Onderscheidingen op de verkeerde manier gedragen

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
skygulik

Re: Onderscheidingen op de verkeerde manier gedragen

Berichtdoor skygulik » 02 Mei 2013, 22:56

Dhr van Baalen heeft vandaag al gereageerd op mijn mail omtrent zijn niet correct tenue.

zie hier de reactie van Dhr van Baalen

Waarde......(laat mijn naam even achterwege)
U heeft gelijk. Gelukkig bemerkte ik het voordat ik aan de Koning en Koningin werd voorgesteld en had ik e.e.a. reeds gecorrigeerd. Voorts droeg ik het Commandeurskruis in de Orde van de Ster van Roemenie. Ik heb mij aan het oude gebruik gehouden dat met niet meer onderscheidingen draagt dan de Koning. Ik wens U alle goeds.
Het was een prachtige.
Vr groet, res kol KL Hans van Baalen

nou zijn we daar ook weer van op de hoogte
De omnibus dubitandum

Bram

Berichtdoor Bram » 03 Mei 2013, 23:02

Heb ik het mis of had Van Baalen niet ook een verkeerd tenue uit de kast getrokken?

Hij droeg een DT met sabel, waarom geen CT?

En als het het incorrecte tenue droeg: heeft hij dan nog net voor hij werd voorgesteld aan de Koning zijn complete tenue omgewisseld? :wink:

En over Barroso: Hij droeg idd het lint (en alleen het lint met versiersel, geen plaque) van de graad Grootkruis OON. Met al die andere dragers moet het zo iemand toch opvallen dat het lint over de verkeerde schouder draagt?

Er was ook wel meer mis met de kennis van bijv Astrid Kersseboom. Die zei op een gegeven moment: de Koning draagt het grootkruis in de Orde van de Nederlandse Leeuw. *zucht*

Ik hoop trouwens wel dat we de Koning vaker met het grootkruis MWO gaan zien. Zag er echt prachtig uit en het blijft onze allerhoogste onderscheiding. Niet dan? :)

René

Berichtdoor René » 04 Mei 2013, 07:50

Dhr. Van Baalen droeg het Gekleed Tenue (DT met wit overhemd).
(Om precies te zijn: GT3: Gekleed tenue met groot model decoraties en sabel.)

Ik ken de officiële uitnodiging niet en weet dus niet wat daarin stond aangegeven als tenue.
Aangezien hij genodigde was, maar geen ceremoniële taak had, kan ik mij voorstellen dat voor hem het CT niet was voorgeschreven.
in dat geval droeg hij het correcte tenue.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Bram

Berichtdoor Bram » 04 Mei 2013, 16:05

Ik meen mij te herinneren dat de oranje sjerp alleen gedragen mag worden door actief diende militairen. Is hij als reservist een actief dienende militair?

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 04 Mei 2013, 17:44

Bram schreef:Ik meen mij te herinneren dat de oranje sjerp alleen gedragen mag worden door actief diende militairen. Is hij als reservist een actief dienende militair?
Scherp opgemerkt! In het VS 2-1352 (Tenuen voor militairen) staat daarover het volgende: ''De oranje bandsjerp wordt gedragen op het GLT door officieren in actieve dienst van de overige wapens en dienstvakken van de Koninklijke Landmacht in het bijzijn van Hare Majesteit de Koningin."
Echter, volgens de wet kan Van Balen als Europarlementariër helemaal geen actief dienend militair zijn, zie de Wet Incompatibiliteiten Staten-Generaal en Europees Parlement, daar staat dat in artikel 2, lid 2 b met zoveel woorden.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

René

Berichtdoor René » 05 Mei 2013, 07:23

Kol van Baalen heeft volgens mij een functie binnen een (actieve) operationele eenheid: CIMIC-bataljon.
Wellicht op die gronden dat hij gerechtigd is om de oranje bandsjerp te dragen?
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 05 Mei 2013, 07:47

René schreef:Kol van Baalen heeft volgens mij een functie binnen een (actieve) operationele eenheid: CIMIC-bataljon.
Wellicht op die gronden dat hij gerechtigd is om de oranje bandsjerp te dragen?
Als je de " Wet Incompatibiliteiten Staten-Generaal en Europees Parlement" volgt, dan zou hij geen actief reservist kunnen zijn (zie mijn post hierboven). Daar staat letterlijk in art 2, lid 2: De volgende ambten kunnen niet gelijktijdig worden uitgeoefend met het lidmaatschap van het Europees Parlement: [...] b. militair ambtenaar in werkelijke dienst; . Los daarvan: een reservist is alleen in werkelijke dienst als hij een "oproep werkelijke dienst" heeft voor een specifieke activiteit (doorgaans heeft die de vorm van een appèllijst waarop men dan een handtekening plaatst). Aangezien Van Baalen, naar ik aanneem, bij de inhuldigingsplechtigheid aanwezig was in zijn hoedanigheid Europarlementariër (hij zat ook in dat "vak") en niet als res kol, zal daarvan geen sprake zijn.

