Gus Winckel

Voor Nederlandse dragers van Nederlandse onderscheidingen.
mohfan

Re: Gus Winckel

Berichtdoor mohfan » 17 Aug 2013, 21:56

Ook mijn welgemeende medeleven.
-- Eripiendo Victoriae Prosum --

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 19 Aug 2013, 11:31

Ik heb een paar maanden geleden, voordat het MLM dicht ging, nog wat fotos gemaakt van de vitrine met memorabilia van Gus Winckel. Ik hoop dat dit in de nieuwe opstelling ook weer terug komt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jan Viotta
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

Edwin

Berichtdoor Edwin » 27 Aug 2013, 15:33

R.I.P.
groeten Edwin, voor vragen of bezichtiging van mijn collectie 072 5039201 na 18.00 uur en in het weekend na 10.00 uur.

Borrewinckel

Berichtdoor Borrewinckel » 31 Aug 2013, 22:32

In het NRC stond zaterdag een stuk in "Overleden" over Gus Winckel, geschreven door Michiel Hegener. Het droeg de titel, "Oorlogsvlieger die bij toeval een held werd." Ik vindt dat maar een rare titel. Hoe wordt je anders een held? Het zijn altijd onverwachtte omstandigheden waarin helden geboren worden, niet waar?

Gus Winckel zei zelf - volgens zijn zoon - dat hij een "accidental hero" was als men om zijn oorlogs verleden vroeg, maar dat was gewoon een uiting van bescheidenheid. Zo van, ik deed wat er van me verwacht werd. Dat de NRC dit dan vertaald als "held bij toeval" is gewoon lachwekkend, zoniet beschamend. Maar het NRC doet er dan nog een schepje bovenop. Gus Winckel's Bronzen Leeuw en Vliegerskruis worden niet eens vermeld. Never mind, dat de oude Gus tot vlak voor zijn dood al zijn onderscheidingen met de allergrootste trots droeg!

Blijkbaar vindt het NRC het weglaten van zeer hoge Koninklijke dapperheidsonderscheidingen dood gewoon en dus niet eens het vermelden waard. Het stuk is op zich goed geschreven. Ik hoor graag jullie mening. Als de krant de tendens gaat volgen (dapperheids)onderscheidingen van nu af aan - in obituaries - maar weg te laten, dan doet dat m.i. de ontvangers een onrecht aan. De uitreiking was een officieele handeling en als de drager komt te overlijden dan is de vermelding daarvan het laatste publieke eerbetoon.

UPDATE: ik schreef Hegener hierover. Zijn antwoord samengevat; het weglaten van de onderscheidingen was om drie redenen. Ruimtegebrek, veel mensen hebben voor dappere daden nooit een onderscheiding gekregen en Gus Winckel's oorlogsactiviteiten stonden in het artikel beschreven.

Borre
Bijlagen
NRC Obituary Gus Winckel.jpg
Laatst gewijzigd door Borrewinckel op 03 Sep 2013, 21:01, 3 keer totaal gewijzigd.

flight

Berichtdoor flight » 01 Sep 2013, 15:54

En dat voor een krant dat zichzelf als een "kwaliteitskrant" kwalificeert.
De zinsnede: "Hier kent haast niemand zijn naam" vind ik ook zo'n uitspraak van een onwetende journalist.
Deze journalist zal waarschijnlijk ook nooit gehoord hebben van een "Vliegerkruis" en een "Bronzen Leeuw".

jan viotta

Berichtdoor jan viotta » 01 Sep 2013, 16:45

Mijn bescheiden mening: ik denk dat buiten een groepje echt geinteresserden, vrij weinigen weet hebben van de Nederlandse (dapperheids) onderscheidingen. Ik vraag me af of het vermelden ervan veel had toegevoegd aan het verhaal. En inderdaad was Winckel niet echt bekend bij het grote publiek, zijn leven is dan ook niet verfilmd of in boek verschenen, dus de opmerking van de journalist "hier kent haast niemand zijn naam" klopt ook wel.

In vind het een goed en gebalanceerd verhaal dat recht doet aan de persoon van Gus Winckel en wat hij voor Nederland heeft betekend. Het is goed dat daar in een krant als het NRC ruimte voor is gegeven
Verzamelaar Nederlandse Militaire Luchtvaart

Borrewinckel

Berichtdoor Borrewinckel » 01 Sep 2013, 17:02

Volkomen begrepen. Het is alleen dat mijn oom Guus zelf zijn onderscheidingen hoog waardeerde en dan doet het m.i. geen eer en recht aan hem en zijn familie om het dan helemaal weg te laten in zijn laatste levensbeschrijving. Zijn argument hanterende zou in elke obituary elke onderscheiding van welke aard dan ook weggelaten moeten worden. Dit nivelleren is ongepast. Ik ben benieuwd hoe men hierover op het forum op zal reageren. Het ging me juist om de combinatie domme titel (onjuiste vertaling van accidental hero) en het verdwijnen van de onderscheidingen. Het ene bevorderd het andere. Die medailles stonden op de foto die hem werd toegestuurd. Maar de schrijver liet ook dat weghalen. Ik waardeer je mening. Mijn Pa kreeg voor one lucky day het Bronzen Kruis. Vele mensen die hun nek uitstaken om hem weg te helpen kregen niks. Maar dat is niets nieuws. Cheers, Borre

flight

Berichtdoor flight » 01 Sep 2013, 18:27

jan viotta schreef:Mijn bescheiden mening: ik denk dat buiten een groepje echt geinteresserden, vrij weinigen weet hebben van de Nederlandse (dapperheids) onderscheidingen. Ik vraag me af of het vermelden ervan veel had toegevoegd aan het verhaal. En inderdaad was Winckel niet echt bekend bij het grote publiek, zijn leven is dan ook niet verfilmd of in boek verschenen, dus de opmerking van de journalist "hier kent haast niemand zijn naam" klopt ook wel.

In vind het een goed en gebalanceerd verhaal dat recht doet aan de persoon van Gus Winckel en wat hij voor Nederland heeft betekend. Het is goed dat daar in een krant als het NRC ruimte voor is gegeven

Juist omdat het het NRC betreft vind ik het een kwalijke zaak dat het zo'n oppervlakkig artikel betreft.
De lezerskring van NRC is niet representatief voor "het grote publiek".
Juist van een kwaliteitskrant als het NRC mag je wat meer diepgang verwachten. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Terug naar “Decorandi”