Commentaar en opvallende zaken uitreiking MWO 4-12-2014

Iron Mike

Commentaar en opvallende zaken uitreiking MWO 4-12-2014

Berichtdoor Iron Mike » 04 Dec 2014, 22:00

Om maar direct met de deur in huis te vallen, omtrent een aantal (voor mij opvallende zaken in de aanloop naar en tijdens de uitreiking van de Militaire Willemsorde aan Majoor G.P. Tuinman RMWO4.

Ten 1e de uitzending van RTL Late Night waar Maj Kroon RMWO4 aanwezig was; op een bepaald moment vraagt Humberto Tan om de onderscheidingen van Maj Kroon en is hiervan een close-up te zien. Weet niet wie de onderscheidingen op heeft gemaakt, maar 5 gespen op de HVO? (zie onder) Jammer....

Dan viel me ook op dat heel veel militairen (en Z.M. de Koning) hun onderscheidingen veel te hoog op het uniform geplaatst hadden; vraag me dan toch af of de protocolofficieren hebben zitten slapen, of dat de kennis gewoon niet aanwezig is.

Tot zover mijn voorlopige twee kwartjes!
"If you've done it, it ain't bragging"

moos

Re: Commentaar en opvallende zaken uitreiking MWO 4-12-2014

Berichtdoor moos » 05 Dec 2014, 12:16

Gezien je vele goed onderbouwde reacties die ik gelezen heb op dit forum ga ik er van uit dat je actief dienend militair bent.
Op je vraag of de protocol officieren hebben zitten slapen zou ik zeggen vraag het ze.
Alle protocol officieren zijn in outlook terug te vinden en een mailtje is nog gratis ook.

Wat de 5 gespen op de HVO betreft, ik weet wie ze heeft opgemaakt en ja hij heeft hierin een fout gemaakt.
Volgens de onderstaande site zou er voor de 5e gesp zou een tweede medaille in het rijtje moeten zitten.
Het schijnt echter zo te zijn dat sinds kort in het kader van het decoratieversoberingsbeleid geen twee dezelfde medailles naast mekaar mogen worden gedragen en dat men dus uit de 5 gespen er 4 moet kiezen die de drager het meest aanspreekt.

http://www.onderscheidingen.nl/nl/medailles/herinnering/hvo.html

Grtz Moos
De splinter in een anders oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 05 Dec 2014, 12:30

MCPJSmits schreef:Ten 1e de uitzending van RTL Late Night waar Maj Kroon RMWO4 aanwezig was; op een bepaald moment vraagt Humberto Tan om de onderscheidingen van Maj Kroon en is hiervan een close-up te zien. Weet niet wie de onderscheidingen op heeft gemaakt, maar 5 gespen op de HVO? (zie onder) Jammer....
Op deze link is ook een goede afbeelding van de spange van Maj Kroon te zien. Die 5 gespen op de HVO is niet volgens de regels, maar ik begrijp het ergens wel. De spange is nu al 14 stuks, op een gegeven moment is het geheel niet meer draagbaar. Op enig moment zal hij nog wel meer onderscheidingen krijgen, zoals het Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als Officier (officierskruis). Het wordt dus op een zeker moment kiezen welke hij wel laat opmaken.

MCPJSmits schreef:Dan viel me ook op dat heel veel militairen (en Z.M. de Koning) hun onderscheidingen veel te hoog op het uniform geplaatst hadden;
Tja, wat is "te hoog". Het voorschrift (VS 2-1593) zegt "een modelversiersel wordt – met uitzondering van die voor een grootkruis, grootofficier en commandeur – militair gedragen op de linkerborst op het DT, de bovenzijde van het lint even boven het midden van de borstzak, op het GLT op overeenkomstige hoogte". Wat "even boven" is, is niet in centimeters gespecificeerd.
NUNTIUS TRANSMITTENDUS - Regiment Verbindingstroepen

