document vervalsingen auteur onbekend

Over het verzamelen van Onderscheidingen en aanverwante zaken zoals oorkondes. Ook voor tips, waarschuwingen etc.
marineman

document vervalsingen auteur onbekend

Berichtdoor marineman » 20 Jun 2007, 21:31

Geplaatst: Wo Jun 20, 2007 22:28 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Dit is het word document dat ik vond. De auteur is mij onbekend ook kan ik geen garantie geven dat de gegevens in onderstaand volledig kloppen.

Reproducties van onderscheidingen.

A. Het verzetskruis, 1946 postuum (80 x 48 mm). Hiervan werden er ooit 95 uitgereikt.
De kopie is rond1980 vervaardigd; De zijkanten van de kruisarmen zijn vrij ruw afgewerkt, net of ze zijn afgezaagd. Ze zien er verder goed uit. Het kruis is niet voorzien van het officiële rijkskeur in de zijkant. (in Duitland gemaakt)

B. De herinneringsmedaille voor multinationale vredesoperaties met gesp “Sinai” 1982
Sinai-medaille 1982.
Deze is in grote getale nagemaakt. De kleur verraad hem, het lijkt of het oppervlak met haarlak bespoten is. Dit effect is het best zichtbaar bij de letters, die van onnatuurlijke schaduwen lijken te zijn voorzien, vreemd vlekkerig. (in Taiwan gemaakt)

C. Het kruis voor Recht en Vrijheid 1950; Korea-kruis 1950.
Wordt al heel lang gereproduceerd. De repro’s zijn het duidelijkst te herkennen aan de achtergrond van het medaillon waarop de J staat. Dit medaillon heeft bij de originele kruisen een regelmatig gekorrelde achtergrond. De repro’s ebben een J op een medaillon met onregelmatige korrels en van onvoldoende reliëf. (in Taiwan gemaakt).

D. De verzetsster Oost-Azie 1942 – 1945.
Dit is een verraderlijk goede kopie; goed stempel en juiste materiaaldikte. Net als de Sinai-medaille is deze kopie te herkennen aan de kleur. Het “haarlakeffect”. (in Taiwan gemaakt)

E. De bronzen Leeuw 1944 (1210 uitgereikt).
De repro van de Engelse slag van de Bronzen Leeuw, herkenbaar aan de vierkante ring, ziet er redelijk uit. Het stempel is van goede kwaliteit, dat maakt het een gevaarlijke repro.
De Nederlandse slag wordt voor zover bekend (nog) niet nagemaakt. Meestal wordt de originele Bronzen Leeuw in de originele doos aangeboden, de repro niet. (in Taiwan gemaakt)

F. Het mobilisatie oorlogskruis 1939 – 1940.
De kopie is slecht en vlekkerig. Het stempel is redelijk, het materiaal is verkeerd. Al vanaf ongeveer 1991 wordt hij gemaakt in Polen. Iedereen die weleens een origineel in handen heeft gehad, herkent de kopie onmiddellijk. Is soms door de Firma Van Wielik in Den Haag militair opgemaakt. Dit gebeurt onopzettelijk en is keurig werk waar niets op aan te merken is. (Dit wordt door de betreffende handelaar in opdracht aan de Firma aangeboden).

G. Het Vliegerkruis. (725 uitgereikt).
Het oppervlak van de armen van het origineel is voorzien van fijne regelmatige korrels. Op de repro zijn deze onregelmatig en grof. Evenals de originele die tijdens de oorlog in Engeland zijn geslagen, zijn ook de repro’s in de achterzijde gemerkt met “Stirling”of “Silver”. Men heeft het nog niet aangedurfd om Vliegerkruisen na te maken die voorzien zijn van het Nederlandse zilvermerk (zwaardje) in de zijde van de linker kruisarm. Van de originele zijn er 500 in Engeland geslagen en de rest in Nederland.Deze repro is sinds 1992 op de markt en de oplage van de repro is ca 500 stuks (in Polen gemaakt) Ook deze worden door de Firma Van Wielik in Den Haag op militaire wijze op het lint opgemaakt.
De originele Vliegerkruisen werden hangend aan het lint uitgereikt en komen hoogstens in militaire opmaak voor wanneer ze deel uitmaken van een spang, met meerdere onderscheidingen.

