Echtheid op marktplaats aangeboden set

Over het verzamelen van Onderscheidingen en aanverwante zaken zoals oorkondes. Ook voor tips, waarschuwingen etc.
Joe

Echtheid op marktplaats aangeboden set

Berichtdoor Joe » 17 Dec 2011, 20:03

Hallo allemaal,

Op marktplaats wordt een set aangeboden waarvan de aanbieder aangeeft dat herkomst en echtheid onbekend zijn.
Nou vond ik dit qua samenstelling wel een aardige set om mijn karige beginnersverzameling mee uit te breiden, maar hoe staan jullie als deskundigen tegenover dit soort aangeboden sets? (er worden door deze aanbieder 4 van dit soort sets aangeboden).
Jullie advies is meer dan welkom, want 150 euro is toch aardig wat, niet waar?

Link: http://link.marktplaats.nl/513135876

Set 1 MP Romijn.jpg

groeten,
Joe

René

Re: Echtheid op marktplaats aangeboden set

Berichtdoor René » 18 Dec 2011, 00:43

Beste Joe,

De set klopt qua opmaak.
De oorspronkelijke eigenaar, een oudere onderofficier (5e medaille), heeft volgens de spange deelgenomen aan de VN-missie UNPROFOR (1e en 8e medaille), de NATO-missie in Kosovo (2e, 4e en 9e medaille) en de NATO missie ISAF (3e en 10e medaille).
Daarnaast heeft betrokken één maal de Nijmeegse Vierdaagse gelopen (6e medaille) en met succes deelgenomen aan de Tweedaagse Militaire Prestatietocht (7e medaille).
Al met al een mooie set.

Ik weet niets van de waarde van onderscheidingen, dus durf niet te zeggen of €150,- een goede prijs is voor deze set.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

René

Berichtdoor René » 18 Dec 2011, 00:45

Correctie: Oudere onderofficier als de 5e medaille zilver is (niet te zien op mijn computer) anders kan het ook een korporaal/jongere onderofficier zijn.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Herman V

Berichtdoor Herman V » 18 Dec 2011, 17:04

Joe, deze set is in elkaar gezet en behoort m.i. niet toe aan een bestaand persoon.

Waarom zeg ik dat. De aanbieder op MP, ene romijn682, heeft meerdere medaillesets te koop staan waarvan eind oktober dit jaar volgens de aanbieder de naam en registratienummer bekend was. Toen moest elke set nog tond de 350,- euro kosten. Vandaag, bij zijn tweede plaatsing van dezelfde medaillesets, heeft hij een geheugenprobleem en kost elke set 150,- euro.

Verder zit in deze specifieke set een TMPT kruis welke uitgegeven werd in de negentiger jaren van de vorige eeuw. De afbeelding van de leeuw in het centrum vertoont weinig detail en mist de 5 blokjes. Vorige eeuw mochten onderofficieren, kpl's en manschappen nog niet meedoen met de TMPT. Pas vanaf 2003 is de TMPT all ranks. Uiteraard kan de drager van deze set eind vorige eeuw als onderofficier vakofficier geworden zijn en zo al vroeg een TMPT volbracht hebben. Gevoelsmatig mis ik overigens de Landmachtmedaille (of marine, marechaussee-, luchtmachtmedaille) in deze set.

150,- euro is overigens een prima prijs voor deze set. Los doen de topmedailles uit deze set bij elkaar dat bedrag ook wel. Eigenlijk snap ik het wel, dat zelf samenstellen. Het levert mooie sets op. Alleen als je zulke sets gaat verkopen via MP meld dan wel even dat het een fictieve set is.

Ik heb vandaag overigens deze aanbieder, die al geruime tijd vele medaillesets aanbied via MP, gemailt en geconfronteerd met hetgeen ik hierboven schreef. Zijn antwoord heb ik nog niet mogen ontvangen.

Tot zover.
Herman V

Joe

Berichtdoor Joe » 18 Dec 2011, 21:09

Bedankt voor jullie reacties en uitleg. Weer wat geleerd. De set is inmiddels verdwenen/verkocht. Toeval?
Wie zal het zeggen.
Groeten,
Joe

Herman V

Berichtdoor Herman V » 19 Dec 2011, 11:14

Ik denk verdwenen.