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 05 Dec 2014, 12:41

moos schreef:Het schijnt echter zo te zijn dat sinds kort in het kader van het decoratieversoberingsbeleid geen twee dezelfde medailles naast mekaar mogen worden gedragen en dat men dus uit de 5 gespen er 4 moet kiezen die de drager het meest aanspreekt.
Dat zal gelden voor medailles waar verschillende uitvoeringen van zijn, bijvoorbeeld goud/zilver/brons. Dat geldt bv voor het Onderscheidingsteken voor Langdurige en Trouwe Dienst (trouwe dienst medaille); als je de zilveren uitvoering voor 24 jaar ontvangt dan draag je die niet samen met de bronzen voor 12 jaar. Voor de Herinneringsmedaille Vredesoperaties is expliciet wèl in de regelgeving opgenomen dat er bij meer dan 4 gespen een tweede medaille wordt uitgereikt (zie artikel 6 lid 4 van het Besluit Herinneringsmedaille Vredesoperaties).

moos

Berichtdoor moos » 05 Dec 2014, 12:47

Volgens de letter der wet moet er na 4 gespen een tweede medaille verstrekt worden, dit wordt echter in de praktijk sinds 1 januari 2014 niet meer gedaan.
Er komt een wijzigingsvoorstel waarin duidelijk wordt dat de tweede medaille niet meer mag, maar over het aantal te dragen gespen is nog geen uitsluitsel.
Het zouden er in de toekomst zo maar 6 kunnen worden.
Volgens de (nog steeds geldende regels) is de spange van Kroon per definitie fout wat de gespen betreft, maar is eigenlijk ook al weer zijn tijd vooruit.

RD

Berichtdoor RD » 05 Dec 2014, 15:09

moos schreef:Volgens de letter der wet moet er na 4 gespen een tweede medaille verstrekt worden, dit wordt echter in de praktijk sinds 1 januari 2014 niet meer gedaan.

Dit heb ik inderdaad eerder gehoord dit jaar, maar ik denk dat je niet op regelgeving vooruit moet lopen. Zoals ik eerder elders in dit forum heb betoogd, vind ik het bijzonder dat je wel vijf sportonderscheidingen en een eindeloze schare aan koninklijke herinneringsmedailles mag dragen, maar dat gespen voor missies, waar het in ons militaire bestaan toch eigenlijk om gaat, op één lint worden gepropt. Misschien is het een idee om de HVO (ook) in brons, zilver en goud uit te reiken.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 05 Dec 2014, 16:33

moos schreef:Gezien je vele goed onderbouwde reacties die ik gelezen heb op dit forum ga ik er van uit dat je actief dienend militair bent.
Op je vraag of de protocol officieren hebben zitten slapen zou ik zeggen vraag het ze.
Alle protocol officieren zijn in outlook terug te vinden en een mailtje is nog gratis ook.

Wat de 5 gespen op de HVO betreft, ik weet wie ze heeft opgemaakt en ja hij heeft hierin een fout gemaakt.
Volgens de onderstaande site zou er voor de 5e gesp zou een tweede medaille in het rijtje moeten zitten.
Het schijnt echter zo te zijn dat sinds kort in het kader van het decoratieversoberingsbeleid geen twee dezelfde medailles naast mekaar mogen worden gedragen en dat men dus uit de 5 gespen er 4 moet kiezen die de drager het meest aanspreekt.

http://www.onderscheidingen.nl/nl/medailles/herinnering/hvo.html

Grtz Moos

Moos, ik ben inderdaad actief dienend militair, kan alleen niet opmaken uit je verhaal of je nu sarcastisch bent of niet, ook gezien je opmerking over die protocolofficieren. Dat stuk mbt het kiezen uit gespen tot een maximum van 4, dat heb je uit defensiestukken?

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 05 Dec 2014, 16:37

Spraakverwarring schreef:
MCPJSmits schreef:Ten 1e de uitzending van RTL Late Night waar Maj Kroon RMWO4 aanwezig was; op een bepaald moment vraagt Humberto Tan om de onderscheidingen van Maj Kroon en is hiervan een close-up te zien. Weet niet wie de onderscheidingen op heeft gemaakt, maar 5 gespen op de HVO? (zie onder) Jammer....
Op deze link is ook een goede afbeelding van de spange van Maj Kroon te zien. Die 5 gespen op de HVO is niet volgens de regels, maar ik begrijp het ergens wel. De spange is nu al 14 stuks, op een gegeven moment is het geheel niet meer draagbaar. Op enig moment zal hij nog wel meer onderscheidingen krijgen, zoals het Onderscheidingsteken voor Langdurige Dienst als Officier (officierskruis). Het wordt dus op een zeker moment kiezen welke hij wel laat opmaken.

