Onderscheidingen op de verkeerde manier gedragen

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Roel
Moderator

Onderscheidingen op de verkeerde manier gedragen

Berichtdoor Roel » 23 Mei 2012, 09:06

Nu even een luchtig onderwerp (hoewel het eigenlijk heel serieus is) Ik ben de laatste tijd een aantal voorbeelden tegen gekomen van mensen die helemaal de figuurlijke plank mis slaan bij het dragen van hun onderscheidingen. Hier enkele voorbeelden:

Allereerst voetballer David Beckham bij de bruiloft van de Britse Prince William en Kate Middleton. Overduidelijk de Britse Officer in the Order of the British Empire aan de verkeerde kant.

Afbeelding

Een stapje erger. Maire Barhir, de Gouverneur van New South Wales met haar Britse Commander of the Royal Victorian Order (op een zogenaamde lady's bow) op een wel heel vreemde plek....

Afbeelding

En als afsluiter Shimon Peres, de President van Israël met de Britse Knight Grand Cross of the Most Distinguished Order of St. Michael and St. George op een wel heel vreemde manier gedragen.

Afbeelding

Iemand nog meer voorbeelden?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Re: Onderscheidingen op de verkeerde manier gedragen

Berichtdoor Iron Mike » 24 Mei 2012, 08:51

Nou, niet echt "verkeerd" maar desalniettemin storend; onze CDS die het blijkbaar niet voor elkaar krijgt om zijn wing iets hoger te laten (her)plaatsen....
Laatst gewijzigd door Iron Mike op 19 Okt 2012, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"If you've done it, it ain't bragging"

Marijn

Berichtdoor Marijn » 28 Mei 2012, 20:41

heb wel vaker gezien dat geestelijken het grootkruis om hun hals dragen...

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 30 Mei 2012, 21:09

Marijn schreef:heb wel vaker gezien dat geestelijken het grootkruis om hun hals dragen...

Of ze dat allemaal voor de gewoonte hadden betwijfel ik.
Eigenlijk heb ik alleen (fotografisch) bewijs dat Kardinaal Willem Marinus van Rossum (1854-1932) zijn versierselen zo droeg (zie bijgaande foto, afkomstig van zijn bidprentje). Aartsbisschop Hendrik van de Wetering (1880-1929) droeg de versierselen op de voorgeschreven wijze (zie bijgaande foto, een uitsnede uit een groepsportret uit 1927). Voor zover ik weet was Van Rossum de enige Nederlandse geestelijke die drager was van een grootkruis.
Bijlagen
img599.jpg
img600.jpg
- sic Gloria transit Mundi -

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 31 Mei 2012, 08:49

drs. Ed Nijpels als CdK Fryslân in het speciaal voor hem vervaardigde amtskostuum.
Hij draagt het model halskruis Commandeur Orde van Oranje-Nassau in combinatie met zijn miniatuurdecoraties waaronder eveneens de miniatuurdecoratie ON3
Bijlagen
img601.jpg
img602.jpg

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 31 Mei 2012, 09:07

Hij is overigens ook Commandeur in de orde van de Gouden Ark!
Lid van SRO en OMSA

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 03 Jun 2012, 20:59

Zie voor van Rossum ook hier: viewtopic.php?f=68&t=1447&hilit=grootkruis
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Teus Mejan

Berichtdoor Teus Mejan » 04 Jun 2012, 10:25

Ed van Engeland schreef:drs. Ed Nijpels als CdK Fryslân in het speciaal voor hem vervaardigde amtskostuum.
Hij draagt het model halskruis Commandeur Orde van Oranje-Nassau in combinatie met zijn miniatuurdecoraties waaronder eveneens de miniatuurdecoratie ON3

Het lijkt mij sowieso vreemd om minituren te dragen op het ambtskostuum. Op een Ceremonieel Tenue draagt een militair immers ook geen miniaturen, dat gebeurd alleen op het Avond Tenue. Ambtskostuums zijn voor bestemd voor de grootmodeldecoraties die gezien zijn functie civiel opgemaakt zouden moeten zijn. Voor afbeeldingen zie prinsjesdag in de jaren '30.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 04 Jun 2012, 13:01

Teus Mejan schreef:
Ed van Engeland schreef:drs. Ed Nijpels als CdK Fryslân in het speciaal voor hem vervaardigde amtskostuum.

Het lijkt mij sowieso vreemd om minituren te dragen op het ambtskostuum. Op een Ceremonieel Tenue draagt een militair immers ook geen miniaturen, dat gebeurd alleen op het Avond Tenue. Ambtskostuums zijn voor bestemd voor de grootmodeldecoraties die gezien zijn functie civiel opgemaakt zouden moeten zijn. Voor afbeeldingen zie prinsjesdag in de jaren '30.

