Doggersbankmedaille

Voor Nederlandse dragers van Nederlandse onderscheidingen.
Rogier

Doggersbankmedaille

Berichtdoor Rogier » 23 Aug 2013, 19:30

In het Rijksmuseum te Amsterdam hangt het schilderij van Pieneman uit 1824 met een voorstelling van de Slag van Waterloo. Op de borst van een hoge officier te paard is een onderscheiding te zien die erg lijkt op de Doggersbankmedaille.
Waterloo lijkt een vreemde plaats en tijd voor een drager van die herinneringsmedaille. Daarom mijn vragen: betreft dit inderdaad de genoemde onderscheiding en wie is de drager?
Bijlagen
035.JPG
Schilderij Pieneman (detail)
HONI SOIT QUI MAL Y PENSE

Roel
Moderator

Re: Doggersbankmedaille

Berichtdoor Roel » 03 Sep 2013, 07:09

Een reactie binnengekomen via de mail;

Beste Roel,

op jouw Onderscheidingenforum vraagt Rogier uit Amsterdam of de gedragen medaille wellicht de Doggersbankmedaille werd afgebeeld. Niet zo voor de hand liggend omdat die aan Marinemensen werden verleend in 1782, een jaar na de slag bij Doggersbank op de Noorzee, een ovalen medaille in goud en in zilver.

Ik meen hierin geen ovale medaille te zien doch een ronde medaille. Ik denk dat Pieneman de Medaille Den Haag 1813 heeft bedoeld. Dit gezien de kleur van het lint, geel met donkere strepen, en op de medaille twee gekruiste zwaarden.

Wie de afgebeelde persoon is kan dan wellicht bepaald worden uit de lijst van dragers van deze medaille.

Hartelijke groeten,

Henny Meijer, Venray
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 03 Sep 2013, 09:55

De hoge officier is een generaal-majoor of luitenant-generaal [het juiste aantal sterren is niet goed zichtbaar], herkenbaar aan:
Kleine uniform met hoed voorzien van witte struisveren, als vastgesteld voor generaals (1813/14).
Generaals epauletten met bouillons en twee zeshoekige sterren, als voor generaal-majoors (luitenant-generaals droegen 3 sterren).

Bij de Slag bij Waterloo was de Nederlandse legerleiding als volgt:

Staf:
Legercommandant Z.K.H. Prins Frederik der Nederlanden [later Koning Willem II]
Chef Staf, Gen.Maj. J.V. de Constant Rebecque

Indische Brigade, Commandant Lt.Gen. C.H.W. Anthing,
1e Divisie, Commandant Lt.Gen. J.A. Stedman,
1e Brigade, Commandant Gen.Maj. F. d’Hauw,
2e Brgade, Commandant Gen.Maj. D.J. De Eerens.

2e Divisie, Commandant Lt.Gen. H.G Baron de Perponcher,
1e Brigade, Commandant Gen.Maj. W.F. Graaf van Bijlandt,
2e Brgade, Commandant Kolonel F.W. van Goedecke/Gödecke.

3e Divisie, Commandant Lt.Gen. D.H. Baron Chassé,
1e Brigade, Commandant Kolonel H. Detmers,,
2e Brgade, Commandant Gen.Maj. d’Aubremé.

Divisie Cavalerie, Commandat Lt.Gen. Baron de Collaert,
Brigade Zware Cavalerie, Commandant Gen.Maj. Jhr. A.D. Trip,
1e Brigade Lichte Cavalerie, Commandant Gen.Maj. C.E. Baron de Ghignij,
2e Brigade Lichte Cavalerie, Commandant Gen.Maj. J.B. Baron van Merlen.
- sic Gloria transit Mundi -

Rogier

Berichtdoor Rogier » 10 Sep 2013, 08:39

Beste Henny (d.t.v. Roel) en Ed,

Bedankt voor de reacties op mijn vraag. Het verlossende antwoord zit er helaas nog niet bij. Hoe meer ik naar de afgebeelde decoratie kijk, hoe meer ik er van overtuigd ben dat het de Doggersbankmedaille is. Vergelijk maar eens met de foto op de kaft van Henny's voortreffelijke boek "Orders and Decorations of the Netherlands". Bovendien werd het pas in 1818 toegestaan om de Haagse medaille te dragen, wat het dragen daarvan in 1815 niet voor de hand liggend maakt. Het kan evenwel zijn dat Pieneman zich als kunstenaar de nodige artistieke vrijheid toe-eigende om de voorstelling te verfraaien.
In het lijstje van Ed bevindt zich misschien een opperofficier die als jongeling in zeedienst deelnaam aan de slag bij Doggersbank. Ik beschik echter niet over biografieën die daarover uitsluitsel kunnen geven.
Vooralsnog rest mij niet veel anders dan met te wenden tot het Rijks museum met de vraag of zij het schilderij voor mij nader kunnen duiden.

