onderscheiding inleveren na detentie

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Scheepsjager

onderscheiding inleveren na detentie

Berichtdoor Scheepsjager » 05 Jun 2010, 10:03

Een maat van mij was onherroepelijk gestraft met een detentie van langer dan een jaar. Zijn onderscheidingen heeft hij moeten inleveren. De zogenaamde N.S.F.- medaille en Marsvaardigheid mocht hij blijven dragen. Een en ander zou bij wet geregeld zijn. Kan iemand mij uitsluitsel geven over deze regeling ? Is het een algemeen wetsartikel ? Strafrecht ? Bijzondere wet ? Zelf kom ik er niet uit.

Rob van Munster

Re: onderscheiding inleveren na detentie

Berichtdoor Rob van Munster » 05 Jun 2010, 14:17

Kijk maar op www.lintjes.nl.

Bij wetteksten kun je lezen dat, dat de lintjes ingeleverd moeten worden.

Scheepsjager

Berichtdoor Scheepsjager » 06 Jun 2010, 01:30

Rob, de wettekst van Oranje Nassau en Nederlandse Leeuw verschaft duidelijkheid. Bij dapperheidsonderscheidingen en menslievend hulpbetoon kom ik dan niets meer tegen. Hoe zit het met de zogenaamde herinneringsmedailles voor o.a. vredesmissies ? Is er een overkoepelende wettekst ? Toch zover bedankt. Scheepsjager.

RbP

Berichtdoor RbP » 06 Jun 2010, 12:14

Sommige instellingsbesluiten van onderscheidingen die door of namens de Minister van Defensie worden toegekend bevatten een artikel dat de Minister de onderscheiding tijdelijk of blijvend kan ontnemen aan hen, die zich dit ereteken niet langer waardig tonen. Van de herinneringsmedailles kent alleen het Kruis voor Recht en Vrijheid een dergelijke bepaling (artikel 6).

De HVO, HHR, Kosovomedaille, HMV en HVN kennen een ander soort bepaling. Deze stelt dat de Minister de toekenning kan intrekken op grond van feiten of omstandigheden die bij de toekenning redelijkerwijs niet bekend konden zijn en op grond waarvan de toekenning niet zou hebben plaatsgehad. Aangezien voor al deze herinneringsmedailles de toekenningcriteria specifiek gerelateerd zijn aan de uitzending (inclusief de "daarbij in alle opzichten goede plichtsbetrachting en goed gedrag"), kan een veroordeling voor een delict dat niets met de uitzending te maken heeft, mijns inziens voor deze herinneringsmedailles geen reden tot intrekking zijn.

Overignes geldt in alle gevallen dat, aangezien de toekenning bij Ministerieel Besluit geschiedt, het ontnemen dus ook bij Ministerieel Besluit dient te geschieden. Is men het daar niet mee eens, dan kan men daar dus bezwaar tegen aantekenen.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Scheepsjager

Berichtdoor Scheepsjager » 06 Jun 2010, 18:34

Rob, bedankt. Hier kan ik aardig mee vooruit. Scheepsjager.

Terug naar “Algemene vragen”