Well CAJ

Voor Nederlandse dragers van Nederlandse onderscheidingen.
tuppie65

Well CAJ

Berichtdoor tuppie65 » 08 Jun 2011, 18:30

Ik vond deze foto van CAJ van Well (omgekomen 1942) op de site van het Marine Museum te Den Helder.

Afbeelding

Volgens de site Nederlandse marine-officieren 1940-1945 zou CAJ van Well Groeneveld alleen de MWO4, OHK.2 en het DSO hebben.

van Well is in 1942 omgekomen als ik de groep van hem bekijk zit daarin de Orde en Vrede (vanaf 1945) en de inhuldigings medaille 1948??

Ik weet niet hoe de historicus van het museum te Den Helder het kan verklaren dat een overledene na zijn dood nog diverse medailles heeft verworfen door o.a. "aanwezig" te zijn bij de inh. van Kon. Juliana.

of gaat het om 2 verschillende personen die toevallig allebei in 1942 omgekomen zijn

Wie kan mij vertellen hoe het zit en van wie deze groep echt is?

René

Re: Well CAJ

Berichtdoor René » 09 Jun 2011, 14:39

Wellicht dat de combinatie MWO en Ridder 1e klasse in de Dannebrog Orde (Deens, laatste onderscheiding aan de spange) tot de oplossing leidt?
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 09 Jun 2011, 16:31

Het lijkt er op dat de MWO en het DSO over de groep heen zijn gezet en er niet oorspronkelijk toe behoren.
Geen van de DSO-dragers hebben namelijk een Ridder 1e klasse Danebrog (alleen Moolenburgh heeft een Commandeur).

Overigens staat de complete lijst DSO-dragers op mijn website.

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 10 Jun 2011, 12:13

Dan zou het kunnen zijn dat de MWO en het DSO wel van hem zijn en het museum de aanname heeft gedaan dat der rest er bij hoorde, waarschijnlijk ergens in het museum bij elkaar opgeborgen gelegen o.i.d.

arwanda1465

Berichtdoor arwanda1465 » 10 Jun 2011, 13:53

tuppie65 schreef:Dan zou het kunnen zijn dat de MWO en het DSO wel van hem zijn en het museum de aanname heeft gedaan dat der rest er bij hoorde, waarschijnlijk ergens in het museum bij elkaar opgeborgen gelegen o.i.d.

Je kunt natuurlijk altijd de vraag stellen aan het Marinemuseum, t.a.v. dhr. Leon Homburg (conservator) :mrgreen:

Groet, André
Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen

Herman V

Berichtdoor Herman V » 11 Jun 2011, 11:43

De medailleset behoort toe aan de op 11 juli 1993 overleden Ktz bd H.M.L.F.E. 'Hans' van Oostrom Soede.

Hij verdiende zijn MWO 4e klasse voor zijn daden als onderzeebootcdt van Hr MS Dolfijn van 1942 - 1944.
Voor dezelfde tour als onderzeebootcommandant verdiende hij ook het Bronzen Kruis (KB no 7 van 4 mei 1944) en de Britse DSO (NL KB no 9 van 2 dec 1943).

De overige onderscheidingen in deze set kloppen ook met Hans van Oostrom Soede. De Ridder 1e klasse in de Deense Danebrogorde is hem ook toegekent. (Staat ook op je site Erik :wink: ). Verder is hem nog een Officierskruis in de Orde van Leopold II van België toegekend die hij niet in zijn set heeft opgenomen.

Het feit dat het lijkt alsof de MWO en DSO later zijn toegevoegd zou ik me niet druk over maken. Heb ik wel vaker gezien. Vaak komt het ook door de drager zelf die aan de ene verdiende onderscheiding persoonlijk meer waarde hechtte dan aan een andere. Soms kwam het ook door een foutje van de medailleopmaker. Foutjes maken is van alle tijden. Als je af en toe ziet hoe sommige setjes tegenwoordig terug komen van een hofleverancier van onderscheidingen. (Zelf meegemaakt).

Herman

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 11 Jun 2011, 18:36

Mooi dat er een naam aan gekoppeld kan worden, jammer dat Iemand in het marine museum hier een totaal andere naam aan geeft je zou verwachten dat ze toch beter onderzoek doen naar dit soort groepen vooral als overduidelijk is dat de naam die ze er bij noemen gewoon onmogelijk is. Een andere vervelende gedachte is, is dat als je dus je medailles aan het museum geeft ze hier geen registratie van doen.

ErikMuller

Berichtdoor ErikMuller » 11 Jun 2011, 19:01

Je hebt gelijk! Mijn fout!

Overigens had Van Oostrom Soede geen officier maar een commandeur Leopold II. Hij staat zo afgebeeld in het boekje "Militaire Willems-Orde 1815-1990" op blz. 30. Inderdaad ook met de rommelige groep zoals hierboven

Herman V

Berichtdoor Herman V » 12 Jun 2011, 10:29

Goede aanvulling Erik,

Commandeur in de Leopold II orde verklaart gelijk waarom hij niet in deze set zit. Het commandeurskruis hangt om de nek.
Ik vraag me af wat het Marinemuseum met het Commandeurskruis heeft gedaan. Hopelijk is deze nog terug te vinden.

De registratie van giften en legaten aan dit museum lijkt me inderdaad onvoldoende. Zo wordt er onzorgvuldig met een stuk belangrijke krijgsgeschiedenis omgegaan. Als je geeneens meer je Ridders MWO uit WO2 uit elkaar kan houden en maar gaat lopen gokken, tsssss. :evil:

Herman

tuppie65

Berichtdoor tuppie65 » 12 Jun 2011, 15:28

Daarom moeten wij straks op "onze" nieuwe site iedereen maar eens laten watertanden over alle info die hier op te vinden is.

Terug naar “Decorandi”