Dat is precies mijn reden om deze foto's te plaatsen.
Overigens denk ik dat de CdK dit allemaal niet weet en blijkbaar zijn "chef protocol" ook niet... :(

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 06 Jun 2012, 10:55

Deze foto is afkomstig van de blog die Benny Vinke zojuist heeft gepost in een ander topic.

Een pijnlijke verwisseling
Op de begrafenis van Koning Boudewijn heeft de staf van de Britse Prins-gemaal Prins Philip een gênante fout gemaakt door hun prins in een uniform met daarop het bonte lint van de Orde van het Luipaard te kleden. De Zaïrese dictator was niet welkom in Brussel maar hij had gedreigd wèl te komen.

Terwijl alle hoge gasten hun stemmige purperen linten van de Leopoldsorde droegen viel Prins Philip erg uit de toon door uitgerekend het opvallende grootlint van de man die niet welkom was te dragen. De valet van de prins had "Leopold" en "leopard" verwisseld.
Bijlagen
PrincePhilipBaudouinFuneral.jpg
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 07 Jun 2012, 08:06

Roel Rijks schreef:Deze foto is afkomstig van de blog die Benny Vinke zojuist heeft gepost in een ander topic.

Een pijnlijke verwisseling
Op de begrafenis van Koning Boudewijn heeft de staf van de Britse Prins-gemaal Prins Philip een gênante fout gemaakt door hun prins in een uniform met daarop het bonte lint van de Orde van het Luipaard te kleden. De Zaïrese dictator was niet welkom in Brussel maar hij had gedreigd wèl te komen.

Terwijl alle hoge gasten hun stemmige purperen linten van de Leopoldsorde droegen viel Prins Philip erg uit de toon door uitgerekend het opvallende grootlint van de man die niet welkom was te dragen. De valet van de prins had "Leopold" en "leopard" verwisseld.

Naar mijn idee draagt PWA het lint van de Kroonorde en niet van de Leopoldsorde.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 07 Jun 2012, 10:08

Goed gezien Ed! Mogelijk omdat hij als Kroonprins nog niet in aanmerking kwam/komt voor het grootkruis in de Leopoldsorde?
Lid van SRO en OMSA

Teus Mejan

Berichtdoor Teus Mejan » 24 Jun 2012, 08:16

Het overlijdensbericht van de oud-Chef defensiestaf op www.nos.nl ging vandaag overigens ook gepaard met een aparte foto, waarbij de luitenant-admiraal niet alleen twee halskruizen droeg (Oranje-Nassau en Legion d'honneur), maar die vervolgens ook nog eens over zijn jas droeg. Daarnaast droeg hij in zijn spang nog een officier oranje-nassau in combinatie met het halskruis.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 24 Jun 2012, 09:03

Teus Mejan schreef:Het overlijdensbericht van de oud-Chef defensiestaf op http://www.nos.nl ging vandaag overigens ook gepaard met een aparte foto, waarbij de luitenant-admiraal niet alleen twee halskruizen droeg (Oranje-Nassau en Legion d'honneur), maar die vervolgens ook nog eens over zijn jas droeg. Daarnaast droeg hij in zijn spang nog een officier oranje-nassau in combinatie met het halskruis.
Het zou me niet verbazen als die foto ter gelegenheid van zijn afscheid als CDS is gemaakt bij welke gelegenheid hij ook werd bevorderd tot commandeur in de Orde van Oranje-Nassau. Het bijbehorende halskruis zal hij enige ogenblikken voor het nemen van de foto omgehangen hebben gekregen en dat ziet er in de regel zo uit. Dat verklaart ook waarom hij in zijn spange ook het officierskruis ON draagt. Als je goed kijkt, zie je dat het andere halskruis wel netjes onder de jas zit (zie http://nos.nl/artikel/387555-oudtopmili ... leden.html voor de foto). Naar ik aanneem zal hij door de uitreiking zijn verrast want doorgaans draag je geen andere onderscheidingen als je weet dat je een onderscheiding krijgt uitgereikt.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

René

Berichtdoor René » 24 Jun 2012, 14:15

Spraakverwarring schreef:Het zou me niet verbazen als die foto ter gelegenheid van zijn afscheid als CDS is gemaakt bij welke gelegenheid hij ook werd bevorderd tot commandeur in de Orde van Oranje-Nassau.

De foto is inderdaad gemaakt tijdens dezelfde ceremonie waarin LADM Kroon zijn functie van CDS overdroeg aan Gen Berlijn, waardoor de dubbeling in onderscheidingen (ON) kon voorkomen.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Teus Mejan

Berichtdoor Teus Mejan » 24 Jun 2012, 22:11

Dan heb ik niets gezegd...

