G. KRUYS, MINISTER VAN MARINE

Voor Nederlandse dragers van Nederlandse onderscheidingen.
G.A. Kruys

G. KRUYS, MINISTER VAN MARINE

Berichtdoor G.A. Kruys » 12 Jul 2008, 11:55

Om de frustratie wat te verzachten voor het lange wachten op de foto's van onderscheidingen die ik beloofd heb te zullen tonen, hier iets geheel anders. In de topic over de Atjeh-medaille toonde ik enige tijd geleden een foto van mijn overgrootvader KTZ W.J. de Bruyne. Daarbij eveneens een foto van mijn andere overgrootvader VADM G. Kruys. Die foto was echter slechts een gedeelte van een veel grotere foto zoals die op het ministerie van defensie hangt. Die foto toon ik hierbij. Wat wel aardig is, is dat een der borststerren, namelijk die van het Grootkruis van de Koninklijke Militaire Orde van Saô Bento d'Aviz van Portugal, nog in mijn bezit is. Ik vind het altijd wel aardig om een foto van bijvoorbeeld 107 jaar geleden te zien, en dan een of meer van de onderscheidingen die daarop te zien zijn, in je hand te houden. Dat geeft een apart gevoel. Hier is dat ook zo. Helaas bezit ik slechts één onderscheiding van dit plaatje. Mijn overgrootvader had 7 zoons, die hebben de boel destijds natuurlijk verdeeld voor zover het niet ingeleverd moest worden. Mijn grootvader had deze geërfd, als jongetje heb ik er veel mee gespeeld bij hem op zijn studeerkamer. Er is ook nog een halslint bij, met een groen kruis. Mijn grootvader vertelde mij destijds dat zijn vader dat ding nimmer droeg. Hij zei altijd: "Dat doe ik alleen als ik bij de Paus op bezoek ga".
Aan u nu de uitdaging om de rest van de onderscheidingen te determineren. Ik ben benieuwd wat u er van maakt. Voor het gemak heb ik nog een foto bijgevoegd met nummers. Van de nummers 1, 6, 7 en 9 weet ik zelf niet zeker welke onderscheidingen dat zijn. Ik reken dus op u! Veel plezier!
Bijlagen
minister G. Kruys1901.jpg
minister G. Kruys1901.jpg (153.56 KiB) 14161 keer bekeken
A26.jpg
A26.jpg (114.93 KiB) 14161 keer bekeken
minister G. Kruys1901Numb.jpg
minister G. Kruys1901Numb.jpg (157.09 KiB) 14161 keer bekeken
Laatst gewijzigd door G.A. Kruys op 25 Nov 2009, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Schiavona13

Berichtdoor Schiavona13 » 12 Jul 2008, 13:40

Hierbij alvast een aantal

1
2
3 Ridder in de Orde van de Eikenkroon
4 ridder 3e klasse St anna order rusland
5 Trouwedienst officier
6 Commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw

7 Orde van de zwarte arend `pruisen`
8
9

Als ik het mis heb hoor ik het graag

Sjors

Berichtdoor Sjors » 12 Jul 2008, 14:45

Hallo,

ik denk dat nummer 1 en 9 bij elkaar horen en dat is dan grootofficier in de orde van de witte olifant van Siam(Thailand), en nummer 8 lijkt me grootofficer in de orde van Sao Paolo d'Aviz van Portugal.
Nummer 2 denk ik nog even over.

Mvg
Sjors

Sjors

Berichtdoor Sjors » 12 Jul 2008, 14:47

Bij nader inzien zou nummer 2 wel eens het halskruis behorende bij de borstster in de orde van de Nederlandse leeuw kunnen zijn.