H. Gespen voor het Kruis voor bijzondere Krijgsverrichtingen.
“Bali 1846”
”Bali 1848”
“Bali 1849”
“Borneo 1850-1854”
“Boni 1859”
“Borneo 1859-1863”
De originele gespen zijn betrekkelijk schaars, omdat de acties waarop ze betrekking hebben, plaats hadden voordat het Kruis voor Belangrijke Krijgsverrichtingen/Expeditiekruis werd ingesteld (1869)
Het materiaal is te dun en ze bestaan uit koper met een zilverbad, terwijl de originele gespen van Berlijns Zilver (Alpaca) zijn. Als men door het dunne zilverlaagje heen krabt, dan komt het koper te voorschijn. Overigens lijken de repro’s goed op de originele gespen.Het verschil in materiaal en kleur valt goed op als men de repro’s naast de andere gespen uit de periode 1869 – 1942 legt. In totaal zijn er ca 1000 repro’s gemaakt sinds ongeveer 1992 (in Polen gemaakt)

De repro’s van het Mobilisatie oorlogskruis, het Vliegerkruis en de gespen worden door een Delftse handelaar op de markt gebracht. Vervolgens worden ze via het Belgische circuit met behulp van een Belgische handelaar in omloop gebracht. De argeloze Nederlandse verzamelaar die in België denkt de vondst van zijn leven te doen door daar een vliegerkruis te kopen voor tussen de 125 en 200 gulden komt vrijwel zeker van een koude kermis en met een kat in de zak thuis.
De valse gespen worden op een origineel Expeditiekruis gezet, waar er nog duizenden van zijn.

In bovenstaande tekst is melding gemaakt van het gegeven dat de Firma Van Wielik in Den Haag. Repro’s militair opmaakt. Met nadruk wil ik stellen dat de Firma Van Wielik een normale bonafide onderneming is, met een goede naam op het gebied van de verzorging van onderscheidingen. Het probleem wordt gevormd doordat de repro’s aan de Firma Van Wielik worden aangeboden om deze model te laten opmaken. Het etiket van Van Wielik wordt door de argeloze koper beschouwd als “echtheidsgarantie”.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 20 Jun 2007, 21:36

Interessante informatie, bedankt voor het plaatsen!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

JRHimself

Berichtdoor JRHimself » 21 Jun 2007, 11:29

marineman dank voor de info

op de militaria beurs in vlaardingen is er ook een handelaar die allemaal (fake)onderscheidingen verkoopt, ben er zelf ook in gestonken, ik zocht een "gesp 1962" voor het nieuwguinea kruis, deze handelaar zij dat ie ze had maar niet bij zich had maar wel kon opsturen. Ik was nog naïf en kreeg toen een gesp opgestuurd die volledig vlak was van de achterkant. deze gesp was dus vlak omdat er dubbelzijdig tape op zat. pas toen had ik door dat het troep was. Het is niet tof als je zoiets overkomt maar je leert er wel van.

nog maals als je fake/repro/nep/copy verkoopt, vind ik dat je dit er bij moet vertellen.

edit: deze gesp is destijds aan de prullebak gedoneerd

marineman

Berichtdoor marineman » 21 Jun 2007, 18:04

ja daar snij je toch een fundamenteel probleem aan. Want had je gevraagd om een echte? misschien vind je het een beetje knullig maar soms zijn de prijzen dusdanig laag dat je van jezelf wel kunt nagaan dat het een repro is.
En dan nog wat is repro? Er is geen echte definitie van en van soms medailles zijn zoveel verschillende slagen in omloop dat het haast ondoenlijk is dat allemaal nog te onderscheiden. tis een moeilijke materie, zo heb ik eens een MWO gehad die honderd precent eht was daar was geen twijfel over mogelijk. maar deze had langdurig voor het raam in de zon gehangen. En de medaille was dus wat lichter geworden. Deze medaille werd door de "Kenners" direct afgedaan als namaak, fake en rotzooi. tsja...laten we eerst maar eens een goede definitie verzinnen van wat echt is en wat namaak, ern wat een museumcopie of een latere aanmaak. enz...dan pas heeft het volgens mijn bescheiden mening zin om ergens concreet over te praten...

