Onderscheidingen Koning Willem-Alexander

Voor Nederlandse dragers van Nederlandse onderscheidingen.
Roel
Moderator

Onderscheidingen Koning Willem-Alexander

Berichtdoor Roel » 26 Jun 2013, 07:05

Dit is een centraal topic om veranderingen in de onderscheidingen van Koning Willem-Alexander goed te kunnen volgen.

Onderscheidingen Koning Willem-Alexander,

Onderscheidingen zoals gedragen in zijn batonset.

Stand 29-06-2013

Nederland

01 Grootmeester in de Militaire Willems Orde - 30 april 2013
02 Grootmeester en Grootkruis in de Orde van de Nederlandse Leeuw - GK 27 april 1985 - GM 30 april 2013
03 Grootmeester en Ridder in de Huisorde van de Gouden Leeuw van Nassau - R 30 april 1980 - GM 30 april 2013

04 Grootmeester en Grootkruis in de Huisorde van Oranje - GK 27 april 1967 - GM 30 april 2013
05 Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als officier met cijfer XXV - 6 december 2011
06 Inhuldigingsmedaille 1980 - 30 april 1980
07 Huwelijksmedaille 2002 - 2 februari 2002

08 Inhuldigingsmedaille 2013 - 30 april 2013
09 Rechtsridder in de Johaniter Orde van Nederland - 8 juni 1996
10 Elfstedenkruisje - 26 februari 1986

Buitenland

11 Grootkruis eerste Klasse in de Orde van Verdienste van de Bondsrepubliek Duitsland

12 Grootkruis in Kroonorde van België
13 Grootkruis in de Nationale Orde van het Zuiderkruis van Brazilië - 19 maart 2003
14 Grootkruis in de Orde van Verdienste van Chili
15 Grootkruis in de Orde van de Olifant van Denemarken - 31 januari 1998

16 Grootkruis in de Orde van Isabella de Katholieke van Spanje - 2001
17 Grootkruis in de Nationale Orde van Verdienste van Frankrijk
18 Grootkruis in de Orde van Mahaputera van Indonesië
19 Grootlint in de Orde van de Chrysanthemum van Japan

20 Grootkruis in de Orde van Wisam al-Nadha Jordanië
21 Grootkruis in de Orde van de Eikenkroon van Luxemburg
22 Grootkruis in de Orde van Burgerlijke en Militaire Verdienste van Adolf van Nassau van Luxemburg
23 Grootkruis in de Orde van de Azteekse Adelaar van Mexico - 3 november 2009

24 Grootkruis in de Orde van Sint Olaf van Noorwegen - 1996
25 Ridder met keten in de Saraphijnen Orde van Zweden - 2006
26 Grootkruis in de Orde van Chula Chom Klao van Thailand - 2004
27 Grootkruis in de Orde van de Bevrijder van Venezuela

--

Verder is de Koning ook drager van de volgende onderscheidingen:
De volgorde is willekeurig.

Grootmeester in de Orde van Oranje-Nassau - 30 april 2013
Grootkruis in de Koninklijke Familie-Orde van de Kroon van Brunei
Grootkruis in de Nationale Orde van het Legioen van Eer van Frankrijk 2014
Grootkruis in de Orde van Vernieuwing van Oman - 10 januari 2012
Lid van de Union Orde van de Verenigde Arabische Emiraten - 9 januari 2012
Gouden Olympische Orde van het Internationaal Olympisch Comité - 8 september 2013
Bijlagen
image.jpg
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Ed van Engeland
Moderator

Re: Onderscheidingen Koning Willem-Alexander

Berichtdoor Ed van Engeland » 26 Jun 2013, 16:17

Goede zet Roel, we zullen hem nauwgezet volgen want een reconstructie van de lintjes van z'n opa riep nogal wat vraagtekens op.
Is het mogelijk om bij bovenstaande decoraties ook al een datum en gelegenheid te vermelden en dat stramien dan ook voor de toekomst te blijven volgen?
- sic Gloria transit Mundi -

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 29 Jun 2013, 10:02

Zojuist dit "snapshot" kunnen maken tijdens de livestream Veteranendag 2013 van Zr Ms Koning Willem Alexander; nu dus ook het GK MWO, Grootkruis in de Huisorde van Oranje en het Elfstedenkruisje dragend, naast zijn Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als officier met cijfer XXV, de Inhuldigingsmedaille 1980, Inhuldigingsmedaille 2013 en de Huwelijksmedaille 2002.

