Korporaal van het KNIL als Commandeur Orde van de Eikenkroon

Voor Nederlandse dragers van Nederlandse onderscheidingen.
Rogier

Korporaal van het KNIL als Commandeur Orde van de Eikenkroon

Berichtdoor Rogier » 23 Aug 2008, 18:54

Bij het uitwerken van enkele documenten van het Nationaal Archief (2.02.32 inv. 50) kwam ik het volgende tegen. Op 18 mei 1880 trad in Nederlands-Indië in dienst de Europese Korporaal der Infanterie Wilhelm Paul Carl Heinrich Graaf von Taubenheim onder stamboeknummer 11602. Daar werd bij vermeld dat hij Commandeur in de Orde van de Eikenkroon is. Mulder/Christiaans bevestigen op blz. 366 dat deze heer op 25 november 1874, vermoedelijk als sergeant bij het NIL, deze hoge onderscheiding werd toegekend.
Dat een lager gegradueerde militair een dergelijke hoge onderscheiding ontvangt - zelfs al is hij graaf - vind ik hoogst uitzonderlijk. Zeker omdat er geen benoeming in lagere graden van de orde aan is voorafgegaan.
Wie kan me vertellen wat zo bijzonder is aan von Taubenheim.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 23 Aug 2008, 19:44

Zijn moeder was Marie Gräfin von Württemberg, familieband met Koning Sophie der Nederlanden (geboren Prinses van Württemberg) ?

De Orde van de Eikenkroon is door Willem II vaak als een soort huisorde gebruikt. Beleefdheidsdecoratie tijdens een bezoek aan Württemberg?
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Rogier

Berichtdoor Rogier » 23 Aug 2008, 20:21

Dank voor de reactie. De relatie met ons vorstenhuis kan een verklaring zijn. Ik ontdekte in het zelfde archief net nog dat de graaf bij KB van 24-11-1882 nr. 34 vergunning kreeg tot het dragen van de versierselen van ridder 1e klasse der Orde van Frederik van Wurtemberg met de zwaarden. Daarmee lijkt de band met de Wurtembergers voor de hand te liggen. Bij hetzelfde KB kreeg hij ook nog vergunning voor het dragen van het ridderkruis 4e klasse van de Orde van St. Wladimir van Rusland, het ridderkruis van de Orde van Frans Joseph van Oostenrijk en het IJzeren Kruis der 2e klasse. Ik ben onvoldoende thuis in die onderscheidingen om te weten of ze alleen aan zijn grafelijke hoedanigheid te danken zijn of dat hij zich wellicht ook als militair verdienstelijk heeft gemaakt. Hoe dan ook, ik blijf het bijzonder vinden dat een korporaal qua versierselen menig generaal naar de loef steekt.

Bram

Berichtdoor Bram » 25 Aug 2008, 15:20

Je kunt ook zeggen dat het uitzonderlijk is dat een Graaf als korporaal in dienst gaat. Meestal werden die min of meer automatisch officier, toch?

Hoe dan ook, uitzonderlijk is het wel!

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 25 Aug 2008, 16:57

Het IJzeren Kruis is waarschijnlijk voor de oorlog van 70/71.
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 02 Sep 2008, 12:44

Nog verder gekomen met dit onderzoek Rogier?
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Decorandi”