Het is goed mogelijk dat hij als niet actief reservist óf ingevolge de Regeling statusvoorrechten gewezen militairen het recht heeft het uniform te mogen dragen, maar dat is dan conform VS 2-1593 zonder oranje bandsjerp want hij is niet in actieve dienst.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 06 Mei 2013, 12:24

Hmm, interessante uitwisseling van gezichtspunten, maar waarom dhr. Van Baalen het niet zelf gevraagd, hij was immer al eerder bereid tot een toelichting en zijn verklaring kan veel toevoegen aan onze kennis van zaken.
- sic Gloria transit Mundi -

skygulik

Berichtdoor skygulik » 06 Mei 2013, 21:12

ik heb de vorige keer het hem al gevraagd dus wie zich geroepen voelt

hier zijn mail adres: hans.vanbaalen@europarl.europa.eu

dit is niet verboden om het te melden dat dit is zijn mail adres is staat op zijn eigen site http://www.hansvanbaalen.eu

zijn benieuwd wie hem nu benaderd
De omnibus dubitandum

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 09 Nov 2013, 22:48

BMU's Twitter pic (@BMU_de) [FOLLOW]
Höchster Orden der Niederlande für @peteraltmaier vom Botschafter der #Niederlande Marnix Krop http://t.co/hiKMgEDWGh - 2013-06-27 13:09:37
Read more at http://twicsy.com/i/JRCJRd#0uWV289HM6YF63jY.99
Bijlagen
BNxM9vWCYAA1tx4.jpg
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 13 Dec 2013, 15:11

Ook Bgens wordt niet verteld dat bepaalde onderscheidingen niet (meer) gedragen mogen worden....toch jammer, maar er "zijn belangrijkere dingen waar men zich druk over kan maken".....
Bijlagen
1504025_680598898647593_1943440151_n.jpg
"If you've done it, it ain't bragging"

Hbo

Berichtdoor Hbo » 13 Dec 2013, 20:47

Het is niet goed te zien, maar het lijkt ook wel of de generaal het herinneringsembleem luchtmobiele brigade in combinatie met zijn rode baret draagt, als dat zo is ook een ongebruikelijke combinatie

officier

Berichtdoor officier » 13 Dec 2013, 20:56

Hbo schreef:Het is niet goed te zien, maar het lijkt ook wel of de generaal het herinneringsembleem luchtmobiele brigade in combinatie met zijn rode baret draagt, als dat zo is ook een ongebruikelijke combinatie

Ongebruikelijk, maar het mag wel. Overigens betekent het embleem ex-Luchtmobiele Brigade officieel dat je een functie hebt gedraaid bij de brigade, niet dat je de rode baret hebt gehaald.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (5.78 KiB) 5747 keer bekeken
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

skygulik

Berichtdoor skygulik » 13 Dec 2013, 22:17

de medaille of baton van verzorgende voor de 4 daagse zie je zeer regelmatig op uniformen tegen
ondanks de voorschriften.

maar men denkt dat het mag omdat het met de 4 daagse te maken heeft.

ze zijn ook zeer verbaasd en soms gepikeerd als je ze hier op aanspreekt.
De omnibus dubitandum

officier

Berichtdoor officier » 13 Dec 2013, 22:23

skygulik schreef:de medaille of baton van verzorgende voor de 4 daagse zie je zeer regelmatig op uniformen tegen
ondanks de voorschriften. maar men denkt dat het mag omdat het met de 4 daagse te maken heeft. ze zijn ook zeer verbaasd en soms gepikeerd als je ze hier op aanspreekt.
In het verleden was het dragen van de Verzorgingsmedaille ook toegestaan. Wanneer dit gewijzigd is weet ik niet (heb niet de beschikking over alle versies van vs 2-1593), maar het is al even geleden. Overigens een slecht excuus om de Verzorgingsmedaille nu nog te dragen. Veel gehoord excuus is: Het ondersteunen (verzorgen) was zwaarder dan het lopen.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 15 Dec 2013, 10:11

officier schreef:Ongebruikelijk, maar het mag wel. Overigens betekent het embleem ex-Luchtmobiele Brigade officieel dat je een functie hebt gedraaid bij de brigade, niet dat je de rode baret hebt gehaald.