Saillant detail; geen kraagspiegels Garde Grenadiers meer, maar (zover ik kan zien) de Nederlandse Leeuw op een rode achtergrond, naast (uiteraard) het Koninklijk Distinctief op de schouderepauletten.
Bijlagen
Schermafbeelding 2013-06-29 om 10.49.55.png
"If you've done it, it ain't bragging"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 29 Jun 2013, 15:43

Nu met diverse aanvullingen. Mocht iemand correcties hebben, dan hoor ik dit graag.
Lid van SRO en OMSA

René

Berichtdoor René » 04 Jul 2013, 21:29

MCPJSmits schreef:Zojuist dit "snapshot" kunnen maken tijdens de livestream Veteranendag 2013 van Zr Ms Koning Willem Alexander; nu dus ook het GK MWO, ......

De onderscheiding die ZM Koning Willem-Alexander hier draagt is het officierskruis van de Militaire Willemsorde (MWO3).
Het Grootkruis in de orde kent geen 'hangend' versiersel voor in een spange.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

RbP

Berichtdoor RbP » 04 Jul 2013, 22:51

René schreef:
MCPJSmits schreef:Zojuist dit "snapshot" kunnen maken tijdens de livestream Veteranendag 2013 van Zr Ms Koning Willem Alexander; nu dus ook het GK MWO, ......

De onderscheiding die ZM Koning Willem-Alexander hier draagt is het officierskruis van de Militaire Willemsorde (MWO3).
Het Grootkruis in de orde kent geen 'hangend' versiersel voor in een spange.

Volgens de "draagwijzer" op lintjes.nl kan een combinatie van zowel sjerp, borstster, halskruis en "uitreikversierselen" gedragen worden. Nu zullen er niet veel militairen zijn die gerechtigd zijn tot het dragen van een sjerp en borstster (van welke Orde dan ook), maar de combinatie halskruis en grootmodel (of "uitreikversiersel") ziet men wel vaker.

Bij het ontbreken van een hangend versiersel bij het Grootkruis, had de juiste draagwijze van de MWO voor Zijne Majesteit dus geweest om de Sjerp en Borstster te dragen. Alternatief zou zijn om de MWO geheel achterwege te laten; is immers niet toegekend en hoeft dus niet te worden gedragen.

Persoonlijk ben ik er overigens nog niet uit of ik het wel of niet gepast vind dat ZM bij andere gelegenheden dan wanneer ZM optreed als Grootmeester (en op Statieportretten), ZM de bijbehorende versierselen ook in zijn "militaire spange" opneemt.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 05 Jul 2013, 07:18

Dit is ook iets wat mij heel erg opviel.

Het heeft nog het meeste weg van een samenvoeging van de draagwijze van een miniatuur/draag insigne Grootkruis MWO (de Koning draagt nu immers een rozet met goudkleurige gallons op zijn Willems-Orde) en een MWO 3.

Daarnaast hetzelfde verhaal met het Grootkruis in de Huisorde.

Volgens de draagwijzer zeker niet correct. Maar de vraag is... Wie corrigeert een Koning?

Persoonlijk zou ik trouwens ook zijn voor een aparte klasse MWO/NL/ON/HO voor de Grootmeester. Om het verschil te benadrukken.
Lid van SRO en OMSA

Benny Vinke

Berichtdoor Benny Vinke » 05 Jul 2013, 08:07

Foto veteranen dag
Bijlagen
Koning Willem Alexander.JPG
Koning Willem Alexander.JPG (21.31 KiB) 12803 keer bekeken

Noordelijk

Berichtdoor Noordelijk » 07 Sep 2013, 07:40

Dag Roel,

Heb eens de battons van ZM bekeken en dat roept wel vragen op.
nummer 14 kon zelfs niet door de Kanselarij der Nederlandse Orden worden bepaald.
Ook kan ik dat batton nergens - tot op dit moment - vinden op het Internet of diverse boeken.
Dus vraag ik mij af wat het nu precies is?

groet

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 07 Sep 2013, 18:29

Goede observatie.

Dat dit mij zelf niet is opgevallen. Het lint van het Grootkruis in de Orde van Verdienste van Chili heeft dunne blauwe banden aan de buitenkant en een grote rode baan in het midden. Precies het omgekeerde dus van de baton op plek 14.