Mvg

Sjors

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 12 Jul 2008, 14:53

Schiavona13 schreef:Hierbij alvast een aantal

1
2
3 Ridder in de Orde van de Eikenkroon
4 ridder 3e klasse St anna order rusland
5 Trouwedienst officier
6 Commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw

7 Orde van de zwarte arend `pruisen`
8
9

Als ik het mis heb hoor ik het graag

Dat is alvast een begin, maar ik heb wat twijfels:

3: Ridder Eikenkroon? Er zit een rozet op, dat zou het toch Officier moeten zijn?
5: Trouwe dienst officier bestaat niet. Men kent slechts het onderscheidingteken voor langdurige dienst als officier! Foei!
6: Commandeur Nederlandse Leeuw als borstster??? dan zou het toch om de hals hangen?
7: Zwarte Arend van Pruisen, is dat niet een vrijmetselaarsorde? Zou kunnen, hij was vrijmetselaar! Maar draag je dat op je uniform??
Laatst gewijzigd door G.A. Kruys op 12 Jul 2008, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 12 Jul 2008, 14:55

Sjors schreef:Hallo,

ik denk dat nummer 1 en 9 bij elkaar horen en dat is dan grootofficier in de orde van de witte olifant van Siam(Thailand), en nummer 8 lijkt me grootofficer in de orde van Sao Paolo d'Aviz van Portugal.
Nummer 2 denk ik nog even over.

Mvg
Sjors

Nummer 8 is duidelijk, want dat ding heb ik dus in mijn hand, en als foto nr 2 in het rijtje afgebeeld. Geen twijfel mogelijk.

1 en 9: ze lijken wel op elkaar, vind ik ook: Grootofficier van de Olifant van Siam kan zeer goed, maar draag je dan een halslint en een borstster tegelijk?

Sjors

Berichtdoor Sjors » 12 Jul 2008, 15:09

Hallo

Normaal gesproken draagt men het haslkruis tesamen met de borstster, op het militaire uniform, echter zelden meer als 2 halskruizen tegelijk, en in dat geval zou men een borstster kunnen dragen zonder bijbehorend halskruis.

Mvg

Sjors

PS En het is inderdaad San Benito D'Aviz(ipv San Paolo zoals in mijn antwoord)

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 12 Jul 2008, 15:33

Sjors schreef:Hallo

PS En het is inderdaad San Benito D'Aviz(ipv San Paolo zoals in mijn antwoord)

In jouw antwoord had je het over: orde van Sao Paolo d'Aviz van Portugal

Dat zegt mij niets. Zoals gezegd, het is dus de Koninklijke Militaire Orde van Saô Bento d’Aviz van Portugal en dat is het enige dan 100% zeker is, want, ik heb dat ding hier in mijn hand!!

Schiavona13

Berichtdoor Schiavona13 » 12 Jul 2008, 15:44

Afbeelding

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 12 Jul 2008, 16:01

Nou, we zien dus op een rijtje wat het allemaal moet zijn. Nu nog even de nummertjes invullen, want ik zie 9 onderscheidingen zitten, en er staan er maar 6 genoemd in dat artikeltje. Wat is nu wat? Zitten er soms dubbele bij?

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 14 Jul 2008, 10:56

Hierbij een afdrukje uit het Gedenkboek voor het Koninklijk Instituut voor de Marine. Voor velen wat lastig te vinden, ik kreeg daar enkele telegrammen over, maar G. Kruys sr. werd niet in Den Helder opgeleid maar in Breda, vandaar dat hij in een ander gedenkboek staat, waar ook bijvoorbeeld de opleiding Medemblik in staat. Daarvandaan ook de B voor zijn marinenummer (B. 160).
Hier zie je gemakkelijker welke onderscheidingen hij precies had. Natuurlijk wist ik dat wel, maar het aardige is om eerst eens te zien wat men zonder spiekbriefje ervan maakt. Dat leverde toch een interessante opmerking op over de Zwarte Arend van Pruisen op, een vrijmetselaarsorde die heel goed zou kunnen. Ook omdat hij hier 9 onderscheidingen draagt, en er maar 7 in het boek staan! Weet iemand meer over die Arend? Wel grappig natuurlijk dat hij in ieder geval de Rode Adelaar van Pruisen droeg, of zou Schiavona13 dat eigenlijk bedoeld hebben?
Ik ben er nog steeds niet achter wat nu precies wat is op de foto. Misschien kan iemand de cijfertjes nog eens nauwkeurig invullen.
nr 2 en 6 lijken wel erg op elkaar, maar ik begrijp niet dat een commandeur Oranje Nassau naast het halslint ook nog een borstster zou dragen. Kan ik nergens vinden in de literatuur hierover. Hopelijk werpt iemand nog eens licht op dit duistere plaatje. Alvast bedankt!