Hoe kom je erbij dat dit officieel inhoudt dat je een functie bij de brigade moet hebben gedraaid en niet dat je de rode baret hebt gehaald?...want in de praktijk is het bij zowel het herinneringsembleem ex-commando als ex-luchtmobiele brigade zo dat voormalig werknemers van deze eenheden niet gerechtigd zijn tot het dragen van het herinneringsembleem, tenzij ze de groene danwel rode baret hebben behaald. (cfm competenties zoals bijv aangehaald op de website van het KPU en zoals gemuteerd in Peoplesoft).

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 15 Dec 2013, 10:26

officier schreef:In het verleden was het dragen van de Verzorgingsmedaille ook toegestaan. Wanneer dit gewijzigd is weet ik niet (heb niet de beschikking over alle versies van vs 2-1593), maar het is al even geleden. Overigens een slecht excuus om de Verzorgingsmedaille nu nog te dragen. Veel gehoord excuus is: Het ondersteunen (verzorgen) was zwaarder dan het lopen.
Voor zover ik weet heeft de verzorgingsmedaille nooit met zoveel woorden in het besluit draagvolgorde onderscheiding van de Kanselier der Nederlandse Orden gestaan. Wellicht viel hij onder de "catch all" onder het oude punt E "Onderscheidingen van Nederlandse particuliere organisaties, zoals de medaille van het Carnegie Heldenfonds en het Vierdaagsekruis". Met het meest recente besluit is ook daar een limitatieve opsomming van gemaakt (zie ook dit topic). Opmerkelijk is verder dat standaardwerken als "Onderscheidingen" van Mr. C.H. Evers en "Orders and decorations of The Netherlands" van H.G. Meijer, C.P. Mulder en B.W. Wagenaar de verzorgingsmedaille niet noemen. Ik betwijfel dus of de verzorgingsmedaille ooit enige officiële status heeft gehad. Oude versies van de VS 2-1593 heb ik niet, ik weet dus niet of 'ie daar ooit in gestaan heeft.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 15 Dec 2013, 10:30

MCPJSmits schreef:...in de praktijk is het bij zowel het herinneringsembleem ex-commando als ex-luchtmobiele brigade zo dat voormalig werknemers van deze eenheden niet gerechtigd zijn tot het dragen van het herinneringsembleem, tenzij ze de groene danwel rode baret hebben behaald. (cfm competenties zoals bijv aangehaald op de website van het KPU en zoals gemuteerd in Peoplesoft).
Ik meen dat ik ook echt ergens heb gelezen dat voor zowel het embleem ex-luchtmobiel als ex-commando bepaald is dat je ofwel de baret draagt (en dus ingedeeld bij die eenheid en aan de daarvoor geldende eisen voldoet) ofwel de "tor", maar niet allebei tegelijk (zowel baret als tor). In het VS 2-1593 staat het niet, maar wellicht in VS 2-1100 (KL orders en mededelingen), heeft iemand die wellicht paraat?

officier

Berichtdoor officier » 15 Dec 2013, 11:10

Spraakverwarring schreef:
MCPJSmits schreef:...in de praktijk is het bij zowel het herinneringsembleem ex-commando als ex-luchtmobiele brigade zo dat voormalig werknemers van deze eenheden niet gerechtigd zijn tot het dragen van het herinneringsembleem, tenzij ze de groene danwel rode baret hebben behaald. (cfm competenties zoals bijv aangehaald op de website van het KPU en zoals gemuteerd in Peoplesoft).
Ik meen dat ik ook echt ergens heb gelezen dat voor zowel het embleem ex-luchtmobiel als ex-commando bepaald is dat je ofwel de baret draagt (en dus ingedeeld bij die eenheid en aan de daarvoor geldende eisen voldoet) ofwel de "tor", maar niet allebei tegelijk (zowel baret als tor). In het VS 2-1593 staat het niet, maar wellicht in VS 2-1100 (KL orders en mededelingen), heeft iemand die wellicht paraat?

