"Militairen vragen weinig lintjes aan"

Spraakverwarring

"Militairen vragen weinig lintjes aan"

Berichtdoor Spraakverwarring » 17 Jul 2015, 16:29

In de Defensiekrant van deze week (vrijdag 17 juli 2015) een interview met de Kanselier der Nederlandse Orden, Genmaj bd Henk Morsink. Hierin signaleert hij dat er betrekkelijk weinig militairen voorn een Koninklijke onderscheiding worden voorgedragen en roept Defensiemedewerkers, in het bijzonder commandanten, op om vaker het initiatief te nemen militairen voor te dragen.

Het interview is te lezen op deze link: https://magazines.defensie.nl/defensiek ... ensiekrant
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Iron Mike

Re: "Militairen vragen weinig lintjes aan"

Berichtdoor Iron Mike » 17 Jul 2015, 21:50

Goed verhaal, al hangt dan natuurlijk weer een "devaluatie" van de onderscheiding in de lucht. Maar wat mij opvalt; kan iemand onze Kanselier aub wijzen op zijn tenue? Zijn batons moet echt BOVEN de borstzak zitten, dit is gewoon schandalig.
Bijlagen
image.jpg
"If you've done it, it ain't bragging"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 18 Jul 2015, 05:01

Iron Mike schreef:Maar wat mij opvalt; kan iemand onze Kanselier aub wijzen op zijn tenue? Zijn batons moet echt BOVEN de borstzak zitten, dit is gewoon schandalig.
Volgens overheid.nl zijn dit z'n contactgegevens: https://almanak.overheid.nl/116172/Kans ... ._Morsink/ Ik zou zeggen, waag er eens een mailtje aan :)
Overigens denk ik dat dit een oude foto is. Ik heb ik Morsink nog bij verschillende gelegenheden op foto's en bewegend beeld gespot sinds zijn FLO maar altijd in burger. Kennelijk kiest hij er voor om, nu hij bd is, zijn uniform niet meer te dragen. De kans dat je 'm nog ergens in DT met batons zult zien lijkt me dus verwaarloosbaar.

René

Berichtdoor René » 18 Jul 2015, 06:26

Iron Mike schreef:Goed verhaal, al hangt dan natuurlijk weer een "devaluatie" van de onderscheiding in de lucht.

Deze conclusie is mijns inziens enigszins voorbarig.
Feit is dat er nu simpelweg weinig militairen worden voorgedragen.

Ik lees nergens in het verhaal dat de eisen voor militairen om in aanmerking te komen voor een Koninklijke onderscheiding anders zijn dan de eisen voor een burger.
De beoordeling of een militair uiteindelijk een Koninklijke onderscheiding toegekend krijgt ligt immers niet in handen van een defensiecommissie.
Ook een voordracht voor een militair volgt gewoon de 'civiele route': Advies burgemeester, Advies commissaris van de Koning, Advies Kapittel voor de Civiele Orden.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 18 Jul 2015, 14:10

René schreef:
Iron Mike schreef:Goed verhaal, al hangt dan natuurlijk weer een "devaluatie" van de onderscheiding in de lucht.

Deze conclusie is mijns inziens enigszins voorbarig.
Feit is dat er nu simpelweg weinig militairen worden voorgedragen.

Ik lees nergens in het verhaal dat de eisen voor militairen om in aanmerking te komen voor een Koninklijke onderscheiding anders zijn dan de eisen voor een burger.
De beoordeling of een militair uiteindelijk een Koninklijke onderscheiding toegekend krijgt ligt immers niet in handen van een defensiecommissie.
Ook een voordracht voor een militair volgt gewoon de 'civiele route': Advies burgemeester, Advies commissaris van de Koning, Advies Kapittel voor de Civiele Orden.

René,

Alles wat nu gezegd wordt en waarvan het nog niet gebeurd is, is voorbarig te noemen. Bij andere (overigens niet te vergelijken) onderscheidingen heeft devaluatie plaats gevonden, vanaf het moment dat de toekenningscriteria "versoepeld" werden (zie gevechtsinsigne). De reden dat ik aangeef dat het "in de lucht hangt" is door de volgende passage in het stuk;

