Lijsten Nederlandse Orde Ontvangers

Voor Nederlandse dragers van Nederlandse onderscheidingen.
Wilco Ver.

Lijsten Nederlandse Orde Ontvangers

Berichtdoor Wilco Ver. » 03 Aug 2012, 14:28

Het is een hoop werk en vergt wat ruimte, maar zijn er op dit forum mensen (en uiteraard moderatoren, ik wil eventueel wel een rol hierin spelen) die interesse, tijd en zin hebben om via dit forum lijsten van ontvangers van de diverse Nederlandse Koninklijke Orden samen te stellen?

Er zal dan bepaald moeten worden hoe we die lijsten samenstellen en of er een apart onderdeel voor gecreëerd kan worden. Primair lijken mij lijsten met naam, datum en eventueel reden voldoende. Gedacht kan worden om data als geboorte- en overlijdensdatum van de persoon er aan toe te voegen.
Als bronnen kunnen gelden de staatsbladen met publicaties (lintjesregens), persberichten, overlijdensadvertenties, de vele meldingen op dit forum enz.

Beste zou zijn per orde en per klasse. Ik ben zelf al enige tijd hiermee bezig, maar wil dit liever niet zonder steun op dit forum overbrengen. Je zou dan per orde een onderdeel moeten hebben (denk ik) met apart de verschillende graden. Per graad lijsten maken (per jaar onderverdeeld?) en in ieder onderdeel denk ik ook een discussiedeel voor bijdragen, aanvullingen, verbeteringen enz.

Henk-Willem
Moderator

Re: Lijsten Nederlandse Orde Ontvangers

Berichtdoor Henk-Willem » 19 Aug 2012, 10:05

Interessant idee. Er bestaan al wel wat beginnetjes die overal op het internet staat (zoals http://www.mesmarken.nl/Marker-lintjes.htm en http://vorige.nrc.nl/binnenland/article ... ntjesregen), maar geen van allen geeft een compleet overzicht.
Met vriendelijke groeten,
Henk-Willem
Lid van: SRO, SKF, MEDEC, AFP #41, DGO #3009, OMSA M#8014

Teus Mejan

Berichtdoor Teus Mejan » 29 Aug 2012, 18:05

Heren,

Voor de volledigheid maak ik maar even melding van het feit dat de inschrijvingsregisters van de Nederlandse Ridderorden grotendeels openbaar zijn en bij het Nationaal Archief ingezien kunnen worden via de collectie 'Kanselarij der Nederlandse Orden. Dat scheelt mogelijk heel veel werk met zoeken.

Voor de MWO weet ik dat na 1870 de mutaties pas werden vermeldt in de registers en zelfs toen lange tijd vrij summier. Het nazoeken daarvan kunnen jullie het beste doen via de collectie Geheim Archief, Ministerie van Koloniën 1814-1849 en Ministerie van Koloniën 1850-1914.

Wilco Ver.

Berichtdoor Wilco Ver. » 31 Aug 2012, 14:01

Klopt, maar veel leuker is om het openbaar via dit forum samen te stellen met behulp van vele informatie en dat aanvullen met archiefonderzoek. Op deze wijze worden veel meer mensen betrokken bij een dergelijk project. Deze werkwijze is zeer succesvol gebleken op bijvoorbeeld Axis History Forum

Terug naar “Decorandi”