MCPJSmits schreef:Dan viel me ook op dat heel veel militairen (en Z.M. de Koning) hun onderscheidingen veel te hoog op het uniform geplaatst hadden;
Tja, wat is "te hoog". Het voorschrift (VS 2-1593) zegt "een modelversiersel wordt – met uitzondering van die voor een grootkruis, grootofficier en commandeur – militair gedragen op de linkerborst op het DT, de bovenzijde van het lint even boven het midden van de borstzak, op het GLT op overeenkomstige hoogte". Wat "even boven" is, is niet in centimeters gespecificeerd.

Spraakverwarring,

Het VS 2-1593 geeft een MAXIMUM aan onderscheidingen/ maximale breedte van de spange weer, waar Maj Kroon ruimschoots aan voorbij gaat; maw, hij moet NU al een keuze maken wat hij wel of niet draagt (helaas). In het VS 2-1593 staat al een tijd lang dat "de bovenzijde van het lint 1 cm boven de borstzak" geplaatst dient te worden, het VS met "even boven" is al een tijd geleden vernieuwd. Dit is expliciet veranderd, om ervoor te zorgen dat er geen "wildgroei" ontstaat zoals tijdens de ceremonie te zien was; helaas is dit door een aantal mensen niet opgevolgd.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 05 Dec 2014, 17:40

MCPJSmits schreef:Het VS 2-1593 geeft een MAXIMUM aan onderscheidingen/ maximale breedte van de spange weer, waar Maj Kroon ruimschoots aan voorbij gaat; maw, hij moet NU al een keuze maken wat hij wel of niet draagt (helaas). In het VS 2-1593 staat al een tijd lang dat "de bovenzijde van het lint 1 cm boven de borstzak" geplaatst dient te worden, het VS met "even boven" is al een tijd geleden vernieuwd. Dit is expliciet veranderd, om ervoor te zorgen dat er geen "wildgroei" ontstaat zoals tijdens de ceremonie te zien was; helaas is dit door een aantal mensen niet opgevolgd.
Dan moet ik een verouderde versie hebben gekeken. Intussen de nieuwste versie bekeken en je hebt helemaal gelijk. Max 12 stuks en 1 cm boven de borstzak. Dank voor het attenderen!

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 05 Dec 2014, 17:48

Spraakverwarring schreef:
MCPJSmits schreef:Het VS 2-1593 geeft een MAXIMUM aan onderscheidingen/ maximale breedte van de spange weer, waar Maj Kroon ruimschoots aan voorbij gaat; maw, hij moet NU al een keuze maken wat hij wel of niet draagt (helaas). In het VS 2-1593 staat al een tijd lang dat "de bovenzijde van het lint 1 cm boven de borstzak" geplaatst dient te worden, het VS met "even boven" is al een tijd geleden vernieuwd. Dit is expliciet veranderd, om ervoor te zorgen dat er geen "wildgroei" ontstaat zoals tijdens de ceremonie te zien was; helaas is dit door een aantal mensen niet opgevolgd.
Dan moet ik een verouderde versie hebben gekeken. Intussen de nieuwste versie bekeken en je hebt helemaal gelijk. Max 12 stuks en 1 cm boven de borstzak. Dank voor het attenderen!

No worries, daar is dit forum voor toch?

moos

Berichtdoor moos » 05 Dec 2014, 18:13

Moos, ik ben inderdaad actief dienend militair, kan alleen niet opmaken uit je verhaal of je nu sarcastisch bent of niet, ook gezien je opmerking over die protocolofficieren. Dat stuk mbt het kiezen uit gespen tot een maximum van 4, dat heb je uit defensiestukken?