Door de vele staatsbezoeken tussen Nederland en Chili is het vrijwel zeker dat ZM drager is van deze Chileense Orde. Koningin Maxima en Prinses Beatrix zijn ook dragers.

Gezien de plaatsing tussen Brésil (Brazilie) en Danemark (Denemarken) zou het dan logisch zijn dat dit een orde van Chili zou moeten zijn. Ik heb even nagekeken of het nog iets anders kan zijn.

Ik heb alle landen (in de volgorde van het Franse alfabet) bekeken tussen Brésil (Brazilie) en Danemark (Denemarken) en de enige optie die zou kunnen is die van Brunéi (Brunei) .
De Koning is drager van Grootkruis in de Koninklijke Familie-Orde van de Kroon van Brunei maar het lint is geel. Deze valt dus af.

-edit- onderstaande aanname is achterhaald. Zie nieuwe info beneden.

De enige optie die overblijft is de optie dat de opmaker, waarschijnlijk de bekende firma uit Den Haag, een fout heeft gemaakt. Een fout die gezien de indeling van de baton snel gemaakt is.

Wat denk jij? Wat kon de Kanselarij over de overige onderscheidingen van ZM zeggen?
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 07 Sep 2013, 20:36

Ik moet mijzelf even corrigeren. De batonset is toch correct. Door de vraag van Noordelijk ging ik twijfelen maar het lint van het Grootkruis in de Orde van Verdienste van Chili is Rood - Blauw - Rood gelijk zoals nummer 14.

Zie bijlage
Bijlagen
L23548.jpg
Lid van SRO en OMSA

Noordelijk

Berichtdoor Noordelijk » 07 Sep 2013, 20:51

Roel schreef:Ik moet mijzelf even corrigeren. De batonset is toch correct. Door de vraag van Noordelijk ging ik twijfelen maar het lint van het Grootkruis in de Orde van Verdienste van Chili is Rood - Blauw - Rood gelijk zoals nummer 14.

Zie bijlage

Volgens de vertaling gaat het hier om een Militaire Onderscheiding die in 2007 werd vastgesteld door de Hoge Raad van Chili en het lijkt mij sterk dat ZM van dat land zo'n onderscheiding heeft gekregen. Het werd uitsluitend bestemd voor de Militairen in dat land, m.n. de bevelhebbers der Strijdkrachten.

gr.
Noordelijk

RbP

Berichtdoor RbP » 07 Sep 2013, 21:51

Roel schreef:....
De enige optie die overblijft is de optie dat de opmaker, waarschijnlijk de bekende firma uit Den Haag, een fout heeft gemaakt.
...

Kan niet zeggen waar wel, maar kan wel vertellen dat de spange van ZM niet is opgemaakt bij de bekende firma aan de Kneuterdijk.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Sep 2013, 07:12

RbP schreef:
De enige optie die overblijft is de optie dat de opmaker, waarschijnlijk de bekende firma uit Den Haag, een fout heeft gemaakt.
...

Kan niet zeggen waar wel, maar kan wel vertellen dat de spange van ZM niet is opgemaakt bij de bekende firma aan de Kneuterdijk.

Rob

Bedankt voor die informatie Rob. Ik heb mijn haastig getrokken aanname gecorrigeerd. De batonset is correct opgemaakt.
Lid van SRO en OMSA

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 08 Sep 2013, 14:45

De Koning heeft vandaag de Gouden Olympische Orde van het Internationaal Olympische Comité gekregen. http://nos.nl/video/548999-willemalexan ... order.html
Lid van SRO en OMSA

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 08 Sep 2013, 16:13

RbP schreef:
...

Rob

Zover ik weet opgemaakt bij Frits Becht te Harderwijk
"If you've done it, it ain't bragging"

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 21 Jan 2014, 06:04

Koning Willem-Alexander heeft maandag de hoogste Franse onderscheiding gekregen. Hij kreeg het grootkruis van het Legioen van Eer uit handen van de Franse president François Hollande.
Lid van SRO en OMSA

Marijn

Berichtdoor Marijn » 18 Feb 2014, 00:32

Nou kan het aan mij liggen maar ik vind het een beetje teleurstellend; ik had gehoopt op de staatsieportretten dat ZKH naast de MWO, die hij draagt vanwege zijn functie van Grootmeester, ook NL zou dragen (iig de borstster, welke hij geloof ik is gemachtigd te dragen vanaf zijn 18de - zie ook de toevoeging door Roel "en Grootkruis") en uiteraard ook GLN en HVO...

