Decoraties van B Bouman 1923 - ?

Voor Nederlandse dragers van Nederlandse onderscheidingen.
erikscollectables
Moderator

Decoraties van B Bouman 1923 - ?

Berichtdoor erikscollectables » 12 Mar 2010, 20:33

Heeft iemand een overzicht van de decoraties en evt rangen van B Bouman?
Geboren 1923
Functioneel leeftijdsontslag in 1978 als legerkorps artillerie commandant ( met volgen mij een generaalsrang)

Ik weet in ieder geval van een officier ON met zwaarden.

Groet, Erik

49thRecce

Re: Decoraties van B Bouman 1923 - ?

Berichtdoor 49thRecce » 12 Mar 2010, 21:20

Hebben we het hier over Ben Bouman die met de 504th PIR de beruchte oversteek van 20 September 1944 bij Nijmegen heeft gemaakt?
Want de goede man leeft nog....ik heb hem diverse keren bij de herdenking van de oversteek ontmoet!
Bijlagen
20 September 2008 100.jpg
"Maybe I was brave, I don't know. At the time I was just doing the job, I didn't have time for other thoughts."—Private Johnson Beharry VC.

erikscollectables
Moderator

Berichtdoor erikscollectables » 13 Mar 2010, 08:15

Dat is precies de man die ik bedoel!
Ben verbaasd dat hij nog leeft.
Bedankt voor de foto.
Heb je nog meer info?
Hij heeft in ieder geval laat in zijn leven nog een promotie onderzoek gedaan over indische officieren in het KNIL (volgens mijn info was zijn vader ook KNIL officier) dat ook in boekvorm gepubliceerd is.

49thRecce schreef:Hebben we het hier over Ben Bouman die met de 504th PIR de beruchte oversteek van 20 September 1944 bij Nijmegen heeft gemaakt?
Want de goede man leeft nog....ik heb hem diverse keren bij de herdenking van de oversteek ontmoet!

49thRecce

Berichtdoor 49thRecce » 13 Mar 2010, 21:25

Ben Bouman is inderdaad Generaal bd.
Geen info helaas over zijn onderscheidingen.......
"Maybe I was brave, I don't know. At the time I was just doing the job, I didn't have time for other thoughts."—Private Johnson Beharry VC.

Schiavona13

Berichtdoor Schiavona13 » 14 Mar 2010, 14:30

http://www.strijdbewijs.nl/market-garden/nijmegen.htm
Eén van de mannen die de Waal overstak was de enig Nederlander in het gezelschap, Ben Bouman. Hij had op 17 september al als gids gediend en op 20 september was hij, deels gekleed in zijn vaders KNIL uniform, op de fiets in Nijmegen. Tegen ruil van de fiets, die als koeriersfiets verder dienst ging doen voor de Amerikanen, kon hij een parajack krijgen plus een wapen met munitie. Ben Bouman overleefde de oversteek maar had zijn wapen niet gebruikt, hij hield zijn hoofd zoveel mogelijk laag. De volgende dag werd hij lichtgewond van verdere deelname uitgesloten.

En een echt mooi stuk met foto´s en een filmpje op http://www.4en5mei.nl/oorlogsmonumenten ... Id/1_87718
Gezocht Alles met betrekking tot Eere- en presentatie sabels

erikscollectables
Moderator

Berichtdoor erikscollectables » 15 Mar 2010, 08:21

Schiavona, bedankt!

Schiavona13 schreef:http://www.strijdbewijs.nl/market-garden/nijmegen.htm
Eén van de mannen die de Waal overstak was de enig Nederlander in het gezelschap, Ben Bouman. Hij had op 17 september al als gids gediend en op 20 september was hij, deels gekleed in zijn vaders KNIL uniform, op de fiets in Nijmegen. Tegen ruil van de fiets, die als koeriersfiets verder dienst ging doen voor de Amerikanen, kon hij een parajack krijgen plus een wapen met munitie. Ben Bouman overleefde de oversteek maar had zijn wapen niet gebruikt, hij hield zijn hoofd zoveel mogelijk laag. De volgende dag werd hij lichtgewond van verdere deelname uitgesloten.

En een echt mooi stuk met foto´s en een filmpje op http://www.4en5mei.nl/oorlogsmonumenten ... Id/1_87718

Terug naar “Decorandi”