Ik kan soms sarcastisch overkomen, maar als je twijfelt aan de capaciteiten van de protocol officieren dan meen ik serieus dat je ze het kunt vragen.
Het kan inderdaad zo maar zijn dat de specifieke kennis hier niet aanwezig is (of door de hectiek rond deze dag er niet aan toe gekomen zijn).
Wat de keuze betreft heb ik niet uit de stukken, maar is een logisch gevolg van meer hebben dan je mag dragen.
Hetzelfde geld voor iedereen die de 12 voorbij gaat (en dat worden er in rap tempo meer en meer) en dus zal moeten kiezen wat hij wel of niet gaat dragen.
Voor mij zou de keus simpel zijn, ALLES maar ja ik kom voorlopig niet verder dan 11 in mijn rijtje.

RD

Berichtdoor RD » 05 Dec 2014, 19:01

moos schreef: Wat de keuze betreft heb ik niet uit de stukken, maar is een logisch gevolg van meer hebben dan je mag dragen.
Hetzelfde geld voor iedereen die de 12 voorbij gaat (en dat worden er in rap tempo meer en meer) en dus zal moeten kiezen wat hij wel of niet gaat dragen. Voor mij zou de keus simpel zijn, ALLES maar ja ik kom voorlopig niet verder dan 11 in mijn rijtje.

Als je medailles strak worden opgemaakt, merendeels over elkaar heen, kun je er veel meer dan 12 naast elkaar dragen en voor vijf of zes rijen batons is ook nog wel plek. Daarna ga je meestal toch met pensioen... ;-)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 06 Dec 2014, 14:16

moos schreef:

Ik kan soms sarcastisch overkomen, maar als je twijfelt aan de capaciteiten van de protocol officieren dan meen ik serieus dat je ze het kunt vragen.
Het kan inderdaad zo maar zijn dat de specifieke kennis hier niet aanwezig is (of door de hectiek rond deze dag er niet aan toe gekomen zijn).
Wat de keuze betreft heb ik niet uit de stukken, maar is een logisch gevolg van meer hebben dan je mag dragen.
Hetzelfde geld voor iedereen die de 12 voorbij gaat (en dat worden er in rap tempo meer en meer) en dus zal moeten kiezen wat hij wel of niet gaat dragen.
Voor mij zou de keus simpel zijn, ALLES maar ja ik kom voorlopig niet verder dan 11 in mijn rijtje.

Het is niet zo raar dat ik twijfel aan de capaciteit van deze mensen gezien datgene wat er tentoongesteld werd (vwb tenuen) toch? Dat is nl een overgroot, zo niet 100% (van een aantal), deel van hun taak. Overigens kan ik altijd alles aan iedereen vragen vwb ik hier op het forum plaats, maar dat zou de charme van een forum een beetje teniet doen, toch?
Dan een andere vraag; waar staat dat men niet meer dan 4 gespen op hun HVO meer mag dragen (vanaf 01-01-2014) dan? Overigens is de breedte van de spange en het maximum van 12 nog steeds voer voor discussie; het VS omschrijft aan de ene kant max 12, maar aan de andere kant zegt het dat het niet breder mag zijn dan van de naad van de schouder tot aan het revers. Indien mensen breder zijn dan gemiddeld en de onderscheidingen strakker opgemaakt zijn kunnen ze er dus meer dan 12 dragen; er staat immers niet "een maximum van onderscheidingen dat tussen schouder en revers moet passen EN niet meer dan 12 onderscheidingen behelst".

moos

Berichtdoor moos » 06 Dec 2014, 16:26

Dan een andere vraag; waar staat dat men niet meer dan 4 gespen op hun HVO meer mag dragen (vanaf 01-01-2014) dan?

Dat staat nog niet op schrift, maar is onderwerp van discussie tussen C&P en cluster onderscheidingen.
Die 4 staat officieel nog vast omdat bij 5 er een tweede medaille moet komen.
Men zit nu een beetje in een spagaat tussen hetgeen wat nog op schrift staat en wat er gaat komen.

het VS omschrijft aan de ene kant max 12, maar aan de andere kant zegt het dat het niet breder mag zijn dan van de naad van de schouder tot aan het revers. Indien mensen breder zijn dan gemiddeld en de onderscheidingen strakker opgemaakt zijn kunnen ze er dus meer dan 12 dragen;

