en veilige omgeving en in mijn ogen daarmee handhaving van de internationale rechtsorde geven de Amerikanen toch aan:
Commander US Pacific Fleet schreef:.... maintaining a stable and secure Pacific Region.
Al met al is in mijn ogen de inzet van Nederlandse militairen bij Pacific Partnership een operationele inzet, niet in het kader van een vredesmissies, niet in het kader van humanitaire hulpverlening na rampen en niet in het kader van ICMS/VCMS binnen Nederland. Het is in mijn ogen voor Nederland een internationale operationele inzet in het kader van humanitaire hulpverlening en mogelijk wat CMI (Civil Military Interaction). Dat dit niet binnen het Nederlandse decoratiebeleid is opgenomen, dat is zo. Maar daarin staat deze vorm van operationele inzet niet alleen. Toch blijft het in mijn ogen een uniek soort inzet en verdient het zeker meer aandacht dan dat het tot op heden heeft gekregen. Dat hoeft geen onderscheiding te zijn, want deze vorm van inzet telt natuurlijk gewoon mee voor de krijgsmachtdeel medailles (vb. landmachtmedaille), maar in ieder geval in de (defensie)media. Dit ter waardering van de ingezette militairen, maar ook voor defensie zelf.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 17 Feb 2013, 20:22

officier schreef:Al met al is in mijn ogen de inzet van Nederlandse militairen bij Pacific Partnership een operationele inzet, niet in het kader van een vredesmissies, niet in het kader van humanitaire hulpverlening na rampen en niet in het kader van ICMS/VCMS binnen Nederland. Het is in mijn ogen voor Nederland een internationale operationele inzet in het kader van humanitaire hulpverlening en mogelijk wat CMI (Civil Military Interaction). Dat dit niet binnen het Nederlandse decoratiebeleid is opgenomen, dat is zo. Maar daarin staat deze vorm van operationele inzet niet alleen. Toch blijft het in mijn ogen een uniek soort inzet en verdient het zeker meer aandacht dan dat het tot op heden heeft gekregen. Dat hoeft geen onderscheiding te zijn, want deze vorm van inzet telt natuurlijk gewoon mee voor de krijgsmachtdeel medailles (vb. landmachtmedaille), maar in ieder geval in de (defensie)media. Dit ter waardering van de ingezette militairen, maar ook voor defensie zelf.
Dat het hier om een operationele inzet gaat wordt niet betwist. Het had ook zeker meer aandacht mogen krijgen; voor de betrokken militairen zelf een stukje waardering en voor de krijgsmacht in het algemeen is positieve publiciteit ook nooit weg. Hopelijk leest er iemand van Defensie Voorlichting mee? In ieder geval goed dat je er attent op was, anders hadden wij het hier ook nooit geweten.

RbP

Berichtdoor RbP » 18 Feb 2013, 10:06

Spraakverwarring schreef:Dat het hier om een operationele inzet gaat wordt niet betwist. Het had ook zeker meer aandacht mogen krijgen; voor de betrokken militairen zelf een stukje waardering en voor de krijgsmacht in het algemeen is positieve publiciteit ook nooit weg. Hopelijk leest er iemand van Defensie Voorlichting mee? In ieder geval goed dat je er attent op was, anders hadden wij het hier ook nooit geweten.

Punt is juist dat het door defensie niet als operationele inzet wordt gezien. Uit eerste hand weet ik dat de deelname van Nederlandse militairen die aan dit soort programma's (Partnership for the Pacific / Partnership for the America's) door defensie wordt aangemerkt als oefening. Daarmee telt deze "inzet" (in ieder geval voor de KLu) alleen mee voor de Luchtmedaille.

Overigens kan ik me herinneren dat hier afgelopen jaren in defensiebladen (defensiekrant of KMD-bladen) wel eens aandacht aan is besteedt (zal link opzoeken).
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

mohfan

Berichtdoor mohfan » 18 Jul 2013, 14:24

USNS Mercy (T-AH-19) vaart de even jaren haar missie Pacific Partnership.
In de oneven jaren vaart de USNS Comfort (T-AH-20) haar vergelijkbare missie Continuing Promise.
Dit jaar zou dan ook de Comfort gaan varen, ware het niet dat de zg. sequestration roet in het eten gooide.
De inzet is voor wat ik begrepen heb, voor de Amerikanen tweeledig; onder het mom 'wie goed doet, goed ontmoet' worden de diverse landen aangedaan en men traint de voltallige crew op alle mogelijke fronten (train as you fight).

Sinds een aantal jaren alweer worden groepen medisch specialisten werkzaam bij het IDR ingezet op één van deze twee schepen, aangevuld met collegae van 400GNKbat.
Gezien de lengte van de inzet en onze verplichtingen in de ziekenhuizen wordt deze in tweeën gedeeld.
Voor ons is deze inzet hard werken door de hoge 'productie' maar ook een geweldig mooie ervaring op medisch gebied en multinationale samenwerking.
Operationeel is deze inzet dus zeker maar dat is voor ons part of the job! :D

De inzet wordt gezien als oefening om het simpele feit dat er geen politieke besluitvoming hoeft plaats te vinden om ons weg te sturen. Dat maakt het er een stuk gemakkelijker op...

Publicaties (intern) zijn er zeker geweest in de Defensiekrant en Pijler.
Afbeelding
-- Eripiendo Victoriae Prosum --

Terug naar “Algemene vragen”