Medailleset

Over het verzamelen van Onderscheidingen en aanverwante zaken zoals oorkondes. Ook voor tips, waarschuwingen etc.
corsvdw

Medailleset

Berichtdoor corsvdw » 23 Mei 2009, 17:16

Geachte forumleden,

Ik heb een optie van aankoop m.b.t. de hieronder staande medailleset.
Mijn vraag is - wat is nu een redelijke prijs voor deze set?

Voor de volledigheid dien ik nog op te merken dat het Expeditiekruis nog aangevuld dient te worden met een tweetal gespen.

Bij voorbaat dank voor een reactie. Mvgr,

Cors van der Wal

Afbeelding

milww2

Berichtdoor milww2 » 23 Mei 2009, 18:52

Stond deze afgelopen week niet op Marktplaats ?? :?:

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 23 Mei 2009, 19:45

Ja, volgens mij tot medio van de week.

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 23 Mei 2009, 20:42

Waarde Cors,

Je zult op fora als deze nimmer in het openbaar een antwoord krijgen op de vraag: wat is dit nou waard. Dat moet je achter de schermen zien uit te vinden. Overigens vind ik deze set er wat “shabby” uit zien, de missende gespen op het lint van het expeditiekruis hebben vieze vlekken achter gelaten, het lint van de Belgische onderscheiding is wat rafelig, de rozet van “officier ON” zit er wat raar op, maar dat is allemaal van geen belang. Wel jammer is dat de Leeuw wat beschadigd is.
Hopelijk krijgen wij hier op dit forum niet zo’n onverkwikkelijke discussie over de herkomst van deze set als op “nederlandsemilitaria.com”. Dat zou jammer zijn. Succes met de aankoop.

P.S> ik heb even mijn eigen exemplaar erbij gepakt om te kijken hoe die roset zit. Ik heb ook die lelijke wollen draadjes om de zwaarden, maar dat is nodig omdat het ding altijd naar voren kantelt tijdens het dragen.
Bijlagen
OffON1.jpg
OffON1.jpg (159.67 KiB) 14585 keer bekeken

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 24 Mei 2009, 00:24

Het enige wat ik je hierover kan zeggen is dat je moet oppassen om ergens iets in te zien wat er misschien niet is.

Met andere woorden; het feit dat een 4 a 5 decoraties overeen komen met een persoon wilt niet zeggen dat deze set van die persoon is.

De gemiddelde Generaal rond 1900 kon na enkele jaren trouwe dienst rekenen op een Ridder NL en Officier ON.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

marineman

Berichtdoor marineman » 24 Mei 2009, 04:38

Woorden van die strekking kwamen ook al naar voren in het nederlandse militairia forum. Onverkwikkelijk was dat niet.

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 24 Mei 2009, 07:58

Laat ik voorop stellen dat in aanvang deze set door idd de 4 a 5 bekende medailles sterke overeenkomsten vertoont (ook qua fysieke opmaak) met die van generaal Boerstra. Ik heb evenwel niet de intentie gehad en/of dit uitgesproken dat ik er perse iets in wil zien. De gelijkenis was frappant en door het objectieve gegeven van het type medailles en de opmaak was de spoeling op voorhand erg dun en wilde ik slechts zekerheid hebben. En navorsing hieromtrent kan natuurlijk geen kwaad.

Met betrekking tot de opmerking van de meneer die zich ook hier manifesteert onder de naam Marineman zou ik willen opmerken dat het taalgebruik, als zou ik een opticien nodig hebben en het feit dat hij een privé onenigheid onderdeel laat zijn in de desbetreffende topic op een publiek forum, in ieder geval voor mijzelf -en ik bemerk ook door anderen- wel als onverkwikkelijk wordt ervaren.

marineman

Berichtdoor marineman » 24 Mei 2009, 08:59

Ik kon overigens in mijn database van Generaals van het KNIL geen overeenkomsten vinden cq gegevens van welke militair deze set geweest zou kunnen zijn. In ieder geval niet van LG en LC Boerstra.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 24 Mei 2009, 10:15

Forumvrienden,

Ik stel voor dat we ons in deze discussie verder richten op de door Cor geplaatste medailleset. Misschien kunnen we samen achter een drager komen.

Discussies over andere fora, leden van andere fora en gebeurtenissen op andere fora hoeven we hier niet te voeren.
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 24 Mei 2009, 10:18

corsvdw schreef:Laat ik voorop stellen dat in aanvang deze set door idd de 4 a 5 bekende medailles sterke overeenkomsten vertoont (ook qua fysieke opmaak) met die van generaal Boerstra. Ik heb evenwel niet de intentie gehad en/of dit uitgesproken dat ik er perse iets in wil zien. De gelijkenis was frappant en door het objectieve gegeven van het type medailles en de opmaak was de spoeling op voorhand erg dun en wilde ik slechts zekerheid hebben. En navorsing hieromtrent kan natuurlijk geen kwaad.

Uiteraard kan verder onderzoek geen kwaad. De eerste decoraties komen zeker overeen met de foto van Boerstra. Maar zoals al eerder opgemaakt is de combinatie Ridder NL en Officier ON bij Opperofficieren niet vreemd.

Vergeet overigens ook niet dat de meeste medaillesets destijds door de zelfde firma's werden opgemaakt volgens geschreven en ongeschreven regels. Het fysieke voorkomen van de opmaak kan daardoor overeenkomen.