Voor het embleem ex-commando is bepaald dat het gaat als teken van het draagrecht van de groene baret (o.a. vaste order KCT) Tenzij het in de afgelopen paar jaar is opgenomen in een KL order, geldt dit niet voor het embleem ex-luchtmobiel. Uit eigen ervaring weet ik dat in 2008 nog emblemen ex-luchtmobiel zijn uitgereikt aan militairen welke een functie hadden gedraaid bij de brigade, maar geen rode baret droegen. Of dit ooit de bedoeling is geweest laat ik in het midden. Het komt natuurlijk wel vaker voor bij defensie dat voorschrift multi-interpretabel is, terwijl dit niet zo bedoeld was.

Hbo

Berichtdoor Hbo » 15 Dec 2013, 14:52

Als buitenstaander vind ik het wel vreemd dat er voor beide emblemen niet dezelfde voorschriften voor draagrecht gelden. Ikzelf vind het logischer dat het embleem gedragen wordt met de bepaling zoals die geldt voor het embleem ex-commando. Ik denk namelijk dat binnen de krijgsmacht men er wel vanuit gaat dat iemand met het embleem ex-luchtmobiel ook gerechtigd is tot het dragen van de rode baret. Ik blijf me verbazen dat men bij defensie af en toe zo'n moeite heeft met eenduidige voorschriften te schrijven...

Aan de andere kant snap ik ook niet dat als iemand de rode baret draagt en dus op dat moment geplaatst is bij de brigade, ook daadwerkelijk het embleem ex-luchtmobiel draagt... voor directe collegae is dat toch lachwekkend, het voelt bij mij als een soort 'pleonasme in beeld'

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 15 Dec 2013, 15:21

officier schreef:Voor het embleem ex-commando is bepaald dat het gaat als teken van het draagrecht van de groene baret (o.a. vaste order KCT) Tenzij het in de afgelopen paar jaar is opgenomen in een KL order, geldt dit niet voor het embleem ex-luchtmobiel. Uit eigen ervaring weet ik dat in 2008 nog emblemen ex-luchtmobiel zijn uitgereikt aan militairen welke een functie hadden gedraaid bij de brigade, maar geen rode baret droegen. Of dit ooit de bedoeling is geweest laat ik in het midden. Het komt natuurlijk wel vaker voor bij defensie dat voorschrift multi-interpretabel is, terwijl dit niet zo bedoeld was.

Nogmaals lees ik graag waar staat dat het dragen van het embleem ex-luchtmobiel is toegestaan voor voormalig werknemers van de luchtmobiele brigade. Het uitgeven van een herinneringsembleem aan een (voormalig) werknemer van die brigade kan altijd gebeuren, als "bedankje" of iets dergelijks, maar ik durf er geld op te zetten dat deze mensen niet de benodigde "competentie" gemuteerd hebben staan in Peoplesoft. Als mensen nu eens gewoon de dingen deden waarvoor ze bedoeld waren, dan was het een stuk eenvoudiger geweest allemaal!! Aan de andere kant; dan hadden wij er niet over kunnen discussiëren....maar liepen er wel weer mensen rond met alleen datgene op hun pak wat ze verdiend hebben en toegestaan is om te dragen... 8)

René

Berichtdoor René » 16 Dec 2013, 23:26

MCPJSmits schreef:Nogmaals lees ik graag waar staat dat het dragen van het embleem ex-luchtmobiel is toegestaan voor voormalig werknemers van de luchtmobiele brigade.

Dat staat omschreven in het VS 2-1593
VS 2-1593 spreekt over namelijk over het herinneringsembleem ex-commando en het herinneringsembleem ex-luchtmobiele brigade.
Commando ben je alleen na het behalen van de groene baret, dus alleen zij die de groene baret hebben behaald, hebben het recht om het herinneringsembleem ex-commando (oud-commando?) te dragen.
Ex-luchtmobiele brigade impliceert uitsluitend dat je moet hebben gediend in een functie bij de luchtmobiele brigade, maar zegt niets over het behalen van de rode baret.

Als ander voorbeeld:
Een luchtmachter ingedeeld bij het DHC, die vanuit die hoedanigheid de rode baret heeft behaald, heeft dus niet het recht op het dragen van het herinneringsembleem ex-luchtmobiele brigade, ondanks de rode baret.