P.S. Zodat u niet alle codes uit het gedenkboek hoeft te vertalen hierbij nog even op een rijtje wat er staat:

Commandeur in de Orde van de Nederlandse Leeuw
Dienstkruis voor officieren der zeemacht met cijfer XL (veertig jaar)
Officier in de Orde van de Eikenkroon van Luxemburg
(In 1892 vervangen door de Orde van Oranje-Nassau)
Ridder 3e kl. in de Orde van St. Anna van Rusland
Ridder 1e kl. in de Orde van de Rode Adelaar van Pruisen
Grootofficier in de Orde van de Olifant van Siam
Grootkruis in de Koninklijke Militaire Orde van Saô Bento d’Aviz van Portugal
Bijlagen
MinisterGKruys12a.jpg
MinisterGKruys12a.jpg (219.3 KiB) 14073 keer bekeken

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 07 Aug 2008, 11:12

Wat jammer dat er nou niemand te vinden is die zijn licht kan/wil laten schijnen over die onderscheidingen! Ik had zo gehoopt dat iemand exact zou kunnen beschrijven wat wat is op die borst van mijn overgrootvader.
Ik probeer het nog eens: dit hadden we tot nu toe:

1: ?
2: ?
3: Ridder Eikenkroon? Er zit een rozet op, dan zou het toch Officier moeten zijn?
5: Onderscheidingteken voor langdurige dienst als officier XL (40 jaar. wie haalt dat tegenwoordig nog!)
6: Commandeur Nederlandse Leeuw als borstster??? dan zou het toch om de hals hangen?
7: Zwarte Arend van Pruisen, is dat niet een vrijmetselaarsorde? Zou kunnen, hij was vrijmetselaar! Maar draag je dat op je uniform??
8: Koninklijke Militaire Orde van Saô Bento d’Aviz van Portugal en dat is het enige die echt 100% zeker is, want, ik heb dat ding hier in mijn hand!!
9: ?

Ik wacht in angstige spanning uw berichten af. Alvast bedankt!
Bijlagen
minister_g_kruys1901numb_541.jpg
minister_g_kruys1901numb_541.jpg (157.09 KiB) 13926 keer bekeken

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 07 Aug 2008, 13:41

1 Lijkt de Orde van de Kroon van Siam (het latere thailand) of de Orde van de Witte Olifant van Siam. Waarschijnlijk hoort de borster van 9 er bij en hebben we het hier over een Grootofficier.

2 Halskruis in de Orde van de Nederlandse leeuw

3 Officier in de Orde van de Eikenkroon

4 Ridder (welke klasse) in de Orde van St. Anna van Rusland

5 Officierskruis

6 Borster in de Orde van de Nederlandse leeuw (in combi met 2 dus Commandeur)

7 Borster in de Orde van de Rode Adelaar van Pruisen

8 Borster in de Koninklijke Militaire Orde van Saô Bento d’Aviz van Portugal

9 Orde van de Kroon van Siam (het latere thailand) of de Orde van de Witte Olifant van Siam
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 07 Aug 2008, 14:39

roel,
alles is nu rond van deze persoon is het dan niet beter om dit item naar decorandi te verplaatsen?

mvg

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 07 Aug 2008, 16:02

Roel Rijks schreef:1 Lijkt de Orde van de Kroon van Siam (het latere thailand) of de Orde van de Witte Olifant van Siam. Waarschijnlijk hoort de borster van 9 er bij en hebben we het hier over een Grootofficier.

