Onderscheidingen op de verkeerde manier gedragen

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Iron Mike

Re: Onderscheidingen op de verkeerde manier gedragen

Berichtdoor Iron Mike » 18 Dec 2013, 10:27

René schreef:Beste collega Smits,

Hoewel ik jouw redenatie begrijp (en hier persoonlijk ook begrip voor kan opbrengen), ga ik simpelweg uit van hetgeen staat opgenomen in het VS.

Dat bedoel ik nu juist aan te geven; het enige wat beschreven staat in het VS 2-1593 is de term ex-luchtmobiele brigade, zonder verdere uitleg. Zelfs in het tenuenvoorschrift van de KLu staat er een uitgebreidere beschrijving van het embleem, ook op dat gebied kunnen we dus blijkbaar geen eenheid van opvatting krijgen. Vreemde zaak dus m.i., wie weet spendeer ik er een mail aan richting de brigade-adjudant van 11 Luchtmobiele brigade (kan hij meteen de C aanspreken over de "hulpvierdaagsemedaille" :lol:
"If you've done it, it ain't bragging"

René

Berichtdoor René » 18 Dec 2013, 12:50

Ik snap niet wat er mis is met alleen de term 'ex-luchtmobiele brigade'.
Meer hoeft er niet te staan om duidelijk te maken dat eenieder die bij de luchtmobiele brigade een functie heeft vervuld in aanmerking komt voor dit herinneringsembleem. Duidelijker kan volgens mij niet.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 18 Dec 2013, 13:53

René schreef:Ik snap niet wat er mis is met alleen de term 'ex-luchtmobiele brigade'.

Met de term alleen is helemaal niets mis, wel icm wel/niet toekennen van het embleem. Allerlei andere middelen wijzen namelijk uit dat je er met dienen bij deze brigade, maar niet gerechtigd zijn tot het dragen van de rode baret, geen recht op hebt;

- de KPU site laat 2 competenties zien wanneer men dit embleem zou willen verkrijgen, te weten te competentie BC-01053 (Lmb vaardigheid rode baret) en/of BC-02579 (militair luchtmobiel). De eerste van de twee lijkt me duidelijk, wat dan ook je eerdere verhaal over de KLu medewerker die bij DHC werkt en de rode baret heeft behaald gewoon het recht geeft het herinneringsembleem te dragen. De tweede competentie zou in eerste instantie spreken voor datgene wat jij schetst en wat dus 1 op 1 zou kloppen met de omschrijving "ex-luchtmobiele brigade". Als men vervolgens gaat zoeken naar de opleiding die men moet hebben gevolgd om competentie BC-02579 te kunnen behalen, is dat louter en alleen mogelijk indien men de AMOL (algemene militaire opleiding luchtmobiel) met succes gevolgd heeft; de opleiding waarna men draagrecht heeft voor de rode baret.

- in de VO(V) (vaste order vredestijd) van 11 Luchtmobiele Brigade, standdatum 01-11-2013, geeft het volgende aan mbt het herinneringsembleem;

(5) Herinneringsembleem:
C-11 LMB kent de herinneringsspeld voor ex-luchtmobiele militairen toe aan de militair die gerechtigd was de bordeauxrode baret te dragen, na het vervuld hebben van zijn functie en die geplaatst wordt buiten in de hiervoor genoemde functies, dan wel een burger functie gaat betrekken. De herinneringsspeld wordt uitgereikt namens C- 11 LMB door de compagnies commandant, tenzij de betrokken militair door houding of gedrag het aanzien van de bordeauxrode baret heeft geschaad.

Twee voorbeelden dus, die aangeven dat datgene wat in het VS geïmpliceerd wordt niet compleet juist is....of in de huidige context toch wel, gezien de volgende passage uit diezelfde VO(V);

4. Samenvatting
a. Iedere militair die een functie heeft bij 11 LMB moet in het bezit zijn van een bordeauxrode baret. Incidenteel kan het voorkomen dat personeel door “operationele omstandigheden” al dan niet tijdelijk niet aan deze verplichting kan voldoen.
b. Functietoewijzingsbeschikkingen en aanwijzingsbeschikkingen zijn instrumenten waarmee het BBB met toepassing van de algemene militaire rechtspositie, tot uitdrukking gebracht kan worden.
c. C-11 LMB is verantwoordelijk voor uitvoering en naleving van het BBB.