Ik denk dat dit verhaal eerder op gaat voor mensen die smaller zijn dan gemiddeld.
Max 12 is een gegeven, maar dan moet het ook nog eens passen tussen de naad en revers.
Denk ik dan tenminste.

officier

Berichtdoor officier » 06 Dec 2014, 18:28

MCPJSmits schreef:
moos schreef:

Het is niet zo raar dat ik twijfel aan de capaciteit van deze mensen gezien datgene wat er tentoongesteld werd (vwb tenuen) toch? Dat is nl een overgroot, zo niet 100% (van een aantal), deel van hun taak. Overigens kan ik altijd alles aan iedereen vragen vwb ik hier op het forum plaats, maar dat zou de charme van een forum een beetje teniet doen, toch?
Dan een andere vraag; waar staat dat men niet meer dan 4 gespen op hun HVO meer mag dragen (vanaf 01-01-2014) dan? Overigens is de breedte van de spange en het maximum van 12 nog steeds voer voor discussie; het VS omschrijft aan de ene kant max 12, maar aan de andere kant zegt het dat het niet breder mag zijn dan van de naad van de schouder tot aan het revers. Indien mensen breder zijn dan gemiddeld en de onderscheidingen strakker opgemaakt zijn kunnen ze er dus meer dan 12 dragen; er staat immers niet "een maximum van onderscheidingen dat tussen schouder en revers moet passen EN niet meer dan 12 onderscheidingen behelst".
De protocolofficier houdt zich onder andere bezig met tenuen. Hij (of zij) geeft namelijk advies over het te dragen tenue tijdens een bepaald evenement. Dit is overigens slechts een (zeer) beperkt deel van hun werk. Hierbij bedoel ik overigens niet het persoonlijke advies, maar het advies binnen de projectorganisatie tijdens de voorbereidingen van een evenement. Bij een klein "evenement" kan het de protocolofficier zijn die in zijn eentje het gehele evenement voorbereid. Van dresscode tot (zit)plaats indeling, van volgorde van speech/toespraak, uitreiken van onderscheiding, enz... De protocolofficier is een duizendpoot, die overal kennis van moet hebben of moet weten waar hij het vandaan kan halen. Zoals al aangegeven zijn tenuen slechts een deeltje.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 06 Dec 2014, 20:00

De tenueinspectie voorafgaand aan een plechtigheid/ceremonie/parade etc. lijkt me typisch iets voor de CSM of CA (of hoe zo'n functionaris ook mag heten bij de andere krijgsmachtdelen). Ik zou eerlijk niet weten of regelgeving rondom het dragen van onderscheidingen deel uit maakt van hun opleiding voor een dergelijke functie. Wel kan de protocolofficier of Sie 1 natuurlijk bepaalde wenken of richtlijnen doen uitgaan naar de deelnemende eenheden.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 07 Dec 2014, 09:15

officier schreef:
MCPJSmits schreef:
moos schreef:

De protocolofficier houdt zich onder andere bezig met tenuen. Hij (of zij) geeft namelijk advies over het te dragen tenue tijdens een bepaald evenement. Dit is overigens slechts een (zeer) beperkt deel van hun werk. Hierbij bedoel ik overigens niet het persoonlijke advies, maar het advies binnen de projectorganisatie tijdens de voorbereidingen van een evenement. Bij een klein "evenement" kan het de protocolofficier zijn die in zijn eentje het gehele evenement voorbereid. Van dresscode tot (zit)plaats indeling, van volgorde van speech/toespraak, uitreiken van onderscheiding, enz... De protocolofficier is een duizendpoot, die overal kennis van moet hebben of moet weten waar hij het vandaan kan halen. Zoals al aangegeven zijn tenuen slechts een deeltje.

Met andere woorden; hij had bepaalde taken uit handen kunnen geven/ delegeren dus? Kom nou, laten we niet allemaal iedereen gaan lopen verdedigen hier; of het nu protocolofficieren waren of anderen, JUIST met een evenement als dit moet het gewoon "kloppen". Anders kunnen ze er net zo goed mee stoppen en mensen lekker laten doen wat ze willen.