Het feit dat de Belgische medaille een onofficiele is maakt het erg moeilijk. Er is waarschijnlijk nooit toestemming voor gevraagd en gepubliceerd.
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 24 Mei 2009, 10:22

Ter compleetheid hier enkele foto's van Boerstra,
Bijlagen
2wf0ksk.jpg
2wf0ksk.jpg (158.04 KiB) 14523 keer bekeken
2wdsdxf.jpg
2wdsdxf.jpg (44.29 KiB) 14523 keer bekeken
Lid van SRO en OMSA

JRHimself

Berichtdoor JRHimself » 24 Mei 2009, 12:57

Kijk gewoon naar het kroontje van de eerste onderscheiding op de foto van de generaal en de foto van de medaille set zelf. die lijken te verschillen

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 24 Mei 2009, 13:10

Het verschil ik de kroontjes zie ik niet direct. Wel dat het niet dezelfde opmaak is. De lijnen in het lint boven de kroon lopen anders.
Iets anders is, dat de generaal B. de dienst verliet als commandeur NL en commandeur ON. Hij zal dus de twee eerste exemplaren van links verwijderd hebben van het setje, en het restant gedragen hebben naast de halsonderdscheidingen van het commandeurschap. Het kan natuurlijk zijn dat de erven later die dingen er weer opgezet hebben. Waarom zou men in dat geval het lint anders schikken. In ieder geval is het niet helemaal reeël om de set die te koop wordt aangeboden te vergelijken met de set op de foto van de generaal. Ik vrees dat dit een doodlopende weg is. Jammer.
Bijlagen
boerstra1.jpg
boerstra1.jpg (19.69 KiB) 14496 keer bekeken

JRHimself

Berichtdoor JRHimself » 24 Mei 2009, 13:24

mijn poging :wink: (zie foto) de opmaak is idd al totaal anders, misschien dat dit op een later tijdstip opnieuw gedaan is, ook valt het op dat het emaille in het midden van het kruis, waar de tekst virtus noblitat staat best beschadigd is
Bijlagen
verschil.jpg
verschil.jpg (45.77 KiB) 14493 keer bekeken

marineman

Berichtdoor marineman » 24 Mei 2009, 13:41

Heren,

Vsnwaar toch die volharding in het geloof dat deze set weleens van Boerstra zou kunnen zijn terwijl toch voldoende is aangetoond dat dat niet het geval kan zijn?

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 24 Mei 2009, 14:04

Ja, hoor eens - nu mogelijk de Relativiteitstheorie op de helling gaat, kan je natuurlijk helemaal niets meer uitsluiten.. Is wat wij bijvoorbeeld een broodtrommel noemen wel een broodtrommel? Of nog erger: is een medaille wel een medaille?

Maar alle gekheid op een stokje... Volgens mij was deze topic ook vooral bedoeld WIE dan WEL de drager is geweest van deze medailleset...
enne... make my words ... hoeveel dit goedje moet kosten...

Wellicht is het een Veldleger opperofficier geweest die een periode in Indië heeft gediend.

Overigens bedankt voor alle photoshop-vergelijkings-knip-en-plak activiteiten tot dusver.

Hoogachtend,
Cors van der Wal

JRHimself

Berichtdoor JRHimself » 31 Mei 2009, 13:22

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 31 Mei 2009, 14:54

Klopt. Ik heb er van afgezien. Ik was de hoogste bieder, evenwel vroeg de aanbieder nog meer dan mijn eindbod. Via -via (mede m.b.v. dit forum) was ik inmiddels geattendeerd op een meer reële prijs.
Bevreemdend vind ik het feit dat het startbod veel lager ligt dan zijn oorspronkelijke vraagprijs. Mogelijk is betrokkene er ook achter gekomen dat dit wat te veel van het goede was.

Mvgr,

Cors van der Wal

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 31 Mei 2009, 15:57

Als ik die startprijs op marktplaats zie (ongeveer duizend euro meer dan ik er voor zou betalen), en het blijkt dat dat een reeële waarde is, dan ga ik onmiddellijk mijn doosjes met troep in de brandkast zetten, om niet te spreken over de "niet-troep", want dan ben ik zonder het te weten miljonair. HOERA!!!!! :lol:
Bijlagen
allerleitroep.jpg
allerleitroep.jpg (60.9 KiB) 13810 keer bekeken

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 31 Mei 2009, 17:19

Ik heb nog wel een brandkast over...

C. v.d. Wal

Edwin

Berichtdoor Edwin » 02 Jun 2009, 09:15

wat kunnen we zeuren om een set hé, als je nu gewoon je ogen even open doet en naar de bolletjes op de uiteinden kijkt en de "W" die bij de één veel hoger tussen de armen staat, tevens is de kroon anders, dan spreekt dat boekdelen dunkt me :twisted:
groeten Edwin, voor vragen of bezichtiging van mijn collectie 072 5039201 na 18.00 uur en in het weekend na 10.00 uur.

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 02 Jun 2009, 12:30

Ik begrijp totaal niet wat je bedoelt Edwin, en al helemaal niet waarom dat zo onvriendelijk moet met kreten als: je ogen open doen, etc. Zitten wij met ogen dicht te kijken? En waarom zo'n boos icoontje voor toe? :?:

corsvdw

Berichtdoor corsvdw » 02 Jun 2009, 16:50

Heeft dat icoontje in de comment van de heer Edwin nu een brilletje op? .... of....

Edwin

Berichtdoor Edwin » 03 Jun 2009, 12:27

Ik had het over de verschillen in de aangeboden set medailles (marktplaats) en of die van Boerstra was/kon zijn, verder geen kwade bedoelingen maar als je met "zoek de verschillen" goed kijkt zie je dat meteen.
groeten Edwin, voor vragen of bezichtiging van mijn collectie 072 5039201 na 18.00 uur en in het weekend na 10.00 uur.

Terug naar “Verzamelen”