Wie o wie? (kleine quiz)

Voor Nederlandse dragers van Nederlandse onderscheidingen.
Ralph Kolen

Wie o wie? (kleine quiz)

Berichtdoor Ralph Kolen » 11 Jul 2011, 18:06

Hieronder een foto van een door mij gekochte batonset. Ben benieuwd wie van jullie de drager kan achterhalen.

PS. Zelf weet ik al wie de drager was dus ben benieuwd naar jullie reacties :)
Ribbonbar - CBE, DSO, BL.jpg
Ribbonbar - CBE, DSO, BL - 2.jpg

Herman V

Re: Wie o wie? (kleine quiz)

Berichtdoor Herman V » 12 Jul 2011, 17:23

De Britse generaal-majoor Roy Urquhart, cdt van de Britse 1e Airborne Divisie tijdens Market Garden.

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 12 Jul 2011, 18:32

Nee, dat is niet goed. Urquhart is een Companion in the Order of the Bath (CB). Het lint van deze orde komt niet voor in deze set.

Herman V

Berichtdoor Herman V » 12 Jul 2011, 20:52

Ralph, je hebt gelijk.

Hmmmm, ben ik warm?

Het is in ieder geval geen Canadees, Nw Zeelander of Zuidafrikaan.

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 12 Jul 2011, 20:56

Ja, je bent zeker warm. De twee mannen hebben elkaar ook gekend, de Bronzen Leeuw is ook uitgereikt voor acties bij Arnhem en het is een Engelsman.

Wil je meer hints hebben? :P

Herman V

Berichtdoor Herman V » 12 Jul 2011, 21:00

Kol Graeme Warrack ?

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 12 Jul 2011, 21:03

Die heeft toch geen Bronzen Leeuw ontvangen? (of ja, niet dat ik weet tenminste).

Roel
Moderator

Berichtdoor Roel » 12 Jul 2011, 22:42

Is de DSO in Nederland verkregen of ergens anders?

We denken iig aan een officier (DSO versus DSM), in een eenheid die overal kwam (minimaal Afrika, Italie, Nederland) en voor WOII in het leger zat vandaar de General Service Medal. Tevens niet oud genoeg om als militair aan WOI deel te hebben genomen. Het is daarnaast mogelijk dat er één of meerdere onzichtbare onderscheidingen zijn.
Heeft u informatie over items uit mijn collectie? Neem dan contact met mij op..
beheerder http://www.onderscheidingenforum.nl
Lid van SRO en OMSA

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 13 Jul 2011, 00:42

Nee, de Distinguished Service Order is verkregen voor acties in Griekenland (officieel "Middle East"), net zoals de Order of the British Empire.

Het klopt dat deze persoon nog meerdere onderscheidingen heeft ontvangen. Het gaat dan wel over campaign medals en dus niet over (meer) orden of onderscheidingen. Er verandert dus niks aan de (unieke) combinatie Order of the British Empire, Distinguished Service Order en de Bronzen Leeuw.....

René

Berichtdoor René » 13 Jul 2011, 15:11

Betreft het hier Major-General N.W. Duncan CBE DSO?

Hij ontving zijn Bronzen Leeuw bij KB 240446-29 voor zijn bijdrage aan de bevrijding van Nederland.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

René

Berichtdoor René » 13 Jul 2011, 15:30

Anders moet het Lieutenant-Colonel E.Ch.W Myers CBE DSO BA zijn.

Hij ontving zijn Bronzen Leeuw bij KB 310745-29 voor zijn bijdrage aan de luchtlandingen bij Arnhem.
(Dit is hetzelfde KB waarbij ook Generaal Urquhart zijn BL toegekend kreeg).

Op basis van de eerdere opmerkingen/aanwijzingen:
Ralph Kolen schreef:Ja, je bent zeker warm. De twee mannen hebben elkaar ook gekend, de Bronzen Leeuw is ook uitgereikt voor acties bij Arnhem en het is een Engelsman.

vermoed ik dat het deze LtCol is.
Laatst gewijzigd door René op 13 Jul 2011, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 13 Jul 2011, 18:22

Bingo! De batons zijn van Lieutenant-Kolonel Edmund Charles Wolf Myers.

Al moet ik heel eerlijk bekennen dat ik door de jouw aangedragen optie van Majoor-Generaal Nigel Williams Duncan aan het twijfelen ben. Ging er vanuit dat Lieutenant-Kolonel Myers de enige was met de Order of the British Empire, Distinguished Service Order en de Bronzen Leeuw combinatie, dat is dus niet waar.....

Moet nou dus uit zien te zoeken of Majoor-Generaal Duncan al voor WWII diende en waar hij allemaal geweest is tijdens WWII om er zeker van te zijn dat de batons van Lieutenant-Kolonel Myers zijn.

Dank je voor deze verdere tijdinvulling :wink: :lol:

Ralph Kolen

Berichtdoor Ralph Kolen » 13 Jul 2011, 19:33

Na wat speurwerk ben ik er achter dat Majoor-Generaal Duncan al in 1923 in dienst ging bij de Royal Tank Corps en ook gediend heeft in Egypte, India en Palestina maar hiervoor geen General Service Medal heeft ontvangen. Daarbij heeft Majoor-Generaal Duncan ook "alleen maar" in Noord-West Europa gediend, en niet in Africa en Italië.

Daarom blijf ik toch bij mijn conclusie dat de batonset op de foto van Lieutenant-Kolonel Myers moet zijn (en is de Order of the British Empire, Distinguished Service Order, General Service Medal en de Bronzen Leeuw een unieke combinatie).

In deze gevallen praat ik alleen over de onderscheidingen die verkregen zijn tot +- 1947. Majoor-Generaal Duncan is in de jaren na WWII compaan in the Most Honourable Order of the Bath gemaakt en heeft de inhuldigingsmedaille 1953 ontvangen.

Lieutenant-Kolonel Myers heeft na 1946 nog meerdere onderscheidingen ontvangen. Zijn uiteindelijk set bestaat uit:
Commander of the Order of the British Empire (1943)
Distinguished Service Order (1944)
General Service Medal (waarschijnlijk met de gesp Palestina)
1939-1945 Star
Africa Star
Italy Star
France & Germany Star
Defence Medal
War Medal
Korea Medaille 1950-1953
met Mention in Dispatch (1952)
United Nation Korea Service Medal
Bronze Lion (1947)
Haakon VII vrijheidskruis (1949)
Legion of Merit (officer)
(1953)

De jaartallen achter de onderscheidingen staan voor het jaar waarin de onderscheiding in de London Gazette is vermeld. Kijken naar de jaartallen moet deze set tussen 1947 (Bronzen Leeuw) en 1949 (Haakon VII vrijheidkruis) gedragen zijn.

Terug naar “Decorandi”