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 07 Dec 2014, 09:19

Spraakverwarring schreef:De tenueinspectie voorafgaand aan een plechtigheid/ceremonie/parade etc. lijkt me typisch iets voor de CSM of CA (of hoe zo'n functionaris ook mag heten bij de andere krijgsmachtdelen). Ik zou eerlijk niet weten of regelgeving rondom het dragen van onderscheidingen deel uit maakt van hun opleiding voor een dergelijke functie. Wel kan de protocolofficier of Sie 1 natuurlijk bepaalde wenken of richtlijnen doen uitgaan naar de deelnemende eenheden.

Dat ben ik met je eens, maar bij de EENHEDEN die stonden opgesteld klopte het allemaal voor zover ik kon zien. Het waren de individuen met niet al te lage rangen die opvielen in mijn optiek. En nee, enige kennis van het dragen van onderscheidingen etc heeft men echt niet (meer) standaard in die posities. Tenue-inspecties gebeuren veelal niet meer, omdat het zomaar zo zou kunnen zijn dat een CSM of CA gevraagd wordt "waar dat omschreven staat" of iets dergelijks. Is dit het belangrijkste dat een CSM/ CA moet weten/ kennen/ kunnen? Zeker niet, maar als hij/ zij het al niet meer weet, wie dan wel? Geldt overigens ook (misschien wel meer) voor personeel van de Sie S1/G1, die weten dat (uit hoofde van hun functie) echt (niet) meer.

officier

Berichtdoor officier » 07 Dec 2014, 10:53

MCPJSmits schreef:Met andere woorden; hij had bepaalde taken uit handen kunnen geven/ delegeren dus? Kom nou, laten we niet allemaal iedereen gaan lopen verdedigen hier; of het nu protocolofficieren waren of anderen, JUIST met een evenement als dit moet het gewoon "kloppen". Anders kunnen ze er net zo goed mee stoppen en mensen lekker laten doen wat ze willen.
Nee, dat bedoelde ik niet. Het is niet de taak van de protolofficier om de inspectie uit te voeren. Dat zegt niet dat hij de kennis niet zou moeten hebben en geen advies zou moeten kunnen geven. Alleen betreft het hier niet "taken uit handen geven of delegeren".

Ik ben het overigens volledig met je eens dat het bij een evenement als deze zou moeten kloppen. Beter nog, dit zou altijd moeten kloppen.
"Weapons are an important factor in war, but not the decisive one; it is man and not materials that counts"

moos

Berichtdoor moos » 07 Dec 2014, 11:13

De gemiddelde kolonel en generaal wordt niet een paar dagen van te voren opgesteld om eens een tenue inspectie uit te voeren (wat over het algemeen wel gebeurd met steunende eenheden).
Op het moment dat deze dan op komen draven op een happening (in een "verkeerd" tenue) dan is het te laat om dit te herstellen, als daar al tijd voor zou zijn.

Op dit niveau lijkt het me een uitgelezen taak voor de heren stafadjudanten (DE onderofficier naast de commandant) , dit zijn tenslotte de personen die gevraagd en ongevraagd advies moeten / mogen geven.
Indien de kennis niet aanwezig is ga ik er voorzichtig van uit dat deze oon de weg weten te vinden naar het cluster onderscheidingen of de sectie C&P.

Spraakverwarring

Berichtdoor Spraakverwarring » 07 Dec 2014, 11:44

Dat een militaire autoriteit ergens op tijd en in het juiste tenue verschijnt is de verantwoordelijk van zijn/haar adjudant/HOT/off toegevoegd. Met je eens dat die zich over de juiste regelgeving daaromtrent kan laten inlichten via de juiste kanalen. Overigens is niet elke kolonel of opper-/vlagofficier ook commandant, dus zal niet altijd een persoonlijke adjudant o.i.d. hebben. Verder heb ik het gevoel dat het fenomeen "officier toegevoegd" in al zijn verschijningsvormen (wellicht uit bezuinigingsoogpunt) een beetje aan het verdwijnen is, maar ik heb daar geen concrete cijfers over. Maar goed, dat is een andere discussie.

