Hoge of lage verzamelstukken kopen?

Over het verzamelen van Onderscheidingen en aanverwante zaken zoals oorkondes. Ook voor tips, waarschuwingen etc.
Auke

Hoge of lage verzamelstukken kopen?

Berichtdoor Auke » 24 Mei 2009, 17:13

Onlangs had ik een discussie met een ervaren verzamelaar die mij adviseerde me alleen te richten op hoge verzamelstukken. Volgens hem kun je beter veel geld in één item steken dan met dat geld tien middelhoge of 100 lage items te kopen. Ook zullen hogere verzamelstukken procentueel meer waard worden na verloop van tijd. Een andere verzamelaar adviseerde me ook al eens om je totale maand- of kwartaal'budget' te spenderen aan één verzamelstuk en niet aan meerdere. Het gevoel bij zo'n hoog item schijnt ook gewoon heel anders te zijn.

Zelf koop ik voornamelijk middelhoge verzamelstukken en vind ik niet dat die per definitie minder interessant zijn of minder 'voldoening geven' dan lage items. Ook middelhoge (en soms ook lage) verzamelstukken kunnen interessant zijn en blijven, vanwege de verschillende varianten, onderzoeksmogelijkheden, etc.

En ten slotte vind ik dat verzamelen een hobby moet blijven. Ik zou het (voor mezelf) nooit kunnen rechtvaardigen om duizenden euro's aan één medaille (bijvoorbeeld) uit te geven. Ik zou me ook niet prettig voelen bij een stukje metaal in m'n handen dat evenveel waard is als een auto en permanent in een bankkluis ligt.

Wat zijn jullie meningen?

Henk-Willem
Moderator

Berichtdoor Henk-Willem » 24 Mei 2009, 19:23

Dat verschilt ook weer per gebied.

Zo kun je met sovjet onderscheidingen die genummerd zijn en "goedkoop" zijn leuke onderzoeken doen.

Zulke nummers hebben we in Nederland niet. Dus hier ben je op een gegeven moment door het "goedkope" spul heen en zul je, als je door wilt gaan, de duurdere stukken moeten gaan verzamelen.
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Johnny

Berichtdoor Johnny » 24 Mei 2009, 20:03

Ik zou altijd voor het betere materiaal gaan. Echter moet je jezelf ook afvragen of je nu verzamelaar bent of investeerder.

Succes,
John

Broekema RC

Berichtdoor Broekema RC » 25 Mei 2009, 10:41

Zelf heb ik van alles wat.
Ik vind dat een verzameling niet kompleet is zonder ook de goedkope stukken.
denk aan OHK, TD.

Zelf heb ik alles in originele verpakking of doosje voegt wat waarde toe alles het kompleet is.
Ik vind wel dat je beter alleen stukken kunt kopen in top staat, verkoopt later ook weer beter

medailles die geld opgaan leveren zijn de medailles die niet meer geslagen worden.
denk aan huwelijksmedailles.

maar ik blijf een verzamelaar van mooi medailles, na wat ze nu kosten.
Altijd opzoek naar BE medailles in doos!!

Marijn

Berichtdoor Marijn » 26 Mei 2009, 16:35

ik vind dat je dat voor jezelf moet gaan afbakenen: wat wil je precies verzamelen? Voor mijn ridderorden wil ik alleen maar puntgave stukken, liefst in cassette. Maar voor mijn setjes verwacht ik dit niet. dat zijn de zgn. draagsporen. Maar nu richt ik me alleen op ridderorden van Nederland en laat ik de dapperheidsonderscheidingen en de setjes zonder ridderorde links liggen. Maar ik kan me voorstellen dat als je je wilt richten op KvK's of TD's je voor de variaties veel lager uit kan komen. En als je niks hebt met huwelijksmedailles maar je gaat er toch één aanschaffen, doe je het dan voor het geld? In dat geval zou je wel voor de hoogste kwaliteit moeten gaan, met het oog voor latere verkoop.

zoiets als postzegels verzamelen: alle tandjes moeten er in principe aanzitten ;-)

Overigens heb ik ook bijvoorbeeld een gecorrodeerd EK uit de 1ste WO, maar ook omdat ik gewoon erg gecharmeerd van dat exemplaar was, en er zijn ook onderscheidingen die wel beschadigd zijn maar daardoor ook interessant, zoals de PLM's die permanent gedragen werden, of de Ridderkruizen EK: ik weet van een exemplaar met een kogelgat erin, een ander die verbrand is vanwege een vliegtuigcrash, of die uit een Uboot gevist is.

Maar om op je dringendste vraag terug te komen: valt het binnen je interesse/verzamelgebied, dan is het de moeite waard je meer te richten op duurdere exemplaren, maar het moet natuurlijk wel reeel blijven! maar duurdere exemplaren zijn vaak ook zeldzamer en dus is de kans kleiner dat je ze weer tegen komt. daar zit het em in. kijk anders voor een mening op http://www.medalnet.net/Knowledge.htm

Terug naar “Verzamelen”