9 Orde van de Kroon van Siam (het latere thailand) of de Orde van de Witte Olifant van Siam

Aangezien alle bovenstaande scans spreken over de Orde van de Witte Olifant, kunnen we er veilig van uitgaan dat het hier de Witte Olifant betreft en niet de Kroonorde :lol:

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 08 Aug 2008, 09:07

tuppie65 schreef:roel,
alles is nu rond van deze persoon is het dan niet beter om dit item naar decorandi te verplaatsen?

mvg

Is alles rond bij deze "persoon"? Ik zit nog met vele open vragen, maar toch bedankt voor al uw moeite dames en heren! Vooral dank aan Roel Rijks, geweldig!
Vriendelijke groeten,

Kruys.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 21 Aug 2008, 20:41

Welke vragen zijn er nog wat betreft onderscheidingen? Eens kijken wat we kunnen beantwoorden.
Lid van SRO en OMSA

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 28 Aug 2008, 21:27

Wel, enkele van de open vragen zijn deze:
Om de hals wordt het commandeurskruis Nederlandse Leeuw gedragen. Dat herken ik duidelijk, geen probleem. Maar nu is er ineens ook nog een borstster Nederlandse Leeuw. (Ik lees 4 x het woord borster, maar ik neem aan dat dat boRSTster moet zijn, kennelijk is het op de borst geen kruis maar een ster). Goed, dan zien wij dat G. Kruys Grootofficier in de Orde van de Witte Olifant van Siam was. Je zegt: "waarschijnlijk hebben we het hier over een grootofficier". Geen waarschijnlijkheid maar zekerheid, dat is gemakkelijk na te gaan. Heeft een grootofficier dan naast het halskruis dan ook nog eens een borstster?
Verder werd nummer 7 aanvankelijk gediagnostiseerd als de Zwarte Adelaar van Pruisen. Dat is een Vrijmetselaarsonderscheiding. G. Kruys wàs vrijmetselaar,dus dat kan heel goed, en het staat dan niet in het rijtje militaire onderscheidingen. Zeer wel mogelijk. Later echter, toen het krantenknipsel werd gepubliceerd (ik had dat juist liever niet meteen op het net gegooid omdat men in dat geval meteen e.e.a. overneemt en niet meer zuiver diagnostiseert), werd de Zwarte Adelaar plotseling de Rode Adelaar van Pruisen. Lijken die kruisen (borststerren) dan zo op elkaar? Dit is toch wel erg toevallig. Kortom ik tel 9 onderscheidingen op de foto en er staan er maar 7 op het curriculum vitae.
Zo, dat waren dan nog mijn vragen, als je er niets mee kan, ook prima, maar het zou leuk zijn als e.e.a. mij duidelijker werd. Alvast bedankt!

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 28 Aug 2008, 22:40

G.A. Kruys schreef:
Wel, enkele van de open vragen zijn deze:
Om de hals wordt het commandeurskruis Nederlandse Leeuw gedragen. Dat herken ik duidelijk, geen probleem. Maar nu is er ineens ook nog een borstster Nederlandse Leeuw. (Ik lees 4 x het woord borster, maar ik neem aan dat dat boRSTster moet zijn, kennelijk is het op de borst geen kruis maar een ster).

Het moet inderdaad borstster zijn. Een typefout.

De Orde van de Nederlandse Leeuw bestaat uit drie graden:

Ridder Grootkruis
Commandeur
Ridder

Waarbij de Commandeur een halskruis draagt in combinatie met een borstster.