Stafadjudanten (onderofficieren) hebben een andere functie, zij vertegenwoordigen de werkvloer naar de commandant toe. Al mag je natuurlijk wel van hen verwachten dat zij discreet een ongevraagd advies zullen geven indien zij hun commandant een blunder zien begaan :)

Van het Militaire Huis van ZM mag je m.i. verwachten dat zij dit metier tot in de puntjes beheersen; het ondersteunen van ZM bij militaire protocollaire aangelegenheden is immers hun bestaansrecht.

skygulik

Berichtdoor skygulik » 07 Dec 2014, 17:36

Naast de Stafadjudanten hebben we de SSM / CSM die hier zorg voor kunnen dragen?

ik heb Bijv. altijd een koffer mee met onderdeelshanger, naambordjes etc
en voordat ze gaan wordt het tenue geïnspecteerd, kleine moeite en voorkomt achter af veel commentaar.
De omnibus dubitandum

RbP

Berichtdoor RbP » 19 Dec 2014, 21:21

Het lijkt me met name ook een punt van desinteresse. Als protocolofficier, stafofficier of ADC kan je het jezelf wellicht veroorloven jouw opperofficier of commandant een keer (of twee) op de (on)juistheid van de opmaak van onderscheidingen wijzen. Afhankelijk van de eerste reactie kun je, als je het nog een keer probeert, daarna op zoek naar een andere baan. Als het er voor de camera goed uitziet dan is het voldoende. Dat wij als "onderscheidingenpuristen" (ik spreek voor mezelf) ons daar aan ergeren, is van ondergeschikt belang. In het geheel van zo'n ceremonie is de juistheid van een spange gewoon niet belangrijk genoeg.

Rob
"Was ist ein Orden? Ein kostensparender Gegenstand, der es ermöglicht, mit wenig Metall viel Eitelkeit zu befriedigen" (Aristide Briand)

Iron Mike

Berichtdoor Iron Mike » 21 Dec 2014, 11:53

RbP schreef:Het lijkt me met name ook een punt van desinteresse. Als protocolofficier, stafofficier of ADC kan je het jezelf wellicht veroorloven jouw opperofficier of commandant een keer (of twee) op de (on)juistheid van de opmaak van onderscheidingen wijzen. Afhankelijk van de eerste reactie kun je, als je het nog een keer probeert, daarna op zoek naar een andere baan. Als het er voor de camera goed uitziet dan is het voldoende. Dat wij als "onderscheidingenpuristen" (ik spreek voor mezelf) ons daar aan ergeren, is van ondergeschikt belang. In het geheel van zo'n ceremonie is de juistheid van een spange gewoon niet belangrijk genoeg.

Rob

Helaas....moet ik je denk ik gelijk geven. Alleen is het zo jammer dat men enorm hoog van de toren blaast met zaken als "vorming", maar er in werkelijkheid zo weinig mee gedaan wordt. Plank--> mis.

moos

Berichtdoor moos » 21 Dec 2014, 12:02

MCPJSmits schreef:
RbP schreef:Het lijkt me met name ook een punt van desinteresse. Als protocolofficier, stafofficier of ADC kan je het jezelf wellicht veroorloven jouw opperofficier of commandant een keer (of twee) op de (on)juistheid van de opmaak van onderscheidingen wijzen. Afhankelijk van de eerste reactie kun je, als je het nog een keer probeert, daarna op zoek naar een andere baan. Als het er voor de camera goed uitziet dan is het voldoende. Dat wij als "onderscheidingenpuristen" (ik spreek voor mezelf) ons daar aan ergeren, is van ondergeschikt belang. In het geheel van zo'n ceremonie is de juistheid van een spange gewoon niet belangrijk genoeg.

Rob

Helaas....moet ik je denk ik gelijk geven. Alleen is het zo jammer dat men enorm hoog van de toren blaast met zaken als "vorming", maar er in werkelijkheid zo weinig mee gedaan wordt. Plank--> mis.

Het is aan iedere militair om andere militairen (ongeacht rang) aan te spreken op gedrag en/of tekortkomingen.
Dikwijls is het geen onwil van de drager, maar meer een gebrek aan kennis.
De ervaring leert dat van hoog naar laag mensen over het algemeen iets doen met die opmerkingen en hun fouten herstellen.

Dus verbeter de wereld en begin bij jezelf (of zelf bij een ander).

Terug naar “In het nieuws”