Amerikaanse onderscheidingen ww2 voor Stoottroeper

Voor algemene vragen over zaken als draagwijzen, besluiten, voorschriften etc.
Anthony85

Amerikaanse onderscheidingen ww2 voor Stoottroeper

Berichtdoor Anthony85 » 27 Jan 2017, 15:06

Beste Forumleden,

Recentelijk ben ik erachter gekomen dat mijn opa nog op latere leeftijd de wens uitsprak om onderscheiden te worden voor zijn bijdrage als stoottroeper onder Amerikaans bevel in Duitsland. Zo ben ik een briefcorrespondentie tegen gekomen uit 1992 tussen de Amerikaanse ambassade, Department of the Army en de Stichting Dienstverlening Veteranen inzake de wens van mijn opa. Ik denk zelf dat iemand hem heeft medegedeeld dat hij hier recht op had of dat hij iemand kon die ook amerikaanse onderscheidingen had. Ik ken mijn opa als trotse maar ingetogen man. Zo is hij voor zijn verleden in het verzet en de Stoottroepen onderscheiden met het verzetsherdenkingskruis, Belgische medaille (info hierover is bekend maar even niet voorhanden) en heeft hij een klein model oorlogsherinneringskruis met baton met kruis (groot model hiervan is niet voorhanden). Zijn exacte oorlogsverleden mede ten aanzien van zijn onderscheidingen ga ik nog even natrekken bij Defensie en de Nationale Archieven. Terugkomend op de briefcorrespondentie uit 1992 ten aanzien van een mogelijke Amerikaanse onderscheiding voor mijn opa. Hierover wordt door het Department of the Army medegedeeld dat mijn opa niet in aanmerking kon komen voor een onderscheiding omdat hij volgens Public Law 501 deze had moeten aanvragen voor mei 1951. Nu vraag ik mij af indien hij dit op tijd had aangevraagd of mijn opa dan wel in aanmerking zou zijn gekomen. In dezelfde brief staat ook dat buitenlands personeel onder Amerikaans bevel in principe wel in aanmerking kon komen voor onderscheidingen. Maar dat het niet automatisch ging en op Amerikaans bevel dit moest gebeuren. Uit de brief merk ik dan ook op dat men hem simpelweg niet kon decoreren omdat hij te laat was niet omdat hij niet voldeed aan de gestelde eisen. Detail hierbij is overigens dat mijn opa een jaar later gestorven is na de de briefcorrespondentie over een eventuele Amerikaanse medaille en zijn wens in deze niet in vervulling zag gaan wegens bureaucratie (alhoewel ik ook wel moet bekenen dat 50 jaar na datum wel redelijk laat is).

Oorlogsverleden Antoon van de Pol:

-Verzet ..- oktober 1944 bij de 19de regio Limburg, district Sittard, afdeling Born. Hierbij heeft hij o.a. sabotage acties uitgevoerd en geallieerden piloten geholpen.
-Aangemeld en ingezet bij de Stoottroepen Commando Limburg, 2de bataljon, 4de compagnie van 6 oktober 1944 - 1 januari 1944
-In actieve vrijwillige dienst bij de Koninklijke Nederlandse Landmacht, regiment Stoottroepen van 1 januari 1944 - 8 februari 1946 in de rang van Korporaal. Hierbij heeft hij onder Geallieerd bevel gestaand van 20 september 1944 - 15 Juli 1945
-Via de Stoottroepen, regiment Limburg is mijn opa in 1944 bij het Amerikaanse leger gevoegd. Hierbij is hij specifiek op 10 oktober 1944 te Sittard bij het Amerikaanse leger gevoegd. Dienstverband onder Amerikaans bevel heeft hierbij tot eind juni 1945 geduurd.
-In november 1944 te Hoensbroek (limburg) is mijn opa van een US uniform en equipment voorzien en is hij bij het 9de US ARMY CORPS, 29 div., 113 regiment Cavalry onder het commando van General Simpson ondergebracht. Detail hierbij is dat hij geen Amerikaans registratienummer heeft gekregen. Verder valt in de brieven te lezen dat hij samen met het Amerikaanse leger in Duitsland heeft gevochten gedurende een jaar. Hij is hierbij samen met het Amerikaanse leger de Rijn overgetrokken . Begin 1945 heeft hij in een legerkamp in Viersen gezeten en na de capatilatie van Duitsland heeft hij in het legerkamp Sennelager gezeten.

