Verbazing over de verkoop van de Inhuldigingsmedaille

Over het verzamelen van Onderscheidingen en aanverwante zaken zoals oorkondes. Ook voor tips, waarschuwingen etc.
Roel
Moderator

Verbazing over de verkoop van de Inhuldigingsmedaille

Berichtdoor Roel » 05 Dec 2013, 12:03

Met verbazing zie ik op marktplaats de ene na de andere Inhuldigingsmedaille voorbij komen!

"Ik doe er toch niets mee", "zou anders toch maar in de kast terecht komen"

Voor ons verzamelaars niet verkeerd natuurlijk. Maar ik vind het toch jammer en opmerkelijk dat mensen er direct geld van willen maken. Er zijn er ook een aantal waar je, tegen een kleine meerprijs, ook de oorkonde nog er bij krijgt!

Wat denken jullie hiervan?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Re: Verbazing over de verkoop van de Inhuldigingsmedaille

Berichtdoor Ed van Engeland » 05 Dec 2013, 14:37

Blijkbaar hechten mensen minder aan "onderscheidingen" dan vaak wordt verondersteld. Ik kan me niet voorstellen dat deze verkoop het directe gevolg is van recessie bij de ontvangers.
- sic Gloria transit Mundi -

skygulik

Berichtdoor skygulik » 06 Dec 2013, 14:17

voor sommige mensen heeft het geen waarden,erg zonde

de mensen waaraan hij uitgereikt is bij ons hechten er wel waarden aan.

krijg veel verzoeken om hem mee te nemen voor de opmaak.
zij dragen hem wel met trots.

daar wordt mijn militaire hart gelukkig van.
De omnibus dubitandum

RbP

Berichtdoor RbP » 08 Dec 2013, 11:37

skygulik schreef:voor sommige mensen heeft het geen waarden,erg zonde

de mensen waaraan hij uitgereikt is bij ons hechten er wel waarden aan.

krijg veel verzoeken om hem mee te nemen voor de opmaak.
zij dragen hem wel met trots.

daar wordt mijn militaire hart gelukkig van.

De militair (of andere geuniformeerde ambtenaar) heeft ook de gelegenheid om een dergelijke onderscheiding te tonen door hem op het uniform te dragen. Een burger heeft die mogelijkheid niet en kan hem hooguit inlijsten. Daarnaast (of daardoor) "leven" onderscheidingen bij defensie natuurlijk veel meer. Ik kan me voorstellen dat een burger die vindt dat hij/zij slechts heeft gedaan wat van hem/haar verwacht mocht worden een onderscheiding dus aanbiedt in de hoop dat het bij iemand terecht komt "die er meer aan heeft" waar uiteraard dan wel een geldelijke vergoeding tegenover staat.

Overigens is iets soortgelijks gebeurt bij de herinneringsmedaille van het 60-jarig regeringsjubileum van HRM ERII in Engeland.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 08 Dec 2013, 12:40

RbP schreef:De militair (of andere geuniformeerde ambtenaar) heeft ook de gelegenheid om een dergelijke onderscheiding te tonen door hem op het uniform te dragen. Een burger heeft die mogelijkheid niet en kan hem hooguit inlijsten. Daarnaast (of daardoor) "leven" onderscheidingen bij defensie natuurlijk veel meer. Ik kan me voorstellen dat een burger die vindt dat hij/zij slechts heeft gedaan wat van hem/haar verwacht mocht worden een onderscheiding dus aanbiedt in de hoop dat het bij iemand terecht komt "die er meer aan heeft" waar uiteraard dan wel een geldelijke vergoeding tegenover staat.
Precies mijn idee dat onderscheidingen toch vooral door geüniformeerden worden gedragen en gewaardeerd, maar wel jammer. Overigens kan men bij de Nederlandse Munt ook een draagstrikje van de inhuldigingsmedaille bestellen net zoals er bv voor de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau bestaat (zie hier), maar ik kan me er niet zoveel bij voorstellen dat mensen dat ook inderdaad zouden gaan dragen.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 26 Dec 2013, 12:01

Op dit moment zakken de prijzen ook. Gingen ze twee weken geleden nog voor 250 euro in de verkoop. Nu zie je ze soms al voor 150 euro!