Goed, dan zien wij dat G. Kruys Grootofficier in de Orde van de Witte Olifant van Siam was. Je zegt: "waarschijnlijk hebben we het hier over een grootofficier". Geen waarschijnlijkheid maar zekerheid, dat is gemakkelijk na te gaan. Heeft een grootofficier dan naast het halskruis dan ook nog eens een borstster?

De onderverdeling van onderscheidingen binnen een orde is per land en orde anders. Bij Thailand/Siam vormt het halskruis in combinatie met de borstster de rang van Grootofficier.

Verder werd nummer 7 aanvankelijk gediagnostiseerd als de Zwarte Adelaar van Pruisen. Dat is een Vrijmetselaarsonderscheiding. G. Kruys wàs vrijmetselaar,dus dat kan heel goed, en het staat dan niet in het rijtje militaire onderscheidingen. Zeer wel mogelijk. Later echter, toen het krantenknipsel werd gepubliceerd (ik had dat juist liever niet meteen op het net gegooid omdat men in dat geval meteen e.e.a. overneemt en niet meer zuiver diagnostiseert), werd de Zwarte Adelaar plotseling de Rode Adelaar van Pruisen. Lijken die kruisen (borststerren) dan zo op elkaar?

De Pruissische orde van de Zwarte Adelaar is geen Vrijmetselaarsonderscheiding maar een in 1701 door Koning Friedrich I ingestelde Ridderorde. (opgeheven in 1918), de Orde van de Zwarte Adelaar staat boven de Pruissische Orde van de Rode Adelaar. Ik neig toch tot de Rode Adelaar omdat deze in het diplomatieke verkeer meer gangbaar was.

Dit is toch wel erg toevallig. Kortom ik tel 9 onderscheidingen op de foto en er staan er maar 7 op het curriculum vitae.

Goed mogelijk als de drager bijv. geen toestemming aan de kroon heeft gevraagd tot het aannemen van bepaalde onderscheidingen. Deze hebben dan ook niet in een KB gestaan. Of als hij ze gekregen heeft na het opstellen van het CV.

Laatst gewijzigd door Roel op 31 Aug 2008, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Lid van SRO en OMSA

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 29 Aug 2008, 08:57

Bedankt voor je moeite Roel! Ik wist niet dat bij die Leeuw een hals-plus een borstornament gedragen wordt door een commandeur. Bij de ON is dat weer niet zo. Vreemd.

Je zei:
Goed mogelijk als de drager bijv. geen toestemming aan de kroon heeft gevraagd tot het aannemen van bepaalde onderscheidingen. Deze hebben dan ook niet in een KB gestaan. Of als hij ze gekregen heeft na het opstellen van het CV.
Welnu, dat alles is onmogelijk in dit geval. De extra 2 borststerren (lastig woord inderdaad om te typen) zijn nu trouwens op een andere wijze opgelost.

Nogmaals dank,

vriendelijke groeten,

Tom Kruys

Edwin

Berichtdoor Edwin » 29 Aug 2008, 15:01

ik weet niet of dit beter is, even proberen!
Afbeelding
Afbeelding
groeten Edwin, voor vragen of bezichtiging van mijn collectie 072 5039201 na 18.00 uur en in het weekend na 10.00 uur.

G.A. Kruys

Berichtdoor G.A. Kruys » 28 Nov 2008, 17:40

Nee, dat lijkt me niks. Maar misschien geeft dit nog wat steun voor onze bevestigingen van hierboven: een oudere foto waar G. Kruys nog wat minder onderscheidingen droeg. Ik vond de foto vandaag in een oude kast op zolder. Een zwaar beschadigd exemplaar dat ik met wat fotoshoppen iets verbeterd heb. Brengt iemand dat nog op andere ideeën inzake de identificatie der linten?
Bijlagen
G. Kruys minister 1b.jpg
G. Kruys minister 1b.jpg (139.3 KiB) 12019 keer bekeken
G. Kruys minister 1a.jpg
G. Kruys minister 1a.jpg (143.28 KiB) 12019 keer bekeken

Terug naar “Decorandi”