Prins Bernhard

Voor Nederlandse dragers van Nederlandse onderscheidingen.
Ed van Engeland
Moderator

Prins Bernhard

Berichtdoor Ed van Engeland » 11 Mar 2010, 10:05

Op een ander forum (Nederlandse Militaria) heb ik ooit eens de opmerking geplaatst “Bernard was o.m. drager van het Oorlogsherinneringskruis, met de gespen ‘Nederland Mei 1940’ en ‘Krijg te Land 1940-1945’,…” Deze informatie is gebaseerd op een biografie van de prins en ik heb eigenlijk geen reden gehad te twijfelen aan de juistheid van deze informatie. Maar min of meer bij toeval vond ik via internet, op twee te goeder naam en faam bekendstaande sites andere gespen vermeld, waardoor ik nu aan het twijfelen ben.

Daarom hier maar eens de vraag gesteld: "Welke twee gespen heeft PB gedragen op zijn OHK en is eventueel een afbeelding beschikbaar van de oorkonde waarmee dit wordt onderbouwd"?

http://www.koninklijkhuis.nl/english/co ... ctid=14025

War Commemorative Cross - “… The Prince’s cross has two bars: for the war on land 1940-1945, and Normandy 1944.”

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... ederlanden
Oorlogsherinneringskruis met de gespen "Nederland Mei 1940" en "Oorlogsvluchten 1940-1945"
- sic Gloria transit Mundi -

ErikMuller

Re: Prins Bernhard

Berichtdoor ErikMuller » 11 Mar 2010, 22:44

Ed,

In "Vliegerkruis" staan zowel de model- als de miniatuurversierselen van de prins afgebeeld. Daar draagt hij "Nederland Mei 1940" en "Krijg ter Land 1940-1945".

Gr.,

Erik

Ed van Engeland
Moderator

Re: Prins Bernhard

Berichtdoor Ed van Engeland » 12 Mar 2010, 11:33

Dank voor je reactie Erik. Ik heb inderdaad dat rijtje gezien en mede daarop is mijn eerdere veronderstelling gebaseerd, maar het is voor mij (inmiddels) onvoldoende overtuigend bewijs dat PB ook gerechtigd was deze twee gespen te dragen, vandaar dat ik graag de betreffende oorkonde zou zien of anders foto's waarop PB zelf zichtbaar (leesbaar) deze gespen draagt.
- sic Gloria transit Mundi -

Terug naar “Decorandi”