Tja, en daarnaast, moet ik zeggen dat ik zijn grootmodellen niet helemaal mooi opgemaakt vind, de rosetjes zitten naar mijn smaak te hoog en lijken meer op knoopsgatversierselen. Ook draagt hij wel de Johannieterbaton maar niet het bijbehorende halskruis.. Zijn grootvader had gelukkig wel meer gevoel voor onderscheidingen ;)

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 18 Feb 2014, 00:51

Zo valt er altijd wel iets te zaniken over ZKH, alsof hij er hoogst persoonlijk voor verantwoordelijk is...
Waarschijnlijk een onuitroeibaar stukje vaderlandse folklore, typisch voor een republiek met een koning als staatshoofd.

Ben benieuwd hoe die zanikeurs het eraf zouden brengen als ze zelf chef protocol, opperkamerheer of hofdignitaris zouden zijn...
- sic Gloria transit Mundi -

Marijn

Berichtdoor Marijn » 20 Feb 2014, 23:05

hahaha dank je wel Ed :)

Maar serieus, ik zou wel graag willen weten hoe het zit. Bij zijn huwelijk droeg ZKH wél NL en GLN..

RD

Berichtdoor RD » 21 Feb 2014, 11:10

Ed van Engeland schreef:Zo valt er altijd wel iets te zaniken over ZKH, alsof hij er hoogst persoonlijk voor verantwoordelijk is.
ZKH? De Koning wordt toch bedoeld? Die is natuurlijk ZM...

thanco

Berichtdoor thanco » 16 Mei 2014, 13:38

Mijn naam is Joop Breuer en look-alike van Koning Willem-Alexander. De laatste keer dat hier ik actief was op deze site, betrof de vraag of iemand me kon verwijzen naar het uniform dat hij als prins droeg. Dat is inmiddels gelukt, met dank aan dit forum. Op het huidige marinepak zijn de drie medailles vervangen door batonnetjes, en is de ster van reserve-commandeur vervangen door het Koninklijk distinctief. Ik ben op zoek naar de batonnetjes en heb, net als op deze site, een redelijke foto hiervan. Ik kan ze wellicht laten namaken maar dan zijn ze plat zonder de rozet erop. Vraag: ik wil graag een baton met een (soortgelijke) rozet zodat ik kan beoordelen of het me de moeite loont dit zelf te doen.
Uiteraard hoeft dit niet kosteloos. Als u wilt reageren graag naar info@willem-alexander-look-alike.nl
website: www.willem-alexander-look-alike.nl
Dank voor uw reactie.

Joop Breuer

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 16 Mei 2014, 16:13

thanco schreef:Ik kan ze wellicht laten namaken maar dan zijn ze plat zonder de rozet erop. Vraag: ik wil graag een baton met een (soortgelijke) rozet zodat ik kan beoordelen of het me de moeite loont dit zelf te doen.
Uiteraard hoeft dit niet kosteloos.
Heeft u het al bij één van de "standaard"-leveranciers van onderscheidingen geprobeerd? Bv. Van Wielik ( http://www.vanwielik.com), Onderscheidingenhuis St. Oedenrode ( http://www.onderscheidingenhuis.nl/ ) of Bovomed ( http://www.bovomed.nl/ ). Batons kosten een paar euro per stuk, incl opmaak op draagspeld.
Overigens, U bent er mee bekend dat het dragen van een Nederlands ordeteken waartoe men niet gerechtigd is strafbaar is en een geldboete tot € 4.050 kan opleveren, neem ik aan? Het zal in de praktijk zo'n vaart niet lopen, maar het is goed om dit in het achterhoofd te hebben :)
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Hurkvanden

Berichtdoor Hurkvanden » 11 Jun 2014, 15:10

Hallo even een vraag.
tijdens de vaandelgroet droeg de koning zijn onderscheidingen.
nu kunt het, heeft het hof een fout gemaakt?
Hij draag de scherp en de onderscheiding op de borst.
Bijlagen
maxresdefault.jpg

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 11 Jun 2014, 18:40

Dit is aangepast.
Lid van SRO en OMSA

Terug naar “Decorandi”