Onderscheidingen Koning Willem-Alexander

Voor Nederlandse dragers van Nederlandse onderscheidingen.
Hurkvanden

Re: Onderscheidingen Koning Willem-Alexander

Berichtdoor Hurkvanden » 13 Jun 2014, 17:11

Roel schreef:Dit is aangepast.

misschien iets meer info????
alvast bedankt

A.P. Schoones

Berichtdoor A.P. Schoones » 15 Sep 2015, 14:32

Er viel mij iets op aan het lijstje met alle onderscheidingen van ZM die bovenaan dit topic staat.
Volgens de Kanselarij Nederlandse Orden is ZM namelijk Grootmeester van de Orde van Oranje Nassau, maar die ontbreekt in deze lijst.
Ook draagt de Koning deze onderscheiding niet in zijn batonset of grootmodel set.

Is hier een specifieke reden voor?
(misschien een stomme vraag, maar ik ben nog een redelijk leek op het gebied van onderscheidingen)

gren1

Berichtdoor gren1 » 16 Sep 2015, 11:58

In het verleden droeg ZM de Orde van Oranje Nassau niet, maar tijdens de uitreiking van de Militaire Willemsorde was deze wel toegevoegd.

Zie bijvoorbeeld:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ose-up.jpg

Toch blijf ik me afvragen wat de status van deze draagwijze is, een ridder- of officierskruis (3e of 4e klasse) "upgraden" naar 1e klasse door het te voorzien van een rozet op goudgalon.
Doe wel en zie niet om

Marijn

Berichtdoor Marijn » 26 Sep 2015, 21:02

grappig, nou draagt Zm niet de Gouden Leeuw van Nassau in de spange en ook zn inhuldigingsmedailles en huwelijksmedaille ontbreken..

moos

Berichtdoor moos » 22 Feb 2016, 12:11

De gouden leeuw van nassau werd niet gedragen omdat deze nog niet bestond als modeldecoratie.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Ralfw

Berichtdoor Ralfw » 16 Mar 2016, 09:39

Voor iedere Nederlandse ridderorde is bij de instelling bepaald dat het grootmeesterschap
onlosmakelijk aan de Kroon der Nederlanden is verbonden. De koning is dus de
Grootmeester van de Militaire Willems-Orde. De Grootmeester draagt de versierselen van
Ridder-Grootkruis. Dit is het ordelint en écharpe (als sjerp) van de rechterschouder naar
de linkerheup, eindigend in een strik waaraan het ordeteken is bevestigd. Links, beneden
de borst en boven het middel, een achtpuntige ordester (plaque) met daarop het versiersel
zonder kroon. Indien de koning is gekleed in militair uniform draagt hij bij passende
gelegenheden (bijvoorbeeld de Nederlandse Veteranendag of herdenkingen) een aangepaste
versie van het versiersel. Dit bestaat uit het ridderkruis 3e klasse opgemaakt met
gouden barrette (galon) en rozet. Deze toevoeging duidt de graad van Ridder-Grootkruis
aan. Dit geldt ook voor de opmaak van de grootkruizen van de andere Nederlandse orden.
De opgemaakte versierselen maken deel uit van de spang modeldecoraties (decoratiegesp).
Indien het versiersel van de Militaire Willems-Orde op deze wijze wordt gedragen,
vervallen het ordelint en de plaque.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 16 Mar 2016, 12:49

Dit is inderdaad de officiële lezing zoals hij tegenwoordig te lezen is in oa de programmaboeken ten gelegenheid van de MWO uitreiking, de Majesteit draagt nu in ieder geval niet meer meerdere draagwijze door elkaar (lees dubbel)
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 16 Mar 2016, 18:12

Bij de uitreiking van de MWO aan het KCT gisteren droeg ZM weer een andere spange, mèt de Huisorde van de Gouden Leeuw van Nassau deze keer. Zie bijgaande screencapture die ik maakte van de video bij dit bericht.
Bijlagen
ZM-de-K.JPG
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Herman V

Berichtdoor Herman V » 16 Mar 2016, 18:38

Ralfw schreef:Indien de koning is gekleed in militair uniform draagt hij bij passende
gelegenheden (bijvoorbeeld de Nederlandse Veteranendag of herdenkingen) een aangepaste
versie van het versiersel. Dit bestaat uit het ridderkruis 3e klasse opgemaakt met
gouden barrette (galon) en rozet. Deze toevoeging duidt de graad van Ridder-Grootkruis
aan. Dit geldt ook voor de opmaak van de grootkruizen van de andere Nederlandse orden.
De opgemaakte versierselen maken deel uit van de spang modeldecoraties (decoratiegesp).
Indien het versiersel van de Militaire Willems-Orde op deze wijze wordt gedragen,
vervallen het ordelint en de plaque.