Met het dikgedrukte deel wordt dus aangegeven dat het (heden) niet (meer) kan dat er mensen werkzaam zijn binnen 11 LMB zonder dat zij in het bezit zijn van de rode baret (muv diegene die in afwachting is van de opleiding). Hierdoor zou de term in het VS dus weer WEL compleet correct en uitputtend zijn.

Samenvattend; er sluipen wel vaker "foutjes" in een VS (zeker in dit VS). Je hebt gelijk als je de term in het VS bekijkt en zegt dat het voor elke ex-werknemer van de brigade is. Ik zeg dat het foutief in het VS staat en dat een ex-werknemer van 11 LMB ZONDER draagrecht voor de rode baret dat embleem niet gaat krijgen, noch geautoriseerd is het te dragen.

René

Berichtdoor René » 18 Dec 2013, 18:29

Bedankt voor de aanvullende informatie.
Hieruit valt duidelijk op te maken wat de intentie is achter dit herinneringsembleem.
In dat geval dient het VS dus aangepast te worden.

Tot die tijd is eenieder die geplaatst is geweest bij de luchtmobiele brigade (formeel) gerechtigd dit embleem te ontvangen en te dragen.
Een VS staat in de hiërarchie immers boven een vaste order (V), laat staan wat er op een website staat.
Dus het brede begrip 'ex-luchtmobiele brigade' gaat in dit geval boven competenties e.d.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 18 Dec 2013, 21:52

René schreef:Tot die tijd is eenieder die geplaatst is geweest bij de luchtmobiele brigade (formeel) gerechtigd dit embleem te ontvangen en te dragen.
Een VS staat in de hiërarchie immers boven een vaste order (V), laat staan wat er op een website staat.
Dus het brede begrip 'ex-luchtmobiele brigade' gaat in dit geval boven competenties e.d.

100% gelijk...maar ik betwijfel of het gaat gebeuren :wink:

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 11 Jan 2014, 21:40

Ik zag dat onze Koning ook 2x dezelfde medaille droeg tijdens de 200 jaar landmacht viering.
Hij draagt het grootkruis MWO en gelijktijdig de MWO in zijn medaille groep met rozet en gouden bies wat dezelfde orde vertegenwoordigt!!

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 23 Jan 2014, 14:25

Weer een paar "Gouwe Ouwe" gevonden; dan heb je een mooie set, plaats je je Diekirch baton erachter...maar wel 4 x gelopen, dat dan weer wel! :mrgreen: En de ander is helemaal bijzonder; lijkt wel of deze man de drie niet toegestane onderscheidingen (?, Diekirch, DSA) apart heeft laten opmaken en ze vergeten is van zijn DT te halen...terwijl ze dan ook nog eens op de verkeerde plaats gezeten zouden hebben!
Bijlagen
extra regeltje.JPG
Diekirch.JPG

RbP

Berichtdoor RbP » 23 Jan 2014, 23:38

MCPJSmits schreef:... En de ander is helemaal bijzonder; lijkt wel of deze man de drie niet toegestane onderscheidingen (?, Diekirch, DSA) apart heeft laten opmaken en ze vergeten is van zijn DT te halen...terwijl ze dan ook nog eens op de verkeerde plaats gezeten zouden hebben!

De eerste niet toegestane baton lijkt me van de Schweizerische Zweitagemarsch in Bern. Dit is ook een meerdaagse mars van de International Marching League (IML). Een (flink) aantal jaar geleden was deelname aan deze Zweitagemarsch de beloning die het Luchtmachtdetachement kreeg welke tijdens de Nijmeegse Vierdaagse het vaantje won. Zoals ook voor "Diekirch" geeft deelname in militair detachement sommigen blijkbaar de (onterechte) indruk dat betreffende onderscheiding ook op het uniform gedragen mag worden.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 24 Jan 2014, 08:35

RbP schreef:De eerste niet toegestane baton lijkt me van de Schweizerische Zweitagemarsch in Bern. Dit is ook een meerdaagse mars van de International Marching League (IML).