Na 10 of 15 jaar excellent presteren verdien je misschien wel een lintje. Dat hoeft niet per se te wachten tot na het pensioen. Het feit dat militairen vaak van standplaats wisselen en op missie gaan, en daardoor zelden jarenlang onafgebroken vrijwilligerswerk kunnen doen, diskwalificeert hen misschien ook wel eens ten onrechte.
Ik reageer dus op datgene dat de generaal aanhaalt; burgers worden toch ook niet voorgedragen indien ze 10 tot 15 jr in hun (betaalde) werk hun best hebben gedaan? Naar mijn weten is dat een wezenlijk verschil, mocht men dit in de toekomst zo aan gaan lopen.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 18 Jul 2015, 14:33

Spraakverwarring schreef:
Iron Mike schreef:Maar wat mij opvalt; kan iemand onze Kanselier aub wijzen op zijn tenue? Zijn batons moet echt BOVEN de borstzak zitten, dit is gewoon schandalig.
Volgens overheid.nl zijn dit z'n contactgegevens: https://almanak.overheid.nl/116172/Kans ... ._Morsink/ Ik zou zeggen, waag er eens een mailtje aan :)
Overigens denk ik dat dit een oude foto is. Ik heb ik Morsink nog bij verschillende gelegenheden op foto's en bewegend beeld gespot sinds zijn FLO maar altijd in burger. Kennelijk kiest hij er voor om, nu hij bd is, zijn uniform niet meer te dragen. De kans dat je 'm nog ergens in DT met batons zult zien lijkt me dus verwaarloosbaar.

Tsja...als we over niemand meer mogen praten op dit forum, maar ze allemaal een mailtje moeten sturen, dan wordt er hier een stuk minder gepost! Overigens kan ik het ook aan een van zijn zoons vertellen, wie weet komt het dan ook goed... ;) Of het een oude foto is maakt toch niet uit?

René

Berichtdoor René » 19 Jul 2015, 08:32

Iron Mike schreef: Bij andere (overigens niet te vergelijken) onderscheidingen heeft devaluatie plaats gevonden, vanaf het moment dat de toekenningscriteria "versoepeld" werden (zie gevechtsinsigne).

Dat is de reden dat ik schreef "De beoordeling of een militair uiteindelijk een Koninklijke onderscheiding toegekend krijgt ligt immers niet in handen van een defensiecommissie.".

Zodra de 'slager zijn eigen vlees' gaat keuren bestaat er inderdaad de kans op devaluatie.

Iron Mike schreef: De reden dat ik aangeef dat het "in de lucht hangt" is door de volgende passage in het stuk;
"Na 10 of 15 jaar excellent presteren verdien je misschien wel een lintje. Dat hoeft niet per se te wachten tot na het pensioen. Het feit dat militairen vaak van standplaats wisselen en op missie gaan, en daardoor zelden jarenlang onafgebroken vrijwilligerswerk kunnen doen, diskwalificeert hen misschien ook wel eens ten onrechte."
Ik reageer dus op datgene dat de generaal aanhaalt; burgers worden toch ook niet voorgedragen indien ze 10 tot 15 jr in hun (betaalde) werk hun best hebben gedaan? Naar mijn weten is dat een wezenlijk verschil, mocht men dit in de toekomst zo aan gaan lopen.

Het keyword in deze is 'excellent', hetgeen mi iets heel anders is dan "hun best hebben gedaan".

Overigens zijn er al wel (enkele) voorbeelden van militairen die in de afgelopen jaren Koninklijk onderscheiden zijn, niet tijdens hun 'FLO-feestje', voor hun excellente prestaties tijdens het werk (en zonder dat zij daarnaast ook vrijwilligerswerk deden).
Nieuw (en dus een wezenlijk verschil t.o.v. het heden) is het dus zeker niet.
Het zijn er echter maar zeer weinigen.

Volgens mij is dat nu juist waar Genmaj b.d. Morsink op doelt.
“Un soldat long et dur combat pour un morceau de ruban de couleur” (Napoleon Bonaparte)