Het bericht wat ik de aanbieder stuurde ging over een andere set dan diegene waar bovenstaande foto over gaat. Het betrof hier ‘I medaille set onderscheiding batons embleem’. Het antwoord dat ik gisteravond van de aanbieder mocht ontvangen was de volgende:

Hallo,
Deze medailleset op de beurs gekocht, en hij gaat echt niet weg onder de vorige prijs.
Als de prijs van 325 erbij staat, is er weinig interesse.
Als de prijs van 150 euro erbij staat, heb je altijd stumpers die wel reageren.
men wil altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, of niet ....
de naam is nog steeds bekend.
Het is op marktplaats uitproberen wat verkoopt. !
U zal ontzettend veel kennis van zaken hebben, nog nooit merkjes gezien,
behalve in de TD medailles.
unquote

Mijn aan hem gestuurd bericht over deze set was als volgt:

Beste romijn682,

Grappig, 30 oktober wist je de naam van deze landmacht officier nog wel. Toen vroeg je er nog 325,- euro voor. Tevens denk ik dat de eerste medaille een naslag is. Hij glimt als een spiegel en hij zal op 11 uur in de rand wel geen merkteken hebben staan, denk ik.
De laatste medaille wordt slechts sporaisch door de VS uitgerijkt aan Nederlanders. Meestal hebben ze een generaalsrang.

Kortom, je hebt deze set zelf samengesteld. Is niet erg, hij ziet er erg mooi uit en 150,- euro is redelijk marktconform voor een repro spang. Erg jammer dat je op 30 oktober deed alsof het een originele spang betrof. Je oude advertentie staat nog steeds op MP, dus zelfs een leek kan je plan doorzien en dat voor een paar euro meer. Jammer.
unquote

Ik zie trouwens dat sinds gisteravond de advertenties qua tekst en prijs zijn aangepast door de aanbieder. Hij weet gelukkig weer wie de drager is. :? Pffff, gelukkig is dat ook weer opgelost.

Herman V

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 23 Dec 2011, 09:49

Ik heb wel eens setjes aan deze persoon verkocht waarin ik duidelijk vermelde dat bepaalde medailles kopieën waren of het ging om setjes om af te maken.
Daarna zag ik ze als voor echt te koop staan of met de melding echtheid onbekend.

Borrel

Berichtdoor Borrel » 23 Dec 2011, 10:23

dhr. de Romijn biedt regelmatig sets aan inderdaad. En ik heb bij deze sets in elk geval nog nooit een echte HVN of HVO kunnen ontdekken.
De HMV medailles weet ik niet of die echt zijn bij hem. Daar heb ik nog nooit een naslag van gezien (Bestaan die?)

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 27 Dec 2011, 01:17

ik denk dat het bestaande sets zijn die bij een medaille opmaker over zijn gebleven , betrokkene hangt er "nieuwe" medailles in Nep of orgineel wat verklaart dat er oudere orginele slagen in sommige sets zitten. Op zich niets mis mee zeker niet als ze voor 150,00 weg mogen. Vermeld er dan wel bij dat de HVO naslag is en dat het een zelf weer in elkaar gezette set is zodat de koper weet dat de officiele drager minimaal een medaille meer in zijn set heeft of een belangrijke wijziging waardoor de set opnieuw moest worden opgemaakt.
Ik heb zelf ook van deze sets in mijn bezit en ja ik zet ze zelf ook in elkaar maar dat heeft te maken met de naam van de drager meestal een generaal. Ik vindt het interessant om een set in mijn bezit te hebben die door een bepaalt iemand zo gedragen is. (het lint in elk geval).

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 29 Feb 2012, 13:44

Joe schreef:Hallo allemaal,

Op marktplaats wordt een set aangeboden waarvan de aanbieder aangeeft dat herkomst en echtheid onbekend zijn.
Nou vond ik dit qua samenstelling wel een aardige set om mijn karige beginnersverzameling mee uit te breiden, maar hoe staan jullie als deskundigen tegenover dit soort aangeboden sets? (er worden door deze aanbieder 4 van dit soort sets aangeboden).
Jullie advies is meer dan welkom, want 150 euro is toch aardig wat, niet waar?

Link: http://link.marktplaats.nl/513135876

De bijlage Set 1 MP Romijn.jpg is niet meer beschikbaar

groeten,
Joe

Naar mijn weten zijn ze niet echt, een aantal tenminste niet; vergelijk de Herinneringsmedaille VN (1e) en de UNPROFOR medaille maar eens met bijgevoegde foto. De 1e kan nog liggen aan de manier van fotograferen, maar de UNPROFOR medaille heeft een ander lettertype "UN" en de lauwerkrans stopt ook op een ander punt dan van deze set. De rest kan ik niet beoordelen.

Noot; bijgevoegde foto is zeker een echte set :wink:
Bijlagen
332870_349469541739910_100000306026319_1252747_601161062_o.jpg
Medailleset Aooi C. Smits
"If you've done it, it ain't bragging"

Joe

Berichtdoor Joe » 02 Mar 2012, 22:36

Dank voor de informatie en de mooie foto heer Smits.
groeten,
Joe

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 02 Mar 2012, 23:07

Geen dank Joe! En zeg maar gewoon Michael :wink:
"If you've done it, it ain't bragging"

Terug naar “Verzamelen”