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 04 Jul 2012, 15:50

Veteranen dag
Bijlagen
553264_385058354886776_770127318_n.jpg

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 04 Jul 2012, 17:29

Spraakverwarring schreef:
Teus Mejan schreef:Het overlijdensbericht van de oud-Chef defensiestaf op http://www.nos.nl ging vandaag overigens ook gepaard met een aparte foto, waarbij de luitenant-admiraal niet alleen twee halskruizen droeg (Oranje-Nassau en Legion d'honneur), maar die vervolgens ook nog eens over zijn jas droeg. Daarnaast droeg hij in zijn spang nog een officier oranje-nassau in combinatie met het halskruis.
Het zou me niet verbazen als die foto ter gelegenheid van zijn afscheid als CDS is gemaakt bij welke gelegenheid hij ook werd bevorderd tot commandeur in de Orde van Oranje-Nassau. Het bijbehorende halskruis zal hij enige ogenblikken voor het nemen van de foto omgehangen hebben gekregen en dat ziet er in de regel zo uit. Dat verklaart ook waarom hij in zijn spange ook het officierskruis ON draagt. Als je goed kijkt, zie je dat het andere halskruis wel netjes onder de jas zit (zie http://nos.nl/artikel/387555-oudtopmili ... leden.html voor de foto). Naar ik aanneem zal hij door de uitreiking zijn verrast want doorgaans draag je geen andere onderscheidingen als je weet dat je een onderscheiding krijgt uitgereikt.

Dat betwijfel ik, omdat het kledingvoorschrift voorschrijft dat in aanwezigheid van leden van het Koninklijk Huis en/of de Minister van Defensie de modeldecoraties dienen te worden gedragen. Hij verschijnt er dus met de Nederlandse ridderorden decoraties waarop hij tot dan toe recht heeft; ergo, een dubbeling is op dat moment mogelijk. Daarna kan hij zijn set naar de kleermaker brengen om deze te laten actualiseren :)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 01 Mei 2013, 11:49

Europarlementariër en reserve kolonel MJD Hans van Baalen tijdens de troonswisseling. Officierskruis aan de verkeerde kant. Bovendien lees ik hier dat hij een keur van onderscheidingen bezit waar hij er verder geen één van draagt (op een halskruis na dat ik zo gauw niet thuis kan brengen), maar dat moet hij natuurlijk zelf weten.
Bijlagen
van baalen.jpg
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Rob van Munster

Berichtdoor Rob van Munster » 01 Mei 2013, 15:05

En dan EU-voorzitter Barrosso. Volgens mij draag hij zijn sjerp ON over de verkeerde schouder (tenzij dit een andere onderscheiding is).

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... KG7e2imy87

skygulik

Berichtdoor skygulik » 02 Mei 2013, 00:08

van baal heeft geen account hier want hij had met de inhuldiging van de koning wederom de medaille aan de verkeerde kant zitten

zal hem eens mailen kijken wat zijn reactie is
De omnibus dubitandum

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 02 Mei 2013, 00:41

skygulik schreef:van baal heeft geen account hier want hij had met de inhuldiging van de koning wederom de medaille aan de verkeerde kant zitten

Ik heb zojuist (zojuist) op het zusterforum (nederlandsemilitaria) een reactie gegeven op deze vertoning; maar iedereen die kritiek heeft op de draagwijze van deze reserve-officier heeft gelijk. Het is bespottelijk dat hij als Nederlands afgevaardigde in uniform zich presenteert en dan niet eens de uniformvoorschriften van de KL respecteert, terwijl hij ook in civiel kon optreden zonder veel brokken te maken! Het is een praalhans...die het niet snapt!

http://nederlandsemilitaria.com/viewtop ... 765#p25765

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 02 Mei 2013, 08:36

Ed van Engeland schreef:
skygulik schreef:van baal heeft geen account hier want hij had met de inhuldiging van de koning wederom de medaille aan de verkeerde kant zitten

Ik heb zojuist (zojuist) op het zusterforum (nederlandsemilitaria) een reactie gegeven op deze vertoning; maar iedereen die kritiek heeft op de draagwijze van deze reserve-officier heeft gelijk. Het is bespottelijk dat hij als Nederlands afgevaardigde in uniform zich presenteert en dan niet eens de uniformvoorschriften van de KL respecteert, terwijl hij ook in civiel kon optreden zonder veel brokken te maken! Het is een praalhans...die het niet snapt!

+1 :)
"If you've done it, it ain't bragging"

walterpullens

Berichtdoor walterpullens » 02 Mei 2013, 10:35

Ed van Engeland schreef:

+2 :D

Terug naar “Algemene vragen”