Hbo

Berichtdoor Hbo » 17 Dec 2013, 19:35

Ik vraag me dan af of dit de bedoeling is geweest toen ze het herinneringsembleem ex-luchtmobiele brigade hebben ingesteld, maar je uitleg is helder. Mij leek het logisch dat diegene die de baret heeft gehaald ook uiteindelijk draagrecht heeft voor het herinneringsembleem, zoals dat ook geldt voor het herinneringsembleem ex-commando.
Ik vraag me stiekum af hoe iemand met een rode baret hierover denkt... en als ik er 1 tref ga ik het vragen ;)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 17 Dec 2013, 21:57

René schreef:
MCPJSmits schreef:Nogmaals lees ik graag waar staat dat het dragen van het embleem ex-luchtmobiel is toegestaan voor voormalig werknemers van de luchtmobiele brigade.

Dat staat omschreven in het VS 2-1593
VS 2-1593 spreekt over namelijk over het herinneringsembleem ex-commando en het herinneringsembleem ex-luchtmobiele brigade.
Commando ben je alleen na het behalen van de groene baret, dus alleen zij die de groene baret hebben behaald, hebben het recht om het herinneringsembleem ex-commando (oud-commando?) te dragen.
Ex-luchtmobiele brigade impliceert uitsluitend dat je moet hebben gediend in een functie bij de luchtmobiele brigade, maar zegt niets over het behalen van de rode baret.

Als ander voorbeeld:
Een luchtmachter ingedeeld bij het DHC, die vanuit die hoedanigheid de rode baret heeft behaald, heeft dus niet het recht op het dragen van het herinneringsembleem ex-luchtmobiele brigade, ondanks de rode baret.

René, beetje kort door de bocht m.i.; je gaat er dus vanuit dat het VS alle omschrijvingen uitputtelijk omschrijft in deze, wat ik betwijfel. Ik betwijfel je uitleg over de term "ex-luchtmobiele brigade" niet, dat betekent inderdaad simpelweg dat je gediend hebt bij desbetreffende brigade, maar ik betwijfel of men de term juist gebruikt icm het recht tot wel/niet dragen van de rode baret. Zelf geef je immers al de nuancering oud-commando ipv ex-commando; de term die men gebruikt in hetzelfde VS.
Voorheen waren namelijk alle functies binnen de luchtmobiele brigade aangemerkt als functies waarbij men de rode baret moest behalen; dit zou dus betekenen dat beide zaken correct zijn, men zou immers geen functie binnen de brigade hebben kunnen bekleden zonder dat de rode baret behaald was. Inmiddels is dat niet meer zo en zou er dus "ruis" kunnen ontstaan; wel gewerkt bij de brigade, niet de baret gehaald, dus wel het herinneringsembleem?

Bij je voorbeeld zou ik dus graag willen zien of dat deze persoon inderdaad niet gerechtigd is het embleem te dragen, ondanks het feit dat hij/zij de rode baret heeft behaald (lees mijn eerder commentaar mbt de betreffende competenties in Peoplesoft). Overigens gok ik dat in dit specifieke geval betrokken militair het embleem sowieso wel mag dragen, daar ik aanneem dat men het embleem niet alleen toekent aan mensen die gewerkt hebben bij 11 Lumblbrig, maar binnen 11 AMB; waar dus DHC onderdeel van uit maakt. Nogmaals; dat is een aanname.

René

Berichtdoor René » 18 Dec 2013, 00:32

Beste collega Smits,

Hoewel ik jouw redenatie begrijp (en hier persoonlijk ook begrip voor kan opbrengen), ga ik simpelweg uit van hetgeen staat opgenomen in het VS.
Of hetgeen daar beschreven staat (nu nog) de bedoeling is, weet ik immers niet.
ik heb dus geen andere houvast.

Juist het feit dat mensen een eigen interpretatie wensen te geven aan hetgeen er toch duidelijk beschreven staat, maakt dat wij er hier op dit forum over discussiëren.
Ditzelfde zien we bijvoorbeeld ook bij de discussies op dit forum over het foutief toekennen van herinneringsmedailles.

Ik sta heel simpel in dit soort zaken: Als men het anders wilt, moet men de regelgeving aanpassen.
Tot die tijd geldt hetgeen er staat beschreven.

En vwb de nuancering oud-commando versus ex-commando:
Ex-commando is formeel de juiste term, oud-commando komt voort uit de korpsgeest ('emotie'): een commando is men voor het leven.
Een militair ingedeeld bij een infanteriebataljon is immers een infanterist (ongeacht de aanspreekterm, ter voorkoming van een nieuwe discussie :) ). ook als deze de commando-opleiding in het verleden met goed gevolg heeft afgelegd.
Zo gaan voorschriften en andere regelgeving ook altijd uit van de formeel juiste termen.

René

Terug naar “Algemene vragen”