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 19 Jul 2015, 10:30

Als criterium voor een koninklijke onderscheiding (Orde van Oranje-Nassau) wordt doorgaans aangehouden dat men, in het geval van vrijwilligerswerk, minimaal 15 jaar lang minimaal 6 uur per week een uitstekende bijdrage moet hebben geleverd. Een militair die regelmatig wordt uitgezonden zal niet aan dat tijdscriterium van 15 jaar voldoen; bij een uitzending ben je alles bij elkaar toch al gauw een jaar onder de pannen, inclusief opwerken en afwikkelen en dan begint de teller weer bij 0. Ik denk dat Genmaj bd Morsink daar op doelt, wellicht is het mogelijk om verdiensten te "stapelen". Dit kan normaal gesproken niet, verdiensten die te ver in het verleden liggen worden doorgaans niet meegenomen bij de beoordeling en dan kom je tekort. Daar zou men eens naar kunnen kijken.
Maar ook dan moet er nog altijd iemand zijn die er tijd en energie in wil steken om de te onderscheiden persoon voor te dragen. Wie het voorstelformulier wel eens heeft bekeken of zelfs ingevuld heeft (inclusief regelen dat de nodige ondersteuningsbrieven worden geschreven door medevoorstellers) weet dat dat bepaald geen sinecure is. Voor een "devaluatie" ben ik dan ook niet zo bang, ik deel eerder de mening dat militairen c.q. defensiemedewerkers momenteel relatief ondervertegenwoordigd zijn bij het ontvangen van een koninklijke onderscheiding. Waarom de drempel om iemand voor te dragen bij Defensie kennelijk als onevenredig hoog wordt ervaren blijft natuurlijk verder giswerk maar het kan natuurlijk zijn dat een commandant liever naar een gemakkelijker middel grijpt dat hij zelf in de hand heeft en minder (administratief) omslachtig is zoals bv gratificatie, tevredenheidsbetuiging, rode koord of de nu in opkomst zijnde commanders coin. En verder zit het decoreren voor persoonlijke verdienste nou eenmaal niet zo heel erg in de cultuur bij Defensie. Er is een keur aan herinneringsmedailles en -spelden voor sportieve prestaties, deelname aan missies en langdurige diensttijd die men betrekkelijk automatisch krijgt bij het voldoen aan de criteria maar onderscheiden voor persoonlijke verdienste is vrij zeldzaam bij Defensie.

moos

Berichtdoor moos » 19 Jul 2015, 21:43

of de nu in opkomst zijnde commanders coin.

Je ziet inderdaad steeds meer commandanten die coins als waardering binnen de eenheid gebruiken.
Vreemd genoeg heb ik niks met deze coins en veel collega's met mij.
Als je dan toch een waardering verdient, waarom dan niet een reguliere ipv een goody uit de lokale sportbeker shop.
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

RD

Berichtdoor RD » 21 Jul 2015, 20:51

Defensie heeft reeds het meest uitgebreide decoratiestelsel van alle departementen, mogelijk dat er hierdoor minder behoefte is aan Koninklijke onderscheidingen. Het kan echter ook gemakzucht zijn van de commandanten. In het oude stelsel ging het allemaal automatisch en nu moet men echt overtuigen. Daar komt bij dat al het werk wordt betaald. Reservisten zijn geen vrijwilligers meer, maar (betaalde) oproepkrachten. Echt vrijwilligerswerk valt vaak buiten het zicht van de commandanten. Het ligt dus meer op de weg van verenigings- en stichtingsbesturen om hun verdienstelijke leden voor te dragen.

René

Berichtdoor René » 21 Jul 2015, 22:39

RD schreef:Defensie heeft reeds het meest uitgebreide decoratiestelsel van alle departementen, mogelijk dat er hierdoor minder behoefte is aan Koninklijke onderscheidingen.

Mee eens.
Maar dan zou je ook verwachten dat er regelmatig militairen onderscheiden worden met een 'typische' defensie-onderscheiding, zoals het Ereteken voor Verdienste. Afgezien van een hausse aan rode erekoorden bij de KL (op dit moment), zie ik dat tot op heden echter (ook) niet gebeuren.

RD schreef:Daar komt bij dat al het werk wordt betaald. Reservisten zijn geen vrijwilligers meer, maar (betaalde) oproepkrachten. Echt vrijwilligerswerk valt vaak buiten het zicht van de commandanten. Het ligt dus meer op de weg van verenigings- en stichtingsbesturen om hun verdienstelijke leden voor te dragen.

Een Koninklijke onderscheiding is niet uitsluitend of voornamelijk voor verdiensten als vrijwilliger. Hoewel dit na de herziening van het stelsel wel een belangrijk deel uitmaakt van de redenen waarom de laatste jaren Nederlanders een Koninklijke onderscheiding (Lid of Ridder ON) toegekend krijgen.
Ook bijzondere verdiensten in de betaalde (hoofd)functie zijn - nog steeds - grond voor toekenning.

Persoonlijk denk ik dan ook dat er twee redenen te grondslag liggen aan het (zeer) lage aantal militairen dat wordt voorgedragen:
- onbekendheid met de toekenningseisen bij commandanten. (Onbekend maakt onbemind);
- "Waarom zou ik hem/haar voordragen? Mijn commandant draagt mij toch ook niet voor."

Terug naar “In het nieuws”