In de brieven wordt gesproken over een US ww2 commemorative medal / campaign medaille en Amerikaans herinneringskruis wo2 Europa gesproken welke dan van toepassing zou zijn op mijn opa. Daarnaast wordt er zowel over medaille als medaille's gesproken. Nu is mijn vraag wie weet over welke medaille / medailles specifiek er gesproken wordt en wat is er bekend over zulke onderscheiden aan Nederlanders in het specifiek Stoottroepen onder Amerikaans bevel. Eigen speurwerk levert op dat het wellicht om de World War II Victory Medal en wellicht de European-African-Middle Eastern Campaign Medal en Army of Occupation Medal zou moeten gaan. Wie kan mij hierin verder helpen?

Mijn dank is groot!

Groet,

Anthony

moos

Re: Amerikaanse onderscheidingen ww2 voor Stoottroeper

Berichtdoor moos » 27 Jan 2017, 15:15

Als ik zo het verhaal lees dan zijn de US medailles die jij opnoemt inderdaad degene die een Yank zou krijgen (dezelfde tijd en plaats).
Mogelijk zou er nog een Infantery Combat Badge (blauwe geweertje met krans) bij kunnen.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Anthony85

Berichtdoor Anthony85 » 27 Jan 2017, 15:38

Beste Moos,

Inderdaad, als ik zelf ook kijk naar datums en locaties dan zou dit moeten corresponderen met de aangedragen amerikaanse medailles zoals uit eigen onderzoek naar boven komt. De vraag in deze blijft dan ook was het gebruikelijk thans is er info bekend over Stoottroepen welke met deze medailles zijn onderscheiden. Ik weet dat in de Korea-oorlog Nederlanders zijn gedecoreerd met Amerikaanse onderscheidingen. Sterker nog ik ben zelf als eerste Nederlandse eenheid na de Korea-oorlog tijdens mijn Afghanistan uitzending gedoceerd met de Combat Infantryman Badge. Over ww2 en dan specfiek mijn opa zijn situatie is mij vrij weinig bekend. Ik weet dus uit eigen ervaring dat het wel kan.

Groet,

Anthony

Anthony85

Berichtdoor Anthony85 » 24 Feb 2017, 10:54

Nog meer kennis en kunde aanwezig mbt onderwerp?

Sine Pari

Berichtdoor Sine Pari » 26 Feb 2017, 04:48

Anthony85 Medailles voor campaigns worden anders dan medailles voor verdienste enkel uitgereikt aan Amerikaanse militaire. Dus de tweede wereld oorlog medaille voor Europa-Afrika-Midden-Oosten en de (Army) Occupation medaille werden zo ver ook enkel uitgereikt aan Amerikaans personeel. Verder mag men niet vergeten dat als er al documenten bestonden van de dienst van buitenlandse militaire die aan Amerikaanse eenheden waren toegevoegd, danwel ondersteld, deze hoogst waarschijnlijk verloren zijn geraakt bij de brand van de National Personnel Records Center (NPRC) in St Louis, MO in 1973. En documenten over eventuele gevechtshandelingen door buitenlandse militaire dus hoogst waarschijnlijk niet terug te vinden zijn. Awards als bv. de CIB (mits je opa al als infanterist in een infanterie eenheid was geplaatst) kunnen dan ook moeilijk met terugwerkende klacht worden uitgereikt. Daartoe komt nog eens dat er voor het verkrijgen/uitreiken van medailles, en awards er tijds beperkingen bestaan afhankelijk van medaille of award. Door 50 jaar te hebben gewacht, kan het buiten niet voorhanden zijn van documentatie ook nog eens zijn dat de awards en/of medailles buiten deze tijds beperking vallen.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Anthony85