Zijn er forumleden die een Inhuldigingsmedaille hebben aangekocht? Ik heb eeb damesuitvoering gekocht met.certificaat op naam van een Ambulanceverpleegkundige die standby heeft gestaan bij de Ridderzaal.
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 12 Jan 2014, 10:08

Ik heb met meerdere verkopers contact gehad om te kijken of we tot een overeenkomst konden komen. Wat me op viel was dat ze allemaal behoren tot de groep ambtelijke en civiele ondersteuning. Bijv. Ambulance verpleegkundige, ambtenaar, gemeentewerker etc.

Ik had een tijd terug nog een gesprek met iemand die vertelde dat het heel vroeger heel normaal was om een onderscheiding te verkopen. De onderscheiding had toen vaak een echte zilver of goud waarde en het was echt niet ongewoon om deze te verzilveren als een bonus of appeltje voor de dorst. Wat denken jullie?
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 12 Jan 2014, 11:22

Roel schreef:Ik had een tijd terug nog een gesprek met iemand die vertelde dat het heel vroeger heel normaal was om een onderscheiding te verkopen. De onderscheiding had toen vaak een echte zilver of goud waarde en het was echt niet ongewoon om deze te verzilveren als een bonus of appeltje voor de dorst. Wat denken jullie?
Ik heb wel eens ergens gelezen dat een dergelijke overweging zelfs ten grondslag heeft gelegen aan het instellen van het "Onderscheidingsteken voor Langdurige, Eerlijke en Trouwe Dienst" ("trouwe dienst medaille") en het "Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als officier" ("officierskruis") maar ik kan dat zo even niet terug vinden waar ik dat gelezen heb. Verhaal erachter was dat de betaling van militairen nogal achterbleef en bovendien (met name officieren) langdurig in lagere rangen bleven hangen wegens onvoldoende carrièremogelijkeden (l'histoire se répète...) en dat daarom die medailles werden ingesteld om dat leed enigszins te verzachten: de medailles vertegenwoordigden ook een bepaalde geldelijke waarde en indien gewenst kon men die dan verkopen om het schamele inkomen aan te vullen.

Hbo

Berichtdoor Hbo » 12 Jan 2014, 12:50

Dit is in ieder geval terug te vinden in het boek: "Een bewijs van belangstelling en welwillendheid". De medaille voor langdurige, eerlijke en trouwe dienst. (Van Hoof, 2007)

V.w.b. Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als officier durf ik niet te zeggen of de geldende waarde gebruikt werd als een vorm van "pensioenvoorziening", ik heb dat volgens mij ook niet terug gelezen in het andere naslag werk van de NIMH: "Het officierskruis". Voor eervolle langdurige dienst. (Van Dissel & Schoenmaker, 2006)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 12 Jan 2014, 12:57

Hbo schreef:V.w.b. Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als officier durf ik niet te zeggen of de geldende waarde gebruikt werd als een vorm van "pensioenvoorziening", ik heb dat volgens mij ook niet terug gelezen in het andere naslag werk van de NIMH: "Het officierskruis". Voor eervolle langdurige dienst. (Van Dissel & Schoenmaker, 2006)
Oh, het kan best zijn dat ik m.b.t. het te gelde maken een paar zaken door elkaar haal hoor. Maar dat het officierskruis is ingesteld om een soort compensatie te bieden voor de slechte loopbaanvooruitzichten staat wel vast.

Hbo

Berichtdoor Hbo » 12 Jan 2014, 13:15

mee eens

Herman V

Berichtdoor Herman V » 13 Jan 2014, 12:03

Bij instelling van de GOUDEN Trouwe Dienst medaille is meegewogen dat deze als appeltje voor de dorst verkocht zou kunnen worden. In den beginne was deze ook van echt goud. Tegenwoordig niet meer.

Het Officierskruis was van 1844 t/m 1866 een gesp en vanaf 1866 een verguld zilveren kruis. Tegenwoordig van een soort carnavalsblik gestanst. Niet echt veel waard.

