Afbeeldingen onderscheidingen en medailles

Over het verzamelen van Onderscheidingen en aanverwante zaken zoals oorkondes. Ook voor tips, waarschuwingen etc.
Kees Poelma

Afbeeldingen onderscheidingen en medailles

Berichtdoor Kees Poelma » 15 Jul 2009, 15:31

Mijn hobby is het verzamelen van achtergrondinformatie over vredesmissies waaraan Nederlandse militairen hebben deelgenomen. De pagina MEDAILLES laat niet allen alle UN, NATO en EU-medailles zien maar sinds kort ook heel veel Nederlandse (Koninklijke) onderscheidingen en medailles. Tevens kun je hier zien in welke groep een onderscheiding thuishoort. Misschien kan deze pagina je helpen bij het oplossen van je vraag. Ga daarom eens naar http://www.vredesmissies.nl en klik vervolgens op MEDAILLES. Veel plezier ermee.
Vr.gr. Kees

Henk-Willem
Moderator

Re: Afbeeldingen onderscheidingen en medailles

Berichtdoor Henk-Willem » 15 Jul 2009, 21:49

Toevallig! Ik had hem een maandje eerder ook al genoemd: viewtopic.php?f=21&t=1329

Maar om terug te komen op de lijst, wellicht wat tips:
- Je hebt van de nederlandse herinneringsmedailles (vanaf HVO en verder) telkens 2 of meerdere foto's geplaatst. Is dit om verschil in opmaken aan te tonen?
- Bij de kosovo medaille heb je er ook 2. Een militair opgemaakte en eentje hangend aan het lint. Hiervan is het lint van de laatste echter veel donkerder. Dit betekent vaak dat het een fake onderscheiding is. Maar dit kan ook aan de belichting liggen.
- Van het verzetskruis hangend aan het lint heb je ook de replica uitvoering op de foto staan.
- Je hebt bij Eresabel staan: "alleen bij Ridder Grootkruis". bedoel je hiermee dat deze alleen bij het grootkruis van de MWO wordt uitgereikt? Zoja, dan moet ik je teleurstellen. Het ES werd namelijk tussen de MWO4 en MWO3 uitgereikt. Het is een soort van tussenstation.
- Wellicht moet je bij MWO1 t/m MWO4 hangend aan een lint erbij vermelden dat het om standmodel 2002 gaat.
- LANGDURIGE DIENST OFFICIER 30 (hangvorm) is ook van de schutterij (oranje lint).
- Je hebt bij de HUWELIJKS- EN INHULDIGINGSMEDAILLES KONINKLIJKE TROONOPVOLGERS de eerste medaille als REGENTES KONINGIN EMMA 1890 staan. Maar dit is ook een penning voor menslievend hulpbetoon. Alleen een vroege versie.
- ST.HELENA MEDAILLE GOUD 1857 is toch een Franse onderscheiding? Wellicht interessant om erbij te vermelden.

Voor de rest, mooi overzicht! Heb je voor alle afbeeldingen toestemming gevraagd/copyright?
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Kees Poelma

Berichtdoor Kees Poelma » 16 Jul 2009, 10:12

Beste Henk Willem,

Hoofdmoot blijft natuurlijk de achtergrondinformatie die ik verzamel over vredesmissies. De rest 'doe ik er maar bij'. Desalniettemin ben ik heel blij met je opmerkingen en zal ik waar dit noodzakelijk is aanpassen.

vr.gr.
Kees

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 16 Jul 2009, 11:25

Mooi werk. Komt je eigen set er ook een keer op te staan?

Rob van Munster

Berichtdoor Rob van Munster » 16 Jul 2009, 11:31

Beste Kees,

Met plezier heb ik je website bekeken. Een mooi overzicht van diverse onderscheidingen.

Ook ik heb een opmerking. Het betreft je onderscheidingen in de Orde van Oranje Nassau. Het gaat over de rij met de onderscheidingen voor officier en ridder. De medailles aan een crevatte zijn niet die van officier, maar van commandeur. En de medailles die jij hebt ondertiteld als ridder zijn van een officier.

Ik heb mijn twijfel bij de vierde medaille in het rijtje. De medaille lijkt van een officier in de orde van Oranje Nassau met de zwaarden. Echter, alleen de medailles van een lid en van een ridder zijn uitgevoerd in zilver. Die van officier is uitgevoerd met een laagje goud. Het kaan natuurlijk ook aan de belichting liggen.

Maar nogmaals, een mooi overzicht, waar ik nog vaak gebruik van zal maken.

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 16 Jul 2009, 12:37

En dan om even door te gaan op wat Rob zei over de Orde van Oranje Nassau: Dan is degene die jij als commandeur hebt benoemd, waarschijnlijk een grootofficier. Deze is dan wel hetzelfde als een commandeur, maar heeft als toevoeging een borstster: http://www.lintjes.nl/civiele_orden/ord ... icier.html
Henk-Willem

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 16 Jul 2009, 21:26

mooie site hoor.

even een aanvulling,

bij de TMPT's praat je over een officiers medaille maar dat is al ettelijke jaren niet meer van toepassing.
ook onderofficieren kunnen nu deze medaille verdienen
Een leek zou denken dat dit (nog steeds) een specifieke officiers medaille is.

Kees Poelma

Berichtdoor Kees Poelma » 18 Jul 2009, 10:39

Allemaal bedankt voor jullie opmerkingen. Ik heb mijn site aangepast. Ik heb mij nog maar kort geleden geregistreerd dus wat betekenen de afkortingen: SRO, BDOS, OMSA en GMIC. Ik zal mijn eigen set binnenkort eens opnieuw laten opmaken. Er zitten daar twee medailles tussen die 'apart' zijn. Het betreffen de medailles EUPOL en EUPOL Kinshasa. Ze zijn nogal afwijkend ten opzichte van de 'echte EU-medailles' maar ze zijn wel origineel. Ze zijn in totaal maar aan drie Nederlanders uitgereikt (1 x majoor, 1 x ow en aan mijzelf) voor ons verblijf in Congo in 2005 en 2006.

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 18 Jul 2009, 11:08

SRO = Studiekring Ridderorden en Onderscheidingen www.vereniging-sro.nl
OMSA = Orders and Medals Society of America www.omsa.org
BDOS = Bund Deutscher Ordenssammler www.bdos.de
GMIC = Gentlemans Military Interest Club www.gmic.co.uk

De nummers erachter zijn lidmaatschapsnummers.

Ik ben benieuwd naar de opgemaakte set. Ik heb al een foto van je gezien met een indrukwekkende set batons.
Henk-Willem

Terug naar “Verzamelen”