Berichtdoor Anthony85 » 27 Feb 2017, 15:31

Sine Pari, bedankt voor je uitvoerig antwoord in deze. Het zou dan inderdaad moeten gaan om het Amerikaans herinneringskruis ww2 Europa. Ten aanzien van het uitreiken van de campaign medailles je hebt zeker een punt dat is inderdaad de normale gang van zaken(enkel aan Amerikanen zelf) maar hoe meer ik zelf onderzoek, hoe meer ik erachter kom dat op papier niks kan maar in de praktijk juist alles kan. Ik kan helaas niet de briefconversatie insturen (te groot bestand) tussen de ambassade en betrokken amerikaanse instanties, maar hieruit kan ik absoluut niet opmerken dat mijn opa nergens recht op zou hebben. Er wordt namelijk zelfs ook al gesproken over campaign medailles. Zoals je zelf al benoemd zijn medailles ook gebonden aan tijdsduur en dat is juist de reden zoals ik al eerder aangaf waar het op spaak gelopen is. Hierover wordt door het Department of the Army medegedeeld dat mijn opa niet in aanmerking kon komen voor een onderscheiding omdat hij volgens Public Law 501 deze had moeten aanvragen voor mei 1951. Maar nu komt het rare weer op sociale media / internet zijn wel weer verhalen te lezen over Amerikanen die zelfs 60 na datum (terwijl het eigenlijk volgens de regels gezien niet meer mocht) alsnog deze medailles krijgen. Voor zover ik kan nagaan (maar er zijn bij defensie en het nationaal archief al lijnen uit gezet) heeft mijn opa als infanterist gediend en later als motorordonnans. Voor zoiets als een CIB (als hij er al recht op heeft) zal ik zeer waarschijnlijk nooit de desbetreffende informatie / bewijs boven water kunnen krijgen welke dat aantoont. Als ik even een CIB en de campaignmedailles buiten beschouwing laat en aangezien je niet specifiek ingaat op het Amerikaans herinneringskruis ww2 Europa zou het dan wel mogelijk kunnen zijn dat hij daar wel recht op zou kunnen hebben? Kijk, voor mij gaat het ook om het principe. Als je ergens recht op hebt dan heb je daar recht op. Al moet ik ze zelf kopen.

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 07 Mar 2017, 06:37

Heeft hij niet het Nederlandse Oorlogsherinneringskruis (1940-45) aangevraagd/ontvangen? Stoottroepers die in 1944-45 de geallieerde troepen ondersteunden kwamen hiervoor namelijk wel in aanmerking?
- sic Gloria transit Mundi -

moos

Berichtdoor moos » 07 Mar 2017, 11:01

Indien geen OHK ontvangen dan heeft hij zeker nog recht op een MOK (kan ik voor je regelen).
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Anthony85

Berichtdoor Anthony85 » 07 Mar 2017, 14:46

Ed en Moos dank voor de reactie. Ten aanzien van het Nederlands Oorlogsherinneringskruis, ik heb alleen een klein model van het Nederlands Oorlogsherinneringskruis gevonden samen met een baton met één ster erop, wat naar ik me kan voorstellen de gesp oorlog ter land 1940-'44/45 zou moeten inhouden, maar geen certificaat hiervan of het groot model. Ik heb dus werkelijk geen idee of deze officieel danwel onofficieel in het bezit zijn geraakt. Ik weet wel dat bij sommige Nederlandse medailles zoals het Oorlogsmobilisatiekruis over het algemeen geen kennis was dat deze uberhaupt aangevraagd kon worden, danwel dat er ook aan sommige medailles kosten waren verbonden die de aanvrager zelf moest betalen en tenslotte dat men in principe of in aanmerking kon komen voor het OHK of voor het MOK maar niet beide. Certificaten raken wel eens kwijt en kan me ook voorstellen dat medailles op reünies en dergelijke wel eens kwijtraken. Moos dank voor je aanbod. Zou jij ook erachter kunnen komen thans weet jij waar ik moet zijn om vast te stellen of een OHK is uitgereikt aan mijn opa. Bedankt in ieder geval.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 07 Mar 2017, 17:15

Anthony85 schreef:Zou jij ook erachter kunnen komen thans weet jij waar ik moet zijn om vast te stellen of een OHK is uitgereikt aan mijn opa. Bedankt in ieder geval.
Bij Defensie kun je zijn staat van dienst opvragen, zie deze link voor meer informatie. Indien hij onderscheidingen heeft ontvangen, is de kans groot dat die op zijn staat van dienst zijn vermeld.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Anthony85

Berichtdoor Anthony85 » 07 Mar 2017, 18:45

Spraakverwarring bedankt! Ik ga een verzoek indienen.

Terug naar “Algemene vragen”