Trouwens op MP doet het Officierskruis max 3 tientjes en alleen een heel oude, zeldzame TD gaat voor een behoorlijk bedrag van de hand.

De inhuldigingsmedaille 2013 is wel van echt zilver, maar met dit gewicht in zilver brengt de medaille zo niet veel op ben ik bang. Het is de schaarste in het verzamelaarswereldje wat de prijs nu hoog houd.

Herman

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 13 Jan 2014, 21:55

[/quote]Oh, het kan best zijn dat ik m.b.t. het te gelde maken een paar zaken door elkaar haal hoor. Maar dat het officierskruis is ingesteld om een soort compensatie te bieden voor de slechte loopbaanvooruitzichten staat wel vast.[/quote]

Nou dat staat naar mijn mening helemaal niet vast! Wat een minachting voor deze onderscheiding.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 14 Jan 2014, 05:36

G.A. Kruys schreef:Nou dat staat naar mijn mening helemaal niet vast! Wat een minachting voor deze onderscheiding.
Dat heeft met minachting helemaal niets te maken hoor, het zijn historische feiten. Ik heb hier het boekje "Het officierskruis. Voor eervolle Landurige dienst" van het NIMH voor mij liggen, geschreven door Anita van DIssel en Ben Schoenmaker. Daar valt met name in hoofdstuk 1 "De magere jaren 1840" en hoofdstuk 2 "Een onderscheidingstelen voor langdurige dienst" deze historie te lezen. In die jaren wat het, wegens de slechte carrièrevoorutizichten, niet ongebruikelijk dat officieren soms 15 tot 20 jaar in de luitenantsrangen bleven steken en ook de betaling was niet geweldig. Reeds in 1840 schreven officieren daarover in de Militaire Spectator. In 1844 deed minister van oorlog List daarom bij koning Willem II het voorstel om een onderscheidingsteken voor langdurige dienst in te stellen en bovendien een weddeverhoging voor te stellen. Letterlijke tekst uit zijn voorstel: "Wel is waar, zou de deze laatste bepaling tot eene vermeerdering van uitgaven ten laste van de Schatkist leiden, doch wanneer ik bedenk, dat de diensten door deze verdienstelijke klasse van officieren te verrigten, vele en de uitzigten op bevordering niet zeer gunstig zijn, dan vind ik wel de vrijheid, ook eene materiele verbetering van het lot der Luitenants, welke 20 jaren dien rang bekleden in overweging te geven en voortestaan. Ik meen Uwer Majesteit hierbij de verzekering te mogen geven, dat de instelling van een dusdanig onderscheidingsteken door de officieren van het Leger met erkentelijkheid zal worden ontvangen, en dat het erlangen van zulk een hernieuwd bewijs Uwer Majesteits belangstelling in de armee, door allen, welke tot dezelve behooren, te regt op hoogen prijs zal worden gesteld; gewis niet het minst door het bekomen van zoodanig onderscheidingsteeken niet alleen een kenmerkend onderscheid zal worden daargesteld tussen hen en de jongere officieren, die de militaire Academie hebben verlaten om te deelen in diensten, die door de eersten reeds verrigt werden toen zij ter naauwer nood geboren waren, maar het verkrijgen van hetzelfde tevens eennige geldelijke verbetering hunner niet gunstige positie, zal gepaard gaan.. Dat lijkt me duidelijk genoeg. Dat onderscheidingsteken werd inderdaad ingesteld, en er kwam een apart besluit dat luitenants die 10 jaar of langer dienden een verhoging van Fl. 100 per jaar van hun tractement kregen.

U mag me terecht verwijten dat ik het verhaal van de gouden medaille voor onderofficieren, die inderdaad ook wel werd verkocht (inmiddels bevestigd door collega's Hbo en Herman V hierboven), heb verward met de onstaansgeschiedenis van het officierskruis, maar dat het officierskruis om de hierboven omschreven redenen werd ingesteld staat wel vast.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 14 Jan 2014, 13:42

Spraakverwarring slaat de spijker op de kop. De minachting voor het Officierskruis ligt m.i. in het feit dat de uitgevende instantie ze laat aanmaken van een abominabele 'kermis'kwaliteit. Vijftien jaar officier zijn en dan zo'n kwalitatief laag stuk 'blik' krijgen viel mij in ieder geval rauw op mijn dak toen ik hem kreeg. De fles jenever was gelukkig wel van een goed merk. :D

Een exemplaar van rond 1900 is ook echt veel mooier en vaak voorzien van een zilver en of kwaliteitsmerk.