René

Berichtdoor René » 10 Sep 2013, 18:20

Een zoektocht op internet leert dat er Nederlandse Generaal-majoor bij de slag om Waterloo diende die als adelborst de slag bij de Doggersbank heeft meegemaakt: W.F. graaf Van Reede.

Hij diende als generaal-majoor en commissaris bij het leger van Wellington.

Adelborsten ontvingen de Doggersbank-medaille op een oranje lint.
De combinatie van uniform en medaille komt dus overeen.

Zie hier de personalia, incl. loopbaan, van W.F. graaf Van Reede: http://www.parlement.com/id/vg09lls1iovv/w_f_graaf_van_reede
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 10 Sep 2013, 19:16

Ik zie een gelijkenis tussen de heren! Mooi werk!
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Rogier

Berichtdoor Rogier » 10 Sep 2013, 19:19

Beste René,

Dat moet hem zijn. Zelfs de gelijkenis van zijn portret op parlement.com en het schilderij van Pieneman is verbluffend.
Hartelijk dank voor het oplossen van de puzzel.

Groet,
Rogier

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 10 Sep 2013, 21:39

Puik werk René, ik had er ook al naar gekeken maar in mijn bestand staat hij als Van Rheede.
Gen.Maj. per 21-04-1815 en Lt.Gen. per 13-03-1834

Dan ben ik nog wel benieuwd waarom graaf Van Reede door Pieneman is afgebeeld op dit kolossale doek, was hij dan zo belangrijk?
Wellicht is bij dit schilderij ook een toelichting in het Rijksmuseum.

Maar ook zeer alert dat Rogier nu juist deze opmerkelijke man eruit pikte en dit met ons deelde.

René

Berichtdoor René » 10 Sep 2013, 22:24

Dat Graaf Van Rheede een belangrijk man was lijkt mij een redelijke conclusie.

Hij was, volgens zijn loopbaan, Gouverneur over Prins Frederik, tweede zoon van (Koning) Willem I, vanaf augustus 1814 en hofmaarschalk, van 18 september 1815 tot mei 1824.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 11 Sep 2013, 00:21

Dat hij een belangrijk man was, dunkt mij relatief. Andere Nederlandse generaals waren van beduidend grotere betekenis voor de uitkomst van Waterloo.
Blijkbaar was hij, in 2de instantie, wel een "drijvende kracht" in de coulissen van het koninklijk theater en wellicht is dat de reden voor zijn prominente vertoning in dit schilderij en (h)erkennen we als 21e eeuwers niet geheel de rol die zulke "puppetmasters/spindoctors" destijds hadden. Politiek was destijds een geheel ander spel dan tegenwoordig.
Uit de toelichting van het Rijksmuseum zou kunnen blijken: Wie gaf opdracht voor dit stuk, wat waren de kosten, wat was het aankoopbedrag, wie zijn geportretteerd, welke afspraken zijn gemaakt m.b.t. de portrettering? Voorts kunnen ook gegevens opduiken uit het archief van de schilder, want Pieneman was ook geen knutselaar...

Soetebier

Berichtdoor Soetebier » 02 Jul 2015, 10:36

De persoon, Gen. Maj. (op Waterloo nog) Jonkheer Willem Frederik van Reede, was zoals de beschrijving eerder genoemd doet vermoeden, een persoonlijke vriend van het koningshuis. Hij was de eerste generaal die bij de prins van Oranje was toen hij aangeschoten werd bij de slag bij Waterloo. Hij heeft ook zijn rijtuig beschikbaar gesteld om de prins naar Brussel te vervoeren alwaar de prins is verzorgd.
Ikzelf beeld de man uit binnen de levende geschiedenis en ben ook in die hoedanigheid bij de slag bij Waterloo 200 jaar, afgelopen juni, geweest.
Door de weinige informatie over deze man lijkt hij wellicht van mindere betekenis bij de slag, maar hij was de liaison-officier tussen Wellington en de Prins van Oranje. Uit getuigen beschrijvingen blijkt oa. dat zijn persoonlijke bediende, vlak naast hemzelf, door een kanon van zijn paard werd geschoten en belandde tussen een cavalerie-eenheid.

Ik doe op dit moment onderzoek naar de man en sta altijd open voor nieuwe informatie.

Met vriendelijke groet,

Martijn van Eijk.
10344775_669109203144138_7683702568925557911_n.jpg

Terug naar “Decorandi”