Dank Rob, dit zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn gezien de aansluitende batons, overigens is het een baton die voor meerdere onderscheidingen gebruikt wordt, dus zekerheid krijgen we alleen als er een versie is waarbij de grootmodeldecoraties zijn opgemaakt ben ik bang.

skygulik

Berichtdoor skygulik » 20 Feb 2014, 21:53

Deze staat op dit moment op MP

toch zonde dat je op z'n set een baton plaatst van die nep vereniging van een koude oorlog veteraan.
als mede de andere batons die er niet tussen horen.
Bijlagen
foute batons.JPG
De omnibus dubitandum

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 21 Feb 2014, 08:06

Tsja, ik snap de drager inderdaad niet; dan ben je toch gewoon een aantal keer op uitzending geweest en dan ga je dat rare ding op laten maken incl de andere "illegale" batons... jammer

Rodman

Berichtdoor Rodman » 21 Feb 2014, 10:39

ik zie het helaas overal en altijd, dwars door de opco's heen. Verkeerde medailles, batons, als het medailles moeten zijn (en andersom). Het gaat ook volledig door de rangen heen. Zelfs tot en met generaal. Heel erg jammer. Nog erger is de reactie van mensen als je er iets (op een nette manier) van zegt. Schouder ophalen en doorgaan met de activiteit. Heel jammer....

skygulik

Berichtdoor skygulik » 21 Feb 2014, 15:30

Rodman

komen wij op de zelfde feesten en partijen zo herkenbaar wat je zegt.
En schouders ophalen daar aan toe maar nog erger zijn die figuren die jouw gaan uitleggen waarom hun denken dat hun het "recht" hebben om dit dan zo te dragen.
en geloven heilig dat zij gelijk hebben, mijn handen jeuken dan.
De omnibus dubitandum

Rodman

Berichtdoor Rodman » 22 Feb 2014, 21:32

Sky, ik denk het eigenlijk wel. Het volledige "het laat mij koud" in combinatie met "wie maakt mij nou wat" gevoel is schering en inslag. Overigens zie ik ook zat mensen gewoon met 'groot model' naar borrels en evenementen aankomen. Waarom? Omdat het klaarblijkelijk kan...:)

skygulik

Berichtdoor skygulik » 22 Feb 2014, 23:39

Een feest van herkenning Rodman

sommige snappen de tekst DT 1 & DT 2 niet op een uitnodiging.
zie soms zelfs DT 1 met batons op een uitnodiging staan en als je ze meld dat ze hun modeldecoratie op moeten doen staan ze je aan te kijken van wat bedoel je.
ze kennen de term modeldecoratie niet :( moet echt eens aandacht aan worden besteed bij de basis (AMO)
Maar als ik het zie blijf ik mensen er op aan spreken (mede door mijn functie)
zal een eeuwige strijd worden maar elke persoon die het daardoor gaat aanpassen is weer mooi meegenomen
De omnibus dubitandum

Rodman

Berichtdoor Rodman » 23 Feb 2014, 12:40

ik heb er verder niet uit hoofde van mijn functie mee te maken (behalve parades en ceremonieel). Wellicht ligt dit gedrag in het verlengde van de huidige cultuur. De "wat maakt het nou uit?", "gaan we daar nou moeilijk over doen", "ik ben er toch, daar gaat het toch om? " houding.........

skygulik

Berichtdoor skygulik » 23 Feb 2014, 13:56

Precies Houding daarom moet de basis beter in de AMO of op het Kasteel.

helaas zijn sommige van de instructeurs van die zelfde houding,wat maakt het uit
jammer maar helaas dus ik denk dat we nog veel school voorbeelden gaan zien hier op het forum hoe het NIET hoort.
De omnibus dubitandum

Rodman

Berichtdoor Rodman » 23 Feb 2014, 15:43

dat is verder niet erg....hebben we ook weer wat om te lachen. En ja, ook ik maak fouten!! Hahaha

Wat mij betreft mag/kan de beheerder bovenstaande topic wissen zodat e.e.a. weer 'on topic' is.........Mod, doe je best!

Terug naar “Algemene vragen”