In welk voorschrift of wet is deze draagwijze vastgelegd? En heb je een link of verwijzing hier naartoe?

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 16 Mar 2016, 20:41

De enige geschreven verklaring is die opgenomen is in de programmaboeken MWO uitreiking Tuinman en KCT. Er is volgens mij geen "officiële" lezing.
Lid van SRO en OMSA

moos

Berichtdoor moos » 16 Mar 2016, 21:11

ZM de Koning heeft voor dit soort gelegenheden twee spanges ter beschikking, één met de MWO en één zonder zodat hij bij de tweede het ordelint en plaque kan dragen en een dubbeling dus niet meer zou moeten voor komen.

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 16 Mar 2016, 22:02

Klopt. Het dubbel dragen van de Militaire Willems-Orde komt niet meer voor. Sommige personen noemde dit een fout, het was eerder een kwestie van slecht geadviseerd.
Lid van SRO en OMSA

Herman V

Berichtdoor Herman V » 17 Mar 2016, 09:37

Roel schreef:De enige geschreven verklaring is die opgenomen is in de programmaboeken MWO uitreiking Tuinman en KCT. Er is volgens mij geen "officiële" lezing.

Kortom, verzonnen door iemand, voorgesteld/gelegd aan de Koning en door hem geaccepteerd...?

Bizar. En wij op dit forum een verhoogde hartslag krijgen als een militair een 'fout' cijfertje op zijn NATO medaille draagt in zin volledig verdiende medailleset.

Marijn

Berichtdoor Marijn » 08 Apr 2016, 21:11

jaaa, toch nog een puntje van mij: waarom is er niet gekozen voor, naast het grootmodel 3de klasse, voor de bijbehorende rozet, ipv roset ter grootte van knoopsgatversiersel? Dat vind ik tenminste verhoudingsgewijs mooier staan dan die knopjes bovenaan de spange.
(En kom ajb niet aan met: past niet, dan maak je die spange toch wat langer?)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 25 Jun 2016, 19:45

Bij deze een van Twitter geplukte (en licht bijgesneden) afbeelding van ZM van het tenue dat hij vandaag bij Veteranendag 2016 droeg. Deze keer in Luchtmachtuniform, dat had ik nog niet eerder gezien. Het koninklijk distinctief op de schouder kenden we al van zijn Landmacht- & Marineuniform maar de dubbele "generaalsstreep" op de ondermouw is denk ik wel een novum.
Verder de spange onderscheidingen die we ook al eerder hebben gezien: de speciaal voor hem bedachte draagwijze van grootkruizen MWO, ONL, OON, Huisorde van de Gouden Leeuw van Nassau, Huisorde van Oranje en verder het Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als Officier en het Elfstedenkruis.
Bijlagen
ZM-WA-CLSK.JPG
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

RD

Berichtdoor RD » 25 Jun 2016, 23:22

Een beetje veel van het goede, vind ik. Zo begint zijn uniform toch een beetje te lijken op dat van een 'veelsterren generaal', terwijl het juist de bedoeling was dat de Koning geen rangonderscheidingstekens zou dragen.

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 27 Jun 2016, 10:11

Bijlagen
Elfstedenkruisje.jpg

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 27 Jun 2016, 13:08

Wel nog zonder de gouden leeuw van Nassau,
Lid van SRO en OMSA

moos

Berichtdoor moos » 27 Jun 2016, 15:07

Set met de Gouden Leeuw is er al.

Alex

Berichtdoor Alex » 12 Jul 2016, 21:58

Is het uniform eigenlijk alleen voor binnenlands gebruik? Kan me niet herinneren dat hij het ooit bij een buitenlands bezoek heeft gedragen, terwijl daar soms wel aanleiding toe is, zoals hier bij zijn bezoek aan SHAPE: http://www.shape.nato.int/saceur-welcom ... ers-europe
In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - Goethe

pjkoele

Berichtdoor pjkoele » 27 Okt 2017, 15:50

Ik merk dat dit item niet meer wordt aangevuld. Ik mis bijvoorbeeld al de onderscheidingen van Polen en Portugal. Het lijkt me dat als je uitzoeken wilt voorkomen dat je dan het item ook bijhoudt??

Terug naar “Decorandi”