M Duivesteijn, Vliegerkruis

Voor Nederlandse dragers van Nederlandse onderscheidingen.
Herman V

Re: M Duivesteijn, Vliegerkruis

Berichtdoor Herman V » 29 Jun 2016, 19:04

Er zijn vele landen die aparte onderscheidingen voor vliegend personeel hebben. VS en VK om er twee te noemen. Sommige onderscheidingen bestaan al bijna 100 jaar: DFC en DFM. Ook hebben sommige landen aparte dapperheidsonderscheidingen voor uitsluitend de Marine. Daarnaast dan een aantal die iedereen kan verdienen (inclusief de Landmacht). Mijn gevoel zegt niet afschaffen.

En wat is het volgende? Landmachtmedaille, Marinemedaille, Marechaussee medaille en Luchtmacht medaille ook maar weer afschaffen?

Het kruis heet Vliegerkruis maar de gedachte erachter namelijk; de bijzondere verrichtingen die vliegend personeel in bijzondere omstandigheden moet uitvoeren rechtvaardig dit kruis volledig. Niet afschaffen dus.

Mvg
Herman V

RD

Berichtdoor RD » 29 Jun 2016, 19:13

Herman V schreef:Niet afschaffen dus.
Dat is ook niet aan de orde. Ik vind het mooi dat vliegend personeel zich zo kan onderscheiden.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 12 Jul 2016, 11:32

Aangezien ik net de laatste hand heb gelegd aan het register Vliegerkruis ter publicatie in november, kan ik het alleen maar met Spraakverwarring eens zijn. Een groot deel van de Vliegerkruisen is uitgereikt wegens een groot aantal vlieguren in oorlogstijd (volharding) en niet zo zeer voor specifieke daden van initiatief en moed. Misschien moet de CDO de huidige dapperheidsonderscheidingen nog eens goed onder de loep nemen en inderdaad de conclusie trekken dat het VK niet meer van deze tijd is. Ook in Engeland wordt het DFC al steeds minder uitgereikt en zie je dat er meer CGM's aan vliegtuigbemanningen worden uitgereikt.
Laatst gewijzigd door ErikMuller op 12 Jul 2016, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 12 Jul 2016, 11:34

@Herman... de vraag is idd of de verschillende krijgsmachtmedailles nog wel noodzakelijk zijn. Waarom niet één nieuwe medaille (dé Krijgsmachtmedaille) ipv de vier verschillende? Sommige militairen hebben nu twee of meer van die dingen in hun set hangen. Ik geloof dat Bert's motto "minder, minder, minder" is waar het om decoraties gaat, dus dat zou prima in zijn straatje passen ;-)

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 12 Jul 2016, 11:35

Overigens is de DFM al sinds 1996 afgeschaft in Engeland!

Terug naar “Decorandi”