Herman V

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 14 Jan 2014, 22:36

Spraakverwarring schreef:
Maar dat het officierskruis is ingesteld om een soort compensatie te bieden voor de slechte loopbaanvooruitzichten staat wel vast.

Om verdere spraakverwarring te voorkomen: het officierskruis werd niet ingesteld als compensatie voor slechte vooruitzichten, hooguit achteraf na langdurig wachten op verbetering van de carrière die voor velen niet kwam. Officieren die wel behoorlijk bevorderd waren kregen hem overigens ook. Geldelijke verbetering kwam er inderdaad wel, maar dat had weinig te maken met het zg. Jeneverkruis. Mijn exemplaar is overigens van uitstekende kwaliteit (1990). Zeker niet minder dan dat van mijn vader, grootvader en overgrootvader.

Verder zeer veel dank voor de uitgebreide documentatie door "Spraakverwarring". (Wat een verwarringwekkend alias!) :D

Herman V

Berichtdoor Herman V » 15 Jan 2014, 14:14

Geachte heer Kruys,

is het misschien mogelijk dat u een afbeelding kunt laten zien van de onderscheidingen van uw voorvaderen. Lijkt me heel interessant.

PS: Mijn Officierskruis is een van Wielik exemplaar uit 2001 en werkelijk abominabel. En dat zeg ik niet om er op dit forum een hele discussie over op te tuigen, maar omdat het zo is. Ik heb in mijn verzameling een aantal prachtige wat oudere exemplaren van hetzelfde kruis in bezit. Vergelijkingsmateriaal zat.

Herman V

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 16 Jan 2014, 16:20

Herman V schreef:Geachte heer Kruys,

is het misschien mogelijk dat u een afbeelding kunt laten zien van de onderscheidingen van uw voorvaderen. Lijkt me heel interessant.

PS: Mijn Officierskruis is een van Wielik exemplaar uit 2001 en werkelijk abominabel. En dat zeg ik niet om er op dit forum een hele discussie over op te tuigen, maar omdat het zo is. Ik heb in mijn verzameling een aantal prachtige wat oudere exemplaren van hetzelfde kruis in bezit.
LVergelijkingsmateriaal zat.

Herman V

Als u een beetje rondkijkt op dit forum kunt u al aardig wat van de onderscheidingen van mijn voorvaderen vinden.......hier wat linkjes, en onderstaand twee foto's van mijn vader, W.J. Kruys, links in 1960 als Vlagofficier Materieel en rechts in 1975 gemaakt bij mijn beëdiging als marineofficier in die tijd droeg men nog meerdere commandeurskruisen tegelijk om de hals):

viewtopic.php?f=89&t=649

viewtopic.php?f=24&t=689

viewtopic.php?f=9&t=702

download/file.php?mode=view&id=154

viewtopic.php?f=24&t=715
Bijlagen
image.jpg

Herman V

Berichtdoor Herman V » 16 Jan 2014, 19:56

Hr Kruys, bedankt, mooie verhalen en afbeeldingen.

Herman

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 21 Jan 2014, 08:39

Herman V schreef:Geachte heer Kruys,

PS: Mijn Officierskruis is een van Wielik exemplaar uit 2001 en werkelijk abominabel. En dat zeg ik niet om er op dit forum een hele discussie over op te tuigen, maar omdat het zo is. Ik heb in mijn verzameling een aantal prachtige wat oudere exemplaren van hetzelfde kruis in bezit. Vergelijkingsmateriaal zat.

Herman V

Herman, is het geen optie om een mooier exemplaar in je eigen set op te nemen?
Lid van SRO en OMSA

Herman V

Berichtdoor Herman V » 21 Jan 2014, 17:26

Al

Terug naar “Verzamelen”