JRHimself

Berichtdoor JRHimself » 21 Jun 2007, 19:04

marineman schreef:ja daar snij je toch een fundamenteel probleem aan. Want had je gevraagd om een echte? misschien vind je het een beetje knullig maar soms zijn de prijzen dusdanig laag dat je van jezelf wel kunt nagaan dat het een repro is.

Ey marineman

Nee ik vind het niet knullig ik begrijp wat je bedoelt, ik had oplettender moeten zijn maar destijds was ik wat jonger en wist ik veel minder van dit onderwerp af. De prijs was toen ook niet hoog (had toen misschien al beter moeten weten). Ik vroeg alleen aan de verkoper of hij gespen verkocht. Ik vroeg dus niet letterlijk, verkoop jij nepgespen of heb je nog echte gespen. Het had wat leuker geweest als hij had gezegd ik heb ze maar het zijn geen originele. Wat ik kreeg opgestuurd was zo nep. zo'n gesp heeft op de achterkant 2puntjes die je kan buigen, wat ik kreeg daar zat dubbelzijdig tape op(van die dikke die je bij een bouwmarkt koopt). Als ik dit had geweten had ik het nooit gedaan. Je kan mij verwijten dat ik niet doorvroeg dat is gewoon een feit dat geef ik toe, maar persoonlijk ben ik ook van mening dat een verkoper dit er bij hoort te vertellen

marineman schreef:tsja...laten we eerst maar eens een goede definitie verzinnen van wat echt is en wat namaak, ern wat een museumcopie of een latere aanmaak. enz...dan pas heeft het volgens mijn bescheiden mening zin om ergens concreet over te praten...

wat je hier zegt vind ik volkomen juist, ik zal proberen definities te geven
je moet me maar aanvullen of verbeteren. Ik sta wel open voor andere meningen

naslag: Onderscheidingen voor mensen, die een vervangend exemplaar nodig hebben waarvan de originele niet meer op voorraad zijn, zodat er een nieuwe serie geslagen wordt, dit zelfde geld voor mensen die na zeer lange tijd nog recht blijken te hebben op een bepaalde onderscheiding waardoor er misschien exemplaren moeten worden bijgeslagen

Museumcopie: Vaak zijn sommige onderscheidingen uniek of er is zeer moeilijk aan te komen of een exemplaar is extreem duur wat de reden ook mag zijn. Een museum kan dan zeggen wij willen toch aan ons publiek laten zien hoe het er uit heeft gezien en kiest dan voor een hoogwaardige namaak met alleen de intentie om aan het publiek ten toon te stellen, dus niet voor verkoop bedoeld. vaak hebben musea's echte exemplaren of krijgen een naslag als deze over is.

Repro/namaak: moet hier nog even goed over nadenken

marineman

Berichtdoor marineman » 22 Jun 2007, 05:45

Beste.

Denk er maar eens goed over na want zo eenvoudig is het niet. Ik zelf dacht op een gegeven moment eruit te zijn door te stellen dat origineel zou kunnen betekenen van een Holandse fabriek, inmiddels weet ik dat vele nederlandse medailles in het buitenland geslagen worden dus die vlieger gaat ook niet op.
Van het PVE kun je ook niet uitgaan want als deze er al is voor medailles dan nog hoeft deze niet correct te zijn. Ik zelf bezit een aantal PVEtjes van emblemen maar de uiteindelijke KPU aanmaak is dan toch weer verschillend van de PVe..Dus dat valt ook al door de mand.ja origineel, anderen moeten daar maar iets zinnigs over zeggen.
en je moet er ook nog sterk mee uitkijken. zo weet ik van een handelaar die enige jaren geleden reunie kopieen verkocht van het korea kruis. dit werd ook duidelijk verteld! maar ja..De man werd al gauw beschuldigd dat hij opzettelijk namaak op de markt bracht, en dat was dus niet zo. het word pas een criminele activieteit als je opzettelijk namaak voor echt in de handel brengt.

Terug naar “Verzamelen”