Verzetsherinneringskruis

Voor Nederlandse dragers van Nederlandse onderscheidingen.
Buryn

Verzetsherinneringskruis

Berichtdoor Buryn » 23 Feb 2009, 15:24

Welke instantie beoordeelde doorgaans een persoonlijke aanvraag van een persoon, die als burger bij het verzet betrokken was geweest, (maar die geen speciaal met dat werk samenhangend pensioen genoot).
Is de rapportage betreffende een aanvraag bewaard gebleven en toegangkelijk (als het een overledene betreft)? Waren er getuigenverklaringen nodig om een sucesvolle aanvraag te doen?
Welke criteria werden gebruikt bij de beoordeling van een aanvraag?
Zijn er gevallen bekend van toegekende onderscheidingen, die later, op grond van nieuwe gegevens weer werden herroepen?

Ed van Engeland
Moderator

Berichtdoor Ed van Engeland » 23 Feb 2009, 20:37

Aangenomen dat je het Verzetsherdenkingskruis bedoelde en niet het Oorlogsherinneringskruis, kan je veel van deze vragen beantwoord vinden in het boekwerk "Verzetsherdenkingskruis" (Samsom Uitgeverij 1985), antiquarisch nog wel verkrijgbaar.

Buryn

"Verzetsherdenkingskruis"

Berichtdoor Buryn » 23 Feb 2009, 23:25

Ed van Engeland schreef:Aangenomen dat je het Verzetsherdenkingskruis bedoelde en niet het Oorlogsherinneringskruis, kan je veel van deze vragen beantwoord vinden in het boekwerk "Verzetsherdenkingskruis" (Samsom Uitgeverij 1985), antiquarisch nog wel verkrijgbaar.

Bedankt Ed van Engeland. Ik zal het boek lezen. Excuses voor de verkeerde naam, ik bedoelde inderdaad "Verzetsherdenkingskruis", niet het "Oorlogsherinneringskruis".

Buryn

Verzetsherdenkingskruis.

Berichtdoor Buryn » 02 Mar 2009, 18:42

Ik heb inmiddels het gedenkboek Verzetsherdenkingskruis gelezen.
Enige van mijn vragen zijn nu inderdaad beantwoord, maar niet alle:

1. Is de rapportage betreffende een aanvraag bewaard gebleven en toegangkelijk (als het een overledene betreft)? Zo ja, waar?
2. Zijn er gevallen bekend van toegekende onderscheidingen, die later, op grond van nieuwe gegevens weer werden herroepen?

Om wat duidelijker te zijn:
Was een veroordeling door de "Filmzuiveringscommissie" tot ontzetting voor een half jaar wegens collaboratie (dus geen justitiele veroordeling) reden om het Verzetsherdenkingskruis niet toe te kennen?

In het boek las ik "f. Onwaardigheid", waaruit blijkt, dat men